Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Apua sähkökitaran hankintaan
1 2
Peilihtäväää
21.11.2014 15:46:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei. Olen soittanut nyt pari vuotta akustista kitaraa ja kiinnostuin siinä sivussa myös sähkökitarasta. Ainoa onglema on ettei minulla ole paljoa hajua mitä ostaa. Joten olisi mukava jos joku asiasta tietävä voisi valaista. Tiedän että mikkejä on eri laisia, thats it.
 
Vaikuttaako mikki soundiin miten? Onko kaikissa kitaroissa särö, normaali (akustisen tapainen) jne soundit? Miten eri merkit, mallit poikkeavat toisistaan? Onko valmiiksi kasatut setit mistään kotoisin? Paljonko maksaa keskiverto kitara aloittelijalle? Entä vahvistin? Mitä eroja? Soundi eroja? Paljonko sunniilleen kannattaa aloittelijan maksaa (ei mitään bändi juttuja) vahvistimesta?
 
Pahoitteluni jos meni väärälle aluelle tai vastaavanlainen keskustelu oli jo. :)
 
Numb
21.11.2014 16:13:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Peilihtäväää: Hei. Olen soittanut nyt pari vuotta akustista kitaraa ja kiinnostuin siinä sivussa myös sähkökitarasta. Ainoa onglema on ettei minulla ole paljoa hajua mitä ostaa. Joten olisi mukava jos joku asiasta tietävä voisi valaista. Tiedän että mikkejä on eri laisia, thats it.
 
Vaikuttaako mikki soundiin miten? Onko kaikissa kitaroissa särö, normaali (akustisen tapainen) jne soundit? Miten eri merkit, mallit poikkeavat toisistaan? Onko valmiiksi kasatut setit mistään kotoisin? Paljonko maksaa keskiverto kitara aloittelijalle? Entä vahvistin? Mitä eroja? Soundi eroja? Paljonko sunniilleen kannattaa aloittelijan maksaa (ei mitään bändi juttuja) vahvistimesta?
 
Pahoitteluni jos meni väärälle aluelle tai vastaavanlainen keskustelu oli jo. :)

 
Lukaisepas tuolta toiselta palstalta tämä: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=11&t=86249
 
Mutta lyhyesti: Sähkökitara on aivan eri eläin kuin akustinen kitara. Mikki vaikuttaa soundiin paljon, perusero tulee siitä onko mikki yksikelainen (kapea) vai humbucker (leveä).
 
Kitarassa ei ole säröä (jos on, se on rikki), se tulee vahvistimesta tai säröpedaalista.
 
Merkkien ja mallien poikkeamia on mahdoton luetella tässä. Toimiva aloittelijan sähkökitara maksaa 200 eurosta ylöspäin.
 
Vahvistimissa on vielä enemmän soundieroja kuin kitaroissa. Kotisoittoon hyvin soveltuvia vahvistimia saa jo runsaalla sadalla eurolla.
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
73nd3r
21.11.2014 21:10:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mieti ihan ekaksi millaista musiikkia haluat soittaa sillä sähkökitaralla - hevikeppi ja perinnetele on kaukana toisistaan. Ihan hyvä vaikka katella millasilla (= minkä tyyppisillä) kitaroilla sun omat suosikit soittaa.
 
tomaattiorava
21.11.2014 21:51:01 (muokattu 21.11.2014 21:53:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Peilihtäväää: Hei. Olen soittanut nyt pari vuotta akustista kitaraa ja kiinnostuin siinä sivussa myös sähkökitarasta. Ainoa onglema on ettei minulla ole paljoa hajua mitä ostaa. Joten olisi mukava jos joku asiasta tietävä voisi valaista. Tiedän että mikkejä on eri laisia, thats it.
 
Vaikuttaako mikki soundiin miten? Onko kaikissa kitaroissa särö, normaali (akustisen tapainen) jne soundit? Miten eri merkit, mallit poikkeavat toisistaan? Onko valmiiksi kasatut setit mistään kotoisin? Paljonko maksaa keskiverto kitara aloittelijalle? Entä vahvistin? Mitä eroja? Soundi eroja? Paljonko sunniilleen kannattaa aloittelijan maksaa (ei mitään bändi juttuja) vahvistimesta?
 
Pahoitteluni jos meni väärälle aluelle tai vastaavanlainen keskustelu oli jo. :)

 
Juu kyllä joku käsitys omista mieltymyksistä ja tavoitteista ois hyvä olla.
Mikeistä ei mun mielestä kannata tässä vaiheessa murehtia kun ne saa kuitenkin vaihdettua myöhemmin jos tarve on. Ja silloinkin kyse on pitkälti saundin hienosäädöstä kuin mistään dramaattisista muutoksista. Kuitenkin yksikelaisilla mikeillä (tele, strato) saadaan aikaan selkeesti pehmeempää ja heleämpää saundia kuin humbuckereilla (les paul) jotka taas sopivat paremmin raskaampaan musisointiin. Toisaalta yksikelaiset hurisevat enemmän kun taas nimensä mukaisesti humbuckerit antavat tuplasti enemmän outputtia mutta puolet vähemmän hurinaa.
Ja kuten mainittu, säröt eivät missään nimessä tule kitarasta vaan vahvistimesta/pedaaleista.
Jos ihan alkutaipaleella ollaan niin 300e kitaraan ja reilu satanen vahvariin riittää. Fiksua onkin aloitella vastaavalla setillä ja sijoittaa isompia rahoja vasta sitten kun omat mieltymykset alkavat muodostumaan ja tietää suurinpiirtein mitä on hakemassa.
 
E: Tunnin testailu hyvin varustetussa musaliikkeessä kertoo enemmän kuin vuoden mutuilu nettipalstoilla.
 
Tappajabanaani
21.11.2014 22:26:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Halpiskitaroita vaikka kuinka monta omistaneena voin varauksetta suositella jotain Yamahan Pacifica-sarjalaista, vaikka ne eivät vissiin ole muutamaan vuoteen olleet Mnetissä kauhen mediaseksikkäitä. Niitä irtoaa uutenakin tuohon alle kolmeensataan, jos ei aloittelijana uskalla käytettyä ostaa. Ihan polkuhintaan niitä on kyllä liikkeellä käytettynä, joten jäisi rahaa sitten muuhunkin.
 
Vahvistimeksi kenties joku minivahvistin? Niitä on markkinoilla vaikka kuinka paljon, eikä tarvitse olla juuri se Micro Cube, jota aikanaan suositeltiin. Blackstarin Fly 3 on ilmeisesti ok vehje ja hintakaan ei päätä huimaa.
 
Peilihtäväää
21.11.2014 22:53:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksista. Lähinnä kevyttä rockia/bluesia olisi tarkoitus soitella. Ja juu musakauppaan meno suunnitelmissa.
 
Gabe
22.11.2014 01:02:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Peilihtäväää: Kiitos vastauksista. Lähinnä kevyttä rockia/bluesia olisi tarkoitus soitella. Ja juu musakauppaan meno suunnitelmissa.
 
Joko Yamaha Pacifica tai Squier Classic vibe, kohtuullisen laadukkaita eikä hinta huimaa. Vahvistimeksi Yamaha THR-sarjan tuote, hyvä ja edullinen sekin.
iPadGuitarist
22.11.2014 09:06:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ei halua heti satasia laittaa, niin tässä erinomainen paketti aloittelijalle - 103 €!. Kitara on kevyt, laadukas, hienon näköinen ja yllättävän hyvä soitettava. Mukavan "liukas" otelauta ja jos Straton soundit kiinnostavat (blues), niin hyvä valinta.
Hankin pahuuttaan tuon "kun halvalla sai" (pelkkä kitara 79€) ja positiivisesti yllätti.
 
http://www.musicstore.de/fi_FI/FIM/ … Pack-SB-Sunburst/art-GIT0015568-000
 
tapiomarko
22.11.2014 18:41:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä on tullut tapa kokeilla erilaisia sähkökitaroita musaliikkeissä, aivan aluksi ilman sähköjä akustisesti. Jos kitara ei tunnu "omalta", niin ei sähköjen siihen kytkeminen mielestäni juuri mitään uutta anna.
 
Jos tuntuu siltä, että kitara kätösiin sopii, niin sitten voi kokeilla jo sähköjen kanssa. Jos on tottunut akustisella soittamaan, niin kielien paksuudella, akustisella soinnilla, kitaran säädöillä ja kitaran kaulalla on ehkä suurempi merkitys kun tottuneelle sähkökitaransoittajalla, joka osaa kitaraa jo tottuneesti säädellä oman makunsa mukaisesti.Ainakin aluksi sitä haki itse samankaltaista tuntumaa kitaroista kuin akustisista kitaroista.
 
En pidä keikkailua kovin raskaana. Sitä kovasti romantisoidaan ja pidetään rajuna kulkurielämänä, mutta kun ryyppää vähän vähemmän niin sitä jaksaa kyllä, (Hanhiniemi)
elsewhere
22.11.2014 19:28:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Joko Yamaha Pacifica tai Squier Classic vibe, kohtuullisen laadukkaita eikä hinta huimaa. Vahvistimeksi Yamaha THR-sarjan tuote, hyvä ja edullinen sekin.
 
Täysi komppaus. Tämän setin jälkeen ei jää ainakaan soittokamoista kiinni.
 
~ Love broke out and I forgot it's war.
73nd3r
22.11.2014 20:02:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pari lisäoptiota vahvistimiin: Vox Mini3, Fender Mustang I V2 ja tietysti se Roland MicroCube - kaikki vähän päälle satasen, sopii kotisoittoon ja kysyjän musatyyleihin.
(THR on myös hyvä, mutta THR5 maksaa jo parisataa.)
 
Kitaroissa Squier Classic Vibe Telecaster - taipuu rokkiin ja bluusiin (ja mihin vaan). Eikä tartte ihmetellä tremolotallan säätöjä, se kun akustisen säätöön (=säädöttömyyteen) tottuneelle aiheuttaa aina jonkun tunnin pähkäilyt.
 
Ja PS: intterwebin "meillä halvin hinta" soitin vs. musaliikkeestä valmiiksi säädetty soitin hiukan kalliimmalla. Kannatan jälkimmäistä.
 
Peilihtäväää
22.11.2014 21:57:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä eroja Squirer classic vibe stratocaster 50's:lla ja telecasterilla
 
steelduck
22.11.2014 22:11:29
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Peilihtäväää: Mitä eroja Squirer classic vibe stratocaster 50's:lla ja telecasterilla
 
http://spotlight.samash.com/buyers_ … /fender-telecaster-vs-stratocaster/
 
73nd3r
23.11.2014 11:16:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä vertailu tuossa edellisessä linkissä.
 
Se ero mitä minä yritin osoittaa, on säätämisen helppous. Mun mielestä Stratomallit tremololla on niitä hankalamman pään kitaroita säädettäviksi, ja Telet taas on sieltä helpoimmasta päästä. Mun mielestä olis paree soittaa kuin opetella säätöjä, siksi Televinkki.
 
Ja muuten pari kommenttia: tyypillissoundit on tietysti erilaiset, mutta molemmista saa noilla ketjussa ehdotetuilla vahvistimilla irti suunnilleen mitä vaan. Ja akustisesta siirtyessä ei juuri haittaa että Telessä on laatikkomallisempi body ja vain yksi "cutaway" (kuukkelikääntäjällä: saketti), sellaseen on jo tottunut koppakitaralla.
 
Mutta: S- ja T-malliset tuntuu kädessä erilaisilta. Koesoitto kertoo jos jompikumpi on selvästi sopivampi.
 
s8na
23.11.2014 12:10:18 (muokattu 23.11.2014 12:12:19)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on nyt viimeisimpänä ritsana pyörinyt lapasessa Yamahan pacifica 611. Tämä on vähän kalliimpi versio, mut käytännössä sama kitara edukkaammilla osilla on malli 311. THR peliin vielä niin lähtee kyllä kaikki genret eikä tarvi välttämättä heti olla seuraavaa keppiä ostamassa, noissa kitaroissa kun on monipuoliset mikkivariaatiot. Kiinteä talla helpottaa säätämistä. Se kuuluisa hinta-laatusuhde on mun mielestä noissa vehkeissä kohdallaan.
 
Laulava Kylätohtori
24.11.2014 08:56:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r: Se ero mitä minä yritin osoittaa, on säätämisen helppous. Mun mielestä Stratomallit tremololla on niitä hankalamman pään kitaroita säädettäviksi, ja Telet taas on sieltä helpoimmasta päästä. Mun mielestä olis paree soittaa kuin opetella säätöjä, siksi Televinkki..
 
Stratossa, kun pistää tallan kanteen, niin yhtä "helppo" se on kuin telekin (ei vaadi muuta, kuin 5 jousta).
 
Noissa Squiereissa kannattaa muistaa, että Mnetin loputtomasta hehkutuksesta huolimatta ne eivät todellakaan ole mitään puhdasta kultaa kaikki. Osa on melkoisia 'rimpuloita'. Siksi suosittelen ostamaan kivijalkakaupasta, niin saat kokeilla juuri sitä yksilöä, jota olet ostamassa. Ja samalla tinkaat säädöt kaupan päälle...
 
Muutenkin testireissu kauppaa voisi olla ihan hyvä. Testailet peräkkäin muutamia eri malleja, niin varmasti joku tuntuu paremmalta kuin joku toinen, vaikka ei niistä juuri mitään ymmärtäisikään. Ja jos ei testissä löydy eroja, niin ostat sen, joka näyttää parhaalta. Se ainakin inspiroi soittamaan...
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Gabe
24.11.2014 09:25:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Noissa Squiereissa kannattaa muistaa, että Mnetin loputtomasta hehkutuksesta huolimatta ne eivät todellakaan ole mitään puhdasta kultaa kaikki. Osa on melkoisia 'rimpuloita'. Siksi suosittelen ostamaan kivijalkakaupasta, niin saat kokeilla juuri sitä yksilöä, jota olet ostamassa. Ja samalla tinkaat säädöt kaupan päälle...
 
Muutenkin testireissu kauppaa voisi olla ihan hyvä. Testailet peräkkäin muutamia eri malleja, niin varmasti joku tuntuu paremmalta kuin joku toinen, vaikka ei niistä juuri mitään ymmärtäisikään. Ja jos ei testissä löydy eroja, niin ostat sen, joka näyttää parhaalta. Se ainakin inspiroi soittamaan...

 
Onhan niissä tietenkin säästetty ihan kaikessa missä on voitu. Mutta jos halutaan ihan oikea kitara mahdollisimman pienellä rahalla niin sitten ehdottomasti CV tai Pacifica, kyllä sellaisella lähtee soittohommat hyvin alkuun ja pidemmällekin pärjää. Benttonit sun muut kannattaa unohtaa ensimmäisenkin kitaran kohdalla. Ja kivijalkaliikkeeseen kannattaa ilman muuta hakeutua, pyytää samalla säädöt kuntoon.
73nd3r
24.11.2014 16:15:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Stratossa, kun pistää tallan kanteen, niin yhtä "helppo" se on kuin telekin (ei vaadi muuta, kuin 5 jousta).
Ei vaan ole, vaikka luulis. En tiä mistä johtuu, mutta Stratomalleja saa olla säätämässä useammin kuin Telejä. Tele on tankki. Mun nöyrällä mielipiteellä & kokemuksella.
 
Laulava: Noissa Squiereissa kannattaa muistaa, että Mnetin loputtomasta hehkutuksesta huolimatta ne eivät todellakaan ole mitään puhdasta kultaa kaikki. Osa on melkoisia 'rimpuloita'.
Montaakos CV Teleä olet soittanut?
 
Laulava Kylätohtori
24.11.2014 17:19:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r: Ei vaan ole, vaikka luulis. En tiä mistä johtuu, mutta Stratomalleja saa olla säätämässä useammin kuin Telejä. Tele on tankki. Mun nöyrällä mielipiteellä & kokemuksella.
 
Voipi olla. Itse olen ekasta stratosta lähtien vetänyt tallan kanteen viidellä jousella, enkä ole koskaan säätänyt, koska en ole osannut. :D Mutta vuoden parin välein olen ammattilaisella säädättänyt. Tosin itse en ole koskaan ollut säätöjen suhteen mitenkään tarkka, kunhan nyt soittamaan pystyy. Ja onhan nuo nykyiset japanilaiset sellaisia, että niitä ei edes tarvitse säätää...
 
Montaakos CV Teleä olet soittanut?
 
Tosiaan, teleistähän täällä puhuttiin. Omat kokeiluni rajoittuvat hyvin pitkälti stratoihin. Mutta onkos telejen kanssa sitten toisin? Vastaavia yksilöiden välisiä laatuerojako ei ole laisinkaan?
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Peilihtäväää
24.11.2014 18:04:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä kaikkea näihin mainittuihin ''säätöihin'' sitten kuuluu
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «