Aihe: Apuva. Kaularaudan säätö.
1 2 3
rockitsb
10.04.2004 11:03:03
Tässä mielestäni hyvä kikka muistaa kumpaan suuntaan ruuvi kiristyy ja kumpaan suuntaan löystyy:

Kun haluan löysentää kaularautaa stratostani, niin laitan kuusiokoloavaimen paikalleen ja laitan silmät kiinni. Sitten muistelen miten kossupullon korkki aukeaa. Voila! oikea suunta on löytynyt. Ei tarvitse muistella, että mistä suunnasta sitä lapaa oikein katsottiinkaan.

Mutta tuon jälkeen alkaa suuta kuivamaan niin paljon että pitää suunnistaa Alkoon.
"Life sucks and then you die." -Ozzy Osbourne
Kassu
10.04.2004 11:14:36
Tästä taisi olla joku aika sitten väittelyä...

Kuinkahan moni on niin typerä, että tuokin pitää tehdä sokkona hankalammalla tavalla? Luulisi nyt järjenkin sanovan, että jos säätöruuvi on lavassa, niin lavan puolelta sitä aletaan säätämään, josta se on koko ajan nähtävissä.

Niin!

Eikö nyt ole päivän selvää että jos pidän kitaraa sylissäni edessäni avautuu ääniaukon salaisuudet, että käännän ruuvia vastapäivään löysentääkseni kaularautaa?

Toi tampio oli kyllä väärässä.

PS. Jos se ois ollu oikeessa, se kaula olisi jo katki. Niin paljon olen joutunu kääntämään.
eefi
23.10.2014 18:48:34
Mikäs tohon ois oikeen kokonen avain tohon kaulaan (fenteri stratokaster meksiko) :)
It ain't what you do
JaaGeRMaisTeR
23.10.2014 20:18:03
eefi: Mikäs tohon ois oikeen kokonen avain tohon kaulaan (fenteri stratokaster meksiko) :)

Tuumakoko.. enempää en osaa auttaa.
pappasfin
23.10.2014 20:19:24 (muokattu 23.10.2014 20:22:19)
eefi: Mikäs tohon ois oikeen kokonen avain tohon kaulaan (fenteri stratokaster meksiko) :)

Mulla lukee tuossa Fenderin kaulan säätötyökalussa 3/16

T-shape, kuten linkin kuvassa http://www.music123.com/accessories … fender-3-16-t-shaped-truss-rod-tool

Tuo on mukava työkalu Fenderin kaulan säätämiseen, ainakin ite olen tykänny.
Tuo on siitä kiva että sen saa kivasti laitettu kaularaudan säätöön ja säätää niin ettei osu kieliin kuten voi käylä mm. niissä L-muotoisissa avaimissa kun niillä vääntää ja tuosta saa paljon paremman otteen ja helpompi tuolla on säädellä kuin sellaisella L-muotoisella.

F-musiikista tuollaisen olen ostanu jossain vaiheessa.
PappaSFin
eefi
23.10.2014 21:50:33
pappasfin: Mulla lukee tuossa Fenderin kaulan säätötyökalussa 3/16

T-shape, kuten linkin kuvassa http://www.music123.com/accessories … fender-3-16-t-shaped-truss-rod-tool

Tuo on mukava työkalu Fenderin kaulan säätämiseen, ainakin ite olen tykänny.
Tuo on siitä kiva että sen saa kivasti laitettu kaularaudan säätöön ja säätää niin ettei osu kieliin kuten voi käylä mm. niissä L-muotoisissa avaimissa kun niillä vääntää ja tuosta saa paljon paremman otteen ja helpompi tuolla on säädellä kuin sellaisella L-muotoisella.

F-musiikista tuollaisen olen ostanu jossain vaiheessa.

EIHÄN, EIHÄN VAAAAN mulla ole pyörähtänyt tuo?

Kun vitonen eikä kutonen ota kiinni oollenkaa ://

Kohtahan mä kusessa oon.
It ain't what you do
LaMotta
23.10.2014 22:40:38 (muokattu 23.10.2014 23:16:21)

eefi: EIHÄN, EIHÄN VAAAAN mulla ole pyörähtänyt tuo? Kun vitonen eikä kutonen ota kiinni oollenkaa :// Kohtahan mä kusessa oon.

Saa sen sieltä pois. Tosin se saattaa maksaa hiukan. Voi sen tietysti itsekin sieltä sätöstellä irti. Shit tends to happen. Porataan pois puutulppa, jos on piilossa olevaa mallia. Sen jälkeen ulosvetoporanterällä tms työkalulla kierretään se irti. Sitten laitetaan uusi varaosa paikalleen. Tulpan saa kai yleensä unohtaa tässä vaiheessa. Kai nyt tarkoitettiin kaularaudansäätömutteria?
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
blues guitar
23.10.2014 23:42:45 (muokattu 23.10.2014 23:45:27)

eefi: EIHÄN, EIHÄN VAAAAN mulla ole pyörähtänyt tuo?

Kun vitonen eikä kutonen ota kiinni oollenkaa ://

Kohtahan mä kusessa oon.

Pitää olla tuumakoko, millikoko ei käy. Yksi vahtoehto on kokeilla torxilla jos löytyy sopiva koko.
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
eefi
24.10.2014 00:03:54
LaMotta: Saa sen sieltä pois. Tosin se saattaa maksaa hiukan. Voi sen tietysti itsekin sieltä sätöstellä irti. Shit tends to happen. Porataan pois puutulppa, jos on piilossa olevaa mallia. Sen jälkeen ulosvetoporanterällä tms työkalulla kierretään se irti. Sitten laitetaan uusi varaosa paikalleen. Tulpan saa kai yleensä unohtaa tässä vaiheessa. Kai nyt tarkoitettiin kaularaudansäätömutteria?

Onko mulla nyt menny jotain ohi siis niin minkä saa pois? Siis onko se vaan joku suoja siinä?

Waaat?
It ain't what you do
73nd3r
24.10.2014 09:17:48
LaMotta tarkoittaa varmaan kitaran lavassa olevaa kaularaudan säätöaukon tulppaa eli plugia - joissain MIMeissä se on muovia, joissain puuta, joissain ei o lainkaan.
@eefi: Älä missään tapauksessa lähde itse poistamaan sitä tulppaa.
Sulla on nyt mennyt monta viikkoa tuon kitaran säätöön, ja ongelmia tulee yhä yks kerrallaan lisää. Eikö vieläkään kelpaa neuvo ammattilaiselle viemisestä?
Progorava
24.10.2014 09:30:33 (muokattu 24.10.2014 09:46:15)
Kassu: Eka rusautin 1/8 tai jotain, tokalla kerralla ehkä 1/4 nyt lähemmäs puoli eli ehkä 1/3 kierrosta.

Jos löysääminen ei auta niin sitten kitarassa on valmistevika. Esim kaularauta liimattu otelautaan kiinni = raudan löysääminen ei tuo reliefiä kaulaan. 10-setissä oli tarpeeksi vääntöä mutta ysissä ei voima riitä. Jos näin on niin käytä kitara näytillä lähimmässä musaliikkeessä. Korjaus onkin sitten sen verta kallis ja väkivaltainen operaatio, ettei sitä kannata ihan halpaan luuttuun alkaa tekemään. Halvin "korjaus" on laittaa paksumpi setti takaisin :)

EDIT: Heh joo. Ehkä tässä kymmenessä vuodessa aloittaja onkin jo löytänyt ratkaisun ongelmaansa...
eefi
24.10.2014 14:33:05
73nd3r: LaMotta tarkoittaa varmaan kitaran lavassa olevaa kaularaudan säätöaukon tulppaa eli plugia - joissain MIMeissä se on muovia, joissain puuta, joissain ei o lainkaan.
@eefi: Älä missään tapauksessa lähde itse poistamaan sitä tulppaa.
Sulla on nyt mennyt monta viikkoa tuon kitaran säätöön, ja ongelmia tulee yhä yks kerrallaan lisää. Eikö vieläkään kelpaa neuvo ammattilaiselle viemisestä?

Voi kuule kun veisin saatana sen vaikka claptonille korjattavaksi jos en asuisi roskiksessa ja ois enemmän kun euro rahaa.

Nääs kun mulla on musaliike jonkun matkan päässä ja en oo edes varma tekeekö ne huoltoja..
It ain't what you do
eefi
24.10.2014 14:39:25
Mulla on ton näkönen se sitten. Eihän tossa muuta kun oikean kokonen avain vain ja sitten pyörittää?

https://www.google.fi/search?q=fend … ard%252Fh76526000008001%3B290%3B290
It ain't what you do
73nd3r
24.10.2014 16:23:04
eefi: Voi kuule kun veisin saatana sen vaikka claptonille korjattavaksi jos en asuisi roskiksessa ja ois enemmän kun euro rahaa.
Nääs kun mulla on musaliike jonkun matkan päässä ja en oo edes varma tekeekö ne huoltoja..

Tämä selvä, en ole ehdotellut vidduilu mielessä.
Sulla on vaan ollut asiasta kysymys toisen perään, ja aina nousee uusi ongelmakohta, niin aatos oli että pääset kertasäädöllä helpommalla.
pappasfin
24.10.2014 19:28:53
eefi: Mulla on ton näkönen se sitten. Eihän tossa muuta kun oikean kokonen avain vain ja sitten pyörittää?

https://www.google.fi/search?q=fend … ard%252Fh76526000008001%3B290%3B290

Ite olen törmänny siihen, että pitää juurikin olla se tuuma mitoituksella oleva avain eli varmistat sun kitaran speceista sen oikean koon mikä lienee juurikin tuo 3/16 ja hankit sen samanlaiset avaimen kuin mulla on, ei sillä metsään mene ja tuo säätöavain ei paljoa maksa eli rahat ei voi pahemmin mennä hukkaan.

Jos sitä kaularautaa yrittää säättää hieman vääränkokoisella avaimella niin sillä voi tehdä enempi haittaa jos kaularaudan säädön päätyosa ottaa itseensä kun tulee kulumaa vääränlaista.

Jos sitten et hanki oikeanlaista ja kokoista säätörautaa tai sellaista ole saatavilla niin ei jää muuta vaihtoehtoa kuin, että soita soitinliikkeeseen ja kysyt löytyykö heiltä kyseistä säätöavainta ja säätääkö he sinulle tuota kaulaa. Jos sitten kaularauta on jotenkin rikki niin he kyllä sen huomaavat ja kertovat.
PappaSFin
eefi
24.10.2014 19:43:16
pappasfin: Ite olen törmänny siihen, että pitää juurikin olla se tuuma mitoituksella oleva avain eli varmistat sun kitaran speceista sen oikean koon mikä lienee juurikin tuo 3/16 ja hankit sen samanlaiset avaimen kuin mulla on, ei sillä metsään mene ja tuo säätöavain ei paljoa maksa eli rahat ei voi pahemmin mennä hukkaan.

Jos sitä kaularautaa yrittää säättää hieman vääränkokoisella avaimella niin sillä voi tehdä enempi haittaa jos kaularaudan säädön päätyosa ottaa itseensä kun tulee kulumaa vääränlaista.

Jos sitten et hanki oikeanlaista ja kokoista säätörautaa tai sellaista ole saatavilla niin ei jää muuta vaihtoehtoa kuin, että soita soitinliikkeeseen ja kysyt löytyykö heiltä kyseistä säätöavainta ja säätääkö he sinulle tuota kaulaa. Jos sitten kaularauta on jotenkin rikki niin he kyllä sen huomaavat ja kertovat.

Tattista.

Siis mistä sen koon löytää?

Ja eikös siinä senkun vain kääntää sitä? Kun mistä nää muut puhuu? Ku eihän tos mitää suojaa oo ?
It ain't what you do
Hi-Power
24.10.2014 21:00:14 (muokattu 24.10.2014 21:00:54)

eefi: Tattista.

Siis mistä sen koon löytää?

Ja eikös siinä senkun vain kääntää sitä? Kun mistä nää muut puhuu? Ku eihän tos mitää suojaa oo ?

Jos en ihan väärin muista niin Kemin Musiikissa roikkuu yksi avain siinä seinällä... sellanen T-mallinen Fender avain joten soitto sinne niin eiköhän se järjesty...Toi suoja tarkoittaa sitä ruskeaa puu osaa siinä "reijän" ympärillä ja se pitää poistaa jos meinaa sen mutterin vaihtaa.. eli jos se mutterin kanta on mennyt pilalle ja säätö ei onnistu edes oikealla avaimella. Se mutterin vaihto ei nyt niin valtava homma ollut kun olen sellaisen vaihtanut (saataisi löytyä vielä ainakin yhdet siihen eli varaosa puutulppa ja mutteritkin...)
73nd3r
25.10.2014 11:09:43
eefi: Siis mistä sen koon löytää?

Jos sulla on meksikolainen Strato niin se koko on 3/16 tuumainen kuusioavain.
"Suoja" on se musta muovinen pala kaularaudan säätökolon reunojen suojana, näkyy siinä kuvassa mihin linkitit.

Tässä vaiheessa älä kiinnitä huomiota noihin "mutterin kanta pilalla" arvauksiin - aiemman perusteella olet vain yrittänyt väärän kokoisilla avaimilla.

Pääasia olisi, että tiedät mitä haluat kaularaudan säädöllä saada aikaan, teet sen oikealla työkalulla joka on riittävän syvällä reiässään, ja säädät oikeaan suuntaan. Ja löysää kieliä pari kierrosta säädön ajaksi.
pappasfin
25.10.2014 15:38:42
eefi: Tattista, mutta näyttäis siltä ettei tolle kuitenkaan välttämättä tarvi tehä mitään

Miten te btw katotte ton reliefin, kun jossain on että eka ja vika nauha pohjaan ja kattoo sitä rakoa.(tolleen mul jää ihan normaali rako sinne)

Jossain oli taas että 1. nauhaväli ja sitten 12-15 nauhalta pohjaa. Silloin mulla ei sinne juuri rakoa jää nauhan väliin.

Njää, välillä toi resonoi ja välillä ei.. Lienee kai kohta vain antaa olla ja totutella siihen kun toi voi johtua mistä vaa. Cheers!

Mä katon tuon reliefin siten, että kieltä painetaan 1 nauhavälistä ja 17 nauhavälistä ja katsotaan millainen väli on siinä 8 nauhan päältä kielen alapintaan, se väli pitää olla ihan pieni eli jus näkyy, että ei se kiinni ota, silloin kaulan reliefi on jotakuinkin just passeli.

Kuitenkin on hyvä muistaa, että jotkut tykkää pitää hieman isompaa reliefiä.

Mulle tuon reliefin katsomistavan kertoi soitinliikkeessä ollut Fenderin kitaroita työkseen säätävä henkilö joten voinen luottaa hänen sanomisiinsa ja hyvin tuolla olen pärjänny. Mulla on kaikissa kammellisissa kitaroissa aavistuksen aina reliefiä ja kiinteätallaisissa ei, samoin ei ola akustisissa reliefiä.

Kun on kammella varustettu kitara niin on hyvä hieman pitää reliefiä ihan sen takia kun kammella löysää kieliä soitossa niin ei ne särise nauhoja vasten, toki tähän vaikuttaa myös kielien korkeus nauhoista.
PappaSFin
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)