Aihe: Mikä on siinnä 1500€ kitarassa parempaa kuin 500€ kitarassa ?
1 2 3 4 570 71 72 73 7495 96 97 98 99
Gabe
05.11.2014 13:56:31 (muokattu 05.11.2014 14:06:01)
Funkånaut: Hyvä kitaristi tekee kahdensadan ritsalla temput, jotka jää harrastelijoita tekemättä kahden tonninkin skeballa.

Täysin totta, mutta ajattelepa mihin se hyvä kitaristi vielä pystyykään sillä kahden tonnin kitaralla. ;) Polkeehan se pro tason kilpapyöräilijäkin paljon nopeammin käytetyllä jopolla kuin minä kunnon pyörällä. Vaan vielä nopeammin se sama kaveri pääsee sillä hyvällä monen tonnin kilpapyörällä.

hallu: Minusta alkaa taas tuntua siltä, että en keksi yhtään järjellistä syytä miksi se kallis kitara on parempi kuin edullinen.

No tekijän ammattitaito ja työaika nyt ainakin maksaa, näkyy ja kuuluu. Monesti sitä kalliimpaa kitaraa on ainakin ajateltu enemmän yhtenä kokokaisuutena ja käytetty aikaa hyvin yksiin sopivien puukappalaiden valintaan sekä niiden huolelliseen kuivaukseen. Kyllä niillä puolen tonnin ja kolmen tonnin kitaroilla on ihan todellisia eroja vähän siellä ja täällä. Väitän että jokainen kyllä pystyy nämä havaitsemaan. Mutta tällainen vastakkain asettelu on ehkä vähän turhaa? Jokaiselle hintaryhmälle on varmasti ostajansa, pääasiahan lienee että meistä jokainen löytää kitarat joilla soitto sujuu.
Osteri
05.11.2014 14:43:57 (muokattu 05.11.2014 14:44:50)
LaMotta: Epäilen, että siinä puolentoistatonnin hinnassa jäyteleepi eniten tämä kateus.

Usein varmaan joo. Yksikään mnet nimimerkkiläinen ei jättäisi ottamatta sitä kitaraa jos se annetaan. Vasta kun siihen itse pitäisi laittaa se raha, alkaa perustelujen hakeminen siihen, miksi vähempihintainenkin on riittävä.
Näin minäkin toimin, vaikka en muiden vehkeitä havittelekaan kateudesta ;-)
Kirjoitan.....siis ehkä en just nyt soita....
Kontiak
05.11.2014 15:18:22
Funkånaut: Hyvä kitaristi tekee kahdensadan ritsalla temput, jotka jää harrastelijoita tekemättä kahden tonninkin skeballa.

Hyvä kitaristi on siis kamarunkkauksen ytimessä.
"If you dig it, you must learn it." http://www.truthinshredding.com
LaMotta
05.11.2014 15:24:01 (muokattu 05.11.2014 15:25:10)

Osteri: Vasta kun siihen itse pitäisi laittaa se raha, alkaa perustelujen hakeminen siihen, miksi vähempihintainenkin on riittävä.

Kaikki on suhteellista. Itselle ei ole mikään ongelma maksaa hyvästä käytetystä soittimesta puoltatoistatonnia. Tämä on se hinta, joka omasta mielestä tuntuu vielä jollain tapaa perustellulta, jos otetaan huomioon raaka-aineet ja valmistamiseen käytettävä aika. Mutta en maksaisi saman uuden soittimen hintaa.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
klobasa
05.11.2014 16:12:19
LaMotta: Epäilen, että siinä puolentoistatonnin hinnassa jäyteleepi eniten tämä kateus.

Nojaa, puolitoista tonnia ei nyt ole nykypäivänä enää isokaan raha. Vaikea kuvitella, että kukaan voi olla kateellinen ton hintaisesta kitarasta. Säästeliäällä elämäntyylillä työtönkin voi ostaa suht nopeaan ton hintaisen kitaran.

Itse en tosin maksaisi puoltatoistatonnia kitarasta. Paitsi tietty silloin jos sen arvo olisi oikeasti sopivasti isompi kuin k.o. summa, eli kitaran jälleenmyynti milloin tahansa ilman tappiota olisi suht idioottivarma asia.
LaMotta
05.11.2014 16:57:43

klobasa: Säästeliäällä elämäntyylillä työtönkin voi ostaa suht nopeaan ton hintaisen kitaran.

Riippuu työttömästä, että onko pankissa paalua vai ei. Suurimalle osalle elämäntapatyöttömistä jää haaveeksi.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
klobasa
05.11.2014 17:22:42
LaMotta: Riippuu työttömästä, että onko pankissa paalua vai ei. Suurimalle osalle elämäntapatyöttömistä jää haaveeksi.

Niinpä, siksi kirjoitinkin "säästeliäällä elämäntyylillä...".
Mikko_AAA
05.11.2014 18:18:54
70 + sivua tämmösestä aiheesta :D Only in M.net.

Suomessa törmää aika paljon tähän, että ei saa olla hyviä laitteita. Asia ko asia. Jos on rahaa ostaa niin mitäs se haittaa? Vai soittaako kovat jätkät vain 100 euron ritsoilla, koska se on aidompaa tai jotain? Itse ainakin ymmärrän jos on tosiharrastaja ja soittaja, niin haluaa investoida itselleen hyviä kamoja. Ihme tuomitsemista täällä "ei niitä kalliita tarvi oikeasti, ostetaan kaikki karvahatut samalla ja aletaa kattoon karpoa"

Mut sama toisinki päin. Jos joku soitan kerran kuussa tyyppi haluaa sijottaa rahansa vaikka ruokankaaseen, niin ihanpa sama seki. Onpa hyvät kamat soittaa.

Ja itse ainakin pyrin laittaan kaikki kamat niin hyvät kun pystyn laittamaan tällä budjetilla, eikä harmita yhtään.
LaMotta
05.11.2014 18:40:18 (muokattu 05.11.2014 18:40:37)

Mikko_AAA: Suomessa törmää aika paljon tähän, että ei saa olla hyviä laitteita.

Tämä sama ilmiö toistuu melkein kaikissa harrastuksissa niin pyöräilystä hifismiin, joka tosin onkin jo todella kovan luokan kamarunkkaamista.
jhlamm
05.11.2014 19:22:58
klobasa: Nojaa, puolitoista tonnia ei nyt ole nykypäivänä enää isokaan raha. Vaikea kuvitella, että kukaan voi olla kateellinen ton hintaisesta kitarasta. Säästeliäällä elämäntyylillä työtönkin voi ostaa suht nopeaan ton hintaisen kitaran.

No opiskelijana tienesti on tällä hetkellä se 440e kuussa ja pakollisen vuokran ja puhelinlaskun jälkeen enää tilillä pönöttää se 150e... Tuosta ei kyllä kauhean nopeasti säästele vaikka kuinka säästeliäästi yrittäisi elää :D
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
klobasa
05.11.2014 19:50:31
jhlamm: No opiskelijana tienesti on tällä hetkellä se 440e kuussa ja pakollisen vuokran ja puhelinlaskun jälkeen enää tilillä pönöttää se 150e... Tuosta ei kyllä kauhean nopeasti säästele vaikka kuinka säästeliäästi yrittäisi elää :D

Joo eipä tuosta säästellä. Menee jo pahasti ohi aiheen, mutta itse todistin opiskeluaikana sitä kuinka moni nosti opintolainat ja käytti ne elintapoihin jotka olisivat edellyttäneet työssäkäyvän tuloja. Eräänkin kaverin elintapaopintolainalla olis saanut kolme kpl noita 1500€ kitaroita ;)
Laulava Kylätohtori
05.11.2014 20:26:26
klobasa: ..todistin opiskeluaikana sitä kuinka moni nosti opintolainat ja käytti ne elintapoihin jotka olisivat edellyttäneet työssäkäyvän tuloja...

Jotenkinhan ne kaljat on maksettava, eikä kebabitkaan ilmaisia ole...

Eipä silti. Itse nostin kotona asuessa lukiossa täyden lainat, eikä ne nyt ihan pennilleen opiskeluun menneet ne rahat. Ennemminkin elämäm kouluun, joka ei ole halpaa lystiä kyllä sekään.. :)
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Antroid
05.11.2014 21:01:29 (muokattu 05.11.2014 21:01:50)
klobasa: Joo eipä tuosta säästellä. Menee jo pahasti ohi aiheen, mutta itse todistin opiskeluaikana sitä kuinka moni nosti opintolainat ja käytti ne elintapoihin jotka olisivat edellyttäneet työssäkäyvän tuloja. Eräänkin kaverin elintapaopintolainalla olis saanut kolme kpl noita 1500€ kitaroita ;)

Itse otin noin 14k€ opintolainaa ja käytin sen kitara/äänityskamoihin ja pariin matkaan. Aivan hyvin käytetty opintolaina. :D
"Nyt on kyllä kakkaröpellimessäm ollut iso potkuri." - eino mutku
kihtaristi
05.11.2014 21:07:00
Antroid: Itse otin noin 14k€ opintolainaa ja käytin sen kitara/äänityskamoihin ja pariin matkaan. Aivan hyvin käytetty opintolaina. :D

Kyllä :) Äkkiähän ne takaisin maksaa, kun valmistuu. Itsekin ostin ensimmäisen putkivahvarin opintolainalla :) Erään ystäväni sanoilla: "sehän on kuin lähettäisi itselleen rahaa tulevaisuudesta".
Laulava Kylätohtori
05.11.2014 21:39:53
kihtaristi: Erään ystäväni sanoilla: "sehän on kuin lähettäisi itselleen rahaa tulevaisuudesta".

Heh! Tämä on kyllä loistava... :D
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Osteri
05.11.2014 21:40:51
LaMotta: Itselle ei ole mikään ongelma maksaa hyvästä käytetystä soittimesta puoltatoistatonnia. Mutta en maksaisi saman uuden soittimen hintaa.

Noista lausahduksista molemmista olen sama mieltä. Olenkin ajatellut tätä ketjua noissa otsikon hinnoissa nimenomaan uuden kitaran kannalta....ja huomioiden että harrastelijathan täällä vissiin enemmän mielipiteitään esittävät. Ammattilainen saattaakin katsoa asiaa toisella tavalla ja siinä keskustelussa hinnat voisivat olla ehkä 3000 vs. 1500, jolloin ihan uudellekin ketjulle olisi paikkansa.
terv. nim. harrastelija
Kirjoitan.....siis ehkä en just nyt soita....
Gabe
05.11.2014 22:22:40
Osteri: Noista lausahduksista molemmista olen sama mieltä. Olenkin ajatellut tätä ketjua noissa otsikon hinnoissa nimenomaan uuden kitaran kannalta....ja huomioiden että harrastelijathan täällä vissiin enemmän mielipiteitään esittävät. Ammattilainen saattaakin katsoa asiaa toisella tavalla ja siinä keskustelussa hinnat voisivat olla ehkä 3000 vs. 1500, jolloin ihan uudellekin ketjulle olisi paikkansa.
terv. nim. harrastelija

Eikös se mennytkään niin että pro tason ammattilainen pärjää vallan mainiosti sillä parinsadan ritsalla, kun taitoa löytyy. Meille harrastelijoille sitten vähän kalliimmat kamppeet että saa siitä räpellyksestä kaiken mahdollisen irti. :D Mutta 1500e vs 3000e voisi tosiaan olla mielenkiintoisempi ketju kyllä. Kalliin ja edullisen keskenään vertailu on kuitenkin jokseenkin turhaa eikä se pääty koskaan..
hallu
05.11.2014 22:24:32
kekkuliheikki: Jos olisit oikein MIES, niin myisit nuo 500 euron kitarat pois ja nappaisit tuon mun Artistin torilta. :)

Ai, samperi tekisi kyllä mieleni niin tehdäkin, mutta en tiedä menisikö nuo mun kepit kaupaksi. Bajasta voisi sen viissataa hyvällä tsägällä saadakin, mutta Samickin hinta taitaisi parhaimmillaankin jäädä kolmen huntin nurkille ja sitten kun en pysty edes kummastakaan luopumaan:-(. Mutta sun Artisti kyllä houkuttelisi on se vaan niin ihqu:-). Olen onnellinen kun saan katsella sen kuvaa ja unelmoida.
En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja
hallu
05.11.2014 22:36:18
Gabe: ..................

No tekijän ammattitaito ja työaika nyt ainakin maksaa, näkyy ja kuuluu. Monesti sitä kalliimpaa kitaraa on ainakin ajateltu enemmän yhtenä kokokaisuutena ja käytetty aikaa hyvin yksiin sopivien puukappalaiden valintaan sekä niiden huolelliseen kuivaukseen. Kyllä niillä puolen tonnin ja kolmen tonnin kitaroilla on ihan todellisia eroja vähän siellä ja täällä. Väitän että jokainen kyllä pystyy nämä havaitsemaan. Mutta tällainen vastakkain asettelu on ehkä vähän turhaa? Jokaiselle hintaryhmälle on varmasti ostajansa, pääasiahan lienee että meistä jokainen löytää kitarat joilla soitto sujuu.

En minä halua niitä asetella vastakkain enkä missään nimessä väitä etteikö kalliissa ja halvassa olisi eroja. Tarkoitin, että jos laatu ymmärretään konkreettisina hyveinä kuten vakaus, toimivuus, vireenpitävyys, säädettävyys, soittotuntuma, se että nauhan päät ei törrötä, etc. ehjän ja toimivan kitaran konkreettista laatukriteeriä, niin noissa omissa kitaroissani sitä eroa ei vain ole. Kolmen tonnin kitaroista en paljoa tiedä, vaikka se yksi ruokangas jota musafasulla kokeilin, oli kiistatta makea laite.

Ne erot joita epäilemättä on, ovat jotain sellaisia joita en pysty konkreettisesti osoittamaan. En voi sanoa, että juuri tämä tai tuo asia on kalliissa parempi kuin halvassa. ja minä en missään tapauksessa vastusta tai paheksu kalliita kitaroita, ne on makeita ja ihan varmasti kelpaisi itsellenikin kolmen tonnin tai vaikka kymmenen tonnin kitara.
En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)