Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Gibson Les Paul Studion radius
1 2
nisumaka
15.11.2014 11:47:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi
 
Olen yrittänyt herkistää mun LP Studiota paremmin "tilutusta" varten. Opettajallani oli ESP:n skitta, ja se oli mielestäni herkempi (pull offissa), kuin mun LP. Kuitenkin meillä on samat kielet ja about sama kielten etäisyys otelaudasta. Mietin kovasti, voisiko olla, että ESP:issä on peräti 14 tuuman radius tms. Satutteko tietämään. Mä arvelen, että mun LP:ssä on 12 tuuman radius. Ei jää oikein muuta selitystä.
 
Jormaz
15.11.2014 11:49:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisko ESP:ssä isommat nauhat?
 
No tiedäthän.. Tarkoitettu.. tiedäthän..
Myrkky Nuoli
15.11.2014 14:07:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites skaala? ESP:ssä voipi olla pidempi.
 
More Nintendo, less Marshall.
nisumaka
16.11.2014 20:04:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nauhat on samanlaiset. Kiitti vinkistä. Toi skaalajuttu, sen mä vielä tarkistan, mutta ei siinäkään kovin kummoisia eroja voi olla. Hmm, monimutkainen juttu. Jatkan trimmailuja, LP on kuitenkin ihan ok.
 
Myrkky Nuoli
17.11.2014 00:16:44 (muokattu 17.11.2014 00:17:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Nauhat on samanlaiset. Kiitti vinkistä. Toi skaalajuttu, sen mä vielä tarkistan, mutta ei siinäkään kovin kummoisia eroja voi olla. Hmm, monimutkainen juttu. Jatkan trimmailuja, LP on kuitenkin ihan ok.
 
Voi siinä olla se, että lp on 24.75" ja esp esim. 25.5".se vaikuttaa kielten jäykkyyteen jo ihan merkittävästi. Mites tallasysteemit, ovatko samanlaiset? Onko vibrasysteemiä? Nämäkin vaikuttaa.
 
More Nintendo, less Marshall.
Jormaz
17.11.2014 00:25:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaa että se ESP ei ollutkaan LP-mallinen. Sehän selittää.
 
No tiedäthän.. Tarkoitettu.. tiedäthän..
nisumaka
17.11.2014 07:17:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo sorry epätarkkuuteni. ESP oli strato-mallinen. Talla on floikka ESP:ssä, Gibsonissa niiden vakiomalli (ei tremoloa). Tarkistan ton kielen sointimitan, tossa se juttu voikin olla. Myös toki toi floikka vaikuttaa, se on jotenkin "massivisemman oloinen". Sitten tietty kaula läpi rungon jne. Eli näitä tekijöitä voi olla useita. Ehkäpä toi ESP on tehty enemmän just sitä "tilutusta" silmällä pitäien. Samaten sen huomasin, että ESP soi tosi tasaisesti, mistä tahansa kohtaa kaulaa soitti. Ei tossa Gibsonissakaan suurempia eroja ole, mutta huomion kyllä kiinnitti ESP:ssä just toi sointi ja herkkyys. Sustain oli jotenkin yhtä hyvä kummassakin, mutta just toi pull-over, hammer jne. oli Gibsonissa "epäherkempiä".
 
Myrkky Nuoli
17.11.2014 07:19:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Joo sorry epätarkkuuteni. ESP oli strato-mallinen. Talla on floikka ESP:ssä, Gibsonissa niiden vakiomalli (ei tremoloa). Tarkistan ton kielen sointimitan, tossa se juttu voikin olla. Myös toki toi floikka vaikuttaa, se on jotenkin "massivisemman oloinen". Sitten tietty kaula läpi rungon jne. Eli näitä tekijöitä voi olla useita. Ehkäpä toi ESP on tehty enemmän just sitä "tilutusta" silmällä pitäien. Samaten sen huomasin, että ESP soi tosi tasaisesti, mistä tahansa kohtaa kaulaa soitti. Ei tossa Gibsonissakaan suurempia eroja ole, mutta huomion kyllä kiinnitti ESP:ssä just toi sointi ja herkkyys. Sustain oli jotenkin yhtä hyvä kummassakin, mutta just toi pull-over, hammer jne. oli Gibsonissa "epäherkempiä".
 
Puhutaanko muuten akustisesta vai sähköisestä soinnista? Jos sähköisestä niin sitten tok on mikitlon mukana yhtälössä. Onhan nuo ihan erilaiset kitarat.
 
More Nintendo, less Marshall.
zedder
17.11.2014 08:51:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LP Studioissa, ainakin osassa niistä, on 12" radius:
 
http://www2.gibson.com/Products/Ele … aul/Gibson-USA/Les-Paul-Studio.aspx
 
Vaikken tiluttaa osaakaan, niin silloin kun yritän valitsen mieluummin jonkin muun kitaran kuin LP Studioni. Isommat nauhat ja littanampi kaula (kuten esim. Jacksoneissa yleensä on compound radiuksen lisäksi) sopivat minun mielestäni tuohon tarkoitukseen paremmin. En kylläkään yritä tuputtaa tuota ajatusta minään totuutena...
 
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
nisumaka
17.11.2014 22:07:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zedder. Mä luulen törmänneeni juuri tuohon ilmiöön. Eli se toinen skitta (ESP) oli just littanampi (C-mallisempi noin Fenderin kielellä) kaulaltaan ja muutoinkin tosi herkkä. Mutta ratkaisu ongelmaan on se, että täytyy hankkia tommoinen ESP tai vastaava. Eli alampa tutkia asiaa. LP:lle on aina mulla keikkaa.
 
ReBeat
17.11.2014 22:28:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Enshätään auttaa jos vetää viilalla full scallopit ja rout adapter ringseillä YJM:t etu ja taka mikeiks.
 
Myrkky Nuoli
19.11.2014 00:06:27 (muokattu 19.11.2014 00:06:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Zedder. Mä luulen törmänneeni juuri tuohon ilmiöön. Eli se toinen skitta (ESP) oli just littanampi (C-mallisempi noin Fenderin kielellä) kaulaltaan ja muutoinkin tosi herkkä. Mutta ratkaisu ongelmaan on se, että täytyy hankkia tommoinen ESP tai vastaava. Eli alampa tutkia asiaa. LP:lle on aina mulla keikkaa.
 
Littanuudessa taidettiin puhua radiuksesta tässä vieläkin, eikä niinkään kaulaprofiilista. Ite käsittäisin, että littana ois enemmänkin D kun taas C on pyöreämpi. Muttajoo, LP on enempi rokkikitara kun tilutushommiin erikoistuneita kitaroita on tokkiinsa paljon mistä valita.
 
More Nintendo, less Marshall.
nisumaka
22.11.2014 10:12:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MyrkkyNuoli
Totta, joo olisi pitänyt mainita toi C ja D kaulaprofiilina. Mun ajattelumaailmani mukaisesti sanoisin, että mun LP:ssä on enemmän D kuin C profiili, mutta ehkäpä ollaan jossain välimaastossa. Nää on vähän valmistaja ja mielipidekohtaisia juttuja.
 
Myrkky Nuoli
22.11.2014 11:02:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: MyrkkyNuoli
Totta, joo olisi pitänyt mainita toi C ja D kaulaprofiilina. Mun ajattelumaailmani mukaisesti sanoisin, että mun LP:ssä on enemmän D kuin C profiili, mutta ehkäpä ollaan jossain välimaastossa. Nää on vähän valmistaja ja mielipidekohtaisia juttuja.

 
Vähän on juu näkemyskohtaisia eroja, mutta jos katot noita kirjaimia niin D on litteämpi takaa ja C tasaisen pyöreä, U:ssa taas on ensin seinät ja sitten vasta pyöristys. Näin ainakin kävis järkeen:
 
http://proguitarshop.com/media/cms/blog/neckshape.jpg
 
More Nintendo, less Marshall.
Icy-Sun
27.10.2019 09:44:36 (muokattu 27.10.2019 09:52:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys! Laitoin nyt tähän ketjuun, kun LP studio-aiheisia keskusteluja oli haulla useampia, vaikkei radiukseen liitykään.
 
Kyseessä 2004 Gibson Les Paul Studio ja siinä mikinvalitsin pätkii. Se on kerrain juotettu uudelleen ja jotakin kontaktisprayta ym. suhuteltu, joten ajattelin vaihtaa koko valitsimen. Myös volapotikat rohisee, joten voisin juotella uudet potikatkin kiinni, kun kitarakin lähentelee kohta 20v ikää.
 
Switchcraftin mikinvalitsin lienee hyvä. Olisiko potikoille suosituksia? En ole sähköjen kanssa hirveän hyvä, mutta juottaminen onnistunee, kunhan vain oikeat osat löytyy. Samoihin piuhoihinhan tulevat kuitenkin kuin edellisetkin. Olisiko heittää vaikka linkkiä uraltonelle tms?
 
73nd3r
27.10.2019 10:08:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Icy-Sun: Tervehdys! Switchcraftin mikinvalitsin lienee hyvä. Olisiko potikoille suosituksia?
Switchcraftit on hyviä, mutta ihan toimivia on muissakin merkeissä.
Potikoista CTS, Bourns tai Alpha niin ei oikein voi mennä vikaan (mummiälestä) kunhan arvot vaan on oikeat.
Sanovat nuo viisaammat että vanhempaa (lyijy)tinaa ja uutta (lyijytöntä) ei kannattais yhdistellä, mutta en tiä vaikuttaako se paljonkaan uuden komponentin ja vanhan piuhan yhdistämisessä.
 
Ja kun joku kummiskin sanoo, niin miksen sitten minä: kysymyksen kannattais olla tuolla elektroniikka ja soitinrakennus -osiossa, eihän tämä erityisesti LPStudioihin liity. Ja sinne sä kumminkin laitat ne "miksei toimi" jatkokysymykset, joihin vastataan että "tarkista juotokset". ;)
 
Uraltonelinkki: https://www.uraltone.com/elektronii … nufacturer--alpha--cts--bourns.html
Ja SP-Elektroniikka: https://www.spelektroniikka.fi/c517-kitarapotentiometrit-p1-fi.html
 
Icy-Sun
27.10.2019 11:12:20 (muokattu 27.10.2019 11:17:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niimpä tietysti. :D Kysyn kuitenkin vielä, että mitkä arvot LP:n potikoille on hyvät, jos tilailen CTS:t? Aivan normaalit vola- ja tonepotikat, ei mitään push&pull.
 
Jeszse
27.10.2019 11:17:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Icy-Sun: Niimpä tietysti. :D Mitkä arvot LP:n potikoille on hyvät, jos tilailen CTS:t? Aivan normaalit vola- ja tonepotikat, ei mitään push&pull.
 
Volat A500K ja tonet B500K
 
TTV
27.10.2019 11:19:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeszse: Volat A500K ja tonet B500K
 
Riippuen mikistä ja soundimieltymyksestä, myös 300K ja 250K voivat toimia vallan hyvin.
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
LaMotta
27.10.2019 11:33:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ootko kokeillu potikoihin jotain suihketta rahinan poistamiseksi.
 
LP-mikkikytkimessä on melko tavallinen ongelma se että ne kontaktiviikset ei ota kiinni kunnolla. Tämän saattaa saada kuntoon yksinkertaisesti niitä pitkiä viiksiä taivuttamalla.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «