Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pellit jyrisee telineissä
1 2 3
tuquoque
18.10.2014 18:23:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on DW 3000-sarjan telineet, joissa Paisteen PST7 Light symbaalit. Halpissettiä siis molemmat, mutta olen ihan tyytyväinen sekä peltien soundiin että telineisiin sinänsä. Paitsi. Hiljaa kun soittelen riisikapuloilla tai sudeilla, jossain kohtaa pellit resoinoi telineissä niin, että jyrinä ajaa melkein yli sutien soundin.
 
Onko tämä vain halpispeltien ongelma vai resonoiko kaikki pellit samaan tapaan telineissä? Onko telineissä eroja? Jos tuota haluaa lähteä korjailemaan, pitäisikö ensin vaihtaa pellit vai telineet? Meneekö tämä niin, että mitä jykevämmät ja raskaammat telineet, sitä vähemmän jyrinää, vai toisin päin?
 
m.
Duro
18.10.2014 18:37:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos siinä telineen puikon ja känkyn välissä jotain muovia suojaamassa ettei pelti hinkkaile metalliin?
 
Vuoden "taidot riitti, kunto ei": Duro (c) juici
Speedy
18.10.2014 19:21:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Duro: Onkos siinä telineen puikon ja känkyn välissä jotain muovia suojaamassa ettei pelti hinkkaile metalliin?
 
Ja huoparinkulat ainakin alapuolella? Ja jos on yläpuolellakin niin ettei ole kiristetty niin tiukalle kun saa?
 
Kalliimmat on useimmiten parempia kuin halvemmat. -arse
tuquoque
18.10.2014 19:33:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jengan ympärillä on muovi, alla Cympad ja päällä ei mitään. Pellit vaaterissa. Eli vapaasti soi ja on pehmeää välissä.
 
m.
Velli
18.10.2014 19:46:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koita laittaa symbaali sormenpäähän ja soita sitä siinä. Tällä tavoin voit testata johtuuko jyrinä pellistä vai telineestä.
 
Kimd
18.10.2014 22:37:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeileppa ilman cympadia
 
Harrastelija harrastelija rumpali
jabajee
18.10.2014 23:00:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kimd: Kokeileppa ilman cympadia
 
Samaa mieltä!
Huopa sinne alle kuuluu eikä mitään pädejä. Ei ihme jos jyrisee...
 
Hollmi-5: Siihen aikaan tehtiin rummut paremmasta kamasta, kuin nykyään. Siitä sulla tosin ei ole kokemusta, kun sinun omat tuon aikakauden kamat edustaa nykyajan Milleniumtasoa...
tuquoque
19.10.2014 00:08:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cympadit vaihdoin just siksi kun huopien kanssa resonoi niin paljon. Ei suurta eroa suuntaan tai toiseen.
 
Tämä taitaa olla hiljaa soittamisen ongelma. Normaaleilla voluumeilla peltien resonointi katoaa muun mekkalan sekaan, mutta ilman muita soittimia hiljaa soittaessa kaikki nyanssit ja resonoinnit kuuluu selvästi ja telineet vielä vahvistaa. Kaipa tuohon tottuu.
 
m.
Vallu-Veke
19.10.2014 11:55:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jabajee: Samaa mieltä!
Huopa sinne alle kuuluu eikä mitään pädejä. Ei ihme jos jyrisee...

 
Cympad lyhentää sointia ja hidastaa syttymistä.
Tuskin on vika niissä.
 
Pieniä teipinpaloja kannattaa laittaa kötöstyssymbaalien alle, silleen sopivasti, vaikka lähelle kupua. Soiminen lyhenee ja se muuttuu siedettävämmäksi, mekkala pienenee ja kolina häipyy.
Kötöstyssymbaalit pitää ikään kuin virittää teipinpalolla ja cympadeilla, niin niistä tulee ihan siedettäviä, ainakin harjoituskäyttöön.
 
Kalliimmatkin(hyvälaatuiset) symbaalit resonoi myös, mutta se ei ole häiritsevää, kun ääni on ikään kuin musikaalisempaa ja kauniimpaa.
 
Jotenkin noin...
 
Epämuusikko
19.10.2014 12:04:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Telinesoundi on yks mielenkiintoisimpia ongelmia, mitä nyt itse en ole koskaan siitä suurempaa ongelmaa tehny.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Kailis
19.10.2014 13:04:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Telinesoundi on yks mielenkiintoisimpia ongelmia, mitä nyt itse en ole koskaan siitä suurempaa ongelmaa tehny.
 
En myöskään...ymmärrä.
 
TRAUM: mua vituttaa idiootit...tai siis ei muuten mutta kun niillä on äänioikeus siinä missä meikäläiselläkin.
Kefiiri
19.10.2014 16:16:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joskus jos on ride bassorummusta sojottavan tikun nokassa, niin alkaa se basarikin resonoimaan, ja se jo hiljaa soittaessa oikeasti hämmentää.
 
En ole musiikin asiantuntija.
poro80
20.10.2014 09:03:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minäkin oon havainnut tuon "telinesoundin". Puomillisen telineen varsi resonoi vähän, kun se on työnnettynä putken sisään. Ongelma korjaantuu ottamalla puomikäyttöön ja joskus hiukan ständin asentoa muuttelemalla. Eikä pitäisi johtua kalustosta (Yammu 8-sarja ja HHX-symbaalit). Resonoinnin syy löytyy rumpupallilta.
 
Epämuusikko
20.10.2014 10:02:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä mulla Yamahan telineet mölisee siinä missä muutkin.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
tuquoque
20.10.2014 11:46:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

poro80: Minäkin oon havainnut tuon "telinesoundin". Puomillisen telineen varsi resonoi vähän, kun se on työnnettynä putken sisään. Ongelma korjaantuu ottamalla puomikäyttöön ja joskus hiukan ständin asentoa muuttelemalla. Eikä pitäisi johtua kalustosta (Yammu 8-sarja ja HHX-symbaalit). Resonoinnin syy löytyy rumpupallilta.
 
Palliltapa hyvinkin. Pakkoko sitä peltiä on lyödä :)
 
Mulla on pellit niin alhaalla kuin telineet antaa periksi ja kaksinkertainen putkisto totta kai lisää kaikupohjaa resonoinnille. Nostelin pellit hetkeksi ylimpään asentoon ja jyrinä saattoi jopa jonkin verran vaimentua. Ehkä noista voi rautasahailla ylimääräiset pois, jollei lakkaa piinaamasta. Pitänee opetella myös sammuttamaan aina ehtiessä ja olla kuulematta loput.
 
m.
tomboarmageddon
20.10.2014 13:17:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en tajua ees mistä puhutaan.? Johtuukohan tuo ny niistä halppispelleistä taas. Ei oo tullu mulla vastaan koskaan vaikka oon tosi hiljastakin musaa soittanut. En lähtis ständejä sahailemaan jos vaikka joskus tarvii laittaa eri kohtaan/asentoon.
Koita lainata joltain kamulta parempi pelti ja testaa tapahtuuko silti tuo ilmiö...
 
majuku
20.10.2014 13:43:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mullekin niin tuntematon ilmiö että oli pakko testata, en saanut kuvailemaasi resonointia toistettua. Koitin kapuloilla, vispilöillä ja paljain käsin. Tuleeko se varmasti symbaalia lyödessä eikä esim basaria polkiessa?
 
- It's business in the front and party in the back -
jabajee
20.10.2014 14:06:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkälaisella alustalla sulla on standit?
Joku puulattia saattaisi voimistaa jyrinää, jalkojen kumeista huolimatta, mutta joku paksu matto välissä voisi vaimentaa sitä...
Vaikea kyllä sanoa, kun en ole itsekään kyseiseen ilmiöön törmännyt.
 
Hollmi-5: Siihen aikaan tehtiin rummut paremmasta kamasta, kuin nykyään. Siitä sulla tosin ei ole kokemusta, kun sinun omat tuon aikakauden kamat edustaa nykyajan Milleniumtasoa...
Speedy
20.10.2014 14:15:05 (muokattu 20.10.2014 14:17:14)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rummuthan on akustinen soitin, jossa resonointi ääniä tulee muualtakin kuin siitä mihin lyödään. Yleensä ei kyllä pitäisi häiritä. Mutta, pyydä jotain kaveriksi pitämään ständistä tiukasti kiinni, kun soitat peltiin - jyriseekö? Tai pyydä nostamaan telinettä ilmaan - jyriseekö? Vie ständi ja pelti toiseen huoneeseen - jyriseekö? Tai pyydä jotain soittamaan ja yritä paikantaa mistä se ääni tulee.
 
Jos leikkaat putkia lyhyemmäksi, silloin on suurempi vaara saada aikaan ylimääräisiä ääniä. Silloin tosin puhutaan enemmän räminästä, kun putket resonoivat sisäkkäin toisiaan vasten.
 
Pelleistähän kuuluukin sellaista vaimeaa huminaa, jos soitat hiljaa ja kuuntelet läheltä, se on normaalia.
 
Kalliimmat on useimmiten parempia kuin halvemmat. -arse
Epämuusikko
20.10.2014 14:37:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Speedy: kun putket resonoivat sisäkkäin toisiaan vasten.
 
tämä + siipimutterien kolina ovat ainakin omalla kohdallani ärsyttävämpiä tapauksia.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «