Aihe: Kitarakaapin rakennus.(jälleen)
1 2
wizard86
23.05.2004 22:17:41
Taas tulin siihen lopputulokseen että rakennanpas kitara kaapin jossa on joko 2x10", 2x12", 4x10" tai 4x12". Tarviiko sinne laittaa mitään suodatinta? Mistä materiaalista kotelo? MDF? puoliavoin vai umpi? Kirjoitelkaa sitten aiheesta, ei v#######a, ok!? Ajattelin lyödä rullat alle, päällystää tekonahalla ja laittaa tietysti etupuolelle verkon ja jonku oman hienon logon. kuvia tulee näytille jos ja kun saan kaapin valmiiksi. Niin ja sitten lopuksi kuka kannattaa tätä projektia? Eli olisiko kannattavampaa ostaa tehdastekoinen?
Albert järvinen on jumala...8}
Antti1
23.05.2004 22:22:28 (muokattu 23.05.2004 22:27:15)
Eli olisiko kannattavampaa ostaa tehdastekoinen?

Jos olet säästölinjalla ja raha on ratkaiseva tekijä, osta käytetty. Jos taas haluat rakentaa itse, tai jotain spesiaalia, mars suunnittelemaan tarkemmin. Mihin käyttöön tämä kaappi on tulossa? Jos ihan kotisoittoon, niin 1x12" hyvällä elementillä riittää ja on edullinen. Bändikäyttöön riittää jo 2x12" todella hyvin ja se on helppo roudata. Käy kuuntelemassa kaupassa samalla vahvarilla erilaisia kaappeja, niin saat käsitystä siitä, mitä itse haluaisit.

EDIT: Jos mä rakentaisin itse kaappia, mä yrittäisin jotain vähän erikoisempaa ratkaisua, jotta sais hiukan poikkeavaa soundia. Kannattaa kokeilla ainakin takaosan avoimuuden määrää ja sen vaikutusta sointiin. Jos olet urheilumielellä, voit rakentaa jopa pari erilaista 1x12" kaappia, joista toisessa hyödynnät avoimen kaapin soundin leviämistä ja toisessa suljetun alapäätä. Kallistettu etulevy voisi olla kuuluvuuden kannalta ihan hyvä juttu, sointiin en ota kantaa. Mieti kaikkea kummaa ja tee jotain hienoja uusia ratkaisuja.
"Sun täytyy varoo mitä sä haluut, sillä sä saat sen." -A. McCoy
wizard86
23.05.2004 22:33:21
Jos olet säästölinjalla ja raha on ratkaiseva tekijä, osta käytetty. Jos taas haluat rakentaa itse, tai jotain spesiaalia, mars suunnittelemaan tarkemmin. Mihin käyttöön tämä kaappi on tulossa? Jos ihan kotisoittoon, niin 1x12" hyvällä elementillä riittää ja on edullinen. Bändikäyttöön riittää jo 2x12" todella hyvin ja se on helppo roudata. Käy kuuntelemassa kaupassa samalla vahvarilla erilaisia kaappeja, niin saat käsitystä siitä, mitä itse haluaisit.

EDIT: Jos mä rakentaisin itse kaappia, mä yrittäisin jotain vähän erikoisempaa ratkaisua, jotta sais hiukan poikkeavaa soundia. Kannattaa kokeilla ainakin takaosan avoimuuden määrää ja sen vaikutusta sointiin. Jos olet urheilumielellä, voit rakentaa jopa pari erilaista 1x12" kaappia, joista toisessa hyödynnät avoimen kaapin soundin leviämistä ja toisessa suljetun alapäätä. Kallistettu etulevy voisi olla kuuluvuuden kannalta ihan hyvä juttu, sointiin en ota kantaa. Mieti kaikkea kummaa ja tee jotain hienoja uusia ratkaisuja.

Bändikäyttöön tämä kaappi tulisi. Alapäätä pitäis olla "riittävästi".. Elementtejähän saa Ljudialta, sp-elektroniikasta ja thomanilta, eli se ei ole ongelma..Suurin ongelma lienee tuo kaapin materiaali.
Gypsy
23.05.2004 22:39:24
Suurin ongelma lienee tuo kaapin materiaali.

Mun marshallin kaappi on tehty MDF:stä. Vanerista on kanssa monet kaapit tehty. Ja onhan niitä puustakin tehty.
Mikko Kankaanpää
23.05.2004 22:54:55

Bändikäyttöön tämä kaappi tulisi. Alapäätä pitäis olla "riittävästi".. Elementtejähän saa Ljudialta, sp-elektroniikasta ja thomanilta, eli se ei ole ongelma..Suurin ongelma lienee tuo kaapin materiaali.

Älä osta elementtejä ljudialta äläkä Sp-elektroniikasta, koska heiltä ei saa kunnollisia kitaraelementtejä. Huonoilla elementeillä ei sae hyvää soundia vaikka kaappi olisi kuinka upea.

Suosittelisin sijoittamaan mahdollisimman laadukkaisiin elementteihin. Kaiuttimella on yllättävän suuri merkitys soundiin!

Mikko
Billsner
23.05.2004 23:35:58
Cursed Ibanez 7-string of molestation.
Niskamies
24.05.2004 10:31:48
Itse käyttäisin vaneria kaapissa, koska se on halpaa ja sitä on saatavilla edullisesti. Ja mielellään aika paksua, joku 30 mm olisi aika tukevaa kamaa jo.
Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita.
Puavali
24.05.2004 10:38:35
Itse käyttäisin vaneria kaapissa, koska se on halpaa ja sitä on saatavilla edullisesti. Ja mielellään aika paksua, joku 30 mm olisi aika tukevaa kamaa jo.

18 mm koivuvaneri on riittävän tukevaa marshallillekin, joten kelpuutin sen oman 4*8"-kaapin rakennusmateriaaliksi. 30 mm kunnon liitoksilla olisi kyllä kestävä, joten saa siitäkin rakentaa.
Mikko Kankaanpää
24.05.2004 10:44:06

30mm vaneria kaappiin???? huh huh. 18mm on ehdottomasti tarpeeksi paksua resonoimattomiin kaappeihin, ohuempikin riittää mutta tällöin on hyvä laittaa sisälle hiukan tukea. Kannattaa lukea netistä (www.google.com) kaapin rakennetta koskevia keskusteluja ym Jos tarkoituksena on tosiaan tehdä resonoimaton kaappi niin MDF tai lastulevy on soundillisesti ihan sama kuin vaneri. jos kaapin on tarkoitus resonoida niin materiaalin pitää olla tarpeeksi ohutta.

Mikko
Niskamies
24.05.2004 12:19:20
Toi 30 mm oli aika heitto, kunhan vaan ei mistään 4 mm vanerista rupea kaappia raknetamaan. Eiköhän se 18 mm ole aika passeli paksuus.
Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita.
wizard86
24.05.2004 17:22:47
Millaiselta toi kuulostaa?? Onko Alapäätä(tyhmä kysymys, sori). 4x8" , aika vehje. Mistä ostit kaiuttimet? minkä hintaiset??

18 mm koivuvaneri on riittävän tukevaa marshallillekin, joten kelpuutin sen oman 4*8"-kaapin rakennusmateriaaliksi. 30 mm kunnon liitoksilla olisi kyllä kestävä, joten saa siitäkin rakentaa.
Mikko Kankaanpää
24.05.2004 18:44:58

Eipä ole kokemusta. Mutta kannattaa muista että eminence tekee mitä pyydetään eikä eminence merkki ole mitenkään laadun tae. He tekevät sekä täyttä sontaa että todella hyviä kaiuttimia. Hyvät eivät yleensä ole näitä "custom made for...". Kokemuksieni mukaan kaiuttimissa laatu paranee hinnan mukana käsikädessä, joten...
wizard86
24.05.2004 19:31:51
Listaan tähän vähän tota hintaa, muutelkaa jos oon väärässä.

Bebekistä kankaat etupuolelle 7- 9€ + postikulut(?)

Ilmeisesti thomanilta eminencen 2x12" n.100€+ postit(20€?)

Ljudialta tai paikallisesta kangasliikkeestä nahkaa. n.15€

kulmasuojat muoviset 8kpl (sp) 4€ + postit(€?)

kantokahvat ljudialta 2 kpl yht. 2€

jostain reunalistaa(ehkä)

Mä teen sen kaapin joko koivuvanerista tai mdf:stä ja paksuus ilmeisesti 15-20mm.? paljonko tulee maksaan tommoiseen 2x12" kaappiin levyt?? 20€?

kamat: 141 € arvio
postit: 50 € arvio
yht: 191 €, pyöristetään 200€
wizard86
24.05.2004 19:48:13
Tässä olis paremmat vaihtoehdot kaappiini:

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-107153.html

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-140195.html

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-165925.html

Noita tulisi sitten kaksi kappaletta.(tästä en enää rupea jauhamaan)

Kaapista pitäisi saada sellainen joka toistaa hyvin alapäätä.. Muhkeat mättösaundit..
Antti1
24.05.2004 20:30:08 (muokattu 24.05.2004 20:31:21)
Tässä olis paremmat vaihtoehdot kaappiini:...

Näistä kaikista mainituista ottaisin omaan kaappiini ehdottomasti nuo legendit.

EDIT: Ootkos muuten suunnitellut kytkennät ja katsonut, että ohmit menevät kohdilleen vahvistimen kanssa?
"Sun täytyy varoo mitä sä haluut, sillä sä saat sen." -A. McCoy
wizard86
24.05.2004 21:57:14 (muokattu 24.05.2004 21:59:17)
Näistä kaikista mainituista ottaisin omaan kaappiini ehdottomasti nuo legendit.

EDIT: Ootkos muuten suunnitellut kytkennät ja katsonut, että ohmit menevät kohdilleen vahvistimen kanssa?

Toimiikos tuo legend vähän raskaammassa väännössä? (tyhmä kysymys). Ku siinä luki että ois jazz, funk ja country musiikkiin. ku bändimme soittaa sellaista ..öö.. hiasta rankkaa heviä..=)

kytkennät...Mitä ne on?=)? joo siis kaapista tulisi 8 ohminen. Jos nupissa on kaksi outtia ja molemmat 8 ohmisia niin tuota mites ne sit kytketään? pistetäänkös molemmille omat kajarit? väliin ei tule mitään?
Puavali
26.05.2004 12:03:05
Millaiselta toi kuulostaa?? Onko Alapäätä(tyhmä kysymys, sori). 4x8" , aika vehje. Mistä ostit kaiuttimet? minkä hintaiset??

Just nuita 19,90 eminencejä ostin ja tuolta paikasta. Ei kuulosta vielä miltään, kun ei ole edes boksi valmiina. Jääköhän kasaus kesään, kun nyt on muutakin tekemistä. Helteellä voisi sitten mennä sinne viileään autotalliin sahailemaan sormiliitoksia, joissa näyttää olevan hommaa jonniin verran.
Mikko Kankaanpää
26.05.2004 14:19:03

Toimiikos tuo legend vähän raskaammassa väännössä? (tyhmä kysymys). ku bändimme soittaa sellaista ..öö.. hiasta rankkaa heviä..=)

http://www.eminence.com/

Ehkä heiltä voi kysyä myös suositusta?
Mikko Kankaanpää
26.05.2004 14:19:42

‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)