Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikä tekee ketterän kitaran??
1 2
finlanderr
04.11.2014 09:38:04 (muokattu 04.11.2014 10:03:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on kymmenisen kitaraa (esim. US. Starto, Japan Tele, LP Custom, räätälöity kitara jne.) Silti en keksi syytä sille että sattumalta käsiini jäänyt Ibanez RG350 on kaikessa kompromisseudessaan kaikista liukkain vetää tilulilua. Osaisiko joku selittää? Se ei edes liity kaulaprofiilin muotoon koska se ei ole minulle optimi. Käytän aika paljon peukku-otetta ja vaihtelen siitä perinteiseen enemmän tai vähemmän sujuvasti.
 
Sitten toinen kysymys Ibukka-asiantuntijoille: ärgee on muuten vakio paitsi mikit olen vaihtanut parempiin. Mitä muuta kitarasta kannattaisi vaihtaa? Vai kannattaisiko ostaa kerralla joku laadukkaampi Ibukka? Toisen räätälöidyn kitaran teettäminen ei ole myöskään poissuljettu, mutta ensin pitäisi keksiä että mikä argeestä tekee niin ketterän.
 
Ja lopuksi: löytyiskö LTD - Jackson -osastoilta vastaavia nopeita tuliluikkuja joita kannattaisi kääydä koeajamassa?
 
Eikhän se vähempiki olis riittäny..
Decadetroll
04.11.2014 10:33:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

finlanderr: Minulla on kymmenisen kitaraa (esim. US. Starto, Japan Tele, LP Custom, räätälöity kitara jne.) Silti en keksi syytä sille että sattumalta käsiini jäänyt Ibanez RG350 on kaikessa kompromisseudessaan kaikista liukkain vetää tilulilua. Osaisiko joku selittää? Se ei edes liity kaulaprofiilin muotoon koska se ei ole minulle optimi. Käytän aika paljon peukku-otetta ja vaihtelen siitä perinteiseen enemmän tai vähemmän sujuvasti.
 
Sitten toinen kysymys Ibukka-asiantuntijoille: ärgee on muuten vakio paitsi mikit olen vaihtanut parempiin. Mitä muuta kitarasta kannattaisi vaihtaa? Vai kannattaisiko ostaa kerralla joku laadukkaampi Ibukka? Toisen räätälöidyn kitaran teettäminen ei ole myöskään poissuljettu, mutta ensin pitäisi keksiä että mikä argeestä tekee niin ketterän.
 
Ja lopuksi: löytyiskö LTD - Jackson -osastoilta vastaavia nopeita tuliluikkuja joita kannattaisi kääydä koeajamassa?

 
"Nopeus" on omien kokemuksieni pohjalta monen asian summa. Kaulaprofiili, kielten korkeus, otelaudan kaarevuus, nauhojen koko. Siinäpä ne oikeastaan. Jos omaan käteen sopii vaikkapa lättänä otelauta isoilla nauhoilla ja ohut mutta leveä kaula, niin kyllä sillä lirutterut irtoaa helpommin, kuin vaikkapa oikein kaarevalla otelaudalla, vintage-nauhakoolla ja paksulla, mutta kapealla ja pyöreällä kaulalla varustettu tele. Vaikka toki silläkin tiluttaa ilokseen jos siltä tuntuu.
 
Jos RG napostaa, niin kokeile ihmeessä prestige-tason vehjettä. Tai j-customia. Myöskin vanhat, ennen prestigeä tulleet japsit ovat todella laadukkaita.
 
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat.
PIM
04.11.2014 11:23:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teet niinkuin Luostarin Timo ja hommaat siihen Erikoistuotteen uuden Excalibur teräsblokin.
 
https://www.youtube.com/watch?v=cAyq1N3p9e8
 
https://www.facebook.com/erikoistuote
 
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
high_society
04.11.2014 12:17:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PIM: Teet niinkuin Luostarin Timo ja hommaat siihen Erikoistuotteen uuden Excalibur teräsblokin.
 
https://www.youtube.com/watch?v=cAyq1N3p9e8
 
https://www.facebook.com/erikoistuote

 
Jassoo..Mitäs tolla teräsblokilla on tekemistä nopa soittoisuuden kanssa?
 
KASARI,KASARI.....KKKKKAAAASSSAAARRIIIIII !!!!!!!!!!!!!!!
PIM
04.11.2014 12:35:17 (muokattu 04.11.2014 12:36:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

high_society: Jassoo..Mitäs tolla teräsblokilla on tekemistä nopa soittoisuuden kanssa?
 
Yhtä paljon kuin mikkien vaihdolla.
 
"Sitten toinen kysymys Ibukka-asiantuntijoille: ärgee on muuten vakio paitsi mikit olen vaihtanut parempiin. Mitä muuta kitarasta kannattaisi vaihtaa? "
 
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
Jeszse
04.11.2014 12:36:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PIM: Yhtä paljon kuin mikkien vaihdolla.
 
Eli ei mitään.
 
Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku. || The Jasser Arafats || Crimson Day
p130
04.11.2014 12:42:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PIM: Yhtä paljon kuin mikkien vaihdolla.
 
"Sitten toinen kysymys Ibukka-asiantuntijoille: ärgee on muuten vakio paitsi mikit olen vaihtanut parempiin. Mitä muuta kitarasta kannattaisi vaihtaa? "

 
Milloin Syväseltä saa parempia mikkejä?
 
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
PIM
04.11.2014 12:46:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

p130: Milloin Syväseltä saa parempia mikkejä?
 
Varmaan samoihin aikoihin kun Seymour Duncanilta tai DiMarziolta saa parempia talloja.
 
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
ReBeat
04.11.2014 12:52:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos nyt trollaukseen vastaa niin tossa RG350:ssä lienee Lo TRS II tai Edge Pro II tai Edge III talla, jolloin Erikoistuotteelta ei luultavasti löydy siihen sopivaa blokkia suoraan hyllystä. Ja uutena suunniteltu yksittäisblokki maksais sitten enemmän kuin ikinä kannattavaa miettiä kyseisiin talloihin.
 
ibnz
04.11.2014 13:01:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikä uutta huipputallaa välttämättä kannata hankkia, vaan ihan Torilta joku käytetty ysäri-RG, Japanissa tehty. Ei ole paljon hintaeroa uuteen tallaan ja tatsi on taattua laatua :)
 
Jucciz
04.11.2014 13:03:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun kitarat on kaikki ihan sikanopeita. Ongelma on vaan siinä, että mää oon itte tosi hidas.
 
Jos tarvitset putkien mittauspalveluita, tsekkaa täältä. Jos komppilaput kiinnostavat, tsekkaa sivut täältä.
Krice
04.11.2014 13:09:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

finlanderr: sattumalta käsiini jäänyt Ibanez RG350 on kaikessa kompromisseudessaan kaikista liukkain vetää tilulilua.
 
Minulla oli myös jonkin aikaa RG350 ja ihmettelin ihan samaa asiaa, että mikä tekee siitä niin nopean soittaa. En ole keksinyt mitään selkeää syytä sille. Merkittävin tekijä taitaa olla talla, jospa ne Ibanezin tallat on jotenkin erilaisia.
 
s8na
04.11.2014 15:02:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on muutama kitara joista kahdessa on kiinteä talla ja yhdessa floikka. Floikkakepissä on leveät mutta matalat nauhat. Tällä on ehkä vaikutusta soittotuntumaan. Tuosta erosta huolimatta musta tuntuu, että tuo kelluva talla antaa jotenkin enemmän spiidiä tällaiselle tumpelollekkin. Ehkä kielet antavat hitusen enemmän periksi ja näin soitto keventyy. Kitaroiden säädöt ja kielten paksuudet ovat muuten hyvin lähellä toisiaan.
 
Mandarax
04.11.2014 16:05:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä tekee ketterän kitaran??
 
Ketterä soittaja jolla on ketterät sormet.
 
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
LaMotta
04.11.2014 16:21:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

finlanderr: Minulla on kymmenisen kitaraa (esim. US. Starto, Japan Tele, LP Custom, räätälöity kitara jne.) Silti en keksi syytä sille että sattumalta käsiini jäänyt Ibanez RG350 on kaikessa kompromisseudessaan kaikista liukkain vetää tilulilua. Osaisiko joku selittää? Se ei edes liity kaulaprofiilin muotoon koska se ei ole minulle optimi.
 
Otelaudan materiaali, nauhojen koko ja kitaran skaala.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
ReBeat
04.11.2014 16:32:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Otelaudan ja kielten korkeus runkoon nähden + istualtaan soittaessa vielä rungon poikittainen korkeus eli mille mataluudelle koko kaula asettuu. Heijastuu olkavarteen ja yläkroppaan --> jollain korkeudella on leppoisampaa --> spontaanille ketteryydelle vähemmän esteitä, tiedostamaton luottavainen mieli
 
finlanderr
04.11.2014 17:04:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s8na: Mulla on muutama kitara joista kahdessa on kiinteä talla ja yhdessa floikka. Floikkakepissä on leveät mutta matalat nauhat. Tällä on ehkä vaikutusta soittotuntumaan. Tuosta erosta huolimatta musta tuntuu, että tuo kelluva talla antaa jotenkin enemmän spiidiä tällaiselle tumpelollekkin. Ehkä kielet antavat hitusen enemmän periksi ja näin soitto keventyy. Kitaroiden säädöt ja kielten paksuudet ovat muuten hyvin lähellä toisiaan.
 
350RG:ssä on kieltämättä leveät kielet ja se kävi minunkin mielessäni mutta ei sille kyllä mitään järkevää syy-yhteyttä löydy?
 
Eikhän se vähempiki olis riittäny..
finlanderr
04.11.2014 17:07:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ReBeat: Otelaudan ja kielten korkeus runkoon nähden + istualtaan soittaessa vielä rungon poikittainen korkeus eli mille mataluudelle koko kaula asettuu. Heijastuu olkavarteen ja yläkroppaan --> jollain korkeudella on leppoisampaa --> spontaanille ketteryydelle vähemmän esteitä, tiedostamaton luottavainen mieli
 
Voipa ollakin että "tiedostamaton luottavainen mieli" ei mene ihan harhaan. Eikä se siis välttämättä liity pelkästään kaulan korkeuteen.
 
Eikhän se vähempiki olis riittäny..
finlanderr
04.11.2014 17:36:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löytyisikö noista laatu-talla:
 
http://www.guitarpartsresource.com/guitar_frtremassembly.htm
 
"Made in Japan" ei todnäk menisi ihan metsään. Menevätkö nuo kaikki heittämällä paikalleen?
 
Eikhän se vähempiki olis riittäny..
janik
04.11.2014 21:17:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No ilmankos toi mun rg on oikein tuplasti ketterämpi mitä uutena, tein nimittäin joskus teräksestä uuden blokin vanhan tinamöykyn tilalle.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «