Aihe: Basisti perushuttumusiikissa
1 2 3 4 5 6 7
Prophet
10.11.2014 16:36:24
Epämuusikko: Tuosta teille vasuribassoa

http://www.youtube.com/watch?v=tNehnI-2GsE

Mulle erilaisten vasuritekniikoiden opetus kelpaa hyvin.
musamies
10.11.2014 17:42:33
WanhaWetäjä: Hoho...jos et hyräile huomaamattasi "Moskovan valot" ja "Metsäkukkia" tyyppisiä kappaleita niin ei mitään huolta...saati että salaa himassa tapailisit niiden bassolinjoja.

90-luvun alussa oli vielä pakun, PA:n ja bassokamat omistavia bandiliidereitä, vanhoja jäänteitä 70-luvulta, siispä todennäköisesti sinä et kuulu heihin.

Heh, mitäs kun tääl kotisohvilla on tällasia tyyppejä, jotka haaveilee juuri, että saisi esittää Moskovan valot, ehkä mieluummin Kuolleet lehdet kuin Metsäkukkia - joka taas vähän enempi hanuriosaston hommia...

Soittimeksi kelpaa hyvin 1970-luvun WLM ja ajopeliksi paku.

Se mikä toisella on ollut joskus leipähommaa, voi jollekin muulle olla unelma!

Itse tänä vuonna esitin tätä Moskovan valot linjaa yhden miehen kokoonpanona taiteilijaseuran 40-vuotis kekkereissä. WLM:ät ulvoi tehdassalissa viime viikonloppuna.
Lunnu
10.11.2014 17:59:31
Jamz: Olen itsekin soitellut monenlaisissa kokoonpanoissa aikojen saatossa. Kyllähän se on mukava soittaa orkesterilla, missä joka soittimen takaa löytyy oikea soittaja. Realiteetit vain tänä päivänä on mitä on ja hinta valitettavan usein ratkaisee kokoonpanon koon. Mullakin on tarjota tilaajalle useampaa eri ratkaisua kokoonpanon suhteen, mutta käytännössä 99% keikoista menee kiippari+kitara duona.

Täytyy jakaa muisto kultaiselta 80-luvulta kun olin muutaman kerran jelppimässä kaverin faijan ravintolakeikkaroudauksissa.
Eräs keikka on jäänyt erityisesti mieleen - sen tämä ammattimies veti duona yhden kaverin kanssa.
Itse se soitti kitaraa ja lauloi ja tämä toinen soitti toisella kädellä rumpuja (perussetti) ja toisella kädellä kiippareita.
Hienosti meni.
Nostalgy is not what it used to be
musamies
10.11.2014 18:15:43
qal: Täytyy jakaa muisto kultaiselta 80-luvulta kun olin muutaman kerran jelppimässä kaverin faijan ravintolakeikkaroudauksissa.

Tässä joitain esimerkkejä mistä mä olen katsonut mallia:
- 1970-luvulla ehkä joku 1977 tai 1978 Mäntyharjulla sirkuksessa taisi joku tyyppi vedellä juuri samantapaisilla uruilla kun mä nykyisin 2014

- Hotelli Hupelissa Tuusniemellä kasaili joku muistaakseni Jukka Heiskanen duuo vehkeitä joskus 1980-luvulla, siis ihan vakavasti otettava vaihtoehto soittaa pienellä porukalla

- Ruokakaupan aulussa Asikkalassa oliko Nassentori soitti jotkut isältä ja pojalta vaikuttavat koti Hammondin näköisellä vehkeellä 1980-luvulla

- Asikkalassa Vesivehmaan seurojentalolla oli ihan hauska ja perinteikäs hirvipeijaisbändi 1990-luvun alussa

Esimerkiksi tämäntapaisista minäkin saan virikkeitä ja tietysti myös muunkintyylisiä isomman maailman kuvioita varsinkin elokuvamusiikin saralta.
EP
10.11.2014 19:09:44
WanhaWetäjä: ..Nykyään teen harvakseltaan pääosin kvartetti+solisti keikkaa, soolojakin pääsee soittamaan ja bandissa on ihan oikea basisti.

..Sä olet käsittäkseni tällä hetkellä ns kotitarveharrastelijabasisti, joten sun kokemuksesi muista basisteista, vasuribassoista etc lienee huomattavasti suppeampi kuin mun..

No jos olen käsittänyt kirjoitustesi perusteella keikkaolosuhteesi väärin tai ovat nyt parantuneet niin yhtä lailla et tiedä meikäläisen musiikkihommista yhtään mitään.
Joten tasoissa ollaan..

Niistä "vasuribassoista" en ole kiinnostunut yhtään, tarpeeksi kuultu.
Jalmus
10.11.2014 19:17:20 (muokattu 10.11.2014 19:19:56)
baron: Ai kun pari kertaa oot niistä 12 mahdollisesta äänestä arponut yhden niistä viidestä oikeasta niin muka varaa nipottaa?

Pilipalisoittajat on just sellaisia kuin sinä: Yríttävät kohottaa omaa surkeaa itsetuntoaan etsimällä jonkun jota voi yrittää mollata.
Oikeesti hyvät soittajat ei tee sitä koskaan!!!

No mutta kyllähän mä soitan vaikka pilipalia, jos sellaista jokin tilaa esimerkiksi keikalleen tai levylleen, no problems! :-)
Vaikka maailma olisi millä mallilla tahansa, sutenööri se vitut välittää.
Seba
10.11.2014 19:21:08

Noni, alkoihan tämä muistuttaa perus tanssimusapalstaa ja muistuttaa samalla miksi alueen omasta valikosta oon poistanut.
baron
10.11.2014 19:44:36

Jalmus: No mutta kyllähän mä soitan vaikka pilipalia, jos sellaista jokin tilaa esimerkiksi keikalleen tai levylleen, no problems! :-)

Kun sulla ja Tankerolla on keskinäisen kehun kerho niin voisitko kertoa mullekin mitä hienoa/suurta oot tehnyt musiikin saralla jotta mäkin voisin liittyä sun ihailijakerhoosi?
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Thefish
10.11.2014 19:45:28
Voi pojat.
"This motherfucker can play AND dance!" - Paul Jackson
musamies
10.11.2014 19:54:14
baron: Kun sulla ja Tankerolla on keskinäisen kehun kerho niin voisitko kertoa mullekin mitä hienoa/suurta oot tehnyt musiikin saralla jotta mäkin voisin liittyä sun ihailijakerhoosi?

Mulla on ihan eri näkökulma näihin hommiin kun se on pikemminkin niin, ettei itse ole omasta mielestä tehnyt mitään erityisen hienoa tai suurta, mutta tarvitsee kovasti esimerkkiä muilta jotta voisi kehittyä ja into pysyy yllä... Tarvitsee siis monipuolista esimerkkiä eikä siinä haittaa vaikka kaikkien muidenkaan hommat niin ihmeellisiä ole ja kiva toisaalta välillä jotain huikeitakin suorituksia huomata.

Tähän voisi sanoa jotain "Ilon kautta!!".....
KoskPaavo
10.11.2014 19:54:52
Mulla on Kronstadin Radion diplomi humpansoitosta, Pietarista tuli Helsinkiin arvovaltainen porukka ja takaisintullessa bändin jäsenet tämän tunnustuksen saivat asiaankuuluvin juhlallisuuksin.Vieläkin herkistyn.
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
okabass
10.11.2014 20:06:28 (muokattu 10.11.2014 20:07:45)
KoskPaavo: Mulla on Kronstadin Radion diplomi humpansoitosta, Pietarista tuli Helsinkiin arvovaltainen porukka ja takaisintullessa bändin jäsenet tämän tunnustuksen saivat asiaankuuluvin juhlallisuuksin.Vieläkin herkistyn.

Minulla taasen on Kärsämäen Marttojen erikoistunnustuspalkinto: kullitettu läkkipeltilusikka passon soitosta molemmilla käsillä yhdenaikaisesti kokovoltilla palavien renkaiden läpi.
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
Lunnu
10.11.2014 20:20:02
musamies: Tässä joitain esimerkkejä mistä mä olen katsonut mallia:
- 1970-luvulla ehkä joku 1977 tai 1978 Mäntyharjulla sirkuksessa taisi joku tyyppi vedellä juuri samantapaisilla uruilla kun mä nykyisin 2014

- Hotelli Hupelissa Tuusniemellä kasaili joku muistaakseni Jukka Heiskanen duuo vehkeitä joskus 1980-luvulla, siis ihan vakavasti otettava vaihtoehto soittaa pienellä porukalla

- Ruokakaupan aulussa Asikkalassa oliko Nassentori soitti jotkut isältä ja pojalta vaikuttavat koti Hammondin näköisellä vehkeellä 1980-luvulla

- Asikkalassa Vesivehmaan seurojentalolla oli ihan hauska ja perinteikäs hirvipeijaisbändi 1990-luvun alussa

Esimerkiksi tämäntapaisista minäkin saan virikkeitä ja tietysti myös muunkintyylisiä isomman maailman kuvioita varsinkin elokuvamusiikin saralta.

Niin no - viittasin tuossa aiemmassa kommentissani (joka olisi ilmeisesti pitänyt jättää laittamatta) aiempiin viittauksiin erityyppisistä kokoonpanoista viihdemusiikin saralla.
Itse en ole suinkaan tämän alueen erikoistuntija, mutta tuo kaveri johon viittasin teki tuota hommaa elääkseen ja elätti sillä myös perheensä.
Nostalgy is not what it used to be
Jalmus
10.11.2014 20:28:00
baron: Kun sulla ja Tankerolla on keskinäisen kehun kerho niin voisitko kertoa mullekin mitä hienoa/suurta oot tehnyt musiikin saralla jotta mäkin voisin liittyä sun ihailijakerhoosi?

Ei kai tässä... Mikä sitten on suurta ja mikä pientä kellekin?
Mutta näennäinen teoreettinen tieto ja käytäntö. Kuinka kaukana ne voivatkaan toisistaan olla.
Vaikka maailma olisi millä mallilla tahansa, sutenööri se vitut välittää.
musamies
10.11.2014 20:40:28
qal: Niin no - viittasin tuossa aiemmassa kommentissani (joka olisi ilmeisesti pitänyt jättää laittamatta) aiempiin viittauksiin erityyppisistä kokoonpanoista viihdemusiikin saralla.
Itse en ole suinkaan tämän alueen erikoistuntija, mutta tuo kaveri johon viittasin teki tuota hommaa elääkseen ja elätti sillä myös perheensä.

Mulle hyvin mielenkiintoinen musiikkiesimerkki oli ala-asteella koulussa kun nuoriohjaaja - oliko hänen nimi Ykä - soitti bassolla Vaaleanpunaisen pantterin teeman. Itselle ei ole paljoa väliä onko joku homma jotenkin huippumenestyksekästä.

Mielestäni myös leivän hankkimisessa pöytään musiikin saralla saisi olla lähtökohtana hyvä meininki ja kyse saisi leivästä huolimatta olla taiteesta. Aika paljon taitaa olla vähän kyynistä ja leipääntynyttä meininkiä tällä alalla.

Ongelma on siinä, että ei ole mitenkään taattua, että se mikä on hyvää meininkiä ja taidetta itselle olisi sitä myös suuremmalle yleisölle.
Santukka
10.11.2014 21:16:11
Tämähän menee hyvään suuntaan, kun basismista humppahommissa päästään kätevästi toisten solvaukseen.

Mää olin eilen keikalla. Pitäis taas huomenna mennä.. Alotellaan varmaan valssilla ja siitä jatketaan foxilla, pistellään tangoa selekään ja jyrräytettään kunnon humpat.
Epämuusikko
10.11.2014 22:23:19 (muokattu 10.11.2014 22:35:49)
KoskPaavo: Mulla on Kronstadin Radion diplomi humpansoitosta, Pietarista tuli Helsinkiin arvovaltainen porukka ja takaisintullessa bändin jäsenet tämän tunnustuksen saivat asiaankuuluvin juhlallisuuksin.Vieläkin herkistyn.

Ja tämä menee tähän.

ok.

basismista humppahommissa päästään kätevästi toisten solvaukseen. Jos vasurilla vaihtobasson tökkiminen kiipparilla on basismia niin ok ok.

e: en keksi juuri nyt mitään järkevää sanottavaa tähän. e2: ja poistin tuon, en jaksa tuostakaan aiheesta tapella.
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
KoskPaavo
10.11.2014 23:35:22
Huh, yhtä vakavaa näyttää olevan bassonpompottelu kuin haitarikerhotoimintakin. Itse tuota jälkimmäistä kymmenen vuotta seuranneena pitää joskus pää kääntää sivuun etten paljastuisi ns. huumorispedeksi.
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
okabass
11.11.2014 00:20:02
Herää kysymys, mistä ketjussa oikein on kyse?
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)