Aihe: Miten menee kama torilla kaupaksi? Käyttäjäkokemuksia
1 2 3 4 596 97 98 99 100444 445 446 447 448
Gabe
27.10.2014 09:21:48
Laulava Kylätohtori: Eipä ole tarvinnut myydä torilla mitään pitkään aikaan. Ilmeisesti "varaston kiertonopeus" ei ole parantunut sitten alkukesän? Vieläkö osta-testaa-myy onnistuu kohtuullisella myyntiajalla niin, että saa omansa pois? Harrastaako tätä vielä joku?

Minä myin jonkun verran rompetta taannoin ja pisin myyntiaika taisi olla puoli päivää. Jokaisesta tuli aika paljon kyselyitä heti kun löin torille. Enkä usko että myytävä rompe oli sieltä helpoimmin myytävästä/halvimmasta päästä. Aika vaikea siis sanoa mikä menee ja mikä ei, eiköhän ne kaikki mene kun kärivällisyyttä löytyy. Ajattelitko jotain lyödä torille?
Laulava Kylätohtori
27.10.2014 09:36:22
Twinkle: varmaan valtaosa torista perustuu tuohon määrättömään kamarunkkaukseen, mielsi sen sitten "ostaa-testaa-myy" -käyttäytymiseksi ihan tietoisesti. Myyntiajat toki riippuu nykyään aikalailla artikkelista.

Totta kyllä. Ajoin takaa lähinnä sitä, että joskus torilta saattoi ostaa lähes "mitä vain", testata sitä ja sen sai myytyä melko nopeasti samaan hintaan, mitä itse maksoi.

Ehkä tämä onnistuu nykyisinkin, mutta myyntiajat taitavat olla aika tavalla pidempiä. Niin pitkiä, ettei ainakaan omat hermot riitä roikottamaan torilla niin kauaa, että saa omansa pois. Nykyisin pitää olla muutenkin tarkkana, mitä ostaa, jos siitä haluaa päästä helposti eroon. Itse en enää ostaisi testiin mitään "eksoottisempaa" tavaraa...

Ja tuntuu, että ainakin tietyiltä osin hinnat ovat hieman laskeneet ja jotkin artikkelit, jotka ennen menivät minuuteissa, saattavat nykyisin olla torilla yllättävän pitkään. Toki omat havainnot koskevat lähinnä itseä kiinnostavia pelejä eli varsin kapeaa markkinasegmenttiä....

Sama se silti mulle on, itse keskityn nykyisin soiton opiskeluun kamarunkkauksen sijasta...
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
kekkuliheikki
27.10.2014 10:46:41
Laulava Kylätohtori: Sama se silti mulle on, itse keskityn nykyisin soiton opiskeluun kamarunkkauksen sijasta...

*yskii ja kohii*

Mutta asiasta toiseen heti kun tuo artisti lahtee mun on SAATAVA MARSU.
En allekirjoita.
Gabe
27.10.2014 10:48:25
kekkuliheikki: *yskii ja kohii*

Kuuluisia viimeisiä sanoja ennen kuin taas menee puolet omaisuudesta torille. :D Vaikka täytyy myöntää että arvon tohtori on pitänyt hyvin pirtansa.

Mutta asiasta toiseen heti kun tuo artisti lahtee mun on SAATAVA MARSU.

Millaista marsua mietit?
kekkuliheikki
27.10.2014 11:03:45
Gabe: Millaista marsua mietit?

No JCM800 2204 tietysti. 80-luvulta.

Olisi jo yksi kiikarissa mutta en oikein tieda missa hintaluokassa nuo pyorii.
En allekirjoita.
kekkuliheikki
27.10.2014 11:05:38 (muokattu 27.10.2014 11:05:49)
Toinen idea on se, etta ostan Mesan 295 Simul-Classin tuohon preamppin ja siihen pari kaappia.

Nyt on saatava lisaa metelia.
En allekirjoita.
Laulava Kylätohtori
27.10.2014 11:07:10
Joo, ei jaksa enää torin touhua. Haluan myytävistä peleistä nopeasti eroon, eikä se ole nykyisin mahdollista kuin polkuhintaan, joten ei rahat eikä kiinnostus riitä enää tähän ralliin. Ja soittoaika on myös sen verran kortilla, ettei enää kiinnosta pistää kaikkea vähäistä aikaa pelkkään testaukseen. Tarttis välillä vähän treenailla soittoakin, ettei potkita ulos bändistä...

Lisäksi käytin kaikki duunipaikan kuplamuovipussit pedaalien lähettelyyn, eikä niitä jostain syystä ole tullut lisää, joten antaa olla...
Jukka Häikiö
28.10.2014 20:22:44

Eipä mene, vaan väliäkö tuolla, menee sitten kun menee, lopulta kaikki on aina mennyt. Aina joku jossain vaiheessa tulee ja tarvii just sen lelun, joka mulla sattuu olemaan, joten mitä sitä hötkyilemään, sitä paitti, saa leikkiä niillä kivoilla leluilla niin kauan, kunnes joku toinen haluaa leikkiä niillä ja voi olla ettei sit haluukkaan antaa sen toisen leikkiä niillä mun leluilla, kun ne on niin kivoja.
Joopajoo, se hintojen polkeminen on aivan turhaa, jos nyt ei ole ihan pakkorakoa myydä jotain, niin kannattaa vaan ventata, joka jutulle on ostajansa, vaikka saattaa vähän kestää. Monellako virvelinheitolla tulee kalaa? Tarpeeksi kauan kun jaksaa viskoa, aivan varmasti tulee, ei välttämäti tänään, eikä ehkä huomennakaan, voi olla että ensi viikolla, mutta lopulta,100% varmasti tulee.
Terveisiä pizzerian nurkasta....
Metalkallo
29.10.2014 09:02:33
Laulava Kylätohtori: Lisäksi käytin kaikki duunipaikan kuplamuovipussit pedaalien lähettelyyn, eikä niitä jostain syystä ole tullut lisää, joten antaa olla...

Päivän röhähdys. :D

Kyllä se tavara menee aikanaan kun jaksaa venaa. Jos tietää mitä myy, ei tarvitse myydä liian alhaiseen hintaan ja oikea ostaja yleensä tietää tavaran arvon käytettynä myös.
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä.
Hynkel
29.10.2014 10:04:51 (muokattu 29.10.2014 10:05:53)
Muusikoiden.netin tori edustaa puhdasta markkinataloutta. Tori on todella tori, siellä menee kaupaksi se millä on kysyntää. Kaikilla tavaroilla kysyntä ei ole samanlaista, ja siihen voi olla monta syytä:

1) Kitaroita on markkinoilla paljon. Torilla on myynnissä yli tuhat sähkökitaraa, ei niin kauan sitten määrä pyöri seitsemässä sadassa. Kohtalaisen halvalla saatavat kohtalaisen hyvät soittimet ovat verraten uusi ilmiö, ja tämä tietenkin näkyy tarjonnassa. Ihmisten mielenkiinto juuri sinun soitintasi kohtaan vähenee.

2) Hinta ja kysyntä eivät kohtaa. Kaupankäynnin hyytyessä ei olla valmiita maksamaan samaa hintaa kuin "kuumempana" aikana, koska tiedetään, että hieman odottelemalla voi saada halvemmalla saman tai jopa paremman tuotteen. Tästä termi "ostajan markkinat".

3) Ihmisillä ei ole rahaa. Se että Suomessa on 400 000 työtöntä vaikuttaa kaikkeen. Aikaa myöden kun kriisi pitkittyy alkaa myös käytetyn tavaran kauppa hyytyä.

Sen sijaan epäilyt siitä, että nettihuijaukset tms. olisivat jotenkin merkittävissä määrin hidastaneet kaupankäyntiä taitavat olla vähän haihattelua. Huijareita on ollut aina. Tavaran voi käydä noutamassa, tai käyttää fiksulla tavalla vaikka matkahuoltoa tai postiennakkoa. Varovaisuudella pystyy kyllä väistämään nämä keikarit.

Miten kaupat saa sitten tehtyä? Lamaa tai taantumaa ei meistä kukaan saa kaadettua, ja markkinoilla oleva kitaroiden määräkin johtuun siitä, että kitaransoitto on niin hemmetin suosittua nykyään. Valmistajat ovat vastanneet kysyntään ja pukanneet sopuhintaista ja kohtalaisen hyvälaatuista soitinta pihalle. Jäljelle jää enää hinnan ja kysynnän kohtaaminen. Hintalappu kohdalleen niin tavara vaihtaa omistajaa. Synkkää, mutta totta. Niin kauan kuin kysyntä ei ole nollassa, tai ei ole kiirettä myydä, voi toki odottaa sitä oikeaa ostajaa joka hyvin luultavasti aikaa myöden löytyy, jos pyynti ei ole kohtuuton.

Täällä mainitaan usein "torin meininki" tms. epämääräinen "spiritus" joka ohjaa ihmisten käyttäytymistä. Se on kuulkaa kapitalismin henki vaan :)
Oh, oh, no more buttered scones for me, mater. I'm off to play the grand piano. Pardon me while I fly my aeroplane.
Osteri
29.10.2014 11:01:33
Tällä hetkellä eniten vaikuttaa kohta 3.
Ihmiset panttaa kaikkea rahaansa ja mitään ylimääräistä ei osteta. Sama meininki näkyy minkä tahansa harrastetavaran kohdalla erilaisilla käytetyn tavaran foorumeilla. Sama näkyy ihan yleisesti kapoissakin - kattokaa vaan mikä määrä sitä sun tätä alennusmyyntiä on jatkuvasti meneillään.

Kansainvälisen kaupan puolella näkyy ihan selvästi että tuontitavara ei juurikaan kulje, mutta vientiä yllättävästi Suomessa riittää. Tuonnissa on hiljaista juurikin yksityisen kulutuksen tuotteissa. MOT.
Kirjoitan.....siis ehkä en just nyt soita....
kekkuliheikki
29.10.2014 11:24:33
Jotkut menee ja jotkut ei.

Mutta outoa on se, etta kun ajattelee jonkun menevan heti se ei menekkaan, ja joku minka ei luule menevan meneekin heti.

Kovaa menoa.
En allekirjoita.
Tsugu Way
29.10.2014 12:57:36
Täällä usein näkee kommentoitavan, että "liian halvalla ei kannata myydä". Miksihän ei? Pelkääköhän näin lausuja, että halvalla myyvä polkee hintoja entisestään? Sitten näkee mainittavan, että "kannattaa roikottaa torilla, kyllä se joskus ostaja löytyy". Minä en ole koskaan halunnut roikottaa torilla muutamaa päivää kauempaan, siksi olen hinnoitellut aina myytävän tuotteen siten, että se menee välittömästi - tai vähintään alta viikon kuluessa. Ajattelen, että myös aika ja vaivannäkö ovat rahaa.

Sehän täällä on jo moneen kertaan todettu, että kaikki menee kaupaksi, kun hintalappu on oikea. Väitän, että niillä soittimilla joita on torilla roikoteltu puoli vuotta välillä etusivulle nostellen, eikä mene kaupaksi, hinta on liian korkea.

Yleensä kun olen myynyt kampetta pois on minulla jo kiikarissa uusi hankinta. Silloin en haluaa roikottaa tavaraa torilla viikko- tai kuukausitolkulla. Esimerkkinä todennäköisesti toiveikkaasti about 400 euron hintainen kitara. Voisin laittaa siihen hinnaksi sen 400 euroa. Myymiseen menee kuukausi tai kaksi. Tänä aikana tsekkailen toria ja pikaviestejä pitkin päivää. Joka päivä. Nostelen sitä etusivulle kolmen päivän välein. Vastailen lukemattomiin jonninjoutaviin kyseilyihin muutaman kerran viikossa. Käyn näyttämässä kitaraa lähikunnassa asuvalle kitupiikille, joka otta siitä höyryt pois ja jättää kuitenkin ostamata. Ja koko tänä aikana vanhenen ja mahdollinen haavekitara pysyy saavuttamattomissa.

Entä sitten jos esimerkin mukaisen kitaran hinnoittelen hintaan 350 euroa - tai jopa 300 euroa. Joku kauhistelee, että alihintaan menee. Mutta - takuuvarmasti lähikunnassa asuva soittajanalku tulee meille kotiovelle - lyö kahden minuutin ystävällismielisen kokeilun jälkeen käteen 300 euroa ja häipyy. Minun elämästäni meni vuorokausi - tai kaksi minuuttia - laskentatavasta riippuen. Eli kyllä tässä tapaukseessa olen valmis myymään vaikka 25% mahdollista maksimaalista saantihintaa halvemmalla, jos noin helpolla pääsee. Myös aika ja vaiva on rahaa!
Blues is allright!
Kontiak
29.10.2014 13:06:14
Eihän nyt soittajalla ole varaa käyttää aikaansa kaupankäyntiin. Muutenhan hänestä tulee kauppias eikä soittaja.
"If you dig it, you must learn it." http://www.truthinshredding.com
Laulava Kylätohtori
29.10.2014 13:30:11 (muokattu 29.10.2014 13:31:11)
Gabe: Minä myin jonkun verran rompetta taannoin ja pisin myyntiaika taisi olla puoli päivää. Jokaisesta tuli aika paljon kyselyitä heti kun löin torille. Enkä usko että myytävä rompe oli sieltä helpoimmin myytävästä/halvimmasta päästä. Aika vaikea siis sanoa mikä menee ja mikä ei, eiköhän ne kaikki mene kun kärivällisyyttä löytyy. Ajattelitko jotain lyödä torille?

Sinä nyt saat kaiken aina myytyä. :)

Eipä ole oikeastaan tarvetta myydä mitään. Varmaan tuon Lollarin Dirty Blackface-setin pistän torille, ellei mene tuolle ostoilmoituksen pistäneelle, jolle laitoin viestiä.

Meni tai ei, niin uskoisin, että tuosta pääsee helpolla eroon...

Kontiak: Eihän nyt soittajalla ole varaa käyttää aikaansa kaupankäyntiin. Muutenhan hänestä tulee kauppias eikä soittaja.

Ei nykyään riitä enää, että on poteroonsa eristäytynyt soittomies. Pitää olla myös markkinamies ja mikä sen parempaa harjoitusta kuin kunnon torirumba...
jhlamm
29.10.2014 13:48:23
Kontiak: Eihän nyt soittajalla ole varaa käyttää aikaansa kaupankäyntiin. Muutenhan hänestä tulee kauppias eikä soittaja.

Itseäni on ihmetyttänyt, että muutamalle olen laittanut vaihtotarjousta tavaroista. Jos se olisi kelvannut olisin tarjonnut ihan rahaakin. Ilmoissa kun luki vielä, että vaihdossa voi tarjota kitarakamaa yms. Sitten ei olla vastattu viestiin vaikka varhaisin viesti eräälle lähti melkein 2 viikkoa sitten. Silti usein näyttänyt kirjautuvan mnettiin ja tavara edelleen torilla... Höhjapöh...
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
antnis
29.10.2014 15:29:36
Ihmisillä on epärealistiset odotukset. Ostaa kalliilla ja myy halvalla niin kyllä kauppa käy.
Volle
29.10.2014 15:41:27
Tsugu Way: Täällä usein näkee kommentoitavan, että "liian halvalla ei kannata myydä". Miksihän ei? Pelkääköhän näin lausuja, että halvalla myyvä polkee hintoja entisestään? Sitten näkee mainittavan, että "kannattaa roikottaa torilla, kyllä se joskus ostaja löytyy".
...
Myös aika ja vaiva on rahaa!

Kyllä. Juuri näin. Riippuu toki miten aikansa kukin arvottaa, mutta tylysti laskien töissäkäyvälle oikeastaan joku muutaman kympin pedaalikin on kannattamatonta myydä: Tyypillisesti tällaisessa kaupassa menee aikaa ilmoituksen laittoineen, tyhjänpäiväisiin vaihtotarjouksiin vastaamisineen, sähköpostin ja pikaviestien kyttäilyineen, kaupan detaljien sopimisineen, postireissuineen ja pakkailuineen helposti pari kolme tuntia. Jos tälle ajalle laskee vaikkapa oman tuntiansionsa mukaan kustannuksen, niin pedaalin heittäminen roskikseen muodostuu monesti kustannustehokkaimmaksi tavaksi hankkiutua siitä eroon.

Kyllä, toki on tietenkin olemassa mahdollisuus, että kauppoihin päästään yhdellä puhelulla, ostaja tulee noutamaan tavaran kotoa sovittuna aikana ja lyö rahat kouraan, mutta niin ei ikävä kyllä tapahdu kokemukseni mukaan kovinkaan usein.

antnis: Ihmisillä on epärealistiset odotukset. Ostaa kalliilla ja myy halvalla niin kyllä kauppa käy.

Näin on!
Shredator
29.10.2014 18:22:25

Edelleen on ostaminen vaikeaa. Viime aikoina olen kyllästynyt moiseen ja ostanut lähinnä uutena :)
Jos et soita taimissa, olet liian hidas.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)