Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Baritonikitaran skaalan pituus
1 2
Vihapiirakka
29.10.2014 12:17:40 (muokattu 29.10.2014 12:20:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sellaista kyselisin että mikä on yleisin/"paras" skaalan pituus baritonikitaralle? Alkoi kiinnostamaan tuollaisen rakentaminen itse, ja otelaudan kyllä valmiilla skaalalla tilaisin.
 
Samalla kysyisin suosituksia kaula- ja runkopuista.
 
Kiitokset etukäteen
 
E: Perhana. Soitinrakennuspuolellehan tämä oliski kuulunut. Anteeksi aivopieru.
 
Minushuman
29.10.2014 12:22:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

27" on mun baritonissa.
 
"It's beer o'clock. Where the hell's my riot?"
Räbbänä
29.10.2014 12:43:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lihis96: Sellaista kyselisin että mikä on yleisin/"paras" skaalan pituus baritonikitaralle? Alkoi kiinnostamaan tuollaisen rakentaminen itse, ja otelaudan kyllä valmiilla skaalalla tilaisin.
 
Samalla kysyisin suosituksia kaula- ja runkopuista.
 
Kiitokset etukäteen
 
E: Perhana. Soitinrakennuspuolellehan tämä oliski kuulunut. Anteeksi aivopieru.

 
Nykyisin taitaa aika vakio olla 27", lähinnä metallimiesten keskuudessa. Perinteisemmissä sitten skaalat vaihdelleen about 28"-30" välillä.
 
↑↑↓↓←→←→BA
ReBeat
29.10.2014 12:55:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sekterin 26,5 ja iban 27 ei ole mitään baritoneja jotain keskenkasvuisia hybridejä ne on, vakavasti otettavat baritonit alkaa jostain 29" -->
 
Vihapiirakka
29.10.2014 13:37:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ReBeat: sekterin 26,5 ja iban 27 ei ole mitään baritoneja jotain keskenkasvuisia hybridejä ne on, vakavasti otettavat baritonit alkaa jostain 29" -->
 
Mutta onko tuo 29---> liikaa telemalliseen?
 
Stalkah
29.10.2014 13:45:13 (muokattu 29.10.2014 13:51:28)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lihis96: Mutta onko tuo 29---> liikaa telemalliseen?
 
Ei kai tämä kysymys nyt kumpua siitä, kun toinen sanoo, että "vain tällanen on *oikea*"? :D
 
Väittäisin, että hirveän pitkällä skaalalla ei hirveemmin metallihommia enää soitella, jos ei ole poikkeuksellisen "ulottuvat" sormet. Toki sormien pituushan korreloituu suoraan jöördiksen pituuteen, joten sikäli tietysti pisin mahdollinen skaalapituus on myös kitaralle fallossymbolina pakollista.
 
"Naulat neljän tuumamitan lyöty pajavasaroin - haukan katse hanskojani vartioi"
Vihapiirakka
29.10.2014 13:49:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stalkah: Ei kai tämä kysymys nyt kumpua siitä, kun toinen sanoo, että "vain tällanen on *oikea*"? :D
 
Väittäisin, että hirveän pitkällä skaalalla ei hirveemmin metallihommia enää soitella, jos ei ole poikkeuksellisen "ulottuvat" sormet. Toki sormien pituushan korreloituu suoraan jöördiksen pituuteen, joten sikäli tietysti pisin mahdollinen skaalapituus on myös kitaralle fallossymbolina pakollista.

 
No siis ei varsinaisesti kumpua, mutta ajatuskia keräilen nyt. Ja tosiaan heviä olisi tarkoitus soitella, ainakin pääsääntöisesti. Ja siis nuo Ibat ja Sekterithän on juurikin heviin tarkoitettuja.
 
Mutta olisiko esim. 28" skaala sopiva hinoitsemaani telemalliseen?
 
Stalkah
29.10.2014 13:52:23 (muokattu 29.10.2014 14:00:10)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lihis96: No siis ei varsinaisesti kumpua, mutta ajatuskia keräilen nyt. Ja tosiaan heviä olisi tarkoitus soitella, ainakin pääsääntöisesti. Ja siis nuo Ibat ja Sekterithän on juurikin heviin tarkoitettuja.
 
Mutta olisiko esim. 28" skaala sopiva hinoitsemaani telemalliseen?

 
Editoin tän aluksi tohon ekaan viestiin, mutta laitetaanpa tähän kummiskin: Vakavasti puhuttaessa kannattaisi käydä mahdollisuuksien mukaan kokeilemassa noita eri skaalakokoja, sillä niiden toimiminen on henkilöstä kiinni. Skaalan pidentyessä saattaa soittimesta lähteä miltei täysin se soiton rentous, jos on tottunut lyhyempään skaalaan. Totuttelu vie hetken. Ei tota voi suoraan siulle kukaan sanoa, että onko tuo 28" sopiva Teleen tai mihinkään muuhunkaan.
 
Ainakin itelleni tuo 26,5" alkaa olemaan jo ihan tarpeeksi ja voin kuvitella, että rytmisoittokitaraankin 27" kitara olisi aika lailla maksimi, mihin rupeaisin.
 
"Naulat neljän tuumamitan lyöty pajavasaroin - haukan katse hanskojani vartioi"
hemmo
29.10.2014 13:53:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kolmekymmentä (30") on paras, munsta
 
Kaikista löytyy ihana sielu, kun ihmiseen keskittyy.
Räbbänä
29.10.2014 14:00:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lihis96: No siis ei varsinaisesti kumpua, mutta ajatuskia keräilen nyt. Ja tosiaan heviä olisi tarkoitus soitella, ainakin pääsääntöisesti. Ja siis nuo Ibat ja Sekterithän on juurikin heviin tarkoitettuja.
 
Mutta olisiko esim. 28" skaala sopiva hinoitsemaani telemalliseen?

 
Tietenkin kannattaa ottaa huomioon missä vireessä on tarkoitus soittaa. 27" on munsta melko passeli, jos liikutaan vielä välillä C-A. Matalampiin ehkä harkitsisin jo hiukka pidempää. Tietty makuja on monenlaisia.
 
↑↑↓↓←→←→BA
Kefiiri
29.10.2014 14:02:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos kitara on tele-mallinen, niin kaulapainoisuuden riski pitkässä skaalassa on, kun ei ole yläsarvea... toisaalta, olisiko tallaa (ja samalla kaulaa) varaa siirtää lähemmäs kitaran perää?
 
En ole musiikin asiantuntija.
Vihapiirakka
29.10.2014 14:07:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos hyvistä vinkeistä.
 
Tosiaan bartioneja en ole saanut käsiini kokeiltavaksi, mutta kyllä testaamisen kannalla itsekin olen, kun tuotiin esille tässä.
 
Ja saisiko kaulapainoisuuden kuriin esim. kaulalätkän kohdalla olevalla hihnatapilla? Taisiis sinne kitaran taakse suoraan?
 
Ja siis noviisihan näissä asioissa olen, mutta silti mielelläni näitä mietin ja selvittelen että sitten myöhemmin osaisi.
 
naavanka_
29.10.2014 14:29:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd. … 311693451_1902587875426681009_o.jpg
 
Oikeanpuolimmainen on normaalikokoinen telen leppärunko johon sovitin Squjun Bass VI kaulan.
Ei ole sukella vaan on hyvässä balanssissa.
 
Tokihan talla on huomattavasti normaalia teleä taaempana, jos talla olisi samassa kohdassa kuin perustelessa niin varmasti olisi kaulapainoinen.
 
Hyvin toimii, suosittelen.
 
Skaalahan on 30"
 
lapio
29.10.2014 14:54:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten matalassa vireessä meinasit soittaa? Luulisi jonkun 27" riittävän B tai A vireelle? 30" on jo basso.
Vihapiirakka
29.10.2014 15:00:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lapio: Miten matalassa vireessä meinasit soittaa? Luulisi jonkun 27" riittävän B tai A vireelle? 30" on jo basso.
 
No en kyllä A-virettä alemmas ajatellut :D B vois olla se mihi säädöt sitten laittaa
 
naavanka_
29.10.2014 15:14:36 (muokattu 29.10.2014 15:15:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lihis96: No en kyllä A-virettä alemmas ajatellut :D B vois olla se mihi säädöt sitten laittaa
 
Beehen pääse sopivilla kielillä vaikka 24.75" skaalalla.
 
Periaatteessa mitä pidempi skaala, sitä ohuemmat kielet toimii myös matalissa vireissä.
 
lapio: 30" on jo basso.
 
Paskapuhetta, 30" on hyvinkin helppo soitettava kitarana.
Mulla on tossa omassa 10-46 kielet ja C# vire, toimmii.
 
vesguR
29.10.2014 15:50:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

naavanka_: Beehen pääse sopivilla kielillä vaikka 24.75" skaalalla.
Minulla on juurikin näin. Gibson SG Special Faded 0.65-0.13 setillä B-vireessä. Intonaatio ei ole aivan kohdillaan ylimmillä nauhoilla ja kielet ovat joidenkin mielestä olleet aavistuksen liian löysällä. Itse kuitenkin pidän tuosta soittotatsista :)
 
Feedback will free your mind and set you free
varpio
29.10.2014 16:47:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lapio: 30" on jo basso.
 
Minulla oli Danelectron baritoni jossa oli muistaakseni 29,75" skaala. Joillain 13- ja 14-setin kielillä B- ja välillä A-vireessä soittelin, minusta se toimi oikein hyvin. Ei ollut mikään metallikitara se toki.
 
lapio
31.10.2014 12:22:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varpio: Minulla oli Danelectron baritoni jossa oli muistaakseni 29,75" skaala. Joillain 13- ja 14-setin kielillä B- ja välillä A-vireessä soittelin, minusta se toimi oikein hyvin. Ei ollut mikään metallikitara se toki.
 
Kyllä minä 30" bass vi:llä ihan basso e-vireessä soittelin, curemaisia kitarajuttuakin toki. Mutta H-vireelle en näkisi tarvetta pistää mitään 30".
varpio
31.10.2014 12:47:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lapio: Kyllä minä 30" bass vi:llä ihan basso e-vireessä soittelin, curemaisia kitarajuttuakin toki. Mutta H-vireelle en näkisi tarvetta pistää mitään 30".
 
Ei siinä mitään välttämätöntä tarvetta liene mutta tatsi ja saundi on omanlaisensa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «