Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: D-bassosävel ilman erityisvirityksiä - katso kuva
1
GiovanniDiRondo
13.11.2014 06:23:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt kitaranrakentaja Andy Manson esittelee akustisen kitaran, jonka jälkeen ei tarvitse virittää kitaraa uudelleen jos bassosävelenä on D.
 
Tämä on bassoistaan tunnetun kitaranrakentaja Kubickin keksintö alunperin.
 
https://www.facebook.com/AndyManson … 298/916594305025034/?type=1&theater
 
Alkoi hieman kiinnostaa.
 
Pasi B Pace
13.11.2014 07:35:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites vetelet tolla vapaata e:tä? Eikös normi tallalla kielen keskikohta ja näinollen nuottien vire kärsi? Oudonnäköinen härveli.
 
Viestin kirjoittajalla ei ole hajua kuusta eikä maasta. Suhtautukaa varoen. Lukijaa on varoitettu
GiovanniDiRondo
13.11.2014 09:06:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

_PaZi_: Mites vetelet tolla vapaata e:tä? Eikös normi tallalla kielen keskikohta ja näinollen nuottien vire kärsi? Oudonnäköinen härveli.
 
Mun käsittääkseni tuo apuruuvi on sitä E-tarvetta varten, ikään kuin yhden kielen capo.
 
http://en.wikipedia.org/wiki/Andy_Manson_(luthier)
 
atheos
13.11.2014 09:30:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo siis avoin E tulee kun toi alin kieli painetaan tota 0-nauhaa vasten jollain mekanismilla ja sitten sen voi taas nostaa ylös D:ksi. Yhden kielen capo, kuten sanottu. Mua vähän haittaa tuossa juuri se, että E-vireessä muut kielet tulee satulan yli kun avoin E olisi sitten 0-nauhalla eli lähempänä otelautaa kuin muut. Voisin kuvitella että tatsi on vähän ikävä kun yhden kielen action on ihan eri. Lisäksi tuo mekanismi näyttää siltä, että se voi hajota aika herkästi jos käy joku vahinko.
 
Itse kyllä liputan enemmän perinteisten D-tunerien puolesta missä homma tapahtuu suoraan viritystapissa olevalla vivulla. Jos siis ylipäänsä on pakko saada vaihdettua sillain naks-naks, eihän tuo käsin virittäminen nyt kauhean montaa aikayksikköä vie sekään joten lähinnä jos kesken biisin tarttee tai jotain.
 
Niin ja ilman erityisvirityksiä? Really? Sori mutta mä olen nyt ihan vähän eri mieltä siitä etteikö toi olis aika erityisviritys.
 
Laulaja on lyömäsoitin.
GiovanniDiRondo
13.11.2014 10:56:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en kyllä kaipaa sitä avointa e:tä , mutta kyllä d:tä tarvisi paljon enemmän.
 
A- ja E- soinnussa sen e:n saa sitten etusormella.
 
Tässähän on se etu että sointuotteet pysyvät samanlaisina - jos muuttaa viritystä niin silloinhan ne muuttuu.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «