Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: String through bodyn tekeminen
1
Fuckbarbie
19.11.2014 13:05:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mordor!
 
Kysyisin tyhmiä. Pitkällisen googlaamisen perusteella olen päättänyt lähteä kokeilemaan jotakin uutta, johon haluaisin kuulla vielä ehkä jonkun asiaa kokeilleen mielipiteen.
 
Projekti-Paulissani on nyt valmiina wraparound-henknen talla. Olen haaveillut sen muuttamista string through-tallaksi, ihan kosmeettisista syistä. Tutkittuani asiaa huomaan, että internet on montaa mieltä reikien sijoittelusta. Myöskin kitaroissa näkee hyvin erilaisia variaatioita. Paljon kirjoitetaan siitä myös, miten meille maallikoille ei reikien paikoilla ole juuri mitään väliä. Kokemuksia, suosituksia? Vai onko idea ihan tuhoon tuomittu?
 
Kiitos!
 
Jee!
Jeszse
20.11.2014 20:49:24 (muokattu 20.11.2014 20:49:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eihän sillä varsinaisesti mitään merkitystä olekaan, mut onhan se kivemman näkönen jos ne reiät on esim suorassa linjassa.
 
Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku. || The Jasser Arafats || Crimson Day
GiovanniDiRondo
20.11.2014 21:27:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fuckbarbie: Mordor!
 
Kysyisin tyhmiä. Pitkällisen googlaamisen perusteella olen päättänyt lähteä kokeilemaan jotakin uutta, johon haluaisin kuulla vielä ehkä jonkun asiaa kokeilleen mielipiteen.
 
Projekti-Paulissani on nyt valmiina wraparound-henknen talla. Olen haaveillut sen muuttamista string through-tallaksi, ihan kosmeettisista syistä. Tutkittuani asiaa huomaan, että internet on montaa mieltä reikien sijoittelusta. Myöskin kitaroissa näkee hyvin erilaisia variaatioita. Paljon kirjoitetaan siitä myös, miten meille maallikoille ei reikien paikoilla ole juuri mitään väliä. Kokemuksia, suosituksia? Vai onko idea ihan tuhoon tuomittu?
 
Kiitos!

 
Itse koittaisin sellaista puolikaaren muotoista, jossa keskimmäiset kielet on lähimpänä tallaa. Tästä asiasta on monenlaisiakin näkemyksiä tosiaan, ja sitä kautta hiukan erilaisia perusteluja.
 
Decadetroll
20.11.2014 21:28:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainoa asia mikä tulee mieleen kun ajattelee reikien oikeaa paikkaa on se, ettei laita niitä liian lähelle sitä tallaa, jottei tule liian jyrkkää kulmaa. Tahtoopi sitten kanittaa esim. TOMin reunaa vasten, mikä ei varsinaisesti ole hyvä asia, saattaa helpommin mennä kielet poikki, eikä ylimääräiset taitokset kielissä liene muutenkaan varsinaisesti haluttu lopputulos.
 
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat.
AcLAc
21.11.2014 11:59:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tee se itse- miehenä asentelin basson kielet bodyn läpi niin, että porasin rei'ät aavistuksen loivaan kulmaan bodyyn nähden (suoraan riviin kuitenkin). Ideoin vielä, jotta kieliin ei tulisi niin jyrkkää mutkaa... niin ruuvasin normitallaan tallapalojen taakse eräänlaisen metallisen puolipyöreän profiilin ohjaamaan kielet keskelle tallan pohjaan kairattuihin reikiin. Bodyn taakse asensin holkit, jotka estävät kielen päiden painumisen puuhun.
 
Viritelmä onnistui ihan hyvin ja ainakin rokkifiilis kasvoi huippuunsa.
 
Minä kuljen, Herra ohjaa!
PIM
21.11.2014 12:17:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Decadetroll: Ainoa asia mikä tulee mieleen kun ajattelee reikien oikeaa paikkaa on se, ettei laita niitä liian lähelle sitä tallaa, jottei tule liian jyrkkää kulmaa. Tahtoopi sitten kanittaa esim. TOMin reunaa vasten, mikä ei varsinaisesti ole hyvä asia, saattaa helpommin mennä kielet poikki, eikä ylimääräiset taitokset kielissä liene muutenkaan varsinaisesti haluttu lopputulos.
 
Joo eikä kielten kulma tallapalan ylikään auta olla kohtuutoman suuri muttei toisaalta liian loivakaan. Netistä varmaan löytyy erilaisia näkemyksiä parhaasta kielikulmasta ja niistä vaan valkkaamaan sitten omasta mielestä parhaiten perusteltu astemäärä ja harmittelemaan, että miksi koulussa tuli nukuttua trigonometrian tunnilla.
 
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
dr_solo666
27.11.2014 15:47:36 (muokattu 27.11.2014 15:48:25)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse en laittaisi strings-thruta. Omassa SG:ssä en meinannut saada jonkin kielen intonaatiota millään kohdilleen TOM/Stopbar -yhdistelmällä. Lopulta ruuvasin stopbaria vähän ylemmäs niin intonaatio meni kohdalleen. Stopbarin korkeudella saa säädettyä kielten jäykkyttä. Eli strings-thrulla tämä ei enää onnistu.
 
"When you are a guitar player, you must tweak" -Paul Gilbert
Hannu A
05.12.2014 12:59:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dr_solo666: Itse en laittaisi strings-thruta. Omassa SG:ssä en meinannut saada jonkin kielen intonaatiota millään kohdilleen TOM/Stopbar -yhdistelmällä. Lopulta ruuvasin stopbaria vähän ylemmäs niin intonaatio meni kohdalleen. Stopbarin korkeudella saa säädettyä kielten jäykkyttä. Eli strings-thrulla tämä ei enää onnistu.
 
Niin,
 
paitsi, että nythän tässä oli wraparound-talla, joten ei ole sitä stopbaria varmaan ole lähtökohtaisesti muutenkaan
 
"If you don't feel it, don't play it" - James Jamerson
Hillboy
02.01.2015 02:48:26 (muokattu 02.01.2015 02:49:31)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Reikien sijoittelulla voi vaikuttaa kielen jännitykseen, (ts. alakieliä jollain haja-asettelulla vähän kauemmaks, niin saa paksut vaijerit jämäkämmiksi).. liikaa ei kuitenkaan auta pistää holkkeja eri kohtiin, ettei liian loiva/jyrkkä kulma tallan yli aiheuta ongelmia (intonaatio tai kielirikot)..
 
* jaa.. olihan molemmat vaaranpaikat jo mainittu.. srg
 
-L
 
"Mun vasen käsi on vitun huono! Sama kun soittasin kullillani..." - Ville
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «