Aihe: Universal Audio 2-1176 mixbusiin? | 1 |
---|
|
ITB miksaussessio edessä, studiolta löytyy kuitenkin otsikossa mainittu kompura. Masteriin ajattelin laittaa ton antamaan pientä liimaa miksaukseen. Ajatuksia, kokemuksia? Hyvä/huono idea? If you wanna count me, count me out. - Arthur Lee |
|
Itellä ei tulis kyllä mieleen pistää 1176 kompuraa masteriin. Liian aggressiivinen ja max. 2ms attack aika ei ole sellanen mitä tunkisin masteriin. Mutta voihan sitä tietenkin kokeilla jos se sattuukin toimimaan. |
|
Moyhiss: Itellä ei tulis kyllä mieleen pistää 1176 kompuraa masteriin. Liian aggressiivinen ja max. 2ms attack aika ei ole sellanen mitä tunkisin masteriin. Mutta voihan sitä tietenkin kokeilla jos se sattuukin toimimaan. Taidat olla oikeassa, googlaamalla tulee aika samankaltaisia mielipiteitä muilta foorumeilta. Ehkä se on parempi pitää laulussa, bassossa ta dr sidechainissa tai jtn. Olettaisin ettei välttämättä sovellu myöskään dr bussiin hirveän hyvin noin lyhyillä attackeilla. If you wanna count me, count me out. - Arthur Lee |
|
En suosittele laittamaan. Käytä sitä ennemmin vaikkapa niihin vokaaleihin. 1176 toimii hyvin myös mm. bassossa, rumputiloissa ja rinnakkaiskompressiossa. https://soundcloud.com/vihaleipa |
|
On 1176:lla joskus saanut ihan hyvää pöhinää masterbussiin ihan vaan kaikki napit pohjassa mutta input säädettynä siihen ylimpään rajaan missä VU ei liikahda. Ei siihen kokeilemiseen kuole, että testaa ihmeessä ja jos ei toimi niin sit otat pois. "You can't really be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Saatanan kojootti |
|
Rohkeasti vaan testaamaan. 1176 ei ehkä ole se yleisin valinta masterbussiin, mut jos kerran mahdollisuus on, niin omilla korvillahan asiaan saa parhaan vastauksen. Fuzz is Clean!
https://soundcloud.com/skipzoneband |
|
jannu: Ei siihen kokeilemiseen kuole, että testaa ihmeessä ja jos ei toimi niin sit otat pois. Tämäkin toki totta, tosin hirveesti ylimäärästä aikaa ei ole ja jos masteriin jotain laitan, haluan miksata sitä "vasten". Eli sit jos jossain vaiheessa ottaa pois, saattaa meininki olla vähän erikoinen. Mutta, täytyy funtsata vielä. Ilmeisesti toinen vaihtoehto masteriin olisi GAP Comp 54, mutta siinä on ilm ongelmansa matchata outputit stereolinkissäkin. Enkä suoraan sanoen tiedä onko miten soveltuva ylipäänsä mixbussiin. If you wanna count me, count me out. - Arthur Lee |
|
Oon ite ajanu joskus noitten mun Hairball 1176 läpi masteria mutta laite "comp off" modilla.... Eli kun ko. laitteessa ei ole bypassia niin olen tuolla saanut kaivettua niiden muuntajien soundia siihen sekaan. Saa ihan kivaa väriä aikaan, riippuu tietenkin kuinka kovalle tuuttaat sitä muuntajaa. Ja näissähän headroomin loppuminen ei välttämättä ole huono asia...Mutta parille kokeilulle on silti jäänyt. Attack Attack, We are back again baby! |
|
GrooverMan: Ilmeisesti toinen vaihtoehto masteriin olisi GAP Comp 54, mutta siinä on ilm ongelmansa matchata outputit stereolinkissäkin. Enkä suoraan sanoen tiedä onko miten soveltuva ylipäänsä mixbussiin. On huomattavasti soveltuvampi. Kompurahan on klooni Neven 2254:stä http://www.ams-neve.com/products/outboard/2254r-mono-limitercompressor joka taasen on yksi "klassikoista" etenkin rumpuryhmässä, mutta myös mixbussissa. Tuossa kloonissa on tosin enemmän säätömahdollisuuksia. Auto 1 releasen aikavakiot on varsin lähellä SSL G-bus kompuran auto-releasea, siksipä ehdottaisin aloittamalla sen käyttämistä; "tuttu saundi". Atakiksi jompikumpi kahdesta hitaimmasta asetuksesta riippuen mausta (ite varmaan aloittaisin tosta 10 ms ja hidastaisin siitä jos tuntuisi liian päällekäyvältä). Myöskään niitä korkeampia ratioita ei tartte pelätä; itse miksaan suurimman osan duuneistani 4:1 ratiolla (mutta kukin oman maun mukaan). Tuo GAP-54:hän on siis eräänlainen "klooniamalgaami" Neven kaikista diodikompressoreista: 2254, 2264A, 33609 (josta viimesimmästä nuo autoreleaset on "pöllitty") jne. Mm. Andy Wallace on jossain kohtaa uraansa hairahtunut miksaamaan 33609:n läpi (vaikka suurimman osan duuneistansa tehnyt SSL G-bussilla). Laitat ne 1176:t bassoon ja leadilauluun ;) miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1 |
|
Spedemix: On huomattavasti soveltuvampi. Kompurahan on klooni Neven 2254:stä http://www.ams-neve.com/products/outboard/2254r-mono-limitercompressor joka taasen on yksi "klassikoista" etenkin rumpuryhmässä, mutta myös mixbussissa. Tuossa kloonissa on tosin enemmän säätömahdollisuuksia. Auto 1 releasen aikavakiot on varsin lähellä SSL G-bus kompuran auto-releasea, siksipä ehdottaisin aloittamalla sen käyttämistä; "tuttu saundi". Atakiksi jompikumpi kahdesta hitaimmasta asetuksesta riippuen mausta (ite varmaan aloittaisin tosta 10 ms ja hidastaisin siitä jos tuntuisi liian päällekäyvältä). Myöskään niitä korkeampia ratioita ei tartte pelätä; itse miksaan suurimman osan duuneistani 4:1 ratiolla (mutta kukin oman maun mukaan). Tuo GAP-54:hän on siis eräänlainen "klooniamalgaami" Neven kaikista diodikompressoreista: 2254, 2264A, 33609 (josta viimesimmästä nuo autoreleaset on "pöllitty") jne. Mm. Andy Wallace on jossain kohtaa uraansa hairahtunut miksaamaan 33609:n läpi (vaikka suurimman osan duuneistansa tehnyt SSL G-bussilla). Laitat ne 1176:t bassoon ja leadilauluun ;) Joo tämähän oli kiinnostavaa tietoa, luulen että lähden liikkeelle GAPilla. Kiitos! If you wanna count me, count me out. - Arthur Lee |
|
darkus: Oon ite ajanu joskus noitten mun Hairball 1176 läpi masteria mutta laite "comp off" modilla.... Eli kun ko. laitteessa ei ole bypassia niin olen tuolla saanut kaivettua niiden muuntajien soundia siihen sekaan. Saa ihan kivaa väriä aikaan, riippuu tietenkin kuinka kovalle tuuttaat sitä muuntajaa. Ja näissähän headroomin loppuminen ei välttämättä ole huono asia...Mutta parille kokeilulle on silti jäänyt. Joo, itsekin olen ajanut reggaemasteria moisen läpi ihan GR- modessa. Muutamaa dB olen siloitellut, enkä ole pettynyt... päinvastoin. Voisiko tämän istuvuus olla myös musatyylistä kiinni? Minä kuljen, Herra ohjaa! |
|
GrooverMan: Joo tämähän oli kiinnostavaa tietoa, luulen että lähden liikkeelle GAPilla. Kiitos! Päivitän nyt tänne ekan miksauspäivän jälkeen kokemuksia. Sekä GAPia että 1176:sta kokeilin masteriin. 1176 oli ihan ok:n kuulonen, kokeilin sekä comp off että on modessa. Ongelma oli oikeastaan yllättävä, tuntui nimittäin aivan selkeästi kaventavan stereokuvaa. Ei paljon, mutta kuitenkin. Lisäksi ehkä hieman vaimensi matalia taajuuksia. Rähinärokkihommissa toi vois olla kyllä viimesen päälle oikea laite. Sen sijaan GAP oli suoraan sanoen aivan helvetin hyvän kuulonen. Ei napsinut kuin ehkä 2-3 dB, mutta jollain tavalla lämmitti ja liimasi (eli varmaankin hieman söhräsi transienteja ja toi hyvin lievää säröä) miksaukseen. Luulisin, että jää mix busiin jatkomiksauksissakin. Ainoa outous oli, että GAP nosti signaalia ainakin 10dB vaikka oli bypass modessa. Joutui hieman kikkailemaan että sai lähtemään sopivalla volumella signaalia. If you wanna count me, count me out. - Arthur Lee |
Antti1 08.11.2014 17:12:47 (muokattu 08.11.2014 17:14:06) | |
|
GrooverMan: Ongelma oli oikeastaan yllättävä, tuntui nimittäin aivan selkeästi kaventavan stereokuvaa. Yllättävän tuntuinen ehkä, muttei kyllä mitenkään erikoinen, sillä toihan on ihan yleinen ongelma esim. huonoilla kamoilla "masteroidessa". Iskuäänet, botne ja stereokuvan leveys karkaavat johonkin. Kai se sama tulee siellä stereokanavassa miksauksenkin joukossa vastaan, vaikkei vielä koitakaan luukuttaa täysillä. E: Em. ongelmat, tai huonot laitteet ei siis mitenkään liity nimenomaan tohon 1176:n. Tuli vaan mieleen yleisemmällä tasolla. |
|
Analogi-kompurat eivät juuri koskaan kavenna stereokuvaa, vaan lähinnä päinvastoin. Kaksi erillistä kanavaa ei voi toimia 100% samalla tavalla ja sen vuoksi ihmiskorvan kuulema stereokuva paremminkin laajenee. Yleensä kanavien stereolinkityskään ei toimi absoluuttisen täydellisesti. Kysymys kuuluu, mistä sä ajoit tota kompuraa? Suoraan A/D:stä vai jonkun summaimen/tiskin kautta? Oikea asenne korvaa väärät välineet. |
|
Groovi: Analogi-kompurat eivät juuri koskaan kavenna stereokuvaa, vaan lähinnä päinvastoin. Kaksi erillistä kanavaa ei voi toimia 100% samalla tavalla ja sen vuoksi ihmiskorvan kuulema stereokuva paremminkin laajenee. Yleensä kanavien stereolinkityskään ei toimi absoluuttisen täydellisesti. Kysymys kuuluu, mistä sä ajoit tota kompuraa? Suoraan A/D:stä vai jonkun summaimen/tiskin kautta? Suoraan A/D:sta, DIgi003:n out/in. Outo homma, GAP 54:n kanssa ei ollut mitään hämminkiä stereokuvan suhteen, samat in/outit vielä käytössä. If you wanna count me, count me out. - Arthur Lee |
saastara 09.11.2014 11:45:48 (muokattu 09.11.2014 11:48:00) | |
|
GrooverMan: Suoraan A/D:sta, DIgi003:n out/in. Outo homma, GAP 54:n kanssa ei ollut mitään hämminkiä stereokuvan suhteen, samat in/outit vielä käytössä. Voipi olla kyse myös tosta UA:n stereolinkistä, jos se on toteutettu eri tavalla kuin GAPin. Niihin on muutamaakin ratkaisumallia, joissa huovataan vähän puhtaan stereon ja dual monon välillä. Joistain härpättimistä löytyy ihan omat switchinsä kanssa eri moodien tai stereolinkin tiukkuuden suhteen. "I've suffered for my music. Now it's your turn" |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|