Aihe: USA Fenderin Stratocasterien laatumuutokset? 1 2 | |
---|---|
![]() 29.10.2014 13:06:40 (muokattu 29.10.2014 13:07:45) | |
Tsugu Way: Minulla oli aikoinaan vuosia saman sarjan telecaster ykköskeppinä. Mainio soitin oli. En siihen aikaan harrastanut kamarunkkausta, joten se oli ainoana soittimenani about neljä vuotta. Ostin sen vähänkäytettynä hintaan 4000 mk. Joo lavassa luki made in USA ja jenkkipelinä sen siis ostin. Mutta sitten alkoi kyllä hämmentämään kun netistä tutkin ja samoja huomioita tein kuten sinäkin. Eli omituinen USA+Mex-hybridi. Ei se toki tämä tieto heikentänyt sitä soittimena yhtään, mutta aika sekavaa oli siihen liittyvä tieto. Vaihdoin sen sitten musaliikkeessä aikoinaan pois ja siitä hyvitettiin silloin 600e. Tuolla ainakin on jotain keskustelua aiheesta: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=86843 Kiitos vastauksesta. Itse pistin viime keväänä myyntiin liian ohuen kaulan vuoksi, vaikka itseni löysin se kädessä soittamassa koko ajan. Outoa, että kirosin ohutta kaulaa ja silti sillä paljon soitin. Menikin kerran kaupaksi, mutta kaupat peruuntuivat kun oli liian ohut kaula ostajan mieleen. Sen pari päivää olikin hemmetin kova ikävä kitaraa kun se matkasi uudelle omistajalle ja sitten takaisin mulle. Näin tuli tajuttua, että enhän minä tuosta halua luopua ja että tuli tehtyä iso virhe. Kantapään kautta tajusin kuinka kova tunneside kitaraan oli syntynyt. Luojan kiitos sain sen takaisin. Vaikka siinä on ohut kaula niin soitettavuus on kerrassaan loistava ja koko fiilis kitarasta mahtava. Ja se on se tärkein asia. No way but the blues way | |
![]() 31.10.2014 11:59:36 | |
Stratot (kuten muutkin) ovat yksilöitä ja voit saada kalliilla huonon tai halvalla hyvän. Oman "urani" liepeillä olen omistanut vuosimallit -63, -68, -71, -77, -03 mim ja -13 mim. Erot soundeissa, soittotuntumassa ja laadussa ovat olleet yllättävän vähäiset. Huonoimmalta (jos niin voi edes sanoa) tuntui -77 hardtail. Nykyinen mexicon blackie on vietellyt minut täysin, oiva ja soiva peli. Suurin harmitus on ollut luopuminen rahapulissa tuosta -63:sta... 80-luvulla siitä saatu markkahinta olisi nykyään sama euroissa. Mutta eihän moista keikoille uskaltaisi viedäkään. | |
![]() 31.10.2014 12:33:20 | |
Amurintiikeri: Stratot (kuten muutkin) ovat yksilöitä ja voit saada kalliilla huonon tai halvalla hyvän.. Yksilöitäpä hyvinkin. Kokeilin ohimennen paikallisen stratotarjontaa ilman sähköjä, lähinnä Fendereitä/Squiereita. Olipa yllättävän suuria eroja näissä. Esim. vaahterakaula Classic Vibe (Squier) oli todella mainio soitin, eikä lainkaan lelun oloinen. Soi akustisesti hienosti ja voimakkaasti ja kaula oli miellyttävän tuntuinen. Sitten taas vastaava ruusupuuotelaudalla oli melkoinen ritsa edeliseen verrattuna. Uskomaton ero, kun miettii, että ovat saman hintaiset pelit (?). Tämä nyt on taas turha ot, mutta kannattaa tosiaan muistaa, että näissä voi olla huikeita eroja. Ja jos testaat kivijalassa huippupeliä, niin netistä tilattu voikin olla jotain muuta (toimii tietysti toisinkin päin). Melkein alkoi kuumottamaan tuo Squju, mutta en mä sillä mitään tekisi... Believe what you want, it doesn't mean you're right... | |
![]() 31.10.2014 19:04:34 | |
Laulava Kylätohtori: Melkein alkoi kuumottamaan tuo Squju, mutta en mä sillä mitään tekisi... Eihän me nyt sellaiselle linjalle lähdetä että pitää olla tarve hankinnoille?? Menee hyvät gasit ihan hukkaan. Hintahaitarin alapäässä kun liikutaan niin laadunvalvonta jää kyllä ostajalle. Mutta kun näkee vähän vaivaa niin kyllä sieltäkin hyviä soittimia löytyy. Hyvä Classic Vibe yksilö esimerkiksi on todella loistava hinta-laatu-hupisuhteeltaan. | |
![]() 01.11.2014 00:20:32 | |
Gabe: Hintahaitarin alapäässä kun liikutaan niin laadunvalvonta jää kyllä ostajalle. Mutta kun näkee vähän vaivaa niin kyllä sieltäkin hyviä soittimia löytyy. Hyvä Classic Vibe yksilö esimerkiksi on todella loistava hinta-laatu-hupisuhteeltaan. No jaa. Ei niitä kitaroita kukaan edes 3000€ hintaluokassa esim. Gibsonila tai Fendereillä testaa saundin puolesta. Mitä tulee niin sitä tulee ja jos on säädetyissä mitoissa niin myyntiin se menee. Kuitenkin valitut materiaalit on sellaisia että ne todennäköisesti toimivat. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen | |
![]() 01.11.2014 00:55:47 (muokattu 01.11.2014 01:21:09) | |
hollstro: No jaa. Ei niitä kitaroita kukaan edes 3000€ hintaluokassa esim. Gibsonila tai Fendereillä testaa saundin puolesta. Mitä tulee niin sitä tulee ja jos on säädetyissä mitoissa niin myyntiin se menee. Kuitenkin valitut materiaalit on sellaisia että ne todennäköisesti toimivat. Näinhän se varmaan menee. Joskin täytyy sanoa että ainakaan itse en ole törmännyt yhteenkään susipaskaan kolmen tonnin Gibsoniin tai Fenderiin, eli kyllä ne varmaan jotain siellä tekee oikein laadunvalvonnankin osalta. :) ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Mitä tulee itse aiheeseen niin kiinnostaisi kuulla onko kukaan teistä päässyt koskaan oikein kunnolla vertailemaan 60-70 lukujen Stratocastereita tämän päivän malleihin? Eli jos unohetaan keräilyt ja mojot niin onko esimerkiksi 60-luvun Stratocaster kitarana yhtään sen parempi kuin se mihin Fender tänä päivänä parhaimmillaan pystyy? | |
![]() 01.11.2014 09:40:11 | |
Gabe: Näinhän se varmaan menee. Joskin täytyy sanoa että ainakaan itse en ole törmännyt yhteenkään susipaskaan kolmen tonnin Gibsoniin tai Fenderiin, eli kyllä ne varmaan jotain siellä tekee oikein laadunvalvonnankin osalta. :) ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Mitä tulee itse aiheeseen niin kiinnostaisi kuulla onko kukaan teistä päässyt koskaan oikein kunnolla vertailemaan 60-70 lukujen Stratocastereita tämän päivän malleihin? Eli jos unohetaan keräilyt ja mojot niin onko esimerkiksi 60-luvun Stratocaster kitarana yhtään sen parempi kuin se mihin Fender tänä päivänä parhaimmillaan pystyy? Useampaa 70-lukulaista stratoa oon soittanut, yhtä 70's mustangia ja paria olikohan nyt '65 Jaguaria. Stratot oli perushyviä, yksi kämänen on tullut vastaan, ei mitään ihmeellistä, toinen Jaguar oli tosi inspaava, toinen ei herättänyt mitään tunteita. Ylivoimasesti näistä paras on ollu toi Mustang. 60-lukulaiset mulla jääkin noihin Jaguareihin. Valitettavasti en vielä semmosta vintagereliikkifiilistä oo kokenut. 70-luvun japsit on tehny suuremman vaikutuksen omalla kohalla. Mutta tosiaan, iso osa noista stratoistakin on ollu CBS-asiaa. More Nintendo, less Marshall. | |
![]() 01.11.2014 10:17:42 | |
Gabe: Näinhän se varmaan menee. Joskin täytyy sanoa että ainakaan itse en ole törmännyt yhteenkään susipaskaan kolmen tonnin Gibsoniin tai Fenderiin, eli kyllä ne varmaan jotain siellä tekee oikein laadunvalvonnankin osalta. :) ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Mitä tulee itse aiheeseen niin kiinnostaisi kuulla onko kukaan teistä päässyt koskaan oikein kunnolla vertailemaan 60-70 lukujen Stratocastereita tämän päivän malleihin? Eli jos unohetaan keräilyt ja mojot niin onko esimerkiksi 60-luvun Stratocaster kitarana yhtään sen parempi kuin se mihin Fender tänä päivänä parhaimmillaan pystyy? No minä olen vetaillut tuota omaani seitkytluvun lopun stratoa tämän päivän stratoihin. Se on sitä Fenderin mustaa kautta, mutta cbs:läinen nyt kuitenkin. Sanoisin, että pääsääntöisesti ei merkittäviä eroja tämän päivän stratoihin. Soittotuntuma on erilainen ja vastaavaa tämän päivän Fendereistä olen tavannut Telecaster Bajasta (siksi siitä kai niin paljon tykkäänkin) ja muutamasta customshopin stratosta. Se lakkaus on ohuempi kuin esimerkiksi bajassa, mutta muuten samanlainen (mulla se on jo niin hemmetin kulunut, että ai siitä alkupeäräisestä paksuudesta osaa sanoa). Se on painavampi kuin suurin osa tämän päivän stratoista paria SC-stratoa olen kokeillut, jotka ovat painoltaan lähellä tuota, mutta ovat kuitenkin kevyempiä. Akustiselta soundiltaan se on kirkkaampi kuin tämän päivän kitarat noin pääpiirteittäin (ne mainitut vähän painavammat CS:t muistuttivat soinniltaan tätä), mutta sähköisessä soundissa en ole pystynyt kuulemaan eroa tämän päivän stratoihin. Itse voisin ihan hyvin kelpuuttaa tämän päivän straton tuon tilalle ei ongelmaa, mutta yhtä stratoa tuossa pyöräytinkin, niin jouduin toteamaan ettei tämän päivän stratot tuo toisaalta mitään lisäarvoa tuohon verrattuna, niin en sitten ole koskaan innostunut uutta stratoa pysyvästi laittamaan. Aattelin, että soittelen tuolla kun varsinkaan tuo minun yksilö ei ole liian arvokas käyttökitaraksi ja onhan se toisaalta omanlaisensa kuriositeetti joita ei ihan joka päivä tule vastaan. Niin ja kun tuossa kokoajan puhuin noista CS:n kitaroista verrokkina, niin se johtuu siitä että tämän päivän ameriikan stankuissa on niitä ihme satiinilakkauksia ja litteitä kaulaprofiileja niin ne tuntuu enemmän erilaisilta kouraan eivätkä sytytä tämmöistä reliikkiä:-) En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja | |
![]() 01.11.2014 10:19:27 | |
Myrkky Nuoli: Useampaa 70-lukulaista stratoa oon soittanut, yhtä 70's mustangia ja paria olikohan nyt '65 Jaguaria. Stratot oli perushyviä, yksi kämänen on tullut vastaan, ei mitään ihmeellistä, toinen Jaguar oli tosi inspaava, toinen ei herättänyt mitään tunteita. Ylivoimasesti näistä paras on ollu toi Mustang. 60-lukulaiset mulla jääkin noihin Jaguareihin. Valitettavasti en vielä semmosta vintagereliikkifiilistä oo kokenut. 70-luvun japsit on tehny suuremman vaikutuksen omalla kohalla. Mutta tosiaan, iso osa noista stratoistakin on ollu CBS-asiaa. Joo japsit on hyviä. Mulla ei ole kokemusta noista seitkytluvun japseista, mutta kaheksankytluvun Yamaha SG ja Ibanezin se mikä se nyt oli, saivat sukat pyörimään jaloissa niin ettei ne ole vieläkään pysähtyneet:-) En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja | |
![]() 01.11.2014 10:50:56 | |
hallu: Joo japsit on hyviä. Mulla ei ole kokemusta noista seitkytluvun japseista, mutta kaheksankytluvun Yamaha SG ja Ibanezin se mikä se nyt oli, saivat sukat pyörimään jaloissa niin ettei ne ole vieläkään pysähtyneet:-) Kyllä.. 80-luvun alussa oli minusta kultakausi laadun suhteen. 70-luku meni vielä vähän timanttia hioessa. Ainut vaan, että saan aivokalvontulehduksen noista kolmen sentin katalyyttilakkauksista. More Nintendo, less Marshall. | |
![]() 01.11.2014 12:38:33 (muokattu 01.11.2014 12:39:04) | |
Omia kokemuksia ei Stratoista ole, mutta Jazzmaster-, Jaguar- ja Mustang-tuotannosta kylläkin 60-70-luvun kitaroista, sekä nykytuotannosta. Luulen, että nykytuotannon kitarat ovat tasalaatuisempia. Tosin vanhemmista Fendereistä ne kaikkein huonoimmat yksilöt lienee jo karsiutuneet suurimmaksi osaksi pois käytöstä. Fenderhän teki jo ennen ns. CBS-kautta kitaroita ja vahvistimia halvimmalla mahdolisella tavalla, ja melkeimpä mistä tahansa komponenteista. Eikä mitat ym. olleet millintarkkoja (paljon käsityötä). Laadussa oli paljon vaihtelua. Kaikki ns. vintage-kitarat joita olen omistanut/kokeillut ovat olleet kyllä hyviä kitaroita. Paljonhan kyse on fiiliksestä mitä vanha soitin tarjoaa, sekä soittotuntumasta paljon käytetyllä kitaralla. Uudessa kitarassa sitä ei vaan ole. Samoin vanhemmat mikit tuntuvat ainakin omaan korvaan soundaavan paremmilta, kuin useimmat nykytuotannon mikrofonit. Lisäksi esim. Mustangeja ja Jaguareja löytyy vielä vintage-markkinoilta kohtuuhintaan, verrattuna esim. nykytuotantoon. | |
![]() 02.11.2014 10:23:21 | |
Sen verran täytyy vielä häiritä, että eräältä keskustelupalstalta löytyi tälläinen postaus liittyen tuohon California Series Stratocasteriin jonka omistan. Toiselta sivulta luin, että mallia olisi jatkettu Meksikossa Classic series nimellä. Tuo antaa vähän mielenrauhaa kun ei ollut oikein tietoa, että millainen hybridi hyppysissä on. Helvetin hyvä kitara ennen tätä tietoa ja helvetin hyvä kitara edelleen. Model Name: California Stratocaster_ Model Number: 010-1400-(Color#) and 010-1402-(Color#) Series: California Series Body: Alder (Made in US, Painted in Mexico, Assembled in US) Neck: Maple (Made in US, Painted in Mexico) Fingerboard: Rosewood pn# 010-1400-(Color#), and Maple pn# 010-1402-(Color#), (9.5" Radius/241 mm) No. of Frets: 21 Medium Jumbo Nickel Silver Frets Scale Length: 25.5" (648 mm) Width @ Nut: 1.6875" (43 mm) Hardware: Chrome Machine Heads: Fender/Gotoh Vintage Style Tuning Machines Bridge: U.S. Vintage Tremolo and Hardware Pickguard: 3-Ply White/Black/White Pickups: Tex-Mex Trio (Calibrated, Overwound, Single Coils) Pickup Switching: 5 Position Selector Switch Controls: Master Volume, Tone (Neck), Tone (Mid) U.S. Made Electronic Components Colors: (306) Black, (309) Candy Apple Red, (332) Brown Sunburst,..Add $50.00, (340) Fiesta Red, (341) Vintage White, (Polyester Finish) Strings: Fender Super 250L's (.009 to .042) Nickel Plated Steel pn#073-0250-003 Unique Features: Tinted Satin Finish Neck Transition Fender Decal Truss Rod Adjusts at Headstock Source: U.S./Mexico Accessories: Deluxe Fender Gig Bag U.S. MSRP: $799.99 NOTICE: Prices and Specifications Subject to Change Without Notice INTRODUCED: 1997 DISCONTINUED: 1/1999 DISCONTINUED COLORS: COMMENTS: WRENCH SIZES: Truss Rod Wrench #038467 (3/16" Hex) Saddle Height Adjustment Wrench #018531(.050" Hex 1.5mm) Best Regards, Jeff Krause Fender Musical Instruments Corporation Consumer Relations Department 8860 E. Chaparral Rd. Suite 100 Scottsdale, AZ 85250 480-596-7195 No way but the blues way | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)