Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mitkä ovat sinun kitararaamattusi?
1 2
silhouette
19.11.2014 18:02:45 (muokattu 19.11.2014 18:05:46)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli mieleen kysellä porukalta täällä, että mitä ovat teidän tärkeimmät nuotti tai tabulatuurikirjat? Sellaiset mitkä ottaisitte kitaran kanssa autiollesaarelle mukaan? Se olisi oikeasti hauska tietää, voisi vaikka vertailla ihmisten erillaisia mieltymyksiä ja oppia taas ehkäpä jotain uutta.
 
Mulle itselleni henkilökohtaisesti tärkeimmät tabulatuurikirjat ovat varmaankin kaikki Steve Morsen sekä Eric Johnsonin kirjat jotka olen ajan kanssa hommannut itselleni. Samoin Greg Howen Introspection-albumin tabit sekä Vinnie Mooren Meltdown ja Pink Floydin best of on mulle jonkinlaisia raamattuja. Ja niitä tulee soiteltua melkein päivittäin. Harmiksi mun monista suosikkilevyistä (esim. Vinnie Mooren Maze-levy) ei edes ole mitään tabeja joten olen joutunut opettelemaan niitä myös paljon korvakuulolla, mikä on ihan hyvä juttu mun mielestä niin tulee treenattua sitäkin puolta soittossa.
 
Kiitoksia =)
 
Aina voi yrittää.
Jucciz
19.11.2014 19:51:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei se ainakaan mikään tabulatuurikirja olisi. Luultavasti vastaisin saman kuin jos asiaa olisi kysytty kymmenisen vuotta aiemmin. Kirja olisi Mick Goodrickin The Advancing Guitarist.
 
Tuossa kirjassa kasvatetaan ihmistä, muusikkoa, ei pelkkää kitaristia. Se antaa ajattelemisen aihetta monellakin tavalla. Toki materiaali on myös kitarakeskeistä, mutta siinä ei todellakaan näytetä lukijalle "paina tosta, ja tosta ja tosta...", vaan mennään huomattavasti pintaa syvemmälle, voisiko sanoa, kitaransoiton ja musiikin syvimpään olemukseen.
 
Jos tarvitset putkien mittauspalveluita, tsekkaa täältä. Jos komppilaput kiinnostavat, tsekkaa sivut täältä.
silhouette
19.11.2014 20:23:16 (muokattu 19.11.2014 20:38:11)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Tuossa kirjassa kasvatetaan ihmistä, muusikkoa, ei pelkkää kitaristia. Se antaa ajattelemisen aihetta monellakin tavalla. Toki materiaali on myös kitarakeskeistä, mutta siinä ei todellakaan näytetä lukijalle "paina tosta, ja tosta ja tosta...", vaan mennään huomattavasti pintaa syvemmälle, voisiko sanoa, kitaransoiton ja musiikin syvimpään olemukseen.
 
Mä tutkin tuota kirjaa vähän netistä ja vaikuttaa todella mielenkiintoiselta opukselta, eli kiitos vaan vinkistä, taidan hommata tuon kirjan itselleni kun ei ollut edes kallis Adlibriksessä.
 
Niin, ja Juccizelle vielä sen verran, että yksi kirja jonka voisin vielä ottaa mukaani, olisi Pat Methenyn Complete Song Book missä ei ole tabeja vaan pelkät nuotit! ;)
 
Aina voi yrittää.
Funkånaut
19.11.2014 21:03:26 (muokattu 19.11.2014 21:03:53)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite ottaisin autiosaarelle kitarajulkaisuista Nyrkkipostin vuosikerran vuodelta 1973. Inspais eniten tekemään biisejä.
 
Music requires passion, dedication and a great seat at the bar. Laatumusaa
Jucciz
19.11.2014 22:11:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: Mä tutkin tuota kirjaa vähän netistä ja vaikuttaa todella mielenkiintoiselta opukselta, eli kiitos vaan vinkistä, taidan hommata tuon kirjan itselleni kun ei ollut edes kallis Adlibriksessä.
 
Niin, ja Juccizelle vielä sen verran, että yksi kirja jonka voisin vielä ottaa mukaani, olisi Pat Methenyn Complete Song Book missä ei ole tabeja vaan pelkät nuotit! ;)

 
Molemmat ovat löytyneet hyllystä jo vuosia. Kyllä niissä painavaa asiaa on. :)
 
Jos tarvitset putkien mittauspalveluita, tsekkaa täältä. Jos komppilaput kiinnostavat, tsekkaa sivut täältä.
GiovanniDiRondo
19.11.2014 22:27:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ilpo Saastamoisen Kitarakirja jotain vuodelta -70. Opettelin kaikki jutut siitä. Sen jälkeen en ole juuri nuotteihin koskenutkaan.
 
hallu
19.11.2014 22:47:32 (muokattu 19.11.2014 22:47:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eiku ei mitään
 
En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja
rize88-
19.11.2014 23:21:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos kasaritilut kolahtaa, ni Troy Stetinan Speed Mechanics for lead guitar.
 
barclay
20.11.2014 20:04:55 (muokattu 20.11.2014 20:06:15)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

15 vuotta sitten olisin sanonut että Ralph Denyer - Suuri Kitarakirja http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9510200727 , mutta nyt sanon ettei yhtään mikään.
 
Soitan kitaralla omaa musaani, eli ihan miten sattuu ja niin kuin huvittaa. Ei ole tarvetta opetella kirjoista uusia tekniikoita, skaaloja, saatika jonkun toisen jo tekemiä biisejä..
 
Kostiainen. Karumpi saundi, parempi mieli http://www.mikseri.net/kostiainenproj
tender.insanity
21.11.2014 13:16:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

barclay:
Soitan kitaralla omaa musaani, eli ihan miten sattuu ja niin kuin huvittaa. Ei ole tarvetta opetella kirjoista uusia tekniikoita, skaaloja, saatika jonkun toisen jo tekemiä biisejä..

 
Sama juttu. Menee soitto ja muisti hukkaan jos ne käyttää muiden tuotannon soitteluun.
 
Jucciz
21.11.2014 17:59:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Sama juttu. Menee soitto ja muisti hukkaan jos ne käyttää muiden tuotannon soitteluun.
 
Näinhän se on. Ei koskaan kannata kuunnella toisten tekemää musaa. Näin keksit varmasti sellaista musaa, jota kukaan ei vielä ole ikinä keksinyt.
 
Jos tarvitset putkien mittauspalveluita, tsekkaa täältä. Jos komppilaput kiinnostavat, tsekkaa sivut täältä.
tender.insanity
21.11.2014 18:08:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Näinhän se on. Ei koskaan kannata kuunnella toisten tekemää musaa. Näin keksit varmasti sellaista musaa, jota kukaan ei vielä ole ikinä keksinyt.
 
Etkö taaskaan tajua mitä edessä lukee? Kuunteleminen ja soittaminen tietääkseni kaksi eri asiaa.
 
tomaattiorava
21.11.2014 21:01:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Autiolle saarelle ottaisin mukaan kitaran enkä mitään kusisia tablakirjoja muuta kuin nuotin sytyttämiseen.
Takaraivossa sekä lihasmuistissa on tätä nykyä jo suurinpiirtein kaikki itselleni tarpeellinen, autiolla saarella ois yllinkyllin aikaa ja rauhaa niiden pidemmälle treenaamiseen ja kultivointiin.
 
glamguitarist
22.11.2014 10:28:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kitararaamattut itselläni vaihtuu koko ajan.
 
Ehkä ensimmäinen raamattu oli Hal Leonard Guitar Method Complete. Tuli opittua vähän kaikkea. Nuotinluvusta rytmiseen tarkkuuteen, mietin myös melodiaa aina vastaavaa sointua vasten. Ensimmäinen järjestelmällisen treenaukseen opus. Tähän kirjaan tuskin enään palaan.
 
Mark Hansonini contemporary Travis picking on työn alla. Tulee säestysnäppäilyt vaitobassoineen ja saa nimet eri kuvioille. Tämän kun olisi löytänyt kauan sitten. Seuraava hansonin kirja odottaa. Näiden jälkeen jatkanen beginning fingerstyle blues kirjalla, olen sitä jonnekin asti opetellut, mutta alkasi tuntua vielä tasolleni liian vaikealta.
 
Everybody's jazz guitar method yksi vaikuttaa hyvältä. En sinänsä ole jazz kavereita. Kirjassa tulee aksentoituna eri iskuja ja samalla uusia sointuja. Nuo aksentit ovat tuiki tärkeitä, mutta tämä on ensimmäinen opus jossa niitä treenataan. Nuotinlukuvun treenattu samalla. Mietin melodiaa myös soinnut nuotteihin suhteutettuna. Onko nuotti esim joku soinnun nuotti, seika, kutonen ....
 
Ross Boltonin Funk guitar the essential guide on ollut työn alla jo jonkun aikaa. 16 osilla kamppailua. Rytmi on vaatinut otseltäni paljon duunia ja vaatii edelleen. Mitä amatööribsoittajia on nähnyt, niin moni kuvittelee osaavansa, mutta...
 
Nyt hommasin Simon Salzin the 21st century pro method classical & fingerstyle guitar... Vaikuttaa todella hyvältä. Lähtee helposti liikkeelle. Keskitytään tekniikkaan ja sitä harjoitellaan ihan hyvänkuuloisella biisillä.
 
Ja onhan noita muitakin. Pikkuhiljaa on alkanut helmet löytyä noista kirja + cd opetusjutuista. Nyt löytyi Eric Roche the Acoustic guitar bible, joka näyttää olevan täynnä asiaa.
 
Monet opetuskirjat tekevät todella epäloogisesti ja asiat eivät ole mitenkään vaikeusjärjestyksessä. Olen kahlannut läpi uskomattoman määrän materiaalia.
 
Rumpujen treenaus on vienyt kitaran soittoa huimasti eteenpäin. Etenkin noi 16 osat ovat auenneet rumpujen kautta.
 
Itselläni tuo musiikkimaku laajenee koko ajan. Esim
nuo klassiset ja fingerstylejutut opettaa ajattelemaan rockbändinkin sovituksia ja yhteensoittoa.
 
Eartrainigia pitäisi tehdä enemmän. Tohtori Toonika odottaa inspiraatiota. Hoilailen autolla ajaessani spotifystä löytyvää jonkin jenkki kuorotädin solfausjuttua. Välillä visualisoin päässäni nuotteja kitaran otelaudalle.
 
Olen kahlannut kirjaston hyllyt läpi. www.amazon.com on ollut aarrearkku, etenkin lukija kommentit. Olen tilaukset tehnyt www.amazon.co.uk kautta. Tuossa jenkki versioissa lopullinen hinta meinaa aina triplaantua.
 
Sellainen 3 eri opusta kerralla on Olen havainnut itselleni hyväksi. Sitten bändihommista on aina pari biisiä työn alla.
 
Kun nuo ylläolevassa saa opiskeltua läpi, niin mitään raamattua ei ehkä enää tarvitsekaan. Tavoite on että korvakuulolosta tulee se raamattua. Ja että oppii lukemaan ja kirjoittamaan nuotteja. Pääpaino alkaa siirtyä biiseihin ja niiden sovitukseen. Ylipäätään osata soittaa kitaraa, bassoa ja rumpuja. Huuliharppu on myös odottelemassa. Laulu stemmoineen on koko ajan treenauksessa. Matkaa on vielä siihen, mutta matkustaminen on varsin mukavaa.
 
steelduck
23.11.2014 17:07:45
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

glamguitarist: kitararaamattut itselläni vaihtuu koko ajan.
Ross Boltonin Funk guitar the essential guide on ollut työn alla jo jonkun aikaa. 16 osilla kamppailua. Rytmi on vaatinut otseltäni paljon duunia ja vaatii edelleen. Mitä amatööribsoittajia on nähnyt, niin moni kuvittelee osaavansa, mutta...

 
Kiitos tästä vinkistä. You Tubessa oli kirjan "videopari":
https://www.youtube.com/watch?v=IEPw06KxdOY
 
Nyt onkin sitten koko iltapäivä "funk-kompattu"... onpas hankalaa saada ranne rennoksi.
 
opel99
23.11.2014 19:28:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tällä hetkellä ne olis varmaan noi f-kustannuksen kitarahitit 1-3 kirjat,yksinkertaistetussa muodossa esitetyt nuotinnokset kitarahiteistä vuosien varrelta leevi&leavingsistä panteraan.tosin odotan ens viikolla tulevaksi van halen kitarakirjaa että se voi mennä noiden kolmen niteen jatkoksi kitararaamattu jonka ottaisin autiolle saarelle mukaan ajatukseen.
 
ei se ikä vaan asenne
silhouette
23.11.2014 21:26:31 (muokattu 23.11.2014 21:27:08)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

glamguitaristilla oli niin hyvä kirjoitus, että oli pakko antaa plussaa. Ja, muutenkin ehkä itsekin bloggaan muutaman hänen suosittelemistaan kirjoista ja laitan opeteltavien listalle.
 
Aina voi yrittää.
kekkuliheikki
24.11.2014 10:15:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

glamguitarist:
Ja onhan noita muitakin. Pikkuhiljaa on alkanut helmet löytyä noista kirja + cd opetusjutuista. Nyt löytyi Eric Roche the Acoustic guitar bible, joka näyttää olevan täynnä asiaa.

 
Ai vittu. Hyva ystava, loistava muusikko, viela parempi opettaja ja hommasi mulle ensimmaisen opetusduunin. Lepaa rauhassa.
 
En allekirjoita.
barclay
24.11.2014 21:14:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Näinhän se on. Ei koskaan kannata kuunnella toisten tekemää musaa. Näin keksit varmasti sellaista musaa, jota kukaan ei vielä ole ikinä keksinyt.
 
Mun mielestäni nimenomaan se että kuuntelee muiden tekemää musaa ja katsoo livemusisointia vaikkapa Youtubesta on helvetin inspiroivaa ja auttaa kehittämään sitä omaa juttuakin. Kun taas paperilta nuotti nuotilta opiskelu on turhaa ja h***jen hommaa. Tämä on siis oma mielipiteeni. Opiskeluaikanakin olin käytännön miehiä jä kirjojen pänttäys jäi vähemmälle. Elämäm_koulu.
 
Kostiainen. Karumpi saundi, parempi mieli http://www.mikseri.net/kostiainenproj
Jucciz
24.11.2014 22:10:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Painan pääni käsiin.
 
Jos tarvitset putkien mittauspalveluita, tsekkaa täältä. Jos komppilaput kiinnostavat, tsekkaa sivut täältä.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «