Aihe: Mikä siinä 1500 vahvistimessa on parempaa kuin 500 vahvistimessa
1 2 3 4 57 8 9 10 1116 17 18 19 20
Laulava Kylätohtori
14.11.2014 10:45:38 (muokattu 14.11.2014 10:45:56)
Gabe: Onhan eyelet/turret noin yleisesti näppärin korjata. Toisaalta esim. AC4 tai 5e3 tyylisissä primitiivisissä koneissa ei niin montaa komponenttia ole että kovin hankalaksi menisi. Toisaalta kuten aiemmin sanoin niin se levy itse voi kuulemma ajan kanssa imeä kosteutta sisäänsä, mistä voi koitua pulmia. Bad Catiltakin tuli muuten ensimmäinen turret kone, on reippaasti muuta mallistoa halvempi. Pitäisi mennä Kitarapajalle sitä ihmettelemään.

Jokaisessa tavassa on omat riskinsä. Mutta kun tuli puhe 5E3:sta, niin siitä pojat aitoa vehja kauppakassiin... :)

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=940491

Minua kiinnostaisiko vaikuttaako toteutustapa soundiin? Swart esimerkiksi väittää että parhaaseen tulokseen päästään vain all tube P2P rakenteella ilman diodeja, piirelevyjä tai turretteja.

Vaikea uskoa, että tuo olisi muuta kuin markkinointijargonia, mutta eihän sitä tiedä. En uskalla väittää mitään suuntaan tai toiseen...
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Stone
14.11.2014 10:56:08

Laulava Kylätohtori: Jokaisessa tavassa on omat riskinsä. Mutta kun tuli puhe 5E3:sta, niin siitä pojat aitoa vehja kauppakassiin... :)

Jos vaaan olisi massia, niin siinä olisi kyllä koko loppuelämäksi vahvistinta ("märkäuni")...:)
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards **Back to good old days, when music was real music !!!**
Dropped C
14.11.2014 11:32:25 (muokattu 14.11.2014 11:52:46)
s8na: Matrixilla oli just tuon henkinen JCM-etuastenuppi tuloillansa tai jopa myynnissä.

http://uk.matrixamplification.com/guitar-amps/vb800.html

Onpas mielenkiintoinen peli tosiaankin. Hinta OK, ja jos tossa on vielä saundit kohillaan, niin sehän saa putkipuristit punaiseksi raivosta. Sen täytyy hajota heti, paska, kolkko ja kylmä saundi, ei voi korjata, etc, etc...

Lueskelin muutaman keskustelun k.o. mööpelistä. Yleinen tuomio oli, että sen täytyy olla (kokeilematta) paska, kun ei ole sitä painoa ja pääteputkia. Tehotkaan ei kuulemma varmasti riitä. (300w ei tosiankaan riitä kitaralla yhtään mihinkään).

Tolla firmalla näköjään vielä kanssa 13,5kg 2x12 neodyymikaappikin myynnnissä. Koko setin paino siis olisi ~15kg. Ei paha.
Stalkah
14.11.2014 11:47:44

Gabe: Minua kiinnostaisiko vaikuttaako toteutustapa soundiin? Swart esimerkiksi väittää että parhaaseen tulokseen päästään vain all tube P2P rakenteella ilman diodeja, piirelevyjä tai turretteja.

Tähän komponenttiasiaan liittyen pieni kevennys: http://i151.photobucket.com/albums/ … k-Sniffer-Magazine-_zps428855c9.jpg

Etenkin se "Tech Talk" siitä oikealta alhaalta huokui jotenkin tätä samaa fiilistä :P
"Naulat neljän tuumamitan lyöty pajavasaroin - haukan katse hanskojani vartioi"
s8na
14.11.2014 12:07:34

Dropped C: http://uk.matrixamplification.com/guitar-amps/vb800.html

Onpas mielenkiintoinen peli tosiaankin. Hinta OK, ja jos tossa on vielä saundit kohillaan, niin sehän saa putkipuristit punaiseksi raivosta. Sen täytyy hajota heti, paska, kolkko ja kylmä saundi, ei voi korjata, etc, etc...

Lueskelin muutaman keskustelun k.o. mööpelistä. Yleinen tuomio oli, että sen täytyy olla (kokeilematta) paska, kun ei ole sitä painoa ja pääteputkia. Tehotkaan ei kuulemma varmasti riitä. (300w ei tosiankaan riitä kitaralla yhtään mihinkään).

Tolla firmalla näköjään vielä kanssa 13,5kg 2x12 neodyymikaappikin myynnnissä. Koko setin paino siis olisi ~15kg. Ei paha.

Mielenkiintoinen kyllä, mutta mitä oon videoita väijjyny niin niistä jää soundista jotenkin nihkeä ja tunkkainen fiilis. Ei viiti lähtee kokeileen kun ei oikein tarvettakaan ole.
Jucciz
14.11.2014 12:43:05 (muokattu 14.11.2014 12:46:54)
Laulava Kylätohtori: Jokaisessa tavassa on omat riskinsä. Mutta kun tuli puhe 5E3:sta, niin siitä pojat aitoa vehja kauppakassiin... :)

Tuo ei ole 5E3, koska niitä tehtiin vasta vuodesta 1955 eteenpäin. Tuon kotelo on ns. Wide Panel ja kytkentä luultavasti 5B3 tai 5C3. 5E3:ssa kotelo on "Narrow Panel", eli edestä katsottuna etuverkon ylä- ja alalaidoissa on paljon kapeammat reunat.

Tuossa on kolme inputia, 5E3:ssa niitä on neljä. Lisäksi tuossa etuasteputket ovat oktaalikantaisia, 5E3:ssa siirryttiin tutumpiin novaalikantaisiin (12AY7 ja 12AX7). Myös etupaneelin logo oli noissa erilainen. Samoin tuossa ei ole alkuperäistä kautinta, vaan joku muu. Ja sisäkuvia ei edes ole tarjolla.

Varmasti kiva kone, mutta ei sillä tavalla klassikko kuin 5E3.
Jos tarvitset putkien mittauspalveluita, tsekkaa täältä. Jos komppilaput kiinnostavat, tsekkaa sivut täältä.
Dropped C
14.11.2014 12:45:06 (muokattu 14.11.2014 12:46:15)
s8na: Mielenkiintoinen kyllä, mutta mitä oon videoita väijjyny niin niistä jää soundista jotenkin nihkeä ja tunkkainen fiilis. Ei viiti lähtee kokeileen kun ei oikein tarvettakaan ole.

Siinä on JJ:t etusessa. Voipi ainakin osittain johtua siitä. Tosin itse en ole kuunnellut mitään klippejä. Mutta mulle ei ole siis lähtökohtaisesti kokeilematta huono peli, päinvastoin. Mulle ton ominaisuudet pesee paperilla minkä tahansa muun vaffarin.
hallu
14.11.2014 13:07:00
Gabe: ........

Minua kiinnostaisiko vaikuttaako toteutustapa soundiin? Swart esimerkiksi väittää että parhaaseen tulokseen päästään vain all tube P2P rakenteella ilman diodeja, piirelevyjä tai turretteja.

Minä uskon, että tuontyyppisissä yksinkertaisissa laitteissa toteutustapa ja kaikki komponentit vaikuttavat soundiin jopa merkittävästi. Nuo yksinkertaiset vahvistimethan ovat kuin akustisia soittimia eli kaikki vaikuttaa kaikkeen ja niistähän myös puhutaan, että ovat yksilöitä kovastikin. Mä vähän luulen, että putkivahvistimissa laajemminkin on niin, että vahvistimilla on yksilöllisiä sävyeroja vallankin kun komponentit alkava vanheta ja kun vahvistinta on käytetty, niin se millä tavalla ja minkälaisissa oloissa vahvistinta on käytetty ja soitettu, niin vaikuttaa pikkuisen sen soundiin. Lisäksi vahvistinhan soi aina jossakin tilassa joten ihan yksiyhteen ne ei voi senkään vuoksi soida oikein ikinä.
En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja
Karvamammutti
14.11.2014 14:15:35
Ei se sähkö tiedä kulkeeko se hyppylangassa, kuparistripillä vaiko komponentin jalassa.

Huuhaata on muuta väittää.
Lähestulkoon kaikki mitä mie sanon on allekirjoitusainesta.
Gabe
14.11.2014 14:20:13 (muokattu 14.11.2014 14:26:18)
Sarko: Väitetään että komponentit ja niiden laatu vaikuttavat primitiivisten laitteiden (fuzz face, 5E3...) soundiin, tämä varmasti pitääkin paikkansa, mutta vahvasti epäilen että P2P ja esim. Turretin välistä väitettyä soundieroa ei tavallinen kuolevainen kuule. P2P-rakentamiseen erikoistunut rakentajahan voi väittää noin, se on markkinointia se ja iskee varmasti sellaiseen markkinasegmenttiin, joka on jo mielessään päättänyt että P2P:n pakko kuulostaa paremmalta kuin kasaustavalla X rakennettu asia.

Laulava Kylätohtori: Vaikea uskoa, että tuo olisi muuta kuin markkinointijargonia, mutta eihän sitä tiedä. En uskalla väittää mitään suuntaan tai toiseen...

Näin luulen itsekin. Olen nykyään ehkä jopa vähän sitä mieltä että jos unohdetaan komponenttien määrä ja laitteen monimutkaisuus.. ja verrataan vaikka samaa primitiivistä kytkentää niin luulen että kyllä se korjaus käy suunnilleen yhtä helposti oli kyseessä hyvin toteutettu piirilevy, turretlevy tai aito point to point rakenne. Enkä usko että tavallinen kuolevainen pystyisi erottamaan näitä toisistaan kuuntelemalla/soitossa.

Ja kun valmistajilta itseltään kysellään niin totta kai Mesalta sanotaan että piirilevy on paras, Bluetonelta väitetään että turrettia ei voita mikään ja Swartin/Bad Catin päästä sanotaan että P2P on paras. Jokaiselta löytyy myös hyviä perusteluja väitteensä tueksi, eikä niistä kukaan varmaan väärässä olekaan. Eli kun tehdään hyvin niin kyllä se laadukas on.

hallu: Minä uskon, että tuontyyppisissä yksinkertaisissa laitteissa toteutustapa ja kaikki komponentit vaikuttavat soundiin jopa merkittävästi. Nuo yksinkertaiset vahvistimethan ovat kuin akustisia soittimia eli kaikki vaikuttaa kaikkeen ja niistähän myös puhutaan, että ovat yksilöitä kovastikin. Mä vähän luulen, että putkivahvistimissa laajemminkin on niin, että vahvistimilla on yksilöllisiä sävyeroja vallankin kun komponentit alkava vanheta ja kun vahvistinta on käytetty, niin se millä tavalla ja minkälaisissa oloissa vahvistinta on käytetty ja soitettu, niin vaikuttaa pikkuisen sen soundiin.

Olen huomannut tämän saman kyllä itsekin. Tuo Classic Cat on äärimmäisen herkkä reagoimaan kaikkiin muutoksiin signaaliketjussa ja sitä pitää hallita ja soittaa siinä missä kitaraakin. Se haastaa soittajaa juuri sopivasti. Mesa on taas selvästi helpompi tapaus eikä esimerkiksi kielten vaihto erilaisiin aiheuta niin suurta muutosta kuin Bad Catin kanssa.

Stalkah: Tähän komponenttiasiaan liittyen pieni kevennys: http://i151.photobucket.com/albums/ … k-Sniffer-Magazine-_zps428855c9.jpg

Etenkin se "Tech Talk" siitä oikealta alhaalta huokui jotenkin tätä samaa fiilistä :P

Mistä tällaisen jalon julkaisun saisi tilattua? :D Vihdoin lehti minulle. :D
harryk
14.11.2014 14:43:11

Olemme käyttäneet turret-nastoja aikanaan muutamassa Bluetone-vahvistimessa kokeilumielessä. Suurin osa meidän vahvistimistamme on tehty eyelet-levylle, joka on mielestämme paras tapa rakentaa putkivahvistin jos ajatellaan huollon helppoutta ja kytkennän modausmahdollisuksia. Turret-levyltä komponenttien irrotus ja vaihtaminen on tätä hitaampaa ja hankalampaa. Eyelet-levymme ovat myös materiaaliltaan vanhoja Fenderin käyttämiä pahvilevyjä laadukkaampaa, eli 2 mm lasikuitua. Toisaalta olen nähnyt 40-luvun toimivia Fender vahvistimia, jotka on tehty pahvi eyelet-levylle.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
hallu
14.11.2014 16:00:56
harryk: Olemme käyttäneet turret-nastoja aikanaan muutamassa Bluetone-vahvistimessa kokeilumielessä. Suurin osa meidän vahvistimistamme on tehty eyelet-levylle, joka on mielestämme paras tapa rakentaa putkivahvistin jos ajatellaan huollon helppoutta ja kytkennän modausmahdollisuksia. Turret-levyltä komponenttien irrotus ja vaihtaminen on tätä hitaampaa ja hankalampaa. Eyelet-levymme ovat myös materiaaliltaan vanhoja Fenderin käyttämiä pahvilevyjä laadukkaampaa, eli 2 mm lasikuitua. Toisaalta olen nähnyt 40-luvun toimivia Fender vahvistimia, jotka on tehty pahvi eyelet-levylle.

Mikä sun mielipide on, että ovatko vahvistimet yksilöitä? vai onko yksilöllisyydessä kyse vain vahvistinten erilaisesta ikääntymisestä? meinaan, että kuulostaako jokainen Bluetone vahvistin samalta (siis tietenkin saman mallin vahvistin) ja vaikuttavatko käytetyt komponentit siihen soundiin mitenkä?
En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja
hollstro
14.11.2014 19:01:37

hallu: Minä uskon, että tuontyyppisissä yksinkertaisissa laitteissa toteutustapa ja kaikki komponentit vaikuttavat soundiin jopa merkittävästi. Nuo yksinkertaiset vahvistimethan ovat kuin akustisia soittimia eli kaikki vaikuttaa kaikkeen ja niistähän myös puhutaan, että ovat yksilöitä kovastikin. Mä vähän luulen, että putkivahvistimissa laajemminkin on niin, että vahvistimilla on yksilöllisiä sävyeroja vallankin kun komponentit alkava vanheta ja kun vahvistinta on käytetty, niin se millä tavalla ja minkälaisissa oloissa vahvistinta on käytetty ja soitettu, niin vaikuttaa pikkuisen sen soundiin. Lisäksi vahvistinhan soi aina jossakin tilassa joten ihan yksiyhteen ne ei voi senkään vuoksi soida oikein ikinä.

Näin se juuri on. Noissa vanhoissa styrkkareissa kaikki vaikuttaa ja erityisesti putket ja niiden kunto. Samoin kondensaattorit, komboissa kajarin kunto...
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Jucciz
14.11.2014 19:13:26
hollstro: Näin se juuri on. Noissa vanhoissa styrkkareissa kaikki vaikuttaa ja erityisesti putket ja niiden kunto. Samoin kondensaattorit, komboissa kajarin kunto...

Muuntajia varsinkaan väheksyttämättä.
Jos tarvitset putkien mittauspalveluita, tsekkaa täältä. Jos komppilaput kiinnostavat, tsekkaa sivut täältä.
Muovinen
14.11.2014 20:30:21

hallu: Mikä sun mielipide on, että ovatko vahvistimet yksilöitä? vai onko yksilöllisyydessä kyse vain vahvistinten erilaisesta ikääntymisestä? meinaan, että kuulostaako jokainen Bluetone vahvistin samalta (siis tietenkin saman mallin vahvistin) ja vaikuttavatko käytetyt komponentit siihen soundiin mitenkä?

Tähän ois kyllä mielenkiintoista kuulla kokeneen vahvistinrakentajan mielipide :)

Itse topikin kysymykseen sanoisin niin, että vaikka soundissa päästäis samoille tonteille 500e vs. 1500e kamppeessa, niin se kalliimpi voittaa pitkässä juoksussa laadun, kestävyyden ja huollettavuuden puolesta. Tämä ketju onkin taas hieman nostanut Bluetone-kuumetta - jos laittais noi kombot lihoiksi ja BT-nuppi tilalle.
Jukka Häikiö
14.11.2014 21:28:58 (muokattu 14.11.2014 21:29:29)

http://i156.photobucket.com/albums/ … 2/plagtr2/IMG_0591.jpg?t=1311127727

Tommottiselta näyttää Amerikan poikien näkemys old school meiningistä "vähän" arvokkaammassa yksikanavaisessa, eli kuvassa Top Hat:in konehuone, aika selkeältä näyttää noin huollon kannalta, eikö totta?
Terveisiä pizzerian nurkasta....
harryk
15.11.2014 10:04:20

hallu: Mikä sun mielipide on, että ovatko vahvistimet yksilöitä? vai onko yksilöllisyydessä kyse vain vahvistinten erilaisesta ikääntymisestä? meinaan, että kuulostaako jokainen Bluetone vahvistin samalta (siis tietenkin saman mallin vahvistin) ja vaikuttavatko käytetyt komponentit siihen soundiin mitenkä?

Nykyisten laadukkaiden komponenttien toleranssit ovat luokkaa 5-10 %, joka auttaa osaltaan tuottamaan entistä tasalaatuisempia tuotteita jos noudatetaan samoja suunnitteluperusteita. Vanhojen komponenttien osalta saundimuutoksiin vaikuttaa ehkä eniten hiilimassavastusten arvojen muutos ajan kanssa. Tämä voi osaltaan muuttaa laitteen saundia jos vastusarvojen muutokset muuttavat jännitteitä ja putkissa kulkevia virtoja. Olemme testanneet lukuisan määrän eri valmistajien komponentteja ja todenneet, että suurin yksittäinen tekijä ns. hyvään soundiin on se miten vahvari on suunniteltu ja toteutettu. Putket yhdessä käytettävän kaiutinelementin kanssa vaikuttavat osaltaan asiaan. En usko, että kovinkaan hyvin pystytään toteuttamaan kahta 100 % identtistä vahvaria, mikä johtuu edellämainituista tekijöistä.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Myrkky Nuoli
15.11.2014 10:07:49
Stalkah: Tähän komponenttiasiaan liittyen pieni kevennys: http://i151.photobucket.com/albums/ … k-Sniffer-Magazine-_zps428855c9.jpg

:D Pakko ruokkia offtopikkia sen verran, että tämä tuli mieleen myös: https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd. … 75_d64fa53cf047602cfeb0cd6fcfa98543
More Nintendo, less Marshall.
teemu-t-k
15.11.2014 10:09:13 (muokattu 15.11.2014 10:20:50)
Jukka Häikiö: http://i156.photobucket.com/albums/ … 2/plagtr2/IMG_0591.jpg?t=1311127727

Tommottiselta näyttää Amerikan poikien näkemys old school meiningistä "vähän" arvokkaammassa yksikanavaisessa, eli kuvassa Top Hat:in konehuone, aika selkeältä näyttää noin huollon kannalta, eikö totta?

No joo. Mutta eihän tuossa toisaalta paljon komponentteja olekaan ja vastaava kytkentä piirilevylle rakennettuna vastaavalla huolella olisi oikeastaan ihan yhtä selkeää korjattavaa. Sitä piirilevyä voisi usein jopa verrata suoraan skemaan ja tunnistaa komponentit heti, ilman PTP:n vaatimaa puolituntista joka kuluu siihen, että selvittelee mikä tässä kytkennässä nyt oikein oli mitäkin.

Niin, ja kettumaista tuostakin olisi vaikka ruveta vaihtamaan tuota kääntökytkintä, putkenkantoja tai ihan vaan komponentteja joiden rinnalle on kytketty muita komponentteja. Tämä ei nyt ole vielä ihan pahin häröpallo mutta jos kytkentä muuttuisi tuosta vielä hieman monimutkaisemmaksi niin alkaisi pian "selkeys" olemaan kaukana kateissa. Heitetään nyt vaikka pari esimerkkiä:

http://upload.wikimedia.org/wikiped … /5/5a/Motorolagoldenviewchassis.jpg

http://makezineblog.files.wordpress.com/2008/05/j25-x42.jpg

http://www.ckmcgraw.com/afmcgraw/tubeamp_files/image006.jpg

Lopuksi vielä hieman esimerkkiä "putiikkilaadusta":
http://www.mylespaul.com/forums/mem … amp-picture19863-phaez-headguts.jpg
...Forumeilla tiesivät kertoa, että ammattimainen korjauspaja ei edes suostunut koskemaan näihin. Ei maksa vaivaa, koska käytännössä minkään näköisen "takuun" antaminen työlle tarkoittaisi koko homman rakentamista alusta asti, kunnolla.

Ja täytyy toki muistaa, että PTP/turret/eyelet, jne. ratkaisut asettavat omat rajoituksensa sille mitä käytännössä voi rakentaa. Joihinkin juttuihin se piirilevy vaan rupeaa olemaan välttämättömyys.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)