Aihe: Missä vika?
1
Lusberg
23.05.2004 22:55:42
Morjesta. Mulla on tuollainen Epiphonen 4-kielinen jr. Accu bass. Olen huomannut soittaessa, että pääosin ylin kieli tuppaa ärsyttävästi ns. Rätisemään, vaikka kuinka kovaa "otteen ottaa" ja painaa. Voisiko kaula olla vino, vai mistä tuollainen epämääräinen "rätinä" voisi johtua? Olen yrittänyt nostaa kieliä, mutta ei ole auttanut. Toivoisin, että joku pystyisi auttamaan, vaikka varmaan kannattaa suoraan kääntyä kaupan puoleen..

Kiitos.
Niskamies
23.05.2004 22:59:43
Morjesta. Mulla on tuollainen Epiphonen 4-kielinen jr. Accu bass. Olen huomannut soittaessa, että pääosin ylin kieli tuppaa ärsyttävästi ns. Rätisemään, vaikka kuinka kovaa "otteen ottaa" ja painaa. Voisiko kaula olla vino, vai mistä tuollainen epämääräinen "rätinä" voisi johtua? Olen yrittänyt nostaa kieliä, mutta ei ole auttanut. Toivoisin, että joku pystyisi auttamaan, vaikka varmaan kannattaa suoraan kääntyä kaupan puoleen..

Kiitos.

Jos ei kielten nostaminen tallasta auta, niin löysää kaularautaa. Ekaksi vaikka puoli kierrosta, sitten annat olla yön yli ja tarkastat tilanteen. Löysääminen lisää reliefiä, kun taas kiristäminen vähentää sitä.
Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita.
N_Bates
23.05.2004 23:21:27

Minä olen kyllä kuullut että sitä rautaa kannattaisi vääntää sellaset kahdeksasosa tai neljäsosa kerrallaan.. Puolen kierroksen säätö on jo aika radikaali...
Vain tekemättä jätetty taide ei ole tekotaidetta.
Niskamies
24.05.2004 07:36:04
Minä olen kyllä kuullut että sitä rautaa kannattaisi vääntää sellaset kahdeksasosa tai neljäsosa kerrallaan.. Puolen kierroksen säätö on jo aika radikaali...

Mä en tiiä mikä mun soittimissa on, mutta neljäsosakierroksen säätö ei oo vaikuttanu mulla mitään. Puolesta kierroksesta on jo huomannut eron.
Wil-J
24.05.2004 11:38:27
Ei sitä bassoonsa saa millään hajotettua kaularaudan vääntelyllä jos max 1/4 kierroksen päivässä ruuvaa... Joten ihan turha sitä mihinkään liikkeeseen on sitä varten viedä! Kunhan oikeeseen suuntaan osaa vääntää :)
Maisteri
24.05.2004 12:12:55 (muokattu 24.05.2004 12:14:09)
Jos ei kielten nostaminen tallasta auta, niin löysää kaularautaa. Ekaksi vaikka puoli kierrosta, sitten annat olla yön yli ja tarkastat tilanteen. Löysääminen lisää reliefiä, kun taas kiristäminen vähentää sitä.

Juu, raudan löysäämistä kannattaa kokeilla. Tosin väännä KORKEINTAAN neljäsosakierros ja katso seuraavana päivänä millainen oli vaikutus. Tuon neljäsosankin pitäisi vaikuttaa jo aika lailla. Jos ei kuitenkaan tarpeeksi, väännä seuraavana päivänä vähän lisää. Liialliset liikkeet voivat olla kaulalle vahingoksi.

EDIT: Eli löysättäessähän ruuvia väännetään toki vastapäivään.
Niskamies
24.05.2004 12:17:13
Juu, raudan löysäämistä kannattaa kokeilla. Tosin väännä KORKEINTAAN neljäsosakierros ja katso seuraavana päivänä millainen oli vaikutus. Tuon neljäsosankin pitäisi vaikuttaa jo aika lailla. Jos ei kuitenkaan tarpeeksi, väännä seuraavana päivänä vähän lisää. Liialliset liikkeet voivat olla kaulalle vahingoksi.

EDIT: Eli löysättäessähän ruuvia väännetään toki vastapäivään.

Mä en oo koskaan jaksanu venata yli tuntia kaularaudan kanssa, oli soittimena sitten kitara tai basso, ja on tullut parhaimmillaan säädettyä melkein kierros. Ei oo vielä mitään hajonnut ja soittimet on trimmissä.
Karlsson
24.05.2004 12:26:17
Mä en oo koskaan jaksanu venata yli tuntia kaularaudan kanssa, oli soittimena sitten kitara tai basso, ja on tullut parhaimmillaan säädettyä melkein kierros. Ei oo vielä mitään hajonnut ja soittimet on trimmissä.

Korostetaan sanaa "vielä" tuossa viimeisessä lauseessa?

En tiedä miten oikea oppista toimintani on, mutta säädetttyäni kaulaa väännän sitä haluttuun suuntaan. Ei liialla voimalla, mutta napakasti pari kertaa.

En ole siis minäkään harrastanut tuota venttailua.
"Siis Cmaj7 sisältää sävelet C, E, G, Bb. Tuossa Ylä E on G:ssä, siinä aiemmassa se oli vapaana E." -KMT
Lusberg
24.05.2004 14:17:04
Jeps. Eilen löysäsin kaularautaa sen ~1/4 kierrosta. Kyllä se jonkin verran helpotti, silti ei kokonaan poistanut ongelmaa. Pitänee vielä vähän löysätä..
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)