Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Haitsut kuuluvat liikaa
1 2
mct76
03.11.2014 06:28:54
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ongelma on, että haitsut kuuluvat liikaa overheadeistä. Haitsut on mikitetty myös omilla mikeillään, joita ei sitten tarvinnut kylläkään avata enää miksauksessa. Muut pellit jäävät siis pahasti haitsujen jalkoihin. Miten saisi "pudotettua" haitsuja overeistä niin, että saisi muutkin pellit kunnolla kuulumaan? Pitäisikö muuttaa mikkien paikkoja vai mitä?
 
https://www.dropbox.com/s/5val2ceok … 9087_8398526772984346177_o.jpg?dl=0
 
atheos
03.11.2014 08:57:14 (muokattu 03.11.2014 09:11:04)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko vika pelkästään overeissa vai kuuluuko esim. tilamikeissä sama ilmiö? Jos jälkimmäinen niin sitten ainakin ns. perinteinen eli rumpali vaan soittaa huonossa balanssissa ja/tai sillä on liian äänekäs haitsu. Ei olisi ensimmäinen kerta. Tässä tapauksessa parasta olisi vaan äänittää uusiksi ja rumpali treenaa balanssissa soittamista. On niille vissiin joskus lyöty eri paksuiset kapulatkin käteen jos ei muuten meinaa tulla yhtään mitään.
 
Tuota mikitystä taas voi koittaa paikkailla mikittämällä superhertoilla esim. niin, että haitsu jää piiloon jonkun toisen pellin taakse mikin näkökulmasta. Tai sitten lähimikittää kaikki ja jättää overit pois. Tai mikittää underheadina overien sijaan. Tai yhdistelmä edellisiä. Anyway idea että tähdätään pois haitsusta ja koitetaan poimia kaikki muu. Kuvaa kun katsoo niin tuota kuvassa oikeaa overia voisi vähän tuoda pois haitsusta ja kääntää keskemmälle settiä. Tai jopa koittaa jotain ihan muuta kuten XY/ORTF-mikitystä ja kylmänviileästi laittaa se osoittamaan niin että haitsu jää "pois kuvasta". Täältä hyviä ideoita testailuun: http://blog.shure.com/five-techniques-for-stereo-miking-drums/
 
Likaisin temppu on vetää miksauksessa joku de-esser tai muu taajuusrajoitettu kompura oh-raidalle liiskaamaan haitsun atakit mutta se kyllä tekee aina pahaa muullekin soundille. Toinen vähän vähemmän likainen on tehdä volumeautomaatiot oh-raidoille niin että aina kun haikkaa soitetaan niin raidan volume tippuu x desibeliä. Biisistä riippuen voi olla helppo tai kauhea homma ja kyllä tuokin kusee soundin kun siinä tippuu toki myös kaikki muu. Molemmat siis sillain mentaliteetilla jos kakka on jo housussa eikä äänitysvaiheen virheitä voi enää korjailla kunnollisesti eli vetämällä uusiksi.
 
Laulaja on lyömäsoitin.
mct76
03.11.2014 09:42:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

atheos: Onko vika pelkästään overeissa vai kuuluuko esim. tilamikeissä sama ilmiö? koittaa jotain ihan muuta kuten XY/ORTF-mikitystä ja kylmänviileästi laittaa se osoittamaan niin että haitsu jää "pois kuvasta". Täältä hyviä ideoita testailuun: http://blog.shure.com/five-techniques-for-stereo-miking-drums/
 
Tilamikkejä ei ollut tällä kertaa käytössä.
 
Tämä äänitys nyt on jo purkissa, miksattu jne. Täytyy koittaa ensi kerralla vaikka jotain muuta mikitystapaa tai ainakin siirtää mikkejä pois haitsun linjalta.
 
washburn
04.11.2014 12:19:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mct76: Tilamikkejä ei ollut tällä kertaa käytössä.
 
Tämä äänitys nyt on jo purkissa, miksattu jne. Täytyy koittaa ensi kerralla vaikka jotain muuta mikitystapaa tai ainakin siirtää mikkejä pois haitsun linjalta.

 
Kuvan perusteella, akustiikka varmasti on osasyyllinen.
 
Live long and Prosper
oksatboys
04.11.2014 15:58:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En kuvasta erottanut muita peltejä, mutta toi kakkoshaikka on vissiinki Rude. Nehän on tunnetusti aika perhanan kovaäänisiä peltejä. Voisko vikaa olla myös symbaalikattauksessa siis? Millainen oli balanssi rumpalin kuuntelussa? Meinaan että jos haikkaa vaikka laittas vähän kovemmalle luureihin niin sitä ei ehkä niin kovaa rumpali hakkaisi.
 
Sanotaan että soundi lähtee sormista... no mulla se on kai jo sitte lähtenyt.
Spedemix
04.11.2014 16:17:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt kun näin kuvan, niin koska kaikki pömpelit on mikitetty myös erikseen, on mahdollista ratkaista asia raidaamalla kaikki crashin iskut ylös OH:sta (vaikka 6 dB:ä) ja pitää muuten OH:t hiljempana. Toivottavasti rumpali ei soita hulluna fillejä. Ylipäänsä tommonen pieni olkkari ei varsinaisesti kuulosta mairittelevalta niissä OH:ssa joten mä itse saattaisin tehä tän saman jokatapauksessa, oli settibalanssiongelmia tai ei.
 
Toinen huomio on sellainen että nuo OH mikit näyttää rödeiltä. Voipi olla aika kirkkaat. Hihathan on taajuusvasteellisesti kaikkein korkeimmalle ulottuva elementti rummuissa, se menee aina tuonne 16 kHz:n saakka (kun taas crashit yms rupee hiljenemään 8 kHz:stä ylöspäin). Sä voisit kokeilla onneasi leikkaamalla tota ihan ylintä yläpäätä (vaikka jopa lopass filtterin voimin). Et olisi ensimmäinen joka sortuisi moiseen.
 
Sivuhuomiona itse olen tykännyt mikittää haitsut dynaamisilla mikeillä (SM7, RE20, MD441 jne.) ihan vaan sen takia, että saan enemmän sitä haitsubodya; tummemmatkin konkkamikit (414, U87 jne.) yleensä kappaa sitä haitsun yläpäätä ihan riittävästi.
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
mct76
04.11.2014 17:35:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spedemix: OH mikit näyttää rödeiltä. Voipi olla aika kirkkaat. Hihathan on taajuusvasteellisesti kaikkein korkeimmalle ulottuva elementti rummuissa, se menee aina tuonne 16 kHz:n saakka (kun taas crashit yms rupee hiljenemään 8 kHz:stä ylöspäin). Sä voisit kokeilla onneasi leikkaamalla tota ihan ylintä yläpäätä (vaikka jopa lopass filtterin voimin). Et olisi ensimmäinen joka sortuisi moiseen.
 
Rode NT1-Aathan nuo on. Eipä löydy oikein vaihtoehtoja . . . paitsi olis tuossa t.bone EM-800 pari. Tiiä sitten oisko yhtään sen parempi. Olen niitä kyllä joskus käyttänyt OH mikkeinä. Viimeksi käytin niitä tilamikkeinä.
 
Koitin nyt leikata rajusti jostain 8500Hz (Lowpass) ja ainakin hävisi se järkyttävä helinä tosta haitsusta ja erottuuhan nuo pellitkin nyt paremmin.
 
Antti1
04.11.2014 17:39:46 (muokattu 04.11.2014 17:42:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

8500Hz lopassfilsu kuulostaa todella radikaalilta, enempi jo efektinomaiselta tempaukselta. Tietty riippuu jyrkkyydestäkin, mutta silti. Noissa tilanteissa mä käyttäisin itse automaatiota ja dynaamista eq:ta tms. Joku taisikin noita kaistariippuvaisia kompuroita ehdottaakin. Niillä saa todennäköisesti sen haikan leikkautumaan vähän jotain kiinteää alipäästösuodinta luonnollisemmin, ainakin noihin automaatioihin yhdisteltynä. Voi olla vaan kovasti ylimääräistä vaivaa, eikä muutenkaan sitä miellyttävintä näpräämistä äänityössä.
 
E: Mikityksistä, setin asettelusta ja kuun asennosta riippuen voi vaan tehdä vähän kummallisia juttuja setin yleissoinnille ja stereokuvalle. Kannattaa siis pitää hommat melko mietoina, jos rupeat kikkailemaan.
 
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
Mikael
05.11.2014 00:26:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pyydä rumpalia soittamaan hiljempaa haitsua.
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
mct76
05.11.2014 06:57:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Pyydä rumpalia soittamaan hiljempaa haitsua.
 
Nämä raskaamman musiikin rumpalit eivät tunnu oikein innostuvan, kun niitä pyytää soittamaan hiljempaa.
 
mct76
05.11.2014 07:11:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: 8500Hz lopassfilsu kuulostaa todella radikaalilta, enempi jo efektinomaiselta tempaukselta. Tietty riippuu jyrkkyydestäkin, mutta silti. Noissa tilanteissa mä käyttäisin itse automaatiota ja dynaamista eq:ta tms. Joku taisikin noita kaistariippuvaisia kompuroita ehdottaakin. Niillä saa todennäköisesti sen haikan leikkautumaan vähän jotain kiinteää alipäästösuodinta luonnollisemmin, ainakin noihin automaatioihin yhdisteltynä. Voi olla vaan kovasti ylimääräistä vaivaa, eikä muutenkaan sitä miellyttävintä näpräämistä äänityössä.
 
E: Mikityksistä, setin asettelusta ja kuun asennosta riippuen voi vaan tehdä vähän kummallisia juttuja setin yleissoinnille ja stereokuvalle. Kannattaa siis pitää hommat melko mietoina, jos rupeat kikkailemaan.

 
Siis ainoastaan testasin leikkausta 8500Hz kohdalta. Söihän se jo soundiakin reilusti. En luultavasti ihan noin radikaalisti todellisuudessa leikkaisi. Tämä äänitys on jo siis tehty valmiiksi eikä soundi bändiä haitannut (eivät edes asiasta maininneet). Itseä se vaan jäi kiusaamaan.
 
Nyt parin viikon päästä on alkamassa uusi äänitys ja jos siihen saisi sitten korjausta jo äänitysvaiheessa. Ajattelin koittaa OH-mikeiksi tällä kertaa pienikalvoista Behringerin B-5 paria. Tai sitten lainaan kaverilta Opus 53 parin.
 
Pasi B Pace
05.11.2014 08:35:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Etkös voi sitä haikan lähimikitettyä raitaa käyttää hyväksi ja sillä suodattaa overeista haikkaa pois? Eli routtaat ne saman subgroupin(?) läpi ja equtat haikan raidan siksi ääneksi minkä haluat pois ja sitten käännät lähimikkihaikan vaiheen ympäri. En ihan tarkkaan muista miten sen nyt reaperissä toteutin... Voisin muistikuvia kaivaa, kun pääsen iltapäivällä kotia.
 
Viestin kirjoittajalla ei ole hajua kuusta eikä maasta. Suhtautukaa varoen. Lukijaa on varoitettu
kiiski
05.11.2014 08:37:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mct76: Nämä raskaamman musiikin rumpalit eivät tunnu oikein innostuvan, kun niitä pyytää soittamaan hiljempaa.
 
No kannattaa kokeilla ehdottaa sitä perustellen kumminkin, koska se on ainoa ratkaisu tähän ongelmaan. Parantaa muuten virvelisoundiakin melko tavalla, kun haikka vuotaa vähemmän sinne.
 
Upeintahan on se, jos peltejä piestään kuin vierasta sikaa, mutta tomien kalvoja koputellaan kevyesti.
 
Mikael
05.11.2014 08:40:58
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mct76: Nämä raskaamman musiikin rumpalit eivät tunnu oikein innostuvan, kun niitä pyytää soittamaan hiljempaa.
 
No eihän sitä nyt ylipäätään tartte hiljempaa soittaa, vaan haitsua balanssissa muun setin kanssa. Kyllä ne raskaamman musan miehetkin balanssin päälle ymmärtää. Soita sille tätä äänitettä ja kerro mikä on ongelma, mikäli hän ei sitä itse huomaa.
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
18is9
05.11.2014 09:55:36 (muokattu 05.11.2014 11:10:19)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: No eihän sitä nyt ylipäätään tartte hiljempaa soittaa, vaan haitsua balanssissa muun setin kanssa.
 
Jaa, itse taas koen asian olevan ennmmin niin että haitsu hommataan niin että se on balanssissa muun setin kanssa tai sitten vaihtoehtoisesti muuta settiä soitetaan niin että se on balanssissa haikan kanssa. En koe mitään eroa jos soitetaan semmoiseen avoimeen, pitkään kohisevaan haitsuun että millä voimalla sitä lyö, siitä lähtee aina suurin piirtein samanlainen ääni. Ainoa keino säätää tuommoisen haikan volaa on vaihtaa haikkaa. Eri asia sitten on soitella kiinninäistä haikkaa, siinä voi kyllä pelata paljonkin soittotatsilla.
 
EDIT: Siis meinaan että tuossa kuvassa kaverilla on haikka just silleen semiauki ja siten että sitä ei voi jalalla säätää kun se on kakkoshaikkana riden vieressä.
 
EDIT: Siis painiskelin aikanani tämän saman ongelman kanssa, käytössä oli 15" Sabian Rock Hatsit. Ei niitä saanut soimaan hiljaa mitenkään. Kun vaihdion huomattavasti kevyempiin Zildjianin K-hattuihin niin ongelma poistui. Päinvastaisen ongelman sain aikaiseksi Istanbulin Mel Lewis -hihatilla, se ei meinaa rokkihommissa kuulua ellei sitä mikitä erikseen.
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Jaava
05.11.2014 11:12:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kiiski: Upeintahan on se, jos peltejä piestään kuin vierasta sikaa, mutta tomien kalvoja koputellaan kevyesti.
 
Parasta on se, kun basaria ei poljeta kunnolla vaan vähän vaan naputetaan, niin että suunnilleen kaikki tulee basarimikin kautta kovempaa kuin itse basari.
 
"Katastrofien ei pitäisi kestää näin kauan, haluan aamiaista!"
oksatboys
05.11.2014 16:15:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaava: Parasta on se, kun basaria ei poljeta kunnolla vaan vähän vaan naputetaan, niin että suunnilleen kaikki tulee basarimikin kautta kovempaa kuin itse basari.
 
Tämän siitä saa kun peltorit päässä reenaa.
 
Sanotaan että soundi lähtee sormista... no mulla se on kai jo sitte lähtenyt.
Mikael
05.11.2014 20:01:41 (muokattu 05.11.2014 20:01:57)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

18is9: vaihtoehtoisesti muuta settiä soitetaan niin että se on balanssissa haikan kanssa.
 
Soittajan settibalanssi on joka tapauksessa avainsana.
 
En koe mitään eroa jos soitetaan semmoiseen avoimeen, pitkään kohisevaan haitsuun että millä voimalla sitä lyö, siitä lähtee aina suurin piirtein samanlainen ääni.
 
Mä oon tästä melko lailla eri mieltä. Kyllä mun mielestä avonaista haitsua voi soittaa myös hiljaa ja volassa on eroa riippuen soittotavasta. Totta kai erilaiset pellit vaikuttaa asiaan, mutta tärkein tekijä on soittajan tekniikka ja tulkinta.
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
18is9
05.11.2014 20:09:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Mä oon tästä melko lailla eri mieltä. Kyllä mun mielestä avonaista haitsua voi soittaa myös hiljaa ja volassa on eroa riippuen soittotavasta. Totta kai erilaiset pellit vaikuttaa asiaan, mutta tärkein tekijä on soittajan tekniikka ja tulkinta.
 
Noitten mun paksujen ja isojen Rock Hatsien kanssa tätä testattiin ihan äänittämällä, soittelin eri tatsilla ja sitten kuunneltiin, ja ei siinä kyllä juuri volassa eroa ollut. Haikka oli kiinni semmoisessa Lars Ulrich -tyyppisessä telineessä jossa siis avonaisuutta ei voinut säätää. Voi olla että kevyempien peltien kanssa tilanne onkin eri. Eihän noita Mel Lewiksiä edes saa soimaan silleen montaa sekuntia kun se sihinä kuoleentuu massan puutteessa.
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
ferodoz
05.11.2014 22:09:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Soittajan settibalanssi on joka tapauksessa avainsana.
 

 
Mä oon tästä melko lailla eri mieltä. Kyllä mun mielestä avonaista haitsua voi soittaa myös hiljaa ja volassa on eroa riippuen soittotavasta. Totta kai erilaiset pellit vaikuttaa asiaan, mutta tärkein tekijä on soittajan tekniikka ja tulkinta.

 
Sama ajatus mullakin. Tottakai se volume on siitä kiinni kuinka lujaa siihen lyö. :)
 
Just a face in the crowd.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «