Aihe: Apua sähkökitaran hankintaan
1 2
iec
24.11.2014 18:10:32

Gabe: Onhan niissä tietenkin säästetty ihan kaikessa missä on voitu. Mutta jos halutaan ihan oikea kitara mahdollisimman pienellä rahalla niin sitten ehdottomasti CV tai Pacifica, kyllä sellaisella lähtee soittohommat hyvin alkuun ja pidemmällekin pärjää. Benttonit sun muut kannattaa unohtaa ensimmäisenkin kitaran kohdalla. Ja kivijalkaliikkeeseen kannattaa ilman muuta hakeutua, pyytää samalla säädöt kuntoon.

Sen verran täsmentäisin, että mikäli ketjun aloittaja on soitellut teräskielisellä akustisella, jossa "normiskaala" 25,5", niin sitten Yamahan Pacifica ja Squier Classic Vibe ovat OK. Varmuuden vuoksi kannattaa kyllä testata myös nuo Les Paulin skaalalla (24,75") olevat suunnilleen saman hintaluokan kitarat, että mikä sopii itselle parhaiten. Esim Tokai SG-43 ja ALS-48 siinä hieman yli 400 euron luokassa. Tai sitten Epiphone LP Studio tai G-400 jonkun verran alle 300 euron luokassa. Tai miksei jopa Squierin Jaguar 24" skaalalla siinä hieman yli 300 euron paikkeilla.

(juu tiedän tiedän..., mutta jaksan jauhaa näistä skaaloista ja kaulaprofiileista kun on omakohtaista kokemusta epäonnistuneista hankinnoista :) )

-iec
Ja niin päin pois...
GiovanniDiRondo
24.11.2014 22:12:40

Peilihtäväää: Mitä kaikkea näihin mainittuihin ''säätöihin'' sitten kuuluu

Intonaation, kielten korkeuden, jousien kireyden ja kaulan reliefin säätö.
Tigerstedt
25.11.2014 08:00:30

GiovanniDiRondo: Intonaation, kielten korkeuden, jousien kireyden ja kaulan reliefin säätö.

Jotka muuten ovat ihan niitä perusasioita, mitä jokaisen kitaristin tulisi osata. Eivätkä todellakaan ole mitään rakettitiedettä. Kun osaa säätää, saa kitaran juuri sellaisiin säätöihin kuin itse haluaa, eikä joudu tyytymään sinnepäin olevaan soittopeliin.
That gum you like is going to come back in style.
iPadGuitarist
25.11.2014 08:39:36
Tigerstedt: Jotka muuten ovat ihan niitä perusasioita, mitä jokaisen kitaristin tulisi osata. Eivätkä todellakaan ole mitään rakettitiedettä. Kun osaa säätää, saa kitaran juuri sellaisiin säätöihin kuin itse haluaa, eikä joudu tyytymään sinnepäin olevaan soittopeliin.

Komppaan! Ostin oman CV:ni F-kaupasta ja nouto siirtyi seuraavaan päivään kun "teknikko katsoo kitaran ja sen säädöt kohdalleen". Oliko katsonut, no ei todellakaan! Ei oikein sopinut omaan käteen ja se jäikin kaappiin roikkumaan kunnes myyntiinlaiton yhteydessä kaivoin taas esiin ja aloin tutkia miksi se oli niin huono soitettava. En ollut aiemmin uskaltautunut säätelemään kauloja mutta nyt rohkaistuin ja säädin kaikki juuri minulle sopivaksi ja kas! Kitarasta tuli mielettömän hyvä soittaa - otin samantien pois myynnistä. Youtubessa on hyviä videoita, joiden perusteella säätäminen käy ensikertalaiseltakin.
Laulava Kylätohtori
25.11.2014 08:44:52
Pitäisi varmaan itsekin opetella nuo perussäädöt. Vastahan tässä on >20 v. hinkattu kitaraa. Lukemattomat kerrat olen tätä suunnitellut, mutta vieläkin se vaan odottaa toteutumistaan...
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Gabe
25.11.2014 09:00:35 (muokattu 25.11.2014 09:03:26)
iec: Sen verran täsmentäisin, että mikäli ketjun aloittaja on soitellut teräskielisellä akustisella, jossa "normiskaala" 25,5", niin sitten Yamahan Pacifica ja Squier Classic Vibe ovat OK. Varmuuden vuoksi kannattaa kyllä testata myös nuo Les Paulin skaalalla (24,75") olevat suunnilleen saman hintaluokan kitarat, että mikä sopii itselle parhaiten. Esim Tokai SG-43 ja ALS-48 siinä hieman yli 400 euron luokassa. Tai sitten Epiphone LP Studio tai G-400 jonkun verran alle 300 euron luokassa. Tai miksei jopa Squierin Jaguar 24" skaalalla siinä hieman yli 300 euron paikkeilla.

(juu tiedän tiedän..., mutta jaksan jauhaa näistä skaaloista ja kaulaprofiileista kun on omakohtaista kokemusta epäonnistuneista hankinnoista :) )

-iec

Totta turiset. Kannattaa hakeutua liikkeeseen testailemaan mahdollisimman montaa erilaista mallia, kyllä se siitä sitten selkenee. Tosin alkuun ei kannata liikaa stressata skaaloista, radiuksista ja kaulaprofiileista. Kyllä se maku siitä selkenee, kunhan löytää sellaisen kepin joka inspiroi soittamaan. Ulkonäkö on aluksi se tärkein kriteeri. :)

Laulava Kylätohtori: Pitäisi varmaan itsekin opetella nuo perussäädöt. Vastahan tässä on >20 v. hinkattu kitaraa. Lukemattomat kerrat olen tätä suunnitellut, mutta vieläkin se vaan odottaa toteutumistaan...

Kannattaa ehdottomasti opetella. Säästää rahaa, aikaa ja sitten on aina juuri sopivissa säädöissä olevat kitarat. Onhan se ihan hauskaa puuhailuakin. :) Tästä tulikin mieleen että kaverin strato on jo viikon tuossa lojunut säätöjä odottelemassa, hitto kun on niin kauhea kiire ihan koko ajan.
73nd3r
25.11.2014 09:07:43
Saako tohon listaan lisätä kaulakulman tarkistuksen/säädön (joko microtiltistä tai shimmauksella) ja mikkikorkeuden säädön, jotka F-tyyppisissä kitaroissa ovat IMHO perusasioita.

Ja kaikissa kitaroissa yleisen ruuvit/mutterit/yms oikean kireyden tarkistukset sekä "kieli/muu" kontaktipintojen voitelut, satulan (satulaurien) arvioinnin ja tarvittaessa fixauksen...

Ja Stratomalleissa tremolon ruuvit (+ joskus tremolojousien lukumäärä/jäykkyyssäpinät).

Toi Laulavan "määräaikaishuolto huoltoliikkeessä" malli ei ole ollenkaan huono ajatus, mutta silloinkin kitara soi ne väliajat paremmin jos osaa itsekin säädellä - kesä/talvi-ilmastonmuutos jne.
lespauldlx
25.11.2014 10:01:30

Peilihtäväää: Mitä kaikkea näihin mainittuihin ''säätöihin'' sitten kuuluu

Ammattilaisella säädetään yleisimmin intonaatio, hiotaan nauhat, jos on tarve ja säädetään kielet asiakkaan halun mukaan sopivalle korkeudelle, kiristetään kaularautaa, jos on tarve. Strato ja tele-malleissa kaularautaa voi helposti säätää itse, mut jos ei ole kokemusta niin suosittelen ammattilaisella käyttämistä. Lespaulmalleissa ei moisen tarve ole tullut vastaan.

Mitä kitaran hankkimiseen tulee, niin itse sijoittaisin siihen hieman enemmän. Markalla saa markan tavaraa! Sähjkökitarassa elektroniikka ja puiden laatu on kaiken A ja O. Eli en usko, että muutaman satasen kitarasta saat pitkäaikaista ystävää. Toki tämä on vain mun mielipide.

Mun mielestäni luotettavaa -> Valmistusmaa! USA, Japan ja Mehico! En paljoo tosta poikkeis ja tuostakin mieluiten USA ja Japania. Niistä maista on hyviä kokemuksia nim. omistan kaks ameriikan- ja yhden japanian-kepukan! :D

Faktaa on, että paskoilla vehkeillä ei mee ku hermo, siksi suosin laatua! Laatukitara on ikuinen ystävä! Ja mitä malliin tulee -> Mikä miellyttää silmää ja tuntuu kädessä sopivalta! Genre luodaan soittamalla!
Gabe
25.11.2014 10:48:31
lespauldlx: Mitä kitaran hankkimiseen tulee, niin itse sijoittaisin siihen hieman enemmän. Markalla saa markan tavaraa! Sähjkökitarassa elektroniikka ja puiden laatu on kaiken A ja O. Eli en usko, että muutaman satasen kitarasta saat pitkäaikaista ystävää. Toki tämä on vain mun mielipide.

Mun mielestäni luotettavaa -> Valmistusmaa! USA, Japan ja Mehico! En paljoo tosta poikkeis ja tuostakin mieluiten USA ja Japania. Niistä maista on hyviä kokemuksia nim. omistan kaks ameriikan- ja yhden japanian-kepukan! :D

Faktaa on, että paskoilla vehkeillä ei mee ku hermo, siksi suosin laatua! Laatukitara on ikuinen ystävä! Ja mitä malliin tulee -> Mikä miellyttää silmää ja tuntuu kädessä sopivalta! Genre luodaan soittamalla!

Sitten kun oma maku alkaa hahmottumaan niin ilman muuta kannattaa panostaa kamoihin. Mutta ensimmäisten kohdalla en alkaisi tonneja tuhlaamaan koska se maku ehtii muuttua vielä monta kertaa. Mitä tulee valmistusmaahan niin kyllä niitä hyviä kitaroita tehdään ihan kaikkialla, ei kannata ostaa kitaraa pelkästään valmistusmaan vuoksi tai rajoittaa vaihtoehtoja pelkästään kolmen maan tuotoksiin, vaan muodostaa itse omat mielipiteet kokeilemalla. Esimerkiksi ihan täältä kotimaasta löytyy monta tekijää joiden tuotokset ovat vähintään vertailukelposia ihan mihin vain. Vaan niinhän se menee että laatu maksaa tässäkin ja ne todelliset helmet löytyvät sieltä hintahaitarin yläpäästä, mutta kamarumballe on aikaa sitten kun oma maku ja tarpeet alkavat hahmottumaan. ;)
PIM
25.11.2014 11:11:31
Itse katselisin torilta jotain 200-300 käytettyä ennemmin kuin samanhintaista uutta, koska se on uutena ollut tod. näk. 500 euron kitara. Mitään jenkkejähän tuohon hintaan ei saa, mutta itsellänikin on ykköskeikkakeppinä ollut jo jonkun aikaa käytettynä 200 egellä ostettu aluperin 500 egen indonesialainen VGS strato , että kyllä sitä soittokelpoisia pelejä tehdään ympäri maapallon, kunhan vaan kaikkein halvimmasta kurasta pysyttelee erossa.
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
azlag
25.11.2014 12:04:16
Käytetty on hyvä veto. Runsaasti käytetyissä (ja halvoissa, eli mahdollisesti niissä joita ei ole pidetty kuin kukkaa kämmenellä) on kuitenniin erittäin potentiaalinen riski että pitäisi tehdä nauharemppa. Ainakin itselleni matala action on se tärkein yksittäinen hankintakriteeri enkä ole vielä yhtäkään käytettyä ostanut jossa nauhat olisivat olleet tiptop-kunnossa.

Ja jos tuon haluaa tehdä itse ja kunnolla, silloin puhutaankin jo vähän eri luokan invenstoinneista, ennen kaikkea ajallisesti, kuin esmes kaularaudan säädöstä puhuttaessa.
hallu
25.11.2014 13:10:04
Sen verran tekee mieli kommentoida tätä kitaran laatu/valmistusmaa/mielikuva-asiaa, että meillä ihmisillä on yleensä kokemusta siitä mistä me kokemusta keräämme ja ennakkokäsitykset ohjaavat meidät keräämään juuri tietynlaista kokemusta. Jos uskon, että kiinalaiset kitarat ovat huonoja, niin en omista niitä koska en halua huonoa ostaa ja jos joskus käsiini osuu kiinalainen kitara niin sitä tulee helpommin arvioitua etsimällä niitä vikoja ja kiinnittämällä huomiota kaikkeen sellaiseen mikä siinä ei ole hyvää. Se sijaan oma kitara joka on joko USA, meksiko tai japanialainen on ensinnäkin tuttu ja toimii jo lähtökohtaisesti mittapuuna kaikelle muulle eli siltä kitaran juuri kuuluukin tuntua. Siitä kitarassa taas tulee kiinnitettyä huomiota kaikkeen siihen mikä siinä on hyvää. Tällä tavalla omat "kokemukset" ja "havainnot" tuppaavat vahvistamaan sitä käsitystä joka muutenkin on jo ennalta.

Minäkin olen noiden valmistusmaa ennakkoluulojen kanssa elämässäni paininut ja uskon siksi olevani edes hiukan hajulla miltä tuntuu pitää jotakin paskana pelkän valmistusmaan takia. Uskallan silti väittää ehkä vähän provosoivastikin, että jos ostatte 500 - 1000 euroa maksavan kiinalaisen kitaran niin se on taatusti vähintään yhtä hyvä kuin vastaavan hintainen minkä tahansa maalainen kitara ja toisinaan jopa yhtä hyvä kuin huomattavstikin kalliimpi muunmaalainen kitara.
En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja
Laulava Kylätohtori
25.11.2014 13:13:10
hallu: Sen verran tekee mieli kommentoida tätä kitaran laatu/valmistusmaa/mielikuva-asiaa, että meillä ihmisillä on yleensä kokemusta siitä mistä me kokemusta keräämme ja ennakkokäsitykset ohjaavat meidät keräämään juuri tietynlaista kokemusta. Jos uskon, että kiinalaiset kitarat ovat huonoja, niin en omista niitä koska en halua huonoa ostaa ja jos joskus käsiini osuu kiinalainen kitara niin sitä tulee helpommin arvioitua etsimällä niitä vikoja ja kiinnittämällä huomiota kaikkeen sellaiseen mikä siinä ei ole hyvää. Se sijaan oma kitara joka on joko USA, meksiko tai japanialainen on ensinnäkin tuttu ja toimii jo lähtökohtaisesti mittapuuna kaikelle muulle eli siltä kitaran juuri kuuluukin tuntua. Siitä kitarassa taas tulee kiinnitettyä huomiota kaikkeen siihen mikä siinä on hyvää. Tällä tavalla omat "kokemukset" ja "havainnot" tuppaavat vahvistamaan sitä käsitystä joka muutenkin on jo ennalta.

Minäkin olen noiden valmistusmaa ennakkoluulojen kanssa elämässäni paininut ja uskon siksi olevani edes hiukan hajulla miltä tuntuu pitää jotakin paskana pelkän valmistusmaan takia. Uskallan silti väittää ehkä vähän provosoivastikin, että jos ostatte 500 - 1000 euroa maksavan kiinalaisen kitaran niin se on taatusti vähintään yhtä hyvä kuin vastaavan hintainen minkä tahansa maalainen kitara ja toisinaan jopa yhtä hyvä kuin huomattavstikin kalliimpi muunmaalainen kitara.

Plussaa tästä. Juuri noin ihminen toimii, eikä pelkästään kitaroiden kanssa...
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
lespauldlx
25.11.2014 19:28:31

hallu: Sen verran tekee mieli kommentoida tätä kitaran laatu/valmistusmaa/mielikuva-asiaa, että meillä ihmisillä on yleensä kokemusta siitä mistä me kokemusta keräämme ja ennakkokäsitykset ohjaavat meidät keräämään juuri tietynlaista kokemusta. Jos uskon, että kiinalaiset kitarat ovat huonoja, niin en omista niitä koska en halua huonoa ostaa ja jos joskus käsiini osuu kiinalainen kitara niin sitä tulee helpommin arvioitua etsimällä niitä vikoja ja kiinnittämällä huomiota kaikkeen sellaiseen mikä siinä ei ole hyvää. Se sijaan oma kitara joka on joko USA, meksiko tai japanialainen on ensinnäkin tuttu ja toimii jo lähtökohtaisesti mittapuuna kaikelle muulle eli siltä kitaran juuri kuuluukin tuntua. Siitä kitarassa taas tulee kiinnitettyä huomiota kaikkeen siihen mikä siinä on hyvää. Tällä tavalla omat "kokemukset" ja "havainnot" tuppaavat vahvistamaan sitä käsitystä joka muutenkin on jo ennalta.

Haluan vielä painottaa sanaa jokaisen oma mielipide. En usko että tässä keskustelussa on kukaan sen oikeammassa kuin väärässäkään, mutta varmasti on kaveri saanut paljon erilaisia vastauksia ja saa sitä myöten tehtyä omat johtopäätökset kitaranhankinnan suhteen.

Sen verran haluan sanoa vielä kokemukseen, että kaikki maat ja suurinpiirtein kaikki hintaluokat on kyllä koettu ja heitin nopsaan tästä koonnin omasta ja vain ja ainoastaan omasta kokemuksesta. Kuten jo sanoin että kaikki on oikeassa kun mennään makuasioihin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)