Aihe: Korvamato | |
---|
tuquoque 01.11.2014 12:08:12 (muokattu 01.11.2014 12:12:53) | |
|
Tuoreena rumpalina tullut perehdyttyä myös virittämisen ihmeelliseen maailmaan. Oma setti on nyt viritetty Virveli A, 12" B ja 14" F#. Ylä- ja alakalvot on samassa vireessä ja soi vapaasti. Itse huomasin että ainakin sutisoittelussa molempien kalvojen sama vire on nasta, resonoi pitkään ja soi hyvin. Kapuloiden kanssa taas tekee mieli nostaa alakalvon virettä, että resonointia saa lyhyemmäksi. Tuosta A-B-F# -vireestä tuli varsinainen korvamato. Vähänkin aikaa kun soittelee, päässä soi joku noiden kolmen äänen muodostama melodia. Miten te muut neljän palan setin omistajat viritätte settinne, nuotilleen vai jollain muulla menetelmällä? Mulla virveli voisi olla kireämpi, esim. B, mutta sitten se olisi 12" tomin kanssa samassa vireessä, joka ei oikein toiminut. Vaihtoehdoista mielellään kuulisin. m. |
|
tuquoque: Mulla virveli voisi olla kireämpi, esim. B, mutta sitten se olisi 12" tomin kanssa samassa vireessä, joka ei oikein toiminut. Vaihtoehdoista mielellään kuulisin. Virvein on oltava tiukka kuin nuori neitsyt. Muut niin alas että on kunnolla tömssiä ja jytinää. "Mikä midi? Levysoitinliitinhän tämä on." |
|
Nyt järkeä vähemmälle ja fiilistä isommalle, niin alkaa homma rullaamaan! Ei sillä, etteivätkö tuollaiset säätämiset ihan mielenkiintoisia olisi, mutta ei niillä kuitenkaan loppupeleissä aivan valtavasti musiikin ja soittamisen kanssa ole tekemistä. Tätä en allekirjoita! |
|
Viritä siihen mikä kuullostaa hyvälle. Kokeilemalla se löytyy... |
|
No niin, hyvinhän tämä käynnistyi... :) Kiitokset noista, mutta erityisesti kiinnostaisi kuulla kommentteja niiltä, jotka virittävät nuotteihin. Että mihin taajuuteen ja intervalleihin viritätte ja miksi? m. |
markkuliini 01.11.2014 14:00:09 (muokattu 01.11.2014 14:00:48) | |
|
tuquoque: No niin, hyvinhän tämä käynnistyi... :) Kiitokset noista, mutta erityisesti kiinnostaisi kuulla kommentteja niiltä, jotka virittävät nuotteihin. Että mihin taajuuteen ja intervalleihin viritätte ja miksi? En koskaan viritä mihinkään tiettyyn taajuuteen, mutta usein tomien kalvot ovat niin että resokalvo on n.molliterssin lyöntikalvoa ylempänä. Näin sustain hieman lyhenee, ja rumpujen läpileikkaavuus hieman paranee. Sustainia kun on yleensä muutenkin liikaa. Ja 2 tomin setissä tomien keskenäinen vire-ero on noin kvartti. Virveli on yleensä korkeammassa vireessä kuin pieni tomi, riippuen toki genrestäkin. Rock-hommissa virveli saattaa olla melko matalakin kyllä. Itseasiassa monesti huomaan että voin soittaa 2 tomilla ja virvelillä (matto pois) Imperial Marchin/Darth Vader-melodian eli tän. Virveli siis korkein ääni ja molliterssin ylempänä kuin pikkutomi. Lattiatomi taas kvartin alempana kuin pikkutomi. http://youtu.be/-bzWSJG93P8?t=9s Varmaan tuo vire jäänyt tavaksi pop/jazz-konsa-ajoilta. Aina jos joku opettaja käveli rumpuluokkaan niin soitin tuon teeman niille. Rautiaisen Tommi muistaakseni vähän närkästyikin. :D Mutta kaiken kaikkiaan, vaikka tää kuulostaa teoreettiselta, niin nää kaikki jutut on tullu mulle ihan vaan tekemisen kautta, ja huomasin vaan että olinkin ollut tietämättäni aika johdonmukainen kun joku vuosi sitten analysoin viritykseni. Kaikissa seteissä oli about samat suhteet. Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c |
|
markkuliini: Ja 2 tomin setissä tomien keskenäinen vire-ero on noin kvartti. Virveli on yleensä korkeammassa vireessä kuin pieni tomi, riippuen toki genrestäkin. Rock-hommissa virveli saattaa olla melko matalakin kyllä. Rock-touhuissa näyttää olevan tavallista että lattiatomin vire kaivellaan lähelle basaria jolloin OBOBOBOB -jutuista saadaan äkkinäisen korvaan puoliuskottava tuplabasaripäräys. "Mikä midi? Levysoitinliitinhän tämä on." |
|
Markkuliini, mielenkiintoista. Jos jossain välissä kerkeät, ota vaikka etutomista muistiin taajuus. Noi intervallit olisi helpompi ymmärtää, kun olisi joku kiinnekohta. Kvartin väli 12" ja 14" tomeihin näyttäisi mulla tulevan vähän kuin luonnostaan. Muutaman kerran kun olen aloittanut löysistä, noi B ja F# on ainakin mun setissä ensimmäiset taajuudet, jotka alkaa kunnolla resonoida. Googlailun perusteella monet tuntuvat virittävät just noihin. Niihin munkin oli laiskuuttaani helppo jäädä, sitten kun soi, ruuvaamisen voi lopettaa. Virvelihän mulla on pienen septimin verran pikkutomia korkeammalla. Jos sen haluaisi terssin etäisyydelle, pitäisi tomeja reilusti kiristää ja/tai virveliä löysentää. m. |
markkuliini 01.11.2014 15:27:54 (muokattu 01.11.2014 15:35:40) | |
|
Juhani_t: Rock-touhuissa näyttää olevan tavallista että lattiatomin vire kaivellaan lähelle basaria jolloin OBOBOBOB -jutuista saadaan äkkinäisen korvaan puoliuskottava tuplabasaripäräys. En itse allekirjoita ollenkaan, enkä ole huomannut että tuo olisi monillakaan motiivi matalalle virittämiselle. En missään nimessä uhraisi rummun leikkaavuutta (joka liian matalalla vireellä katoaa) jonkun todella satunnaisen "tuplabassaripäristyksen" alttarille. Paljon mielummin hommaa sitten sen tuplabassarin. Ja uskottava tuplabassaripäristys syntyy ennenkaikkea siitä, että nuotit tulevat yhtä lujaa ja tasaisella välimatkalla. Tällöin soundiero ei vaikuta läheskään niin paljoa mitä uskoisi. Lähimikityksessä tomin vire voi olla matalakin toki ja saa ja pitää sen lihaisalta kuulostaa, mutta mutta tomin virittäminen bassarin kuuloiseksi on mun mielestä aika turhaa. Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c |
|
tuquoque: Markkuliini, mielenkiintoista. Jos jossain välissä kerkeät, ota vaikka etutomista muistiin taajuus. Noi intervallit olisi helpompi ymmärtää, kun olisi joku kiinnekohta. Kvartin väli 12" ja 14" tomeihin näyttäisi mulla tulevan vähän kuin luonnostaan. Muutaman kerran kun olen aloittanut löysistä, noi B ja F# on ainakin mun setissä ensimmäiset taajuudet, jotka alkaa kunnolla resonoida. Googlailun perusteella monet tuntuvat virittävät just noihin. Niihin munkin oli laiskuuttaani helppo jäädä, sitten kun soi, ruuvaamisen voi lopettaa. Virvelihän mulla on pienen septimin verran pikkutomia korkeammalla. Jos sen haluaisi terssin etäisyydelle, pitäisi tomeja reilusti kiristää ja/tai virveliä löysentää. Ookoo, sulla on virveli noin paljon ylempänä, luulin että se on just vähän alempana kuin pikkutomi. Ehkä virität tomit sitten vähän löysemmälle kuin minä, joilloin virveli on luonnostaan aika kaukana korkeammalla. En mä voi ottaa etutomista taajuutta ylös, ei siitä ole mitään hyötyä, koska niitäkin on useamaa kokoa, ja niiden kaikkien kokoinaisvirettä vaihtelen tilanteen mukaan. Nuo aiemmin mainitsemani asiat vain näyttävät olevan ne mitkä pysyvät suht.samoina, vireen korkeuksista ja seteistä riippumatta. Joskin tosi korkeilla vireillä tomien reso ja lyöntikalvo ovat monesti keskenään lähemmässä vireessä, kun en vain jaksa resoa alkaa kiristämään vielä ylemmäs. Mutta niin korkeilla vireillä sustainkin pysyy kurissa, vaikka kalvot olisivat yhtä kireällä. Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c |
passe 01.11.2014 15:48:56 (muokattu 01.11.2014 15:50:38) | |
|
Itselläni se meni jossain vaiheessa niin, että kun se virittäminen oli kovin tuskaista touhua niin sitten sitä tuli haettua turvaa mm. juuri noista intervallihommeleista. Sitä äkkiä tuskastuu kun virityskorva - pirulainen - ei kehity vartissa valmiiksi. Eikä vielä ihan muutaman virityskerran jälkeenkään. Sitten kun on vielä vähän sitä tyyppiä ettei se jatkuva kalvojen vaihtelu, säätäminen ja tuunaaminen oikein natsaa niin onhan se tuskaista. Itselleni paras vinkki on ollut juuri tuo, että lyöntikalvo suunnilleen sen pikkuterssin verran alempaan vireeseen. Lattiatomissa äkkiä vähän pienempi intervalli. Toinen opettavainen juttu on ollut sitkeä kotona nauhoittelu/demottelu. Korva kehittyy ja sitä oppii kuinka erilaiselta asiat voivat kuulostaa kuskin paikalle ja mikrofonin korvaan. Suurin opetus itselleni lienee ollut se, että ne muhkeat ja mulleat matalat vireet eivät usein kuulostakaan narulla niin kovin muhkeilta. Enemmänkin sellaista mutaista plöts plötsiä. Se on ajanut itseni soittamaan korkeammilla vireillä kuin mitä aiemmin tuli sitkeän "luontaisesti" haeskeltua. Lisättäköön loppukaneetiksi se, että olen edelleen ihan paska virittämään. "Ne levyt usein radiossa soivat - tai ne voivat olla muitakin". |
|
markkuliini: Varmaan tuo vire jäänyt tavaksi pop/jazz-konsa-ajoilta. Aina jos joku opettaja käveli rumpuluokkaan niin soitin tuon teeman niille. Rautiaisen Tommi muistaakseni vähän närkästyikin. :D
Ja se on sille ihan oikein. "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
|
Mä en viitti virittää mihkään säveleen rumpuvva, kun sit pitäs joko soittaa aina samassa sävellajissa tai virittää rummut uudestaan jos mennnän vaikka E-möllistä F-mölliin. Se olis rasittavaa. Mun rummut on pääosin sävelettömät, tai jost niistä oikeen musiikin seassa muka joku sävel pääsee kuulumaan, niin vedän sen aina kahen väliin. Mul on kierot silmät ja raju dissonanssi saa ne hetkeks suoraan. Mut voithan virittää rumpujes kalvon sillai että joka ruuvin kohalta lähtee eri sävel. 12-lugisia kannuja vaan ostat. http://www.youtube.com/watch?v=trfE9py5pzM |
|
Oltaisiinkohan tässä ketjussa jo siinä kohden menossa että olisi asiallista todeta syvien tomien ylivertaisuus? "Mikä midi? Levysoitinliitinhän tämä on." |
|
Jotkuthan virittää kolmisointuun, että kun ottaa virvelin maton pois päältä, niin lattiatomilla, pikkutomilla ja virvelillä pystyy soittamaan " In The Mood" -tsibaletta muutaman tahdin :) ja sehän toimii. En ole musiikin asiantuntija. |
|
Mä viritän sillai että pystyy soittaan Avaruusseikkailu 2001 introa tomeilla. (mul on vaan kaks) Reeneissä aina kun on hiljasta ja soittajat yrittää puhua niin heti DUM-dum-DUM-dum-DUM-dum...Se on joku oktaani tms... vai octobaani...ne on syviä ja yhtä merkityksettömiä kuin runpujen sävelet. :) Edit: Hinkki: http://www.youtube.com/watch?v=e-QFj59PON4 http://www.youtube.com/watch?v=trfE9py5pzM |
|
Juhani_t: Oltaisiinkohan tässä ketjussa jo siinä kohden menossa että olisi asiallista todeta syvien tomien ylivertaisuus? Millä lailla? t: ergonomist. "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
|
Epämuusikko: Millä lailla? t: ergonomist. Ööö tuota... Senhän voi todeta kirjoittamalla tai laittamalla joku asiaa käsittelevä juutuupivideo. Myös piirrokset, valokuvat tai vaikka runomuotoiset säkeet kelvannevat? "Mikä midi? Levysoitinliitinhän tämä on." |
|
Juhani_t: Ööö tuota... Senhän voi todeta kirjoittamalla tai laittamalla joku asiaa käsittelevä juutuupivideo. Myös piirrokset, valokuvat tai vaikka runomuotoiset säkeet kelvannevat? Todistustaakka on aina väitteen alkuperäisellä esittäjällä. Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c |
|
markkuliini: Todistustaakka on aina väitteen alkuperäisellä esittäjällä. Ei kai täällä ole väitetty mitään? "Mikä midi? Levysoitinliitinhän tämä on." |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|