Aihe: Digimikserit (live)
1 2 3 4 537 38 39 40 4147 48 49 50 51
pitk
16.10.2014 19:26:19 (muokattu 16.10.2014 19:26:31)

Sami_T: Jättää XLR-liittimien ykköspinnit kytkemättä -> valmis. Mä oon vielä yleensä tällänny jonkun asiasta kertovan teipin siihen miniplugin viereen niin ei tarvi arvailla.

Jostain syystä mä laitan mieluummin kuitenkin DI-boksin väliin. Tai suoraan Pugilla/RCA:lla tiskiin, kuten iLivessä asia on toteutettu.

Pitk.
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
Sami_T
17.10.2014 18:40:34

Niin no. CL-sarjassa on ehkä XLR:aa surfacessa vähän liikaa, iLivessa taas liian vähän. Yst. terv. nimim. "aina repullinen plugi-XLR-adaptereita mukana, miksi?"
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.fi
pitk
17.10.2014 22:28:08

Sami_T: Niin no. CL-sarjassa on ehkä XLR:aa surfacessa vähän liikaa, iLivessa taas liian vähän. Yst. terv. nimim. "aina repullinen plugi-XLR-adaptereita mukana, miksi?"

Jep, toi on T-sarjan iLivessä miinus. "Isossa" versiossahan on local-XLR:iä, mut eihän kukaan sellasta lankkua raahaa smeedussa, kun T on keksitty...
Kalkutan Konepaja
pitk
17.10.2014 22:33:10

olavi_t: Joo, painamalla sends on fader kosketusnäytöltä, siirtyy se edelliseen käytössä olleeseen send on fader lähtöön automaagisesti.

Tähän mun piti kommentoida jo aiemmin. Tää on paskin "ominaisuus" ikinä. Ainakin allekirjoittaneen rajoittuneelle (monitori)miksausajattelulle. Mä haluan, että se tapahtuu, mitä pyydän, ei se, mitä olen tehnyt joskus kolmetoista operaatiota aikaisemmin. Tosta palautetta Jamahalle, että on edes valittavissa, miten kyseinen "ominaisuus" (sanoinko jo, että on perseestä?) voidaan muuttaa vaihtoehtoon, "olen-valinnut-lähdön-haluan-sen-feidereille-ja-tadaa-saan-sen".

Pitk.

PS toi ns ominaisuus on PERSEESTÄ.
Kalkutan Konepaja
sammakko54
18.10.2014 01:59:15
pitk: Tähän mun piti kommentoida jo aiemmin. Tää on paskin "ominaisuus" ikinä. Ainakin allekirjoittaneen rajoittuneelle (monitori)miksausajattelulle. Mä haluan, että se tapahtuu, mitä pyydän, ei se, mitä olen tehnyt joskus kolmetoista operaatiota aikaisemmin. Tosta palautetta Jamahalle, että on edes valittavissa, miten kyseinen "ominaisuus" (sanoinko jo, että on perseestä?) voidaan muuttaa vaihtoehtoon, "olen-valinnut-lähdön-haluan-sen-feidereille-ja-tadaa-saan-sen".

Pitk.

PS toi ns ominaisuus on PERSEESTÄ.

Mistä sen lähdön olet valinnut sitten etukäteen? MIX-välilehdeltäkö?
Hippien kaveri.
pitk
18.10.2014 10:34:57

sammakko54: Mistä sen lähdön olet valinnut sitten etukäteen? MIX-välilehdeltäkö?

Ei vaan Cenral Logic osastosta. Sends on Faders -asiaa ei siis saa seuraamaan valintaa. NImittäin stiplaan ton kanssa ihan jatkuvasti, etenkin kun pitää ajaa keulasta monitoreja. Mon päässä en oo bulsaa vielä käyttänyt, mutta sekin tulee reippaan viikon päästä eteen, mutta silloin teen tod näk läyttäjänapeille pikavalinnat lähdöille, niin olen suorillaan oikeassa paikassa.

Pitk.
Kalkutan Konepaja
pitk
18.10.2014 15:58:33 (muokattu 18.10.2014 16:13:09)

Väsäilin editorilla monitorikonffauksen ja nillitystä piisaa:

-Editorin tekstit on todella pientä.

-Kanavien nimeäminen voisi olla jouhevampaa, nyt joutuu klikkaamaan aina kenttää, etä siihen voi kirjoittaa. Etenkin Patch listassa voisi ihan hyvin siirtyä enterillä seuraavaan kenttään. Vähän sama homma värien ja kuvakkeiden kanssa. Tää klikkailu on muuten pinnassakin melko ärsyttävää; kun nimeää kanavaa, pitää ensin painaa clearia ja sitten vasta kirjoittaa. Muuten teksti tulee olemassa olevan jälkeen. En mä ainakaan ikinä jätä kanavan numeroa tekstikenttään. Olis nopeempaa, kun laite ihan ite high lightais (karsee termi...) tekstin.

-Ikkunoiden välillä hyppiminen on hankalaa. Miksi ei esim inputit voisi olla vaan yhdessä ikkunassa, jossa sitten skrollaa eteen ja taakse mielen mukaan.

-Kanavasto toiseen siirtymiseen voisi olla pikakomento, esim nuolinäppäimet oikealle ja vasemmalle

-Editorissa ei saa räkkikonffausta tehtyä. Ei se nyt tietenkään iso asia ole, mut...

-Premiunräkin efekteihin ei pääse käsiks. Valintaruutu löytyy, mutta itse ikkunaan tulee teksti Locked, eikä mitään tapahdu. Ehkä vasta tulossa johonkin tulevaan firmikseen?
EDIT: Pääseehän niihin, mutta ensin pitää tietenkin mennä Virtual Rack lipareeseen ja valita sieltä Premiun-räkki, jonka jälkeen laittaa haluttu plugari räkkiin ja sitten voi editoida...

-Channel-link listauksessa ei ole kanavan nimeä, pelkät numerot. Eli joutuu kaivamaan kanavalistan. pätsin tms turhaa

-Olis muuten ehkä liian kätevää, että voisi tehdä kaks kuuntelubussia, joihin voisi lähdöstä riippuen reitittää kulman tai IEM:t.

Nillin-nillin...

Pitk.
Kalkutan Konepaja
töräytän
18.10.2014 20:41:34
Poikkesimpa mus Fazerilla
ja ällistykseni huomasin niillä jopa -70% alennuksia.

mm Yamahan digimikseri 01v96i
maksoi vaan 1300 egee kun viimevuonna oli jotain 2500€

alkaa olla jo monen kukkaron kutkuteltavissa.
Danko
18.10.2014 20:43:14

rintapek: Mahtuisko tohon testiin x32?

Mä voin kyllä tuoda oman Behrun dissattavaksi. Koska tämä pidetään?
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
pitk
18.10.2014 21:11:02

Danko: Mä voin kyllä tuoda oman Behrun dissattavaksi. Koska tämä pidetään?

Ei sielä mitääm miksereitä kuunnella, juodaan kaljaa ja syödään makkaraa ;-)

Ja sit oikeesti, en mä ainakaan pysty muodostamaan käsitystä mistään mikseristä, ellen mä miksaa sillä useita keikkoja. Mikserissä on kuitenkin melkonen määrä asioita, jotaka soundiin vaikuttaa; Etuaste, eq, dynamiikkavärmeet ja yksi isoimpana summaus. Mä väittäsin, että viimeksi mainittu on ehkä tärkein. Eli miten ne äänet toisiinsa liittyy. Ja minkälaisella gain-rakenteella. Mä oon aina digannu ajaa etareita kuumana (Soundcraft oulukuntaa, yeah), eli hommaa kompressoidaan ja jossain määrin särötetään heti kättelyssä. Etenkin Yamahan vanhempien digien kanssa oon ollu kyseisestä syystä snadisti kahvilla, kun punanen ei saa edes vilahtaa. Sellainen gainaaminen on toki soundin kannalta erilaista, muttei varsin sitä, mitä mä diggaan. Aikanaam tuli ajettua PA:ta aina iha v*t*n lujaa. Nyttemmin kun on saanbut oikeita master-leluja, etenkin monialuekompuraa, ei enään tarvii. Eli muinoin hoidin masterkompressoinnin järjestelmätasolla ;-) Hmmm, nyt mentiin jo jonnin matkan päähän digistä, mut menköön, ko lähti kulettaa.... Eiku, nyhhän on jo aikas monessa tikitikissää ihan kelvollista monialuekompuraa ja dynaamista korjainta. Me like it!

Pitk.
Kalkutan Konepaja
musamies
19.10.2014 11:50:57
Itseä kiinnostas tietää mitä eroa on eri digimikserien kaikuominaisuuksissa siitä näkökulmasta ettei erilistä kaikulaitetta tarvisi?

Onko myös jossain edullisemman hintaluokan vehkeessä hyvät kaikuominaisuudet?

Itse näkisin hyvänä mikserinä kaikujen puolesta sellaisen, jossa eri kanaviin voi tarjota erilaista kaikua tai delayta ja nämä ovat riittävän paljon säädettävissä. Masteriin saisi olla omat prosessointitoimintonsa.

Ilmeisesti jotain erikseen toimivia efektin prosessointitoimintoja pitäs olla riitävän monta ja niitä olis hyvä voida ketjuttaa jossain järjestyksessä. Tuossa mun kiipparissa on peräkkäin laitettavissa 4 "efektiä" - jotka voivat olla ihan muutakin kuin kitaraefektityylisiä vaikka joku mieto parametrinen eq, early reflection, chorus ja toisenlainen hallimaisempi kaiku jne. ja kun nekin on aika usein käytössä, veikkaisin, että mikserissäkin voisi käyttää ääntä muokkaavia toimintoja peräkkäin jos niitä vain on käytössä ja ne on helppo säätää.

Kaiun säätelyn nopeus livetilanteessa myös kiinnostaa. Omasta mielestä aika rouheeta olisi jos voisi ottaa langattoman laulumikin käteen, iPad mukaan ja mennä kauemmaksi tekemään kaikusäätöjä.

Kaikujen hyvyys ja huonous arvioidaan viimekädessä sillä perusteella mikä kuulostaa hyvältä.
Einherjar
19.10.2014 14:58:56
musamies: Itseä kiinnostas tietää mitä eroa on eri digimikserien kaikuominaisuuksissa siitä näkökulmasta ettei erilistä kaikulaitetta tarvisi?

Eri tiskeissä on eri algoritmit kaikujen laskeskeluun. Pääosin voi tiivistää, että kalliimmassa tiskeissä on kalliimmat laskurit ja siksi kalliimman kuuloiset kaiut.

Onko myös jossain edullisemman hintaluokan vehkeessä hyvät kaikuominaisuudet?

Pääosin kaikissa ne on paremmat, kun analogitiskien sisäiset kaiut.

Itse näkisin hyvänä mikserinä kaikujen puolesta sellaisen, jossa eri kanaviin voi tarjota erilaista kaikua tai delayta ja nämä ovat riittävän paljon säädettävissä. Masteriin saisi olla omat prosessointitoimintonsa.

Digitiskeissä masterista löytyy ihan samat kompurat ja eq:t kun kanavista. Paremmissa tiskeissä löytyy vielä masterille kustomoituja asioita ja esim. X32:ssa on parametrisessä eq:ssä lisää alueita kanavaan nähden. Joissakin tiskeissä on jo valmiiksi 31-alueinen mastereissa ja muissa sen yleensä saa efektipaikkaan insertiksi.
Digitiskeissä on siis tietty määrä efektipaikkoja, jotka sitten pystyy varustamaan esim. kaiuilla, delayllä, ryhmäkompuroilla tai eq:llä. Näitä pystyy sitten laittamaan auxin perään tai kanavan/masterin inserttiin. Pääsääntöisesti siis kaiut menee auxien kautta, kuten "aina ennenkin".

Ilmeisesti jotain erikseen toimivia efektin prosessointitoimintoja pitäs olla riitävän monta ja niitä olis hyvä voida ketjuttaa jossain järjestyksessä.

Tiskeissä on kanavissa pääsääntöisesti vain yksi insert-paikka, joten vain yhden efektipaikan efektin saat törkättyä sinne kerrallaan. Auxien kautta tilanne on toki eri ja esim. delayn paluuta saattaa pystyä tökkimään menemään reverbiin. Sitten jotkut tiskit tarjoavat efektipaikkoihin suoraan parin efektin yhdistelmiä (esim. reverb+gate tai reverb+chorus)

....veikkaisin, että mikserissäkin voisi käyttää ääntä muokkaavia toimintoja peräkkäin jos niitä vain on käytössä ja ne on helppo säätää.

Yleensä digimikserin kanavasta löytyy gate, kompura ja eq. Joistakin löytyy sitten vielä esim. limitteri tai de-esser lisänä. Harvemmin sitä muuta oikeasti tarviikaan. Yleensä ne efektit tulee jo soittajalta itseltään ja mikseriä käytetään soittajan tuottaman tavaran toistamiseen luonnollisesti. Kiipparin soundienmuokkaus on vähän eri juttu. Sielläkin tosin toimii sama ajattelu, että efektipaikkoja on vain tietty määrä per soundi, mutta pääsääntöisesti minä sieltä kiipparistilta odotan tulevan jo valmiiksi efektoitua soundia, ettei tarvi mitään ihmeellistä alkaa mikserin puolelta virittelemään soundin jatkeeksi.

Kaiun säätelyn nopeus livetilanteessa myös kiinnostaa. Omasta mielestä aika rouheeta olisi jos voisi ottaa langattoman laulumikin käteen, iPad mukaan ja mennä kauemmaksi tekemään kaikusäätöjä.

Se riippuu ihan tiskin iPad-softasta. Joissakin pystyy pädillä säätelemään kaikkea ja joissakin se on rajoitetumpaa (varsinkin efektien suhteen). Harvemmin sitä kaikua kuitenkaan tarvii hirveänä korjailla keikalla pituutuutta kummemmin. Varsinkaan jos pyörii samalla bändillä aina.
Kannattaa käydä googlettamassa screenshotteja softista, niin sieltähän sen pädin/tiskin softan logiikan ja efektien ominaisuudet näkyy aika helposti. Myös uusien tiskien manuaalit sisältää aika pitkälti selittäviä kuvia tekstin lisäksi.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
miksaajasetä
20.10.2014 00:07:14
Einherjar: Kannattaa käydä googlettamassa screenshotteja softista, niin sieltähän sen pädin/tiskin softan logiikan ja efektien ominaisuudet näkyy aika helposti. Myös uusien tiskien manuaalit sisältää aika pitkälti selittäviä kuvia tekstin lisäksi.

Useimpinen miksereiden softat ovat ilmaiseksi ladattavissa, joten niiden käyttöön ja säätömahdollisuuksiin voi ottaa tuntumaa, vaikka itse mikseriä ei vielä olisikaan.
-Q-
20.10.2014 16:19:50
Kaikuihin ym. efektiosioon liittyen tuli juuri vastaan A&H:n sivuilta tuommonen miksereiden efekteihin keskittynyt osio. Ei niitä kaikuja itse pääse ruuvaamaan mutta jotain osviittaa tarjolla olevista mahdollisuuksista havainnollisemmin kuin vain rivinä manuaalissa.

http://ilivefx.allen-heath.com/

Yleisempänä pohdiskeluna että kun ne kaiut on yleensä tänä päivänä softaa siellä studionkin puolella niin miksi ne ei yhtä käyttökelposia olisi livehommissa?
miffe
21.10.2014 11:33:44
rintapek: Mut mitä Miffe sanoi tosta psykoakustiikasta, niin mä en kyl tiedä miten tommoinen testi tehtäis, et asiassa olis jotain tolkkua. Jos joku tietää, niin hyvä nin.

Otetaan 2-n kpl laitteita, identifioidaan ne, kuunnellaan jokaista erikseen tietäen soiva laite, jatketaan kuuntelemalla laitteita ennalta tuntemattomassa järjestyksessä yrittäen arvata/tietää soiva laite. Kyseessä on erittäin stressaava tilanne osallistujille ja monesti pelkällä arvauksella osuu paremmin kohdilleen, jos testattavat laitteet ovat ehjiä (erot ovat siis häviävän pieniä).

Toisinaan laitteissa voi olla ihan selkeästi mitattavia eroja, eivätkä testaajat silti kykene kuulemaan eroja. Itse olen osallistunut vastaaviin muutaman kerran ja melkoista nollatutkimusta on pääosin ollut. Yhdellä kertaa (se mun ensimmäinen kerta) tunnistin testattavat vahvistimet 100% tarkkuudella, mutta se harman/kardon vääristi selkeästi ääntä verrattuna Roteliin, joka taas ei erottunut millään lailla noin kymmenestä muusta verrokista.

Se harman/kardon korosti bassopäätä noin desibelin verran. Kuuntelussa ero verrokkeihin oli lähinnä heikompi erottelukyky. Asiaa ei suoraan aistinut korostuksena vaan aivan muunlaisina muutoksina. Erikseen kuunneltuna laitteessa taas ei havainnut mitään outoa. Ero tuli siis esille vain suorassa vertailussa. Tuossa tapauksessa kuultu ero voitiin vahvistaa myös sokkokuuntelussa.

Kun mun mielestä ei oikein o järkeä testillä mis digilautaan syötetään digitaalista signaalia ja otetaan se D/A muunnoksen jälkeen muokkaamattomana ulos. Mahtaako tossa eri tiskien välillä ääneen syntyä käytännön kannalta merkittäviä eroja? Tarttis vissiin ruokkia pöytiä useemmalla mikkisignaalillakin?

Minä siis tein kaksi testiä. Digiliitännästä sisään ja digistä ulos. Tästä näkee, kykeneekö laite säilyttämään edes digitaalisignaalin muuttumattomana. LS9/M7CL/CL1 ainakin tekevät näin. Midas Pro2 nähtävästi näytteistää signaalin uudestaan, koska siinä ei bittivirta säilynyt samana. Eikä muuten säily iLivessakaan.

Toinen oli summaustesti, jolla voidaan verrata laitteiden keskinäisiä eroja signaalien sekoittamisessa. Edelleen LS9/M7CL/CL1 tekivät asian bitti bitiltä samoin. Eli CL1 parempaa soundia ei ainakaan voi perustella millään summauksella. Myös EQ ja dynamiikat toimivat mitattavasti kaikilla näillä samoin.

Eli vastaan tulee psykoakustiikka ja kokonainen käyttökokemus. Kuten tässäkin ketjussa on mainittu, tarvitsevat ihmiset reippaasti käyttökokemusta saadakseen fiiliksen laudan soinnista. Mutta tällä ei oikeastaan ole tekemistä laudan varsinaisen soinnin kannalta, vaan kuinka hyvin jollain työkalulla pääsee haluttuun lopputulokseen. Jotkut vehkeet saattavat olla teknisesti loistavia, mutta silti niillä miksauksen lopputulos on täyttä kuraa, kun sitä ei joko osaa käyttää ja ei edes halua käyttää jostain syystä (väärä merkki, sekava käyttöliittymä, kuoren väri oksettaa, nupit tuovat mieleen edellisen reissun Amsterdamiin jne.).

Tätä kaikkea on psykoakustiikka. Monet ei-äänelliset seikat vaikuttavat kuulemaamme. Toisilla laitteen hinta tekee siitä paskan (LS9, X32), toisilla taas väärä merkki tai valmistusmaa. Joskus ihmisille taas sattuu huono päivä eikä mikään kelpaa.

Ugh!
entinen turkulainen
miksaajasetä
21.10.2014 16:16:16
miffe: Tätä kaikkea on psykoakustiikka. Monet ei-äänelliset seikat vaikuttavat kuulemaamme. Toisilla laitteen hinta tekee siitä paskan (LS9, X32), toisilla taas väärä merkki tai valmistusmaa. Joskus ihmisille taas sattuu huono päivä eikä mikään kelpaa.

Plussan arvoinen yhteenveto sokkotesteistä.

Tilanne on siis viime kädessä sama kuin valokuvaamisessa: Sen hyvän kuvan voi saada yhtä hyvin satasen pokkarilla, puhelimen kameralla tai auton hintaisella järjestelmäkameralla, kaikki on pääasiassa kuvaajan tilannetajusta kiinni. Kameroiden käyttöliittymät ovat toki hyvin erilaiset, ja jollekin sopii paremmin käteen se järkkäri ja jollekin toiselle se pokkari...
cozmo
21.10.2014 22:44:25

pitk: Mites, kun aletaan vääntämään eq:ta, tunkemaan kompuraa, ajamaan efektejä, summaamaan koko kasaa. Millähän sen summauksen mittais?

Mitä tekemistä tällä on summauksen kanssa?

Miffe: iso plussa asiatekstistä!

Eq cl sarjan ja ainakin ls9n välillä on täysin identtinen, tai no samat arvot tuottaa täsmälleen saman vasteen. Mitattu on. Kompurasta en sitten tiedä.
pitk
21.10.2014 23:35:59

cozmo: Mitä tekemistä tällä on summauksen kanssa?

Jotakuinkin kaikki, eli miten bulsa summaa kaiken materiaalin, jota se käsittelee. Sen takia vehkeen nimi on mikseri ;-)

Pitk.
Kalkutan Konepaja
cozmo
21.10.2014 23:44:02

pitk: Jotakuinkin kaikki, eli miten bulsa summaa kaiken materiaalin, jota se käsittelee. Sen takia vehkeen nimi on mikseri ;-)

Pitk.

Onko tähän digimiksereissä moniakin toisistaan merkittävästi poikkeavia tapoja? Ja varsinkin sellasia missä sisääntulevalla signaalilla olisi paljonkin merkitystä (onko se ekvalisoitua, kompressoitua tai efektoitua) lopputuloksen kannalta. Ja siis nyt puhutaan summauksesta, vain summauksesta...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)