Aihe: Kysymyksiä Rhodes-fiilistelijöille!
1 2 3 4
kiippariippa
21.09.2010 13:38:03
Mikael: Piti vielä sanomani että se stereo-moodi on ihan huippua. Oikeestaan vielä parempi kuin Suitcasessa, sillä kaksi vahvistinta voi asettaa kauemmeksi toisistaan jolloin efekti on vielä voimallisempi kuin Suitcasessa, jossa ne kaksi elementtiä ovat kuitenkin kohtuullisen lähellä toisiaan. Aaltomuodon ollessa sini pääsee aika lesliemäisiin tunnelmiin :D

Mä olen miettinyt JUST tota, että tolla purkilla sais sen efektin tolleen "laajennettua". Suitkase kun tuntuu olevan niin kanonisoitu niin jännä miten vaatii oikein uskallusta aatella asioita tolleen ennakkoluulottomasti.

Tästähän tuli nyt ihan kauheet kaasut :)
- balanssit täysille -
arauramo
24.11.2010 14:40:36
Äh, taas takaisin vahvistinkysymykseen.

Minulla siis on Mark I jonka perässä Danelectron tremolo, Small Stone phaseri, parametrinen EQ ja sitten joko:
a) Harley-Benton GA15 15W täysputkikombo, elementti vaihdettu parempaan
tai
b) putkiesivahvistin

Vaihtoehdolla a tein käytännössä niin että vedin esivahvistimen ulostulosta ("slave" tai "line out" tjsp) linjaan ja PA:han, vaihtoehdolla B suoraan linjaan.

Vaihtoehto a suhisee ihan liikaa, vaihtoehto b soundaa liian... puhtoiselta? Soundiin ei saa "nahkaista" tai "puista" "puraisua" niinkuin kombon kautta.

Jotain tarttis siis tehdä. Musiikkityyli on funk ja soul, en soita pianolla bassoja, tuo "puinen" soundi on se mitä haluan. Twinin kanssa Rhodes kuulosti minun mielestä täydelliseltä, mutta se on kyllä oikeasti sekä liian iso että liian kallis.

Vaihtoehto A: Se suhinahan voi johtua huonoista kiinalaisista orkkisputkista? Hyviä putkia saa hintaan kympin kappale, pitäisköhän ne koittaa vaihtaa? Kustannus olisi siis about 40e. Toisaalta en viitsisi kauheasti enempää rahaa laittaa siihen kiinni jos se ei sillä parane vaan jää taas käyttämättä tai lähtee vaihtoon, nimittäin

Vaihtoehto B: Maza sanoi ettei Rhodesille ole niin tärkeää olla putkinuppi jos ei aja särölle asti. No, nyt vasta hoksasin että nuo transistorikombothan on tosi halpoja! Olisinko onnellisempi Fender FM212R:n kanssa? 100W ei vaatisi niin usein mikitystäkään kuin tuo 15W pikkukombo. Tai entä sitten pienempi Fender FM25DSP efektiprosessorin kanssa, siitä saisi tremolon ilman pedaalihässäkkää?

Mitä sanotte??
Exhausted
24.11.2010 14:57:37 (muokattu 24.11.2010 14:59:49)

Ongelma putkietuvahvistimen kanssa on varmaankin kaiutinsaundin puuttuminen. Kitarastyrkkarien kaiuttimet leikkaavat saundia etenkin yläkerrasta aika tavalla, mikä on olennaista Rhodes-saundissa.

Vahvistimet suhisee ja paukkuu, etenkin halvat sellaiset, mutta nyt äkkiseltään on vaikea sanoa mistä on kyse. Toki jos trankkucomboon päädyt, niin voit varmaan käyttää putkietusta siinä välissä tuomassa putkien lämpöä saundiin? Kitarakaiuttimen kautta soittaminen on varmaan tärkeintä.

Ellet sitten halua mennä kaiutinsimulaattorin läpi. SansAmpin tai Line6:n valikoimista löytyy tuotteita tähän ongelmaan (myös Behringerin halpiskopioita on molemmista).

Wateista vielä, 15 watin täysputkicombo on lopulta hyötytehoiltaan melkein yhtä kovaääninen kuin 100 watin trankkucombo, koska trankkupelit ei kuulosta hyvältä täysillä käytettyinä. Tehon ja äänenvoimakkuuden suhde on myöskin logaritminen, ei lineaarinen. Tosin äänenvoimakkuuteen vaikuttaa paljon myös vahvistimen muu rakenne ja esimerkiksi kaiuttimen herkkyys.
maza
24.11.2010 17:13:19

Nyt pitäisi melkein kuulla ääninäytteitä, että tilannetta voisi analysoida paremmin. Tässä kuitenkin jotain vinkkejä:

Jos käytät putkicombon "preamp out" -tyyppistä lähtöä, niin silloin käytännössä käytät combosta ainoastaan esivahvistinta ja EQ:ta. "Räyhää" tulee tietysti myös vahvistimen etuasteen mahdollisesta säröstä.

Mielestäni vahvistimen käytössä on ideana myös kaiuttimen tekemä soundin muokkaus, joten ei muuta kuin mikkiä eteen ja taltioimaan. Suhina tuskin merkittävästi vähenee putkia vaihtamalla, olettaen tietysti, että nykyisissä ei ole vikaa. Ensimmäisen etuasteputken vaihdolla on ylivoimaisesti suurin vaikutus soundiin - siihen voit tietysti kokeilla jotain laadukkaampaa vaihtoehtoa tilalle.

Jos mikitysvaihtoehto (jota edelleen vahvasti suosittelen) ei miellytä, voisi jokin mallintava vahvistin olla vaihtoehto.

Wateista sen verran, että 15 W vs. 100 W on suunnilleen tuplaten kovempaa, riippumatta siitä, onko kyseessä trankku- vai putkivahvistin. Metelin määrään vaikuttaa tehon sijasta huomattavasti enemmän elementtien herkkyys (90 dB vs. 100 dB / W tarkoittaa tuplamäärää meteliä samalla volyymillä!), lukumäärä (neljästä samanlaisesta elementistä saat yhteen samanlaiseen verrattuna samalla vahvistinteholla n. tuplamäärän mekkalaa) ja soittotila.

Oman kokemukseni mukaan 15 wattia riittää rokkibändissä juuri ja juuri (mulla oli 2x12" kaappi, jossa todella herkät 103 dB / W elementit), mutta mainitsemissasi musiikkityyleissä ei ihan helposti pitäisi jäädä bändin jalkoihin vahvistintehon takia.

Mikä elementti sulla on siinä combossa nyt?
kiippariippa
25.11.2010 17:13:43
Musta nuo vaihtoehdot a ja b kuulostivat periaatteessa samoilta, paitsi että eri etunen käytössä. Ymmärsin ehkä väärin...

Suhiseeko silloin jos ajat ihan vaniljana Rhodesia tuohon HB:hen?
- balanssit täysille -
skaleksi
27.09.2012 00:02:58
Jou! Olen asentamassa Suitcase MK1:een tuommoista Vintage Viben "Suitcase to stage -conversion" Cheek Power Supplyä, kun en alkuperäistä kaappia omista. Tarkoitus siis saada potikat skulaamaan. Ongelmana on, että nämä (volume, eq, vibrato) on ilmeisesti ohitettu jollain kytkennällä kaapin puuttuessa - eikä minussa ole sähköasentajan vikaa jotta saisin ne taas signaaliketjuun mukaan. Olisiko jollain esim. antaa kuvaa Suitcase 88 MK1:n toimivista kytkennöistä? Ilmeisesti ohitus on tehty tuossa accessory -jakkien välillä..
Parhaiten musiikkiani ymmärtävät lapset ja eläimet.
jysi
27.09.2012 10:01:48
skaleksi: Olisiko jollain esim. antaa kuvaa Suitcase 88 MK1:n toimivista kytkennöistä? Ilmeisesti ohitus on tehty tuossa accessory -jakkien välillä..
http://www.ep-service.nl/joomla/dow … s%205%20pin%20preamp%20shematic.JPG

Mahdollinen vika ei nyt ihan tuolla selityksellä auennut. Ääni tulee ulos samasta 5-piikkisestä liittimestä mistä sähkö menee sisään. Esivahvistin vaatii sähköä toimiakseen ja niinpä ilman poweria sitä kautta ei kuulu mitään. Ainut paikka josta ääntä saa ilman sähköjä ulos on Accessory In-liitin, sinne tulee piuha suoraan mikrofoneilta ja silloin potikat ei vaikuta ääneen mitenkään. Jos tilanne on tämä, kaikki on OK.

Ei nyt äkkiä sattunut silmiin vintagevibesin sivuilta muuta kun cheeckblock-poweri, mutta ainakin siinä on selvästi lähtöä varten jakit. 5-napainen välipiuha paikalleen ja tepseli seinään niin ääni tulee jakeista ulos.
skaleksi
27.09.2012 17:04:03
Kiitos vinkistä. Oikeessa olit - ei tarvinutkaan mitään muutoksia sähköihin, vaikkakin edellinen omistaja niin minulle väitti. Kerrankin joku asennus meni odotettua helpommin :p
Parhaiten musiikkiani ymmärtävät lapset ja eläimet.
arauramo
28.09.2012 10:40:22 (muokattu 28.09.2012 10:43:37)
Hei kato, tuollahan on mun pari vuotta vanha kysymys jonka vastakysymyksiin olen jättänyt vastaamatta..! Sorry!

Kävi ilmi, että suhina johtui pääosin halvasta Behringerin param. EQ:sta. *blush* HB suhisee silti jonkin verran, ehkä putkien vaihtaminen olisi edelleen ihan aiheellista. Aikaa myöten sain käyttöön toiseksi vahvistimeksi Fenderin Blues juniorin ja ostin EHX:n stereo tremolon. Stereosoundi on todella kaunis ja lämmin. Treeneissä teho riittää hyvin, keikoilla on sitten mikitetty.
RstoU
21.02.2013 19:35:00 (muokattu 21.02.2013 19:35:14)
Nostelen hieman vanhempaa ketjua, tässäpä utelua Rhodes-tietäjille.

Pengoin rumpuromppeitani, ja törmäsin männävuosien ylijäämään, josta paljastui tällaista: https://picasaweb.google.com/AkuMies/Rhodes

Kyseessä on siis kuusi kappaletta kieliä, joiden pituus ilmeisesti 4" (leikkaamattomia, vintage-ohje löytyy myös). Onko näillä jollekin käyttöä / minkälainen on setin arvo? En ihan ilmaiseksi kehtaisi antaa, kun eBayssä näistä 5-30 dollaria pyydetään kappaleelta. Mihin tällaisten hinta siis asettuu?
arauramo
01.03.2013 10:05:20
RstoU: Nostelen hieman vanhempaa ketjua, tässäpä utelua Rhodes-tietäjille.

Pengoin rumpuromppeitani, ja törmäsin männävuosien ylijäämään, josta paljastui tällaista: https://picasaweb.google.com/AkuMies/Rhodes

Kyseessä on siis kuusi kappaletta kieliä, joiden pituus ilmeisesti 4" (leikkaamattomia, vintage-ohje löytyy myös). Onko näillä jollekin käyttöä / minkälainen on setin arvo? En ihan ilmaiseksi kehtaisi antaa, kun eBayssä näistä 5-30 dollaria pyydetään kappaleelta. Mihin tällaisten hinta siis asettuu?

No, vastaan ilmiselvän vastauksen: Hinta on tietty se, mitä joku suostuu maksamaan.

Mulla on ollut Mk I yli 20 vuotta eikä ole kertaakaan mennyt kieli poikki, mutta ostaisin varmuuden vuoksi pari varastoon jos saisin muutamalla eurolla/kappale. Toisaalta jos mulla OLISI kieli poikki, maksaisin siitä tietty vähintään saman verran kuin mitä arvioisin ebaysta ostettu tulevan maksamaan kaikkinensa. Ohje on hieno keräilyesine mutta itse en sitä erityisesti haluaisi, menis vaan hukkaan mulla.
tuquoque
31.10.2014 14:33:35
Huom! Olet kirjoittamassa yli 609 päivää vanhaan aiheeseen!

Nostellaanpas tällainen, kun juuri hankin ensimmäisen Rhodesini (Mark I).

Virityksestä olisi kysymys. Omani on equal temperament -viritetty ja olen lukenyt verkosta tekstejä puolesta ja vastaan. Onko täällä ihmisiä, jotka ovat virittäneet Rhodesinsa stretch tuning -menetelmällä? Miten muuttui? Edut vs. haitat? Virititkö itse, kuinka ja oliko työlästä/haastavaa?
m.
matkalaukku
31.10.2014 16:53:23

tuquoque: Huom! Olet kirjoittamassa yli 609 päivää vanhaan aiheeseen!

Virityksestä olisi kysymys. Omani on equal temperament -viritetty ja olen lukenyt verkosta tekstejä puolesta ja vastaan. Onko täällä ihmisiä, jotka ovat virittäneet Rhodesinsa stretch tuning -menetelmällä? Miten muuttui? Edut vs. haitat? Virititkö itse, kuinka ja oliko työlästä/haastavaa?

80-luvun alusta lähtien olen soittanut Rhodeseilla ja aina olen jättänyt homman ammattilaisten hoidettavaksi.

Rhodeshan periaatteessa pitää vireensä hyvin, jos sitä käsittelee asianmukaisesti.

Sähköpostikyselyä tällaiseen osoitteeseen:
http://www.pianopro.fi/
niin uskon asioiden lutviutuvan raiteilleen.
Eki70
01.11.2014 10:51:40
Mahtaako muuten kenelläkään Suomessa olla näitä Vintage Viben uustuotantoa olevia pianoja?

http://vintagevibepiano.com/

Ovat aivan helevatun hienonnäköisiä ja -kuuloisia laitoksia....
tuquoque
01.11.2014 20:40:36
matkalaukku: 80-luvun alusta lähtien olen soittanut Rhodeseilla ja aina olen jättänyt homman ammattilaisten hoidettavaksi.

Rhodeshan periaatteessa pitää vireensä hyvin, jos sitä käsittelee asianmukaisesti.

Sähköpostikyselyä tällaiseen osoitteeseen:
http://www.pianopro.fi/
niin uskon asioiden lutviutuvan raiteilleen.

No joo, toki toki. Mutta iso osa Rhodesin mojoa on siinä, että
voi itse säätää ja huoltaa. Kiitos kuitenkin.
m.
matkalaukku
01.11.2014 21:07:05

tuquoque: No joo, toki toki. Mutta iso osa Rhodesin mojoa on siinä, että
voi itse säätää ja huoltaa. Kiitos kuitenkin.

Joo, okei. Säätäminen ja huolto kuuluu tietysti kuvaan.

Tarkoitin vain etten ole lähtenyt milloinkaan itse virittämään soitinta.
Omassa puurtamisessani on kaksi seikkaa, jotka täytyy aina pelata; vire ja taimi. Muuten voikin maalata sitten jo aika isolla pensselillä.
matkalaukku
02.11.2014 11:10:24

tuquoque: Huom! Olet kirjoittamassa yli 609 päivää vanhaan aiheeseen!

Sen verran vielä tuohon viritysjuttuun palatakseni, Riffi-lehden numerossa 4/2000 on artikkeli Fender Rhodes pianosta.
Kainalojuttuna siinä on "Viritys on oma lajinsa".

Artikkelista saattaa olla apua sinulle.
Varmasti kirjastoista löytyy vielä kyseinen lehti.
tuquoque
02.11.2014 16:06:48
Täytyy yrittää etsiä, kiitokset vinkistä.

Sen verran tässä välissä olen tutkinut asiaa, että ei tuo nyt ihan mahdottoman hankalalta vaikuta, kun on kitaroita viritellyt koko elämänsä. Ainahan sen voi sitten raijata ammattilaiselle, jollei siitä mitään meinaa tull, mutta miksipä ei tulisi.
m.
matkalaukku
02.11.2014 16:53:03

tuquoque: Täytyy yrittää etsiä, kiitokset vinkistä.

Sen verran tässä välissä olen tutkinut asiaa, että ei tuo nyt ihan mahdottoman hankalalta vaikuta, kun on kitaroita viritellyt koko elämänsä. Ainahan sen voi sitten raijata ammattilaiselle, jollei siitä mitään meinaa tull, mutta miksipä ei tulisi.

Mittarin avulla virittäminen luultavasti on aika iisiä puuhaa (itse en ole tätä koskaan tehnyt).

Ota harpun kiinnitysruuvit irti ja nosta harppu poikittain koneiston päälle, jolloin virittäminen helpottuu.

Eli ääntä ei tuoteta virittäessä kosketinta painamalla, vaan kieli laitetaan soimaan sormella näppäillen.
Rhodes pitää olla myös kytkettynä vahvistimeen ja virta päällä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)