Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kestävää mikseriä mutta minkä kokoista?
1 2
juhtuo
21.10.2014 21:55:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei.
 
Eli olen aikeissa perustaa PA-kamoja vuokraavaa yritystä, jonka tuotteet kohdistuvat "pieniin ja keskisuuriin" tapahtumiin. Lähinnä yksityistilaisuuksiin, kuten häät, mökkibileet jne.
Setiksi tulee aluksi 2kpl aktiivikaappeja telineillä, mikrofoni telineellä ja näille kaikille mikseri. Myöhemmin subwooferia ja monitoreja.
 
Kaiutinpuoli on jo karsittu muutamaan pääehdokkaaseen ja johtojen kanssa olen sujut, mutta mikserin kanssa on enemmän valinnanvaikeutta.
 
Mikserien ABC:stä luin että kannattaa ottaa isompi mikseri kuin on ostohetkellä tarvis (lähinnä kanavien määrästä varmaan puhutaan?).
 
Mikserien liittimet aiheuttavat minulla ihmetystä: Autohifipuolella olen tottunut RCA liittimillä toteutettuihin sisääntuloihin, näistä PA vehkeistä niitä löytyy vähän jos lainkaan, mutta sen sijaan minulle harvinaisempia kolminapaisia liittimiä ja vanhanaikaisia "isoja kuulokeliittimiä" tuloista löytyy. Vastaavasti lähtöpuolella autokamoissa on monta kanavaa(joka kaiuttimelle tarvittaessa oma), näissä miksereissä tuntuu olevan vain kaksi. Tämän olen järkeillyt hoidettavan aktiivikaapeista löytyvillä signaalin linkitysporteilla, josta signaali viedään eteenpäin esim subwooferille.
 
Oletan asiakkaiden tarvitsevan usein vain kahta sisääntuloa, yksi 3,5mm liittimellä ipodiin tai läppäriin kytkettynä ja yksi puhemikrofoniin kytkettynä . Silloinhan minulle riittäisi joku minimikseri RCA-sisääntulolla ja 3,5mm plugi - RCA johto?
 
Firma ei ole pystyssä tietenkään ihan heti, sillä kuten lukemastanne huomaatte, olen PA-puolella aika aloittelija. Ehdin perehtyä mikserien ominaisuuksiin(mikkietusiin yms termeihin) yllinkyllin, mutta toivottavasti joku saa tähän vastattua jotain tai antaa suosituksia Ensimmäiseksi mikseriksi, joka kestää kaluston laajennuksenkin?
 
Tällä hetkellä olen kaavaillut Soundcraft efx12 tai vastaavaa saman hintaluokan peliä. Halvempiin laitteisiin, kuten Behringer Xenyx x1222USB en aio mennä sillä haluan kamojen olevan vuokrauskunnossa pitkään.
 
Lennu
21.10.2014 23:08:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No nyt ei ole firma kovin jykevällä pohjalla. Ootko nyt aivan tosissasi, vai onko tää jotain huumoria?
 
"Se on hiukan surullinen sirkus semmoinen, jossa voimamiehet pieksevät klovnit tajuttomiksi." -Qsine
oksatboys
21.10.2014 23:13:02 (muokattu 21.10.2014 23:13:54)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuota noin... ennen kuin mitään vuokraat kellekkään nii opetteleppa termit ja laitteiden oikeaoppinen käyttö. Myös huoltohommat kannattaa opetella.
 
http://fi.wikipedia.org/wiki/XLR-liitin
http://en.wikipedia.org/wiki/Phone_connector_(audio)
 
Mikserissä on vain kaksi master-ulostuloa (L ja R) ja niistä saadaan ulos stereosumma sisään menevistä signaaleista. Tämä summa voidaan vetää suoraan esim. aktiivikajareille. Jos setissä on subbari kannattaa (lue: pitää) masteroutin ulostus jakaa taajuuskaistoihin, niin että subbarille menee basso (esim. < 120 Hz) ja yläpäille loput. Tätä jakoa varten pitää olla jakosuodin. Sellainen on usein pikkusubbareiden (ei klubi eikä festariluokan) sisällä valmiina. Kytkentä siis mikseri -> subbari -> yläpäät. Detaljit löytyy manuaaleista.
 
Ja kyllä. Halvimpia ei kannata ostaa. Yamahan ja Soundcraftin pikkutiskit on ok. Jos asiakas haluaa minimikserin niin vuokraa sille semmoinen. Toisaalta isommalla tiskillä (8-12 kanavaa) tekee taustamusat ja lisäksi humppakeikat. Maksaahan se enemmän ja on (osaamatttomalle) vaikeampi käyttää.
 
E. Veikkaisin myös että mikään kultakaivos sellainen firma ei ole joka vuokraa n. 1000 e settiä firmakisoihin.
 
Sanotaan että soundi lähtee sormista... no mulla se on kai jo sitte lähtenyt.
juhtuo
22.10.2014 00:00:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksesta. Firma ei tosiaan ole pystyssä vielä, eikä kukaan ole seppä syntyessään. Toiminimi on lisäksi tulossa sivutoimiseksi, lähes harrastuspohjaiseksi toiminnaksi, josta ei mitään kultaa olla aikeissakaan vuolla. Mikään vitsi tämä ei myöskään ole. Muun äänentoistoharrastustaustan ansiosta tämänkin alalajin salat aukeavat mulle varmasti nopeasti. Hieman hitaammin tosin jos neuvot täällä ovat useamminkin ensimmäisen vastauksen kaltaisia.
 
Lennu
22.10.2014 00:09:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo sori. Täällä vaan toisinaan putkahtelee noita huumorjveikkoja rölläilemään, tämäkin oli melkein kuin erään tunnetun oppivihkosta. Olisi vaan puuttunut joku että "keikkapaikoilla voisin saada äänentoistolleni vuokrapaikan pienen kokonsa vuoksi huokeasti" :D
 
No joo, mutta hyvä että sulla kuitenkin on päivätyö, jolla kustantaa tämä "liiketoimi". Useamman kerran kun epäonnistuu, niin sitä alkaa jo tottumaan :)
 
"Se on hiukan surullinen sirkus semmoinen, jossa voimamiehet pieksevät klovnit tajuttomiksi." -Qsine
juhtuo
22.10.2014 00:26:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Usein yrittäjillä on erilainen suhde epäonnistumiseen, ehkä siksi aika-ajoin menestystarinoitakin putkahtelee. :) Rahallisesti tämän firman kanssa pääsee alkuun jo alle 2k€:lla, ja juoksevia kuluja ei juuri ole (jos ei joudu maksamaan säilytystilasta tai erehdy tarjoamaan ilmaista toimitusta). Päivä kerrallaan tässä mennään, ja pahimmassa tapauksessa mulle jää käteen hyvät PA-vehkeet ja kokemusta :)
 
Lennu
22.10.2014 00:47:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä ehkä ostaisin ne parin kiloeuron kamat ja vuokraisin niitä sitten himmeesti sen 50e/laaki. Tuntuis tuskaiselta hoitaa paperihommia sillä liikevaihdolla, veroprosenttikin olis 30%. 40 kertaa vuokrais, hinta olis kuoletettu ja ne vois siirtää himaan karaokekamoiksi. Sen pari vuotta joutuis toki hoilaamaan kapakassa.
 
"Se on hiukan surullinen sirkus semmoinen, jossa voimamiehet pieksevät klovnit tajuttomiksi." -Qsine
xerxes
22.10.2014 08:50:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikseri? Monissa aktiivikaapeissa on tuohon kuvailtuun hommaan tarpeelliset liittimet. Siis mikrofonille ja soittimelle(joissain jopa parillekin) sekä linkkaus toiseen kajariin. Jos kerta ei muuta tarvi/ halua tehdä.
 
Niin ja ei sitä veroa voi tietää etukäteen. Riippuu muista tuloista ja hommaan liittyvistä kuluista.
 
Relax. Prediction is very difficult, especially about the future.
valonalle
22.10.2014 11:21:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä sain selvää, niin dj mikserikin kävisi aluks,i ainakin jos ei tarvitse mikkejä enempää kuin 2kpl. aika moniin dj miksereihin saa 1-2 mikkiä kiinni. Linjatasoisia vehkeitä saa isomman määrän kiinni rca tuloilla. jos taas tartvitset enemmän mikkikanavia tulevaisuudessa etkä niinkään stereo linja tuloja, niin kunnon mikseri vaan
 
musamies
24.10.2014 15:01:24 (muokattu 24.10.2014 15:12:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa kyllä miettiä kunnolla ennen tuolta pohjalta firman perustamista, mutta mikään ei estä tutustumasta äänentoistolaitteisiin ensin ilman firmaa ja bisnestä.
 
Kun on kokemusta tullut, voisi miettiä uudemman kerran onko tässä mahdollisuutta jollekin bisnekselle.
 
Kerran olin kysymys äänentoistotöitä ihan palkkaa vastaan. Siellä tuli puheeksi mm. jotain tiedänkö jostain "trusseista". Täälläpäin missä minä asun ei kukaan puhu mistään trusseista ja jos olen oikein ymmärtänyt, niillä tarkoitetaan telineitä ja ehkä spesifimmin vielä jotain tietynlaista telinettä. En ollut varma mitä tarkoitetaan :D
 
Ei haitannut paljoa kun ne äänentoistotyöt ei ehkä olisi muutenkaan ollut sellaista mistä olen kiinnostunut.
 
Mä lähtisin mielellään äänentoistotyöhön jos johonkin instanssiin voisi mennä tekemään vähän hienostuneempaa ja tarkempaa työtä eikä vaan kiireellä roudaa jotain laatikoita ja niitä "trusseja".
 
Einherjar
31.10.2014 02:56:03 (muokattu 31.10.2014 03:11:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ole tarkoitus mitenkään dissata tms, mutta suosittelisin kyllä käymään jonkun esim. kansalaisopiston äänentoistokurssin tai vastaavan alle. Se säästää huomattavan paljon seiniä, kun päätä ei tarvi ihan niin hirveästi hakata niihin.
Se on hyvä että sinulla on jotakin kokemusta autohifin parista, mutta se kokemus valitettavasti riittää enemmänkin hifi-puolelle, kun pro audion parissa pyörimiseen. Enkä meinaa ettetkö voisi oppia ja etteikö se auttaisi oppimiseen, mutta erot on verrattavissa normiautoiluun ja ralliautoiluun. Periaatteessa on samat asiat kyseessä, mutta käytännössä ero on aika iso mitä pidemmälle mennään.
Käytännössä sinulla pitäisi olla valmis kertomaan asiakkaalle laitteiden oikeaoppisesta käytöstä ja jopa laittamaan tarvittavat asetukset joka paikkaan valmiiksi. Jos itsekään et ole oikein perillä perusasioista, niin vuokrakeikan jälkeen saattaa takaisin palautua mykät kamat. Siinä on sitten hankala alkaa korvauksia kyselemään, mikäli asiakas on toiminut ohjeiden mukaan. Tämä on varsinkin ongelma tuolla "saunaillan dj-setti"-osastolla ja muissa tilaisuuksissa, joissa pientä settiä käyttää nimenomaan kokemattomat tahot.
Pahimmassa tapauksessa siis sinulle ei jää sitä settiä toimintakuntoisena käteen kokemuksen lisäksi.
 
Vielä mikserikysymykseen jotakin ehdotuksia....
Yamahan uusi MG-sarja (sellainen missä on sinistä pinnassa) lienee järkevä minimi. Mackie (vlz/onyx) on ihan asiallinen, Allen & Heathin Zed-sarja on myös ja Soundcraft on vaihtoehto.
Mikäli ihan pientä (4x mic + 2x stereokanava) on hakusessa, niin A&H zed-10 (efekteillä tai ilman) ja Zed60-10fx on minun mieleen.
Altot, Samsonit, Behringerit, jne = Ei kiitos.
 
edit: musamies: ..."trusseista"...
 
Ne on niitä alumiini-/teräskehikoita tässä yhteydessä. Periaatteessa meinaa kuitenkin rakennetta, eli esim. ne valmiit kattoristikot talopaketeissa on myös "trusseja"
Kuva: http://www.gemsnfx.com/images/Truss-Stage-Light-Truss-.jpg
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Niq
03.11.2014 14:00:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juuri mikään mikseri ei kestä kun sen päälle kaatuu tuopillinen kaljaa. Mitkään aktiivikaiuttimet eivät yleensä kestä kertaa kaatumista, kun joku "Irma" päättää näyttää oppimansa tankotanssiliikkeen sun kaiutinständillä. Kartiot paukkuu kun vermeet lyödään täpöille ja joku alkaa irroitella mikkipiuhaa huvikseen, diskantit mykistyy kun "Pertti" päättää mylviä mikkiinsä yhtäkkiä niin lujaa kun pystyy sen viiskasin verkon ollessa noin sentin päässä herran kitarisoista. Aina löytyy joku joka on ollut DJ tai muuten vaan ammattilainen ja tulee säätämään tai vääntämään, tuloksena puoli minuuttia hallitsematonta kiertoa ja ainakin useampi kuulovaurio.
 
Nämä ovat siis tapahtuneet tilanteissa, joissa olen itse ollut laitteiston omistavana tahona paikalla.
 
Eli kokeneen neuvo: Jos tarkoitus on vain vuokrata kamat jollekin käyttöön, ilman että itse olet valvomassa niitä, niin hoida vakuutukset kuntoon. Humalainen ihminen pystyy hajottamaan laadukkaankin PA-setin monella jänskällä tavalla ja vaurion mahdollisuus todennäköisesti kymmenkertaistuu jos et ole itse paikalla valvomassa laitteiston käyttöä.
 
musamies
03.11.2014 21:25:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä mieltä arvovaltainen raati on onko kovin hyvä idea antaa tumpeloilla mitään tehokkaita äänentoistovehkeitä käyttöön kun voisi arvella sen sisältävän kuulon kannalta jopa melko suuren riskin?
 
Yleensä monia muita tehokkaita työkaluja osaa ihmiset varoa, mutta ei niinkään äänentoistoon liittyviä.
 
Einherjar
04.11.2014 00:51:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Mitä mieltä arvovaltainen raati on onko kovin hyvä idea antaa tumpeloilla mitään tehokkaita äänentoistovehkeitä käyttöön kun voisi arvella sen sisältävän kuulon kannalta jopa melko suuren riskin?
 
Suurempi riski on hajoittaa kamat, kun saada kuulovaurio.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
musamies
04.11.2014 10:41:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Einherjar: Suurempi riski on hajoittaa kamat, kun saada kuulovaurio.
 
Noita vekottimia pystytään korjaamaan tai vaihtaa ehjään - joskin tämä pitäs ottaa hinnoissa huomioon.
 
Itsestä tuntuu arveluttavalta kun tehot koko aika kasvaa ja pieneen kokoon saadaan niin paljon äänenpainetta, ettei laitteita osata varoa, osaako täysin kokemattomat ja asioista selvää ottavat huolehtia yleisön turvallisuudesta koska varsinkaan kännissä oleva yleisö ei huolehdi?
 
Jos itsellä on hiekkapuhallus vehkeet joiden läheisyydessä ei ole kovin terveellistä olla ilman suojavarusteita, hyvänä puolena on, että aika harva niitä lähestyy silloin jos työ on käydessä, ääntä ja pölyä tulee.
 
Äänentoistovehkeiden kohdalla en ole vastaavaa varovaisuutta huomannut vaan osalla kansalaisia on kumma taipumus työntää päänsä aivan ämyreiden lähelle ja eivät ole varautuneet siihen, että sieltä ei tulekaan kompressoitua paikallisradio-ohjelmaa vaan voi tulla yhtäkkiä vaikka helvetinmoista ulinaa ja tosi lujaa...
 
Einherjar
04.11.2014 16:14:58 (muokattu 04.11.2014 16:15:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä sinä olet nyt taas huolehtimassa vähän turhaan äänenpaineista...
Ne laitteet josta ne vaaralliset voluumit lähtee on yleensä niitä jotka roikkuu siellä katossa yleisöaitauksen takana.
Et sinä jollakin humppasetillä saa yksinkertaisesti sellaisia desibelejä aikaan, että kertaullauksella tulisi isompia haittoja kuuloon.
Nykyään kun laitteet ovat parempia, niin kierto-ongelmatkin ovat pienempiä. Kun katsoo jotakin 80-luvun suomen tason keikkoja, niin ne kierrättelee siellä huomattavasti enemmän mikkiä, kun nykyään. Kyllä nykyäänkin ulahtaa, mutta silloin se oli huomattavasti isompi ongelma.
Järjestelmät on toki huomattavasti teho/koko-suhteeltaan parempia, mutta ne järjestelmät eivät ikinä ole yleisöä lähellä, kun niiden tarkoituksena on levittää ääni koko alueelle.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Kalmo
04.11.2014 21:56:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei pysyvän kuulovaurion aikaansaamiseen muutamassa sekunnissa tarvita mitään ihmeämyreitä eikä wattimääriä. Ihan tavalliset olohuonestereot ja vähän huonoa tuuria riittää.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
musamies
04.11.2014 23:11:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toivon, että huoleni olisi aiheeton...
 
Silti pystyn hyvinkin kuvittelee jos täys tohelot ja varsinkin promillejen myötä eräänlaiset äänentoiston duudsonit vuokraa laitteita, pian on nupit kaakossa ja joku vois mennä vaikka kytkimillisen mikin kanssa ämyrin etupuolelle, sitten mikki auki ja luvassa helvetinmoista ulinaa.
 
Linjatasoinen ääni saatetaan laitta myös mikkiliitäntään kun jollain on jossain omassa vehkeessä olevinaan ohjelmaa, joka pitää saada väliin ilman mitään selvän ottamista toteutuksesta etukäteen.
 
Jos ei muuta ikävää tapahdu, niin ei ole kivaa olla henkilökunnalla hommissa jos laitteet sattuu vaikka johonkin ravintolaan.
 
Mieleen tulee jos toheloja on sekä käyttämässä laitteistoa, että yleisön puolella - joista ehkä tulee jopa laitteiden käyttämiä, voi olla ikävää jälkeä luvassa.
 
Ainakin näitä äänentoistomestareita - joiden aikaansaannoksia ei kannattaisi altistua paljoa kuulemaan - on autostereoharrastuksen parissa.
 
Tuubihavaintojen perusteella maailmalla on olemassa myös täysin älyvapaa möykkäsysteemi harrastus:
http://www.youtube.com/watch?v=VwAixtTsd58&list=PLE16EF0134527EAE6
Kaikki äänivehkeitä sormeilemaan haluavat ei ole ihan fiksulla ja vastuullisella pohjalla liikkeellä?
 
Einherjar
05.11.2014 00:47:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Ei pysyvän kuulovaurion aikaansaamiseen muutamassa sekunnissa tarvita mitään ihmeämyreitä eikä wattimääriä. Ihan tavalliset olohuonestereot ja vähän huonoa tuuria riittää.
 
Saahan sen kuulon pois vaikka rumpukapulalla, mutta luukuttamalla kaiutinta se on yllättävän hankalaa. Eri asia on sitten kitaravahvarit ja vastaavat.
Luonnollisesti muusikot ruukaa olla ylivarovaisia herkästi desibelien kanssa. Jos kulkisivat mittarin kanssa, niin se "ei siellä tulppaa tarvi"-paikka ja "siellä varmasti tarvii tulpat"-paikka vaihtaisivat funktiota äkkiä.
Nykyään sitäpaitsi ihmiset pilaa kuulonsa helpommin korvanapeilla.
 
musamies: ...Silti pystyn hyvinkin kuvittelee jos täys tohelot ja varsinkin promillejen myötä eräänlaiset äänentoiston duudsonit vuokraa laitteita, pian on nupit kaakossa ja joku vois mennä vaikka kytkimillisen mikin kanssa ämyrin etupuolelle, sitten mikki auki ja luvassa helvetinmoista ulinaa.
 
Tyhmyydestä sakotetaan.
Silti pitää muistaa, että kun ne etuasteet ja muut huutaa säröllä, niin se särö limitoi ulostulevaa tavaraa, eikä siis desibelit nouse tietyn pisteen yli. Eri asia on sitten että se että 1-3 kiertävää ääntä kuulostaa huomattavasti vittumaisemmalta, kun kokoäänialueellinen tavara samalla volalla.
Useammin kuitenkin mikkihommat ei ole ongelma, vaan musiikkia soitetaan yksinkertaisesti liian lujaa ja liian ison bassokorostuksen läpi. Se sitten polttaa elementit.
 
Linjatasoinen ääni saatetaan laitta myös mikkiliitäntään kun jollain on jossain omassa vehkeessä olevinaan ...
 
Tässä nyt tullaan siihen, että sillä vuokraavalla osapuolella pitää osata opastaa käytössä ja loput vastuusta on sitten vuokraajalla. Säikäyttävä ääni ei silti välttämättä ole kuulolle haitallinen.
 
Mieleen tulee jos toheloja on sekä käyttämässä laitteistoa, että yleisön puolella - joista ehkä tulee jopa laitteiden käyttämiä, voi olla ikävää jälkeä luvassa.
 
Sinähän ajattelet kuten Valvira; Kaikki suomalaiset on tyhmiä, eikä ne osaa tehdä oikein oma-avusteisesti.
 
Ainakin näitä äänentoistomestareita - joiden aikaansaannoksia ei kannattaisi altistua paljoa kuulemaan - on autostereoharrastuksen parissa.
 
En allekirjoita. Pahimmat vauhtisokeudet on tulleet Dj-puolella vastaan.
 
Tuubihavaintojen perusteella maailmalla on olemassa myös täysin älyvapaa möykkäsysteemi harrastus:
http://www.youtube.com/watch?v=VwAixtTsd58&list=PLE16EF0134527EAE6
Kaikki äänivehkeitä sormeilemaan haluavat ei ole ihan fiksulla ja vastuullisella pohjalla liikkeellä?

 
Tuo meininki perustuu siihen, että äänentoistolaitteistoa käytetään soittimen tapaan. Homman toinen olennainen osa on bassontoisto ja äänenpaine, jota käytetään "tunnelman luomiseen". Tottakai siinä tulee jos jonkinlaista vibaa tanssahdella, kun koko kroppa tärisee basson mukana. Sen takia näissä videoissa nuo porukat on humpalla aina järjestelmän edessä. Myös yksi huomioon otettava asia on, että yläkerrat on pääasiassa korkealla ja siellä ihmisen korkeudella on bassoa.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
musamies
05.11.2014 01:10:16 (muokattu 05.11.2014 01:10:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Einherjar: Sinähän ajattelet kuten Valvira; Kaikki suomalaiset on tyhmiä, eikä ne osaa tehdä oikein oma-avusteisesti.
 
Ennen menoa unten maille lisään vielä, että huonoksi homman tekee se jos kapasiteettinsa puolesta ammattimaisia laitteita käyttää varomattomat ja kokemattomat henkilöt samaan aikaan kun näitä on myös yleisön joukossa ja kaiuttimet on tietenkin silleen laitettu, että jotkut on niiden läheisyydessä kun ei ole varautunut ongelmatilanteisiin.
 
Vähän sama homma kun konevuokraamasta voi vuokrata minikaivinkoneen ja toivottavasti pientäkin 1,5 tonnin konetta käytetään järjen kanssa ja jos kone on vaikka purkutöissä käytetty 60 tonnin kone, sitä käyttää ammattilainen... Tässä on erona, että tehokas kone kuitenkin erottuu selvästi ja sitä osataan varoa.
 
Välttämättä tumpelot äänentoiston käyttäjät ei tiedosta minkä teholuokan vehkeiden kanssa on tekemisissä ainakin jos nykyinen kehitys jatkuu ja tehokkaita vehkeitä voi olla käytössä vaikka hinta ei ole suuri. Ennen sentään tehokkaat äänentoistolaitteet oli pelottavan näköisiä...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «