Aihe: EBS-klubi
1 2 3 4 528 29 30 31 32
Keny
22.11.2014 22:48:57
Palle69: Fafner:n punavalo sano poks...mistäs uuden saisi

Ainakin aikasemmin EBS pojat niitä ruotsista lähetteli mut ota irti ja kato arvot siitä ja saattas löytyy jostain elektroniikka puljusta tai Motonet.Se on snadi polttimo joka on värjätty punaseks ja ei vaikuta nupin toimintaan mitenkään.

TC nuppi vaihtu taas EBS Reidmar nuppiin eli pikku Fafneriin.Sopii mulle paremmin toi EBS soundi.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
PasiB
18.02.2015 16:40:23
Minkälainen on EBS:n nykyinen laatu kun niidenkin valmistusta on siirretty Kiinaan? Lähinnä mietityttää 450 Classic nuppi, olen katellut sellaista ostomielessä. Ampeg oli aikanaan surullinen tapaus siirrettyään valmistuksen vinkuintiaan, toivottavasti EBS:lle ole käynyt samoin. Vaikka nykyään taitaa olla suurin osa jo kiinantavaraa, ainakin kohtuullisemman hintatason soittovermeissä.
pekezu
18.02.2015 17:35:23

PasiB: Minkälainen on EBS:n nykyinen laatu kun niidenkin valmistusta on siirretty Kiinaan? Lähinnä mietityttää 450 Classic nuppi, olen katellut sellaista ostomielessä. Ampeg oli aikanaan surullinen tapaus siirrettyään valmistuksen vinkuintiaan, toivottavasti EBS:lle ole käynyt samoin. Vaikka nykyään taitaa olla suurin osa jo kiinantavaraa, ainakin kohtuullisemman hintatason soittovermeissä.

Eiks EBS valmistuta ainoastaan noi classicit ja reidmarit kiinassa?

Ainakin mun kaappi ja nuppi on "Designed and manufactured entirely in Sweden".
"Että minkä tahansa tekeminen kunnolla on melkein mahdotonta, kun aina on joku urpo joka tekee paskaa halvemmalla." -pkuukas
PasiB
18.02.2015 18:22:23
pekezu: Eiks EBS valmistuta ainoastaan noi classicit ja reidmarit kiinassa?

Ainakin mun kaappi ja nuppi on "Designed and manufactured entirely in Sweden".

Näin olen ymmärtänyt, kallimmat vermeet on vielä sveduja. Siksipä kiinnostaakin millaisia nuo kiinanlelut on. Mitkä värkit sulla muuten on?
pekezu
18.02.2015 19:38:58

PasiB: Näin olen ymmärtänyt, kallimmat vermeet on vielä sveduja. Siksipä kiinnostaakin millaisia nuo kiinanlelut on. Mitkä värkit sulla muuten on?

TD660 ja Neo 2x12"
"Että minkä tahansa tekeminen kunnolla on melkein mahdotonta, kun aina on joku urpo joka tekee paskaa halvemmalla." -pkuukas
/Bassoh
25.03.2015 20:40:06

Liitytäänpäs vihdoin tähän ryhmään. Itseltä löytyy:

Vahvistimena Reidmar
Kaappeina ProLine 210 ja ProLine 2000 1*15

Reidmar ollu yli vuoden käytössä ja olen ollut todella tyytyväinen kyseiseen värkkiin. Hintaansa nähden erittäin hyvä. Kaapit tuli käytettynä tällä viikolla ja odotan vielä sarjakaapelia, että pääsee jyristelemään molemmilla kaapeilla. Yksi kaappi riittää treeneissä näppärästi ja keikoilla sitten molemmat käytössä. Varsin näppärä kokonaisuus.
helperi
26.03.2015 09:37:31
/Bassoh: Liitytäänpäs vihdoin tähän ryhmään. Itseltä löytyy:

Vahvistimena Reidmar
Kaappeina ProLine 210 ja ProLine 2000 1*15

Reidmar ollu yli vuoden käytössä ja olen ollut todella tyytyväinen kyseiseen värkkiin. Hintaansa nähden erittäin hyvä. Kaapit tuli käytettynä tällä viikolla ja odotan vielä sarjakaapelia, että pääsee jyristelemään molemmilla kaapeilla. Yksi kaappi riittää treeneissä näppärästi ja keikoilla sitten molemmat käytössä. Varsin näppärä kokonaisuus.

Eikös nuo ole 4 ohm kaappeja? Taipuuko Reidmar 2 ohmiin?
/Bassoh
26.03.2015 15:17:44

helperi: Eikös nuo ole 4 ohm kaappeja? Taipuuko Reidmar 2 ohmiin?

Onhan ne. Siksipä juuri tarvitsen sen sarjakaapelin, että pystyn molempia käyttämään tuolla Reidmarilla.
helperi
28.03.2015 23:44:55
/Bassoh: Onhan ne. Siksipä juuri tarvitsen sen sarjakaapelin, että pystyn molempia käyttämään tuolla Reidmarilla.

Ai katsos, en lukenut ajatuksella.
/Bassoh
29.03.2015 19:31:54

Tänään pääsin ensimäisen kerran testaamaan treeneissä tuota 2x10 kaappia ja täytyy sanoa, että aivan uskomattoman hyvä soundi. Toistaa todella hyvin ala- ja yläpään. Kyllä nyt kelepaa.
Seba
29.03.2015 21:18:39

/Bassoh: Tänään pääsin ensimäisen kerran testaamaan treeneissä tuota 2x10 kaappia ja täytyy sanoa, että aivan uskomattoman hyvä soundi. Toistaa todella hyvin ala- ja yläpään. Kyllä nyt kelepaa.

Mulla oli fafner II ja 110 & 115 kaapit neo versioina.
Ei tuo jättänyt kysyttävää jos hifisaundia hakee.
Basismi: Itseaiheutettu persoonallisuushäiriö.
hallu
31.03.2015 11:54:54
Mun mielestä on vähän naivia irvistellä sille "kiinalaadulle". Kiinalaiset menee todennäköisesti ensimmäisenä marsiin ja siellä tehdään maailman huippuelektroniikasta tällä hetkellä käytännössä kaikki. Kannattaa huomata, että myös ne made in sweden, made in finland tai made in usa vehkeet tehdään hyvin pitkälti kiinassa.

Se, että parin kolmen tonnin laitoksessa on varmasti vähän parempaa rautaa ja muutenkin ovat laadukkaampia kuin muutaman satasen lilliputit, mutta ei se ole valmistusmaasta riippuvainen asia. Niillä made in usa tai made in sweden lätkillä haetaan vaan sellaista ylimääräistä respektiä soittajilta jotka saattaisivat jättää sen kalliin rakkineen ostamatta vain siksi että siinä lukee made in kiina.

Itse kunnioitan niitä valmistajia jotka uskaltavat ruuvata kalliimman sarjan laitteisiinsa avoimesti niitä made in kiina lätkiä, siellä ne lopulta kuitenkin kaikki tehdään.
Olisipa jo kevät
PasiB
31.03.2015 13:02:52 (muokattu 31.03.2015 13:15:54)
hallu: Mun mielestä on vähän naivia irvistellä sille "kiinalaadulle". Kiinalaiset menee todennäköisesti ensimmäisenä marsiin ja siellä tehdään maailman huippuelektroniikasta tällä hetkellä käytännössä kaikki. Kannattaa huomata, että myös ne made in sweden, made in finland tai made in usa vehkeet tehdään hyvin pitkälti kiinassa.

Se, että parin kolmen tonnin laitoksessa on varmasti vähän parempaa rautaa ja muutenkin ovat laadukkaampia kuin muutaman satasen lilliputit, mutta ei se ole valmistusmaasta riippuvainen asia. Niillä made in usa tai made in sweden lätkillä haetaan vaan sellaista ylimääräistä respektiä soittajilta jotka saattaisivat jättää sen kalliin rakkineen ostamatta vain siksi että siinä lukee made in kiina.

Itse kunnioitan niitä valmistajia jotka uskaltavat ruuvata kalliimman sarjan laitteisiinsa avoimesti niitä made in kiina lätkiä, siellä ne lopulta kuitenkin kaikki tehdään.

Jos viittaat tuohon mun kommenttiin niin sillä haettiin lähinnä sitä että onko EBS:n laatu pysynyt vaikka tuotanto on siirretty muualle. No, kiinalainen tuo mun EBS Classic 450 ei ole vaan on tehty Koreassa. Samoin oli mun Ampeg SVT 3 PRO joka oli käytössä kuusi vuotta ilman ongelmia.
hollstro
31.03.2015 13:29:14 (muokattu 31.03.2015 13:29:44)

hallu: Mun mielestä on vähän naivia irvistellä sille "kiinalaadulle". Kiinalaiset menee todennäköisesti ensimmäisenä marsiin ja siellä tehdään maailman huippuelektroniikasta tällä hetkellä käytännössä kaikki. Kannattaa huomata, että myös ne made in sweden, made in finland tai made in usa vehkeet tehdään hyvin pitkälti kiinassa.

Pitkälti samaa mieltä. Usein kuitenkin Kiinassa tai sillä suunnalla valmistetuissa laittessa on muutenkin kustannusoptimoitu ja käytetty ratkaisuja jotka eivät ole niin kestäviä. Samanalainen rakenne pettää vaikka se olisi tehty missä.

Kiinasta saa korkeaa laatua jos sitä halutaan tehdä. Tällaisille on kysyntä usein rajallista ja pienet voluumit syövät halvan työvoiman etua.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Rämppy
31.03.2015 13:47:18
hollstro: Pitkälti samaa mieltä. Usein kuitenkin Kiinassa tai sillä suunnalla valmistetuissa laittessa on muutenkin kustannusoptimoitu ja käytetty ratkaisuja jotka eivät ole niin kestäviä. Samanalainen rakenne pettää vaikka se olisi tehty missä.

Kiinasta saa korkeaa laatua jos sitä halutaan tehdä. Tällaisille on kysyntä usein rajallista ja pienet voluumit syövät halvan työvoiman etua.

Näin. Yleensä valmistusmaan vaihdon yhteydessä haetaan tuotantokustannusten säästöä muustakin kuin työvoimakustannuksista, vaikka näistä asioista firmat eivät pahemmin huutele. Komponenttien yms. alihankkijat kilpailutetaan usein uudestaan ja koeteltuja mutta kalliita osia mielellään korvataan vähän halvemmilla. Pahimmillaan laitteiden rakenne muutetaan enemmän tuotanto- kuin käyttäjäystävälliseksi. Kiinassa kyllä osataan tehdä laatua ihan sen mukaan mitä tilaaja tilaa. Kun lopputuotteen hinnaksi asetetaan 200 euroa, kiinantehdas tekee 200 euron tavaran.
Saahan sitä sanoa.
hallu
31.03.2015 22:38:09
PasiB: Jos viittaat tuohon mun kommenttiin niin sillä haettiin lähinnä sitä että onko EBS:n laatu pysynyt vaikka tuotanto on siirretty muualle. No, kiinalainen tuo mun EBS Classic 450 ei ole vaan on tehty Koreassa. Samoin oli mun Ampeg SVT 3 PRO joka oli käytössä kuusi vuotta ilman ongelmia.

No juu, pahoittelen. Tuli kirjoitettua ehkä vähän hyökkäävään sävyyn. Ehkä se mun pointti oli vähän siihen suuntaan, että monet sellaisetkin asiat joita pidämme laadukkaina tai luulemme joksikin muuksi, on kuitenkin tehty kiinassa enemmän tai vähemmän.

Mun kaverilla on ollut useampikin Ampegin vahvistin ja juurikin tuo SVT pro on kyllä pirun hieno laite se on sillä keikkakoneena. Jotain Ampegin komboa se käyttää joissakin projekteissa ja treeneissä. Itsellä mulla on mustalla pohjavärillä oleva halpa pikkuinen EBS himassa treenivahvarina ja mun mielestä siinä on todella hieno soundi ja olen ihmetellyt, että tuommoinen mitätön pikkuinen lilliputti on niinkin tanakan kuuloinen. Noiden laitteiden laadusta en osaa sanoa, muuta kuin sillä kaverillani ne Ampegit on kestäneet roudaamista ja myös keikkakäyttöä. EBS:lähän näyttää logot muuttuvan sinisiksi ja hinnat hyppäävän pilviin kun siirrytään sinne järeämpään kalustoon ja niissä on tosiaan ruotsileimat (mutta sitähän ei tiedä mikä osa on ruotsalaista ja mikä kiinalaista).

Kuten jo totesin, niin uskon kalliimpien laitteiden olevan vähän (tai jopa paljonkin) parempia valmistusmaasta riippumatta, kuin halpojen. Olen kyllä pohtinut, että myydäänköhän bassovahvistimiin aktiivisia voimaosia siis aktiivibassokaappeja johon vaikka tuon minun pikku EBS:ni voisi tarvittaessa kytkeä keikka tai treenitilannetta varten? silloinhan toki ei tarvittaisi pientä komboa, vaan esimerkiksi EBS mikroamp kävisi ihan yhtä hyvin. Kitaroihinhan sellaisia löytyy ainakin Atomic, Line6 ja Tech tekee sellaisia. Eli aktiivikaapillahan tuollaisen systeemin saisi aika hyvin skaalautuvaksi erilaisia käyttökohteita varten himatreenailusta aina stadionstagelle saakka.
Olisipa jo kevät
hallu
31.03.2015 22:48:12
Rämppy: Näin. Yleensä valmistusmaan vaihdon yhteydessä haetaan tuotantokustannusten säästöä muustakin kuin työvoimakustannuksista, vaikka näistä asioista firmat eivät pahemmin huutele. Komponenttien yms. alihankkijat kilpailutetaan usein uudestaan ja koeteltuja mutta kalliita osia mielellään korvataan vähän halvemmilla. Pahimmillaan laitteiden rakenne muutetaan enemmän tuotanto- kuin käyttäjäystävälliseksi. Kiinassa kyllä osataan tehdä laatua ihan sen mukaan mitä tilaaja tilaa. Kun lopputuotteen hinnaksi asetetaan 200 euroa, kiinantehdas tekee 200 euron tavaran.

On kyllä totta tuokin, mutta ei välttämättä aina ihan yksiselitteisesti. Ilman muuta kahdella huntilla saa jonkun kympillä kasaa pykätyn laitteen, mutta jos maksat kiinalaisesta tonnin tai kaksi niin saat varmasti yhtä hyvän ellet parempaakin kuin vastaavalla rahalla amerikasta.

Ensinnäkin muita syitä siirtää tuotantoa on siirtyminen markkinoiden lähelle. Kiinassa työvoima ei ole nykyisin ainakaan vaativan teollisuuden alalla ihan niin halpaa kuin luulisi. Shanghain alueella tehdastyöläisten palkat ovat viimevuosina nousseet kummen prosentin vuosivauhtia ja voi vain kuvitella minkälaisella vauhdilla siellä liksat nousee osaamista vaativissa ammateissa. Kiinassa on myös käytännössä maailman suurimmat markkinat ja kiinasta on esimerkiksi helpompaa jaella kama myös eurooppaan ja yhdysvaltojen tuotanto voi keskittyä kotimarkkinoiden kysynnän tyydyttämiseen. Euroopasta taas on teollisuutta siirtynyt kiinaan myös euroopan päästölainsäädännön vuoksi joka kai aika tehokkaasti ajaa ainakin raskaan teollisuuden täältä rajojen taakse. Ja esimerkiksi vaikka laivan rakennuksessa tuskin hyväksytään sutta ja sekundaa. Euroopan ympäristöpolitiikkahan on saanut kritiikkiä vähän joka taholta ja sitä on syytetty siitä, että eurooppa käytännössä tällä hetkellä vie saasteita ja tuo työttömyyttä, mikä näkyy karvaasti myös täällä peräpohjolassa. Samaan aikaan kun kiina ja yhdysvallat porsuttaa ja yllättäen saavat myös ympäristöasioissa parempaa tulosta ilman lainsäädännöllistä pakkoa.

Mutta joo, vähän offtopikiksihan tämä nyt menee, joten otan takkini:-).
Olisipa jo kevät
hallu
31.03.2015 22:49:02
hollstro: Pitkälti samaa mieltä. Usein kuitenkin Kiinassa tai sillä suunnalla valmistetuissa laittessa on muutenkin kustannusoptimoitu ja käytetty ratkaisuja jotka eivät ole niin kestäviä. Samanalainen rakenne pettää vaikka se olisi tehty missä.

Juuri näin minäkin asian ajattelen.
Olisipa jo kevät
Rämppy
02.04.2015 09:32:45
hallu: On kyllä totta tuokin, mutta ei välttämättä aina ihan yksiselitteisesti. Ilman muuta kahdella huntilla saa jonkun kympillä kasaa pykätyn laitteen, mutta jos maksat kiinalaisesta tonnin tai kaksi niin saat varmasti yhtä hyvän ellet parempaakin kuin vastaavalla rahalla amerikasta.

Ensinnäkin muita syitä siirtää tuotantoa on siirtyminen markkinoiden lähelle. Kiinassa työvoima ei ole nykyisin ainakaan vaativan teollisuuden alalla ihan niin halpaa kuin luulisi. Shanghain alueella tehdastyöläisten palkat ovat viimevuosina nousseet kummen prosentin vuosivauhtia ja voi vain kuvitella minkälaisella vauhdilla siellä liksat nousee osaamista vaativissa ammateissa. Kiinassa on myös käytännössä maailman suurimmat markkinat ja kiinasta on esimerkiksi helpompaa jaella kama myös eurooppaan ja yhdysvaltojen tuotanto voi keskittyä kotimarkkinoiden kysynnän tyydyttämiseen. Euroopasta taas on teollisuutta siirtynyt kiinaan myös euroopan päästölainsäädännön vuoksi joka kai aika tehokkaasti ajaa ainakin raskaan teollisuuden täältä rajojen taakse. Ja esimerkiksi vaikka laivan rakennuksessa tuskin hyväksytään sutta ja sekundaa. Euroopan ympäristöpolitiikkahan on saanut kritiikkiä vähän joka taholta ja sitä on syytetty siitä, että eurooppa käytännössä tällä hetkellä vie saasteita ja tuo työttömyyttä, mikä näkyy karvaasti myös täällä peräpohjolassa. Samaan aikaan kun kiina ja yhdysvallat porsuttaa ja yllättäen saavat myös ympäristöasioissa parempaa tulosta ilman lainsäädännöllistä pakkoa.

Mutta joo, vähän offtopikiksihan tämä nyt menee, joten otan takkini:-).

En mä väittänytkään, että Kiinasta tulee sutta ja sekundaa, vaan että valmistusmaan vaihdon yhteydessä usein tehdään muutoksia tuotantotapaan ja itse tuotteeseen. Se ei ole tehtaan vika, vaan tilaajan päätös.
Saahan sitä sanoa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)