Aihe: Kitaran maalipinnan viimeistely
1 2
Jiaster
13.11.2014 15:33:03

tommiot: Oho. Mä vedin kaks purkkii (yht. 800ml).

Ihmettelin itsekin minne se kaikki lakka meni... imikö leppäbody yllättävän paljon lakkaa itseensä vai oliko pintakäsittelyhuoneen (tai kopin) imuri ihan liian tehokas. Tai itsestä tuntui lakatessa, että aika ison osan purkista lähtevästä sumusta imuri vetäsi kitusiinsa.
Tämähän on kuin mulle tehty biisi: Mike Stinson "Late For My Funeral"
MPU
13.11.2014 16:43:19
tommiot: Oho. Mä vedin kaks purkkii (yht. 800ml) todella epätasaisesti swirlattuun Jemiin ja sain ihan hyvän pinnan. Pelkkä runko siis. Tai muutamasta kohasta peilaa noita swirlatun maalin kuvioita, mut semmosta se nyt on sit. Hyvin tehtyjen pohjien kanssa olis varmasti riittäny kaks purkkii kaulaan ja runkoon.

Mä en kyl odottais paria viikkoa 2k-lakan työstön kanssa. Eiköhän se oo huomenna ihan täysin kovettunu jo.

Päivä on vähän niukka 2k-lakallekin kovettumisajaksi. Odota muutama päivä ainakin, hionta ja kiillotus on helpompaa jo jälki parempaa. Päivän vanha on vielä aika pehmeää.
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Osteri
14.11.2014 00:07:43
rainmaker: Ite oon Fareclan G3, G6 ja G10 tahnoilla kiillotuksen hoitanut.

Kyllä, myös minäkin noilla onnistunut. Kannattaa ensin koittaa sillä kaikkein hienoimmalla eli G10 tai G6, josko riittää karkeampiin paikkoihin. G10 voi aika surutta hinkkaa, koska on niin hienoa. Mulla on pari kokemusta että G3 tekee aikamoista uraa ja viimeistelyyn sen jälkeen kuluukin hieman liikaa aikaa ja pintaa. Tuntuu että varovasti kannattaa noilla G3 ja G6 kuitenkin jyrsiä. Enivei, parempia aineita ei heti tule mieleen, mutta varmasti muitakin valmistajia on.
tommiot
14.11.2014 00:49:32 (muokattu 14.11.2014 00:49:48)
MPU: Päivä on vähän niukka 2k-lakallekin kovettumisajaksi. Odota muutama päivä ainakin, hionta ja kiillotus on helpompaa jo jälki parempaa. Päivän vanha on vielä aika pehmeää.

Mähän meinasin että kaksi päivää, ku se oli jo edellisenä päivänä ruiskittu. Kolme päivää ainakin pitäis olla jo ihan ok, mut useemmalle viikolle ei ole kyllä mitään tarvetta.

E: Joku ammattilainen voi tietty korjata, mut yhen kitaran 2k-lakalla ite laittaneena...
JarmoM
14.11.2014 10:08:49
tommiot: ... mut useemmalle viikolle ei ole kyllä mitään tarvetta.

Kahden viikon kuivumisaika on se ohje mitä ammattilaisilta olen kuullut. Tämä siis 2k-polyuretaanilakkaa käytettäessä. Käsittääkseni kiillotus onnistuu kyllä lyhyemmälläkin kuivumisajalla mutta pinta voi mennä epätasaiseksi vähän myöhemmin.

Olisi mielenkiintoista kuulla onko kenelläkään käytännössä ollut ongelmia jos kiillotuksen on tehnyt lyhyemmän kuivumisajan jälkeen. Joskus tuntuu turhan pitkältä tuo kahden viikon odotusaika.

Sehän on tietysti vaan kosmeettinen ongelma jos pinta menee appelsiinille kiillotuksen jälkeen. Ei vaikuta soitettavuuteen eikä soundiin. Ja ainahan sen lakkauksen voi tehdä uudestaan jos jälki ei tyydytä :)
Jiaster
14.11.2014 12:45:09

Kasu-_-: Lakkauksen jälkeisenä päivänä tosin kannattaa hioa pinta tonnin setelillä mataksi niin kuivuu nopeammin eikä kutistu niin pahasti.

Tuo lainattu kohta jäi vielä mietityttämään, että kannattaako tuo hionta kuitenkin tehdä nyt, vaikka lopullisen viimeistelyn kanssa odottelisin sen parikin viikkoa?
Tämähän on kuin mulle tehty biisi: Mike Stinson "Late For My Funeral"
JarmoM
14.11.2014 14:35:14
J_M_A: Tuo lainattu kohta jäi vielä mietityttämään, että kannattaako tuo hionta kuitenkin tehdä nyt, vaikka lopullisen viimeistelyn kanssa odottelisin sen parikin viikkoa?

Itse olen tehnyt hyvin kevyen hionnan tonnisella hiomapaperilla lakkausta seuraavana päivänä. En usko että pintaa tarvitsee tai kannattaa hioa ihan mataksi tässä vaiheessa, riittää että saa vähän rikki lakkapintaa niin kuivuminen nopeutuu.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)