Aihe: Äänialaa korkeammaksi onko mahdollista?
1
Generic L
24.05.2004 21:11:54
No siis jos olet laulanut jo monta vuotta että tekniikka on jo täysin kunnossa niin tuskin se ääniala siitä enää kovin paljon kohoaa.... Tosin jos olet enemmän aloittelijan puolella niin kunhan harjoittelet niin kyllä se ääniala kohoaa ja kohoaa aika paljonki.... Hanki opettaja!! Klassisen laulun opettaja osaa varmasti kohottaa äänialaa ja vahvistaa ääntä!!
Joo ja sit jos et osaa headvoice laulamista niin opettele!
En osaa selittää miten, siks sun kantsis hankkia opettaja!! Siis jos olet tosissasi laulamisesta.
marke-
24.05.2004 23:37:21
Opettele 'lyhentämään' äänihuulia jollonka ääni on korkeampi ku ne on enemmän kiinni. Ilma tulee pienemmästä raosta. Ja kun rako on pienempi, äänen saa aikaan pienemmällä ilmanpaineella.
Kuulostaa hauskalta ja helpolta, mutta hommaa laulunopettaja ettet satuta ittees tai menetä hermojas.
No chiefs, all indians.
grpcho
09.07.2004 15:44:57
Itse haluaisin vahan tarkempaa opastusta. Innostuin laulamisesta vajaa vuosi sitten ja aloin pikkuhiljaa lauleskella itsekseni biisejä, joista pidin. Tapauksessani on epätavallista se, etta en kuitenkaan englannin- tai suomenkielista musiikkia laulele oikeastaan.

No, lahdin vieraseen maahan ja tulen viettamaan täälla pitkän aikaa. Laulan yleista hauskanpitoa, karaokea muutama kertaa viikossa (aivan tosissani siis -- en yrita mitaan ihmeellista, mika ei sopisi aanityypilleni lainkaan). Sain todella paljon kehuja ihmisilta ääneni ollessa usein laulamani artistin biisien kanssa aika yhtensopiva, joka johti lisäinnostukseen.

Täman jälkeen tuli kuitenkin seinä vastaan, kun huomasin, etta laulan artistin biisejä hiukan alempaa kuin ne alunperin lauletaan, aloin laittaa karaokemasiinan säädokset alkuperaiselle nuotille. Muserruin aika pahasti, kun huomasin, etta en kykenekaan laulamaan enaa kuin muutaman biisin miltei kokonaan onelmitta (aiempaan verrattuna, kun melkein kaikki menivat), johtuen äänialaongelmasta.

Monissa biiseissä on niin, etta kykenen laulamaan ne 85-prosenttisesti ilman suurempia ongelmia, kuitenkin keskittymistä vaatii. Loput prosenttiyksikoista onkin sitten niin, etta ääni menee jo miltei kiljuvaksi kun koittaa tiettya kohtaa laulaa, esim. kertosakeissa. Tama ei siis kuitenkaan ole mitaan naislaulannalta kuulostavaa musiikkia, vaan ihan rockia. En kykene laulamaan vaikealle korkeudelle meneviä kohtia vahvasti, niin kuin ne menevät. Ehkä hiljaa ja hiiskuttaen ääntä lahtee.

\
Kuitenkin, alkaako äänialani pikkuhiljaa laajeta jos jatkan tiukkaakin tekevien biisien yrittamista aina vaan? Kuitenkin kun vedan monet niista suurimmaksi osaksi ihan hyvin, niin etta laulaminen on viela mukavaa, eikä ihan täysin masennu.

Laajeneeko ääniala jos ei laula äänialansa rajoilla olevia biiseja aina, vaan vaikka mataliakin biiseja, jotka menevat helposti?
grpcho
09.07.2004 15:51:22
Lisäisin vielä, etta tuo karaoke ei siis todellakaan ole sing-a-longia, eli en laula artistin äänen mukana. Satuin vain lukemaan tuota Vocal Releasen karaoke singing syndromea.
Mazah
09.07.2004 16:37:37

Se ääniala juttu on aika ikävä homma. Asia tuntuu olevan niin, että ne jotka ei ymmärrä mistään mitään neuvovat että kuhan vedät vaan skaaloja tarpeeksi usein niin kyllä se ääniala siitä nousee. Se ei välttämättä pidä paikkaansa. Ihminen on tähän mennessä onnistunut löytämään kolme yleisesti käyttökelpoista rekisteriä: Rintaääni (chest voice), pää-ääni (head voice) ja falsetti.

Suurin osa meistä aloittaa laulamisensa rintaäänellä, ja moni juuttuukin siihen loppu iäkseen kun ei tiedä mitä pitäisi harjoittaa että pääsisi korkeammalle.

Laulutunnit ovat helpoin tie. Se on selvä asia, siellä sinua ohjaa ihminen joka on alan asian tuntija, tehnyt hommiansa jo vuosia ja voit olla varma että on aikanaan löytänyt jo kaikki kolme rekisteriä.

Prioriteeti ovat tässä paikallaan. Ensisijaisen tärkeä on hengitystekniikka, ilma sitä ei ikinä pysty laulamaan vaivattomasti.

Seuraava asia mikä pitää saavuttaa on avoin kurkku. Ei minkäänlaista rasitusta, ihan sama kuinka korkealta laulat.

Nämä kun oppii, niin ei tule ongelmia. Rekisterit löytyy varmasti, ja loppujen lopuksi niistä muodostuu yksi valtava rekisteri jonka laadussa ei ole eroa aivan sama miltä korkeudelta laulaa.

Se maaginen pää-ääni on kyllä kumma juttu. Itse en ole sitä vielä löytänyt, mulla on jokseenkin ongelmia pitää se avoin kurkku. Mutta olen todistanut sen tapahtuvan kolme kertaa, äkillinen lähes oktaavin nousu äänialassa. Sitä se on. Yksi näistä tyypeistä oli laulanut jo noin kymmenen vuotta, yksi satunnaisesti taustoja bändin kanssa, ja yksi vain autossa...

Mutta pointti on tämä, ensin hengitys tekniikka kuntoon, sitten avoin kurkku ja sitten myöhemmin se ääniala nousee itsestään ja se todellakin tapahtuu aivan yhtäkkiä. Suosittelen laulutunteja.
Mutta minä olen Kissanainen?
KTR
09.07.2004 19:48:56
Tämmönen tietämättömän kysymys, että onkos suomalaisille tämä matalempi ääniala ominainen? Onko esim. briteillä tuo ääniala yleisesti ottaen "korkeammalla?"
Mazah
11.07.2004 21:14:58

Hyvä kysymys, voi hyvinkin olla mahdollista, juuri briteissä en ole huomannu mitään erityistä poikkeavuutta. Samanlailla osa niistä esim. puhuu korkealta kun suomalaisetkin. Italiassa asia voisi olla toinen. Kuulin joskus jostain helmenkalastaja heimosta (jossain maassa jonka nimeä en nyt muista) jonka kulttuuriin kuuluu tietynlainen laulutapa jolla nämä kyseiset ihmiset pystyvät vaivatta laulamaan uskomattoman matalalta. Kuuluisia basso laulajia palkataan isoilla rahoilla laulamaan melodioita oktaavia ylempää siinä missä nämä heimolaiset tekevät sitä vain huvikseen...
Mutta minä olen Kissanainen?
tsalakka
11.07.2004 21:24:17
Suomenkielen sointi on takaisempi ja alempi kuin esim. englannin tai italian. Siksi me joudumme hakemaan enemmän sointia eteen ja samalla nousee äänialakin. Tiedän parikin klasaribaritonia jotka treenasivat äänensä tenoreiksi ja keikkaa pukkaa ihan uudella tavalla. Siis on mahdollista.
Musicology
13.07.2004 11:41:18
Mulla on kokemusta aiheesta. Pääsin nimiittäin ilmaiseksi koulun puolesta loistavan lauluopen tunneille ja mun ääniala on auennut hänen ansiostaan uskomattoman paljon. Ennen laulutunteja pääsin juuri ja juuri falsetilla kaksiviivaiseen C:hen, ja keskiäänet oli mun vahvuuksiani. No puoli vuotta laulutuntien aloittamisesta tein oivalluksen ja nykyään laulan kovaa kaksiviivaista a:ta ja äänen avauksella päästään kolmiviivaisen oktaavin keskivaiheille!

Tein kyllä innoissani kovasti hommia ääneni kehittämiseen, mutta muutos ääneni kantavuudessa, kiinteydessä, värissä ja alassa on uskomaton! Suosittelen siis laulutunteja sydämeni pohjasta :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)