Aihe: Haloo Helsinki!
1 2 3 4 59 10 11 12 13 14 15
ferodoz
19.11.2014 21:04:29

Dirtyh: Heh, tää ketju toimii hienona promona. Hokasin tänään huoltiksella bändin uusimman levyn ja ostin pois. Kohta varmaan avaan toiseen ikkunaan bändin keikkakalenterin.

Asiasta ei sinällään viitsisi vatvoa enempää mutta onhan Haloo tässä nyt jonkinlaisena uranuurtajabändinä. En muista että muiden bändien kohdalla oltaisiin niin voimakkaasti puhuttu nauhojen olemassa olosta.

Mikä on munmielestä myös aika hassua koska suurin osa bändeistä niitä käyttää.
Just a face in the crowd.
Dirtyh
19.11.2014 21:18:06

ferodoz: Mikä on munmielestä myös aika hassua koska suurin osa bändeistä niitä käyttää.

Mä keksin kaksi syytä.

1) Haloo Helsingillä on synabassosta johtuen biisejä joissa Elli ei soita bassoa. Vähän dorkempikin tajuaa että nyt on jotain meneillään.

2) Haloo Helsinki lienee tällä hetkellä Suomen suosituin bändi.

Sitten on tietysti se että kohdan kaksi johdosta keikoille on eksynyt jengiä joka on edellisen kerran käynyt katsomassa Popedaa Ämyrillä. Popedan live-esiintymisissä ei nauhat ole kovin kummoisessa roolissa. He sitten huomaavat kohdan yksi.
Mieliraaja
19.11.2014 22:16:17
ferodoz: Ja kun ne koneet vaikuttaa niin moneen muuhunkin asiaan isoissa livetuotannoissa. Aikakoodt, metronomi, nopeammat festarivaihdot, valojen ja videoiden koodaus helpottuu paljon jnejnejne. Eli mä en todellakaan sanoisi että taustanauhojen käyttö on bändinsä häpäisyä.

Naisköörit ovat usein kokonaisuudelle tärkeät livenä. Muutenkin jos on joku ns. signature-soundi levyllä, on se kiva saada myös livenä että jengi saa just sen oikean maailman biisin tuotannosta, kuitenkinhan se on liveä. Voi ajatella että HD on vaan yksi lisäsoittaja/laulaja bändillä. Ei siinä ole mitään pahaa.

Se on hyvä apu monessa.
Delirious81
19.11.2014 23:43:36
Muuten ihan jees taustamusaa, mutta se laulaujan vinkunarina on jotain Todella hermoille käyvää.
Dirtyh
20.11.2014 09:38:29

ferodoz: Hmm'm. Näin se on. Mutta edelleen liikkuu ihmisiä joiden mielestä se kovalevy ei ole sama asia kuin se että verhojen takana on yksi multi-instrumentalisti/taustalaulaja hoitamassa montaa eri tonttia.

Ei tainnut varsinaisesti olla vain mulle. Mä pidän tuollaista verhoon piiloutujaa tosi hoopona vaihtiksena. Itse tykkäisin siitä että live-tilanteessa biisit kuuluisikin olla erillaisia kuin levyllä. Ymmärrän kyllä pointin siitä että levyllä oleva juttu halutaan mukaan myös keikoille ja ylimääräinen soittaja voi ryhmädynamiikan kannalta (ja finassipolitiikan) kannalta olla toimimaton juttu.

Levyn olen nyt kuunnellut muutaman kerran ympäri. Nainen jonka ympärille tuolit tuodaan taitaapi olla mulle tämän vuoden paras biisi.

Delirious81: Muuten ihan jees taustamusaa, mutta se laulaujan vinkunarina on jotain Todella hermoille käyvää.

Vahva eri. Ensinnäkin biisit ovat sävellyksinä toimivia ja Elli laulaa sanoituksiaan kuin viimeistä päivää. Ennemmin mä olisin kaivannut tuotantoon vähän lisää räyhäkkyyttä ja meisseliä. Vähemmän sitä keikoilla HD:ltä tulevaa äänimaisemaa ja enemmän sähkökitaraa.
ferodoz
20.11.2014 09:43:51 (muokattu 20.11.2014 09:45:14)

Dirtyh: Ei tainnut varsinaisesti olla vain mulle.
Ei ollu mitenkään sulle osoitettu tämä. :)

Mä pidän tuollaista verhoon piiloutujaa tosi hoopona vaihtiksena. Itse tykkäisin siitä että live-tilanteessa biisit kuuluisikin olla erillaisia kuin levyllä. Ymmärrän kyllä pointin siitä että levyllä oleva juttu halutaan mukaan myös keikoille ja ylimääräinen soittaja voi ryhmädynamiikan kannalta (ja finassipolitiikan) kannalta olla toimimaton juttu.

Mä taas oon vähän enemmän sen kannalla että riippuu tilanteesta. Mua ehkä jokseenkin ärsyttää ne bändit jotka ei halua käyttää koneita, mutta eivät pysty levytettyä biisiä soittamaan myöskään livenä ilman koneita, niin ne yleensä sortuu johonkin puoliakustiseen taidekikkailuun vaikka biisi olisi ihan suoraa kakkosnelosrokkia alunperin. En tietenkään voi yleistää, mutta tuntuu olevan aika monella tämä (mun mielestä) paha tapa.

Levyn olen nyt kuunnellut muutaman kerran ympäri. Nainen jonka ympärille tuolit tuodaan taitaapi olla mulle tämän vuoden paras biisi.

Tämä. Varsinkin kertsiin lähtö on puhdasta timanttia. Plus levyn nimibiisi oli törkeen kova.
Mieliraaja
20.11.2014 23:25:59
Mä taas oon vähän enemmän sen kannalla että riippuu tilanteesta. Mua ehkä jokseenkin ärsyttää ne bändit jotka ei halua käyttää koneita, mutta eivät pysty levytettyä biisiä soittamaan myöskään livenä ilman koneita, niin ne yleensä sortuu johonkin puoliakustiseen taidekikkailuun vaikka biisi olisi ihan suoraa kakkosnelosrokkia alunperin. En tietenkään voi yleistää, mutta tuntuu olevan aika monella tämä (mun mielestä) paha tapa.

Uskaltaisin väittää, ettei muusikotkaan aina tiedä esim tv:deinsä äärellä mitä tulee nauhalta ja mitä livenä.

Ovelimmillaan ja parhaimmillaan sitä ei huomaakaan. Monet huippusoittajista varustetut bändit lisäksi ottaa lisämausteita hd:ltä.

Se on kun tryffeli, silloin tällöin toimii.

:)
aslak
31.01.2015 16:06:05
Selkä seinää vasten siitä mistä aita matalin, kusetusta.

Kax keikkaa kokeneena, ulkoilma ja yksityis.

Pöljien touhua, myötähäpean tunne kun näkee niiden naamasta että tällei,
toivottavasti ei nauha tilttaa.
Vessajono
31.01.2015 17:42:02
Dirtyh: Asiasta ei sinällään viitsisi vatvoa enempää mutta onhan Haloo tässä nyt jonkinlaisena uranuurtajabändinä. En muista että muiden bändien kohdalla oltaisiin niin voimakkaasti puhuttu nauhojen olemassa olosta.

Ainakin Neljä Ruusua sai aiheesta aikaiseksi maailmanluokan paskamyrskyn jo 90-luvulla.
Lähetetty Windows Phonesta
Dirtyh
31.01.2015 17:52:22

Vessajono: Ainakin Neljä Ruusua sai aiheesta aikaiseksi maailmanluokan paskamyrskyn jo 90-luvulla.

Okei, ja mainittiinhan tuossa PMMP:kin aikaisemmin. Onkohan esimerkiksi Van Halen joutunut samanlaisen vittuilun kohteeksi? Yritin etsiä Dreams kappaleesta liveä julkaisun ajoilta mutta en löytänyt. Nauhalta nekin syntikat taisi tulla jo silloin.

Uusinta levyä olen kuunnellut niin sanotusti aivan helvetisti. Edelliseen levyyn verrattuna levyllä on enemmän luomumpaa soittoa, suorempaa komppausta (mikähän tällekkin on oikea termi? Ferodoz?) ja muutenkin rokkaavampi ote. Toivottavasti suunta jatkuu samana. Lisää kitaraa, vähemmän koneita.

Elli on muuten kehittynyt aivan loistavaksi sanoittajaksi!
JudeJude
31.01.2015 18:27:53
Kävin esiteinin kanssa joulukuun ikärajattomalla keikalla The Circusissa tietämättä bändistä etukäteen muuta kuin ne pari radiohittiä. Uskomattoman hieno keikka oli! Tyypeillä on semmosta lavakarismaa että huhhuh. Nuoria ja kauniita ja taitavia tyyppejä, ja biisit toimii. Oon erittäin vakuuttunut tästä.
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta http://soundcloud.com/hohka
kyseinen
31.01.2015 19:55:36
Dirtyh: Onkohan esimerkiksi Van Halen joutunut samanlaisen vittuilun kohteeksi? Yritin etsiä Dreams kappaleesta liveä julkaisun ajoilta mutta en löytänyt. Nauhalta nekin syntikat taisi tulla jo silloin

On hassua, että pitää tällaisia asioita ruotia, vieläpä muusikkopalstalla. Esimerkiksi Dreams-biisin wikissä kerrotaan seuraavaa:

During live performances on the 5150 tour, Eddie Van Halen played the keyboards and would switch to the guitar during the first solo, while Hagar played the rhythm parts until then. On later tours, he would play guitar only, while the keyboard piece was either played "off-stage" by a hired performer (such as Alan Fitzgerald of Night Ranger during the For Unlawful Carnal Knowledge Tour), or pre-recorded material was used.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dreams_%28Van_Halen_song%29
Internetin kautta, vähän joka puolelle. -V. Keskinen
Dirtyh
31.01.2015 21:57:56

kyseinen: On hassua, että pitää tällaisia asioita ruotia, vieläpä muusikkopalstalla. Esimerkiksi Dreams-biisin wikissä kerrotaan seuraavaa:

During live performances on the 5150 tour, Eddie Van Halen played the keyboards and would switch to the guitar during the first solo, while Hagar played the rhythm parts until then. On later tours, he would play guitar only, while the keyboard piece was either played "off-stage" by a hired performer (such as Alan Fitzgerald of Night Ranger during the For Unlawful Carnal Knowledge Tour), or pre-recorded material was used.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dreams_%28Van_Halen_song%29

On hassua että mä en onnistu ilmaisemaan itseäni niin että muutkin ymmärtäisivät. Rautalangasta; Suomenssa artistit ovat saaneet taustanauhojen käytöstä skeidaa niskaan. Mä sitten mietin että mitenköhän esim Van Halen kohdalla kun näköjään myöhemmillä kiertueilla nuo Dreams biisin syntikat on tulleet nauhalta tai verhon takaisen miehen toimesta (joka on musta aika kummallinen ratkaisu).

Vai tarkoititko että on hassua kun mä nyt en tarkistanut faktoja kovinkaan tarkasti?
kyseinen
31.01.2015 23:36:53
Dirtyh: On hassua että mä en onnistu ilmaisemaan itseäni niin että muutkin ymmärtäisivät.

Jos näin olisi, niin se olisi minusta lähinnä ikävää ja miettisin, miten voisin parantaa kirjallista ilmaisuani. Mutta ymmärsin kyllä ihan hyvin, ei siinä mitään. Esitin vain lievän paheksuntani kyvyttömyydestäsi selvittää tuon esimerkiksi ottamasi biisin (ja/tai Van Halenin) live-historiaa.

Toki tuo "saiko VH skeidaa niskaan" on jo aika lailla hankalammin selvitettävä asia ja itse asiassa kohtuullisen turha verrokki, niin eri sfääreissä ja eri aikakausilla liikutaan. Mutta jos jaksat, niin kaiva ihmeessä jostain jotain dokumentoituja kollektiivisia muisteloja siitä, millaisen vastaanoton taustanauha-VH aikoinaan sai. Saadaan vähän lihaa luiden päälle tähän mutuiluun.
Internetin kautta, vähän joka puolelle. -V. Keskinen
Kefiiri
02.02.2015 00:27:04
kyseinen: Mutta jos jaksat, niin kaiva ihmeessä jostain jotain dokumentoituja kollektiivisia muisteloja siitä, millaisen vastaanoton taustanauha-VH aikoinaan sai. Saadaan vähän lihaa luiden päälle tähän mutuiluun.

Ehkei nyt tässä ketjussa kuitenkaan.
En ole musiikin asiantuntija.
Jucciz
14.03.2015 01:40:32 (muokattu 14.03.2015 01:45:24)
En voi väittää, että olisin missään vaiheessa tästä bändistä innostunut millään tapaa, mutta nyt tuli semmoinen olo, että täytyy raportoida. Katsoin äsken YouTubesta erästä ihan muuta videota: videon loputtua kyseinen palvelu puski automaattisesti riesakseni uuden videon, ja sain jostain kumman syystä silmilleni ja korvilleni Haloo Helsingin "Kuussa tuulee"-biisin musiikkivideon.

No, päätin kerrankin antaa mahdollisuuden. Kuuntelin kahdeksan sekuntia ja mieleeni nousi yksi ainoa kysymys: "Eikös tuo Lautturi-biisi tullut jo levytetyksi PMMP:n toimesta?"

Ei mulla muuta. En välitä bändin tuotannosta edelleenkään, mutta nostan ilman muuta hattua jokaiselle, joka tässä maassa näinä aioina leivän hankkii pöytäänsä musiikin keinoin.
Jos tarvitset putkien mittauspalveluita, tsekkaa täältä. Jos komppilaput kiinnostavat, tsekkaa sivut täältä.
Lautuma
14.03.2015 02:12:25 (muokattu 14.03.2015 02:12:46)
Jucciz: No, päätin kerrankin antaa mahdollisuuden. Kuuntelin kahdeksan sekuntia ja mieleeni nousi yksi ainoa kysymys: "Eikös tuo Lautturi-biisi tullut jo levytetyksi PMMP:n toimesta?"

Televisiosta näin sivusilmällä bändiä koskevan mainoksen ja tuo tarttui sieltä korvaan välittömästi. Bändin parin viime levyn hitit ovat järjestään kuulostaneet tutuilta. Taito sekin on ottaa melodioita sieltä täältä ja naamioida ne omiksi, siinähän ei ole mitään uutta, mutta ainakin tätä kuulijaa rassaa se, ettei pysty sanomaan missä on kuullut sen ja sen biisin kohdan ennenkin. Juice ja PMMP on nyt ainakin bongattu autoradioin ja television kautta. Kova bändi, en sitä kiistä.
"I am a spirit from everywhere, Heaven, Hell, and the Earth; I am in the air, in houses, any place at any time. I've been created millions of years."
ferodoz
14.03.2015 06:16:31

Kaikki poppipiisit on tehty jo aikaa sitten. Mutta kertokaa mulle yksikin toinen rokkiBÄNDI joka myy ja menestyy samalla tavalla tähän maailman aikaan Suomessa? Tunnustaudun yhtyeen faniksi, turha sitä on kieltää. Mutta silti.
Kefiiri
14.03.2015 08:00:13 (muokattu 14.03.2015 08:01:37)
Jucciz: (...) Haloo Helsingin "Kuussa tuulee"(...) Eikös tuo Lautturi-biisi tullut jo levytetyksi PMMP:n toimesta?

Intron melodia tosiaan on niin samalainen, että tahallaan sitä ei ole voitu kopsata. Tekevälle sattuu... useimmiten joku kuitenkin bongaa liian tutut jutut ennenkuin päätyvät levylle. Tällä kertaa lienee jäänyt huomaamatta.
En ole musiikin asiantuntija.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)