Aihe: Kesähattu-case | 1 |
---|
miffe 10.10.2014 12:07:23 (muokattu 10.10.2014 15:03:37) | |
|
En oikein tiedä miten tämän asian purkaminen pitäisi aloittaa, mutta toivottavasti tähän tapaukseen saadaan mukaan sekä maahantuojan että valmistajan tekninen tuki tapahtuman syiden selvittämiseen. Kuitenkin tunnettu alan oppilaitos toimitti tapahtumaan arvostetun yhdysvaltalaisvalmistajan tuotteita. Näitä tuotteita on käyttänyt kiertueellaan mm. AC/DC. Heidän käytössä ne kestivät, mutta tällä kertaa riitti noin 30 sekuntia suomalaista kantriräppäriä ja hänen keikkamiksaajaansa. Eli kaiuttimet, vahvistimet sekä prosessointi ovat samalta valmistajalta. Jokaista subbaria kohden on oma vahvistin sekä prosessorikanava. Tämän pitäisi sulkea pois yksittäisen komponentin aiheuttama vika. Subbareita oli käytössä 4 kpl, niissä jokaisessa 2 18" elementtiä. Koko penteleen pino mykistyi kerralla. Keikan jälkeen otettiin yksi loota auki ja kartiot olivat jähmettyneet paikoilleen (liikeratansa keskikohtaan). Nähtävästi myös muiden kohdalla diagnoosi on tasan sama. Ilmassa leijaili palaneen käry, mistä artistikin ensimmäisen kappaleen jälkeen välispiikissä sanoi. Mystiseksi ongelman tekee se, että mitään sivuääniä tai valitusta ei kuulunut ennen kartioiden kuolemaa. Kyseisessä kohdassa on melkoisen bassovoittoinen pätkä, jossa yläpäät eivät liiemmin häiritse ihmisten kuuntelukokemusta. (sivuäänten kuten pohjaamisen pitäisi erottua kuuluvasti). Hajoamisen todennäköisin syy on liian suuri pitkäkestoinen teho kotelon viritystaajuuden lähistöllä, jolloin ääni kuuluu mutta kartiot eivät liiku. Mitä muille tulee mieleen? Kenen piikkiin lasku menee, jos/kun ei voida osoittaa miksaajan tahallista piittaamattomuutta? Tilanteessa kuitenkin oli vahva syy olettaa järjestelmän suojausten olevan kunnossa. entinen turkulainen |
|
Paskin maku lienee kamojen omistajalla. Mikäli ne on ostettu ei-yksityiselle firmalle, niin takuu tai virhevastuu. Jos takuu ei voimassa, niin vakuutus. Jos vakuutus ei voimassa, niin maahantuojaan tai valmistajan hyvään tahtoon voi nojata. Merkeistä tulee mieleen JBL, EAW ja Meyer. |
|
NeliX4: Paskin maku lienee kamojen omistajalla. Julkisyhteisö on omistajana. Tarkemmin ottaen kyseessä on koulutuskuntayhtymä. entinen turkulainen |
|
miffe: Julkisyhteisö on omistajana. Tarkemmin ottaen kyseessä on koulutuskuntayhtymä. Joilla harvemmin on mitään vakuutusta laitteilleen... "Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa." |
LLLoyd 10.10.2014 16:07:46 (muokattu 10.10.2014 16:09:03) | |
|
tasavirtaa päässyt suojauksesta huolimatta kaiuttimeen ? tai sit vaan liian matalalta liian lujaa hösösö ! |
|
Tasajannitteen voi melkein sulkea pois silla, etta kaytossa ilmeisesti oli kaksi vahvistinta, 1 kanva per subbanen joilloin kaikkien kanavien olisi pitanyt vikaantua tasan samalla tavalla ja viela samalla hetkella. Ei kuullosta mitenkaan pain uskottavalta. Tietamatta mita prosessointi tekee tai mista komeroista tarkalleen on kysymys, laittaisin pennit likoon Miffen mainitseman suuri teho viritystaajuudella teorian puolesta. Mikali kyseessa on viela ns. B6 tai myos "step down" virityksena tunnettu refleksiviritys, jossa viritystaajudelle annetaan prossulla +6dB Q=2 boostaus, ollaan jo valmiiksi aika kovissa teholukemissa. Sinallaan vaan aika erikoista, etta musassa alakerta oli sitten niin tiukalla alueella, eika merkittavaa liikkumista tapahtunut joka olisi johtanut jaahdytyksen lisaantymiseen. Ehkapa prossun HPF on sen verran lahella viritystaajuutta, etta alempi liikepoikkeama maksimi ei tapahdu ja kaikki liike on vain ylemman maksimin varassa? Tuota teoriaa tukee myos elemnttien palaminen kiinni nollakohtaansa, eika jompaan kumpaan liikemaksimiin mika olisi tukenut tasajannite teoriaa. Joka tapauksessa tahallista tuo tuskin on ollut, joten maksaja selvinnee vuokra / lainaehdoista. Mun mielesta se jonka kaytossa laitteet keikalla oli, maksaa laskun. Jos se on sama taho kuin omistaja, niin sitten niin. |
miffe 10.10.2014 18:29:21 (muokattu 10.10.2014 22:07:35) | |
|
_Pasi_: Tasajannitteen voi melkein sulkea pois silla, etta kaytossa ilmeisesti oli kaksi vahvistinta, 1 kanva per subbanen joilloin kaikkien kanavien olisi pitanyt vikaantua tasan samalla tavalla ja viela samalla hetkella. Ei kuullosta mitenkaan pain uskottavalta. Kerrotaas nyt enemmän. Jos mä nyt en väärin katsonut niin setissä oli roikkumassa puolellaan 6 kpl EV XLD281 ja lavan edessä 4 kpl Xsub. Tätä settiä ajoi 4 räkkiä, joista jokaisessa EV Dx46, 3x CP3000S sekä CP4000S. Joko setissä oli puolet päätekanavista turhaan mukana tai sitten päätteet olivat siltakytkettyinä. En ryhdy spekuloimaan kytkennöillä sen enempää, koska en jäänyt ottamaan asiasta selvää sen enempää, enkä tiedä käytettiinkö kaappien ohjaukseen EV:n tarjoamia FIR-suotimia. Mutta tietääkseni nuo suotimet olettavat päätevahvistimen vahvistuksen (gain) olevan 32dB, kun taas sillattuna noissa vahvistimissa on gain 38dB. Vahingon sattuessa prossun ulostulo näytti noin 30dB jäljellä olevaa headroomia, mikä sai mut itseni epäilemään, etteivät FIR-suotimet olleet käytössä eikä limitteriasetukset olleet lähelläkään mitä pitäisi. Tuo prossu tietääkseni kuitenkin näyttää tasot suhteessa limitteriin, jos sellainen on käytössä. Sinallaan vaan aika erikoista, etta musassa alakerta oli sitten niin tiukalla alueella, eika merkittavaa liikkumista tapahtunut joka olisi johtanut jaahdytyksen lisaantymiseen. Ehkapa prossun HPF on sen verran lahella viritystaajuutta, etta alempi liikepoikkeama maksimi ei tapahdu ja kaikki liike on vain ylemman maksimin varassa? Production Partneriin Anselm oli saanut mitattua noin 34Hz viritystaajuuden vuonna 2001. Suositeltu HPF on 33Hz LR-24. Vahingon sattumisen aikaan mun järjestelmästä lähti ulos varsin kompressoituna (pari multibandia ketjussa) alle 40Hz kamaa. Ota Bomfunk Mc's Freestyler ja kato mitä kyseisellä raidalla tapahtuu ennen ensimmäisen säkeistön alkua. Tuota teoriaa tukee myos elemnttien palaminen kiinni nollakohtaansa, eika jompaan kumpaan liikemaksimiin mika olisi tukenut tasajannite teoriaa. Juurikin näin minä sen ajattelin. Joka tapauksessa tahallista tuo tuskin on ollut, joten maksaja selvinnee vuokra / lainaehdoista. Mun mielesta se jonka kaytossa laitteet keikalla oli, maksaa laskun. Jos se on sama taho kuin omistaja, niin sitten niin. Tapahtuman järjestäjä on Kajaanin nuorisovaltuusto yhdessä parin koulutuskuntayhtymän kanssa. Eli kyseinen oppilaitos tuotti tekniikan tarjotakseen opiskelijoille kokemuksia todellisesta keikkaelämästä. entinen turkulainen |
|
Onkohan siellä oikeasti ollut prossut oikein säädettynä? Tuntuu vähän hassulta, että setti olisi tarjoiltu jotenkin suojaamattomana. Sinänsä en kyllä ihmettele lopputulosta, kun nykyään jotkut aktit tööttää taustanauhoiltaan _todella_matalaa_ bassoa ja sitä tulee todella paljon. Jos prossut on huonossa säädössä, niin setti kyllä viedään todella rajulle matkalle. "Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja |
RE 11.10.2014 11:46:17 | |
|
Luulen että joku napauttanut sub päätteet siltaan (4200w cb4000). Neljä räkkiä päätteitäkin viittaa siihen. En oikein usko, että joku käynyt prosessorin tehdasaetuksia muuttamassa, mutta ei voi pois sulkea sitäkään. (näytti olevan x-subin leikkuri 33hz but 24 ainakin dx38 prosessorissa tehdas setappina.) Särö yleisimmin kesähattuja tekee, mutta tässä tapauksessa näytti kaikki elementit menneen kerralla, niin en usko sitä. Pahin tilanne on näiden kaikkien yhdistelmä. Näkisin vastuun olevan järjestelmävalvojan työnantajalla. |
NeliX4 11.10.2014 15:19:13 (muokattu 11.10.2014 15:48:16) | |
|
Jos kolkyt sekuntia tulee tuo 38dB gainia läpi, 4kw? niin varmaan elementit kyllä tykkää kyttyrää. http://www.usspeaker.com/evx%20180b-1.htm Kuuluko sieltä mitään? Jos tuolta nyt valkkaa tuon Faital Pro 18H:n ja opiskelijat ne ruuvailee paikalleen, niin ei tuosta nyt ihan mahoton paukku pitäis tulla. 200-250 eur / kpl ja 8 kpl elementtejä. 2000 eur vaihtoineen. Vähemmän, kuin että joku olisi kaatanut siiderit mikseriin, mikä on jo aika arkinen case. btw. Mahtaako tää ketju liittyä aiheeseen: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=50&t=195869 |
miffe 11.10.2014 17:58:07 (muokattu 11.10.2014 18:07:41) | |
|
NeliX4: Kuuluko sieltä mitään? No ei ainakaan mitään käyttökelpoista, eikä yläpäiden pauhatessa korvin havaittavaa. Jos tuolta nyt valkkaa tuon Faital Pro 18H:n ja opiskelijat ne ruuvailee paikalleen, niin ei tuosta nyt ihan mahoton paukku pitäis tulla. Öö, ja sit niitä vehkeitä voitais kutsua vielä nimellä "Electro-Voice Xsub"..? btw. Mahtaako tää ketju liittyä aiheeseen: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=50&t=195869 Ei niin mitenkään. Tossa ketjussa kysytään 30 tonnin kokonaisbudjetin kamoja. Tolla mun mainitsemalla keikalla oli videotykkejä, jotka vissiin yksinään maksaa saman hinnan. Tän setin toimittaneen oppilaitoksen kalustoon kuuluu useampia Digicon ja Midaksen digilautoja, MA Lighting GrandMA2-sarjan valopöytiä, Prolyten trussisupport-järjestelmiä, Shure ULXD-sarjan langattomia ja muuta kalustoa satojen tuhansien eurojen edestä. entinen turkulainen |
|
Vaikuttaa kamojen spekseja tutkailemalla yha enemman silta, etta ajelit kovasti kompressoitua tavaraa viritystaajuudelle joka aiheutti vahingon liian suurella jatkuvalla tehollaan. DSP antaa max. +21dBU ja paatteen herkkyys normaalisti on +7dBu ja jos noin 30dB headroom havainto pitaa paikkansa niin jopa sillassa ollessaan paate ei ollut lahellakaan taysia ja tehojen olisi pitanyt olla maltillisella tasolla, vaikka limitterit olisi ollut saadetty +21dBu thresholdiin. Toki aika lahelle jatkuvan tehonkeston aluetta osutaan mikali paate oli sillattu, joten jos muuten on ollut vahan liiketta elementissa, ei tuo jatkuvaksi ilmoitettu tehonkesto ole oikeasti se mita elementti kestaa taman tyyppisessa tapauksessa. Sanomasi mukaan siella oli alle 40 Hz tavaraa aika rankasti. Kysymys sinallaan, miksi niin kovin kompressoitua tavaraa? Itse en ikina kompressoi yhtaan mitaan jarjestelman suojausta ajatellen silla se on juurikin vastoin sita mita kaiutin oikeasti kestaa. Jatkuvaa tehoa nostetaan ja dynamiikkaa kavennetaan mika erityisesti subbasissa rajoittaa jaahdytysta rankasti. |
|
_Pasi_: Kysymys sinallaan, miksi niin kovin kompressoitua tavaraa? Meillä on taustoissa ns. minuutin masterointeja läppärin integroiduilla kaiuttimilla. Näitä on tehty laivojen hyteissä varttia ennen vetoa, bäkkäreillä minuuttia ennen vetoa ja joskus vähän vielä kireämmällä aikataululla. Monialuekompurat lyttää tyypillisesti luokkaa 1-2dB alle 2:1 ratiolla. Mutta sitten se yksittäinen sample saattaakin haukata 10dB kaistalla, jossa rävelletään alle 40Hz osastoa. Itse en ikina kompressoi yhtaan mitaan jarjestelman suojausta ajatellen silla se on juurikin vastoin sita mita kaiutin oikeasti kestaa. Jatkuvaa tehoa nostetaan ja dynamiikkaa kavennetaan mika erityisesti subbasissa rajoittaa jaahdytysta rankasti. Eipä tässä nyt mistään järjestelmän suojaamisesta olekaan kyse vaan ihan musiikillisista lähtökohdista. Hyvin tyypillistä on noin 95-97dB (A, hidas) äänenpaineet yleisön keskellä. Mun tapa toimia toisaalta varmistaa sen, että rautaa ja kartioita on riittävästi homman toimittamiseen. Nämä olivat ensimmäiset hajonneet elementit tämän poppoon kanssa ja keikkoja on takana pyöristettynä 200. entinen turkulainen |
|
Kerrotko miffe sitten, kun selviää, miten kävi? Kuka maksoi ja miten korjaus hoitui. |
Sami_T 17.10.2014 18:44:42 (muokattu 17.10.2014 18:45:15) | |
|
miffe: 6 kpl EV XLD281 ja lavan edessä 4 kpl Xsub. Tätä settiä ajoi 4 räkkiä, joista jokaisessa EV Dx46, 3x CP3000S sekä CP4000S Niinku MITÄ? On taas myyjä myyny. Siis noita pääteräkkejä lähinnä ihmettelen. Voi helvettiläinen =) "Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.fi |
|
miffe: Tilanteessa kuitenkin oli vahva syy olettaa järjestelmän suojausten olevan kunnossa. Vahingon sattumisen aikaan mun järjestelmästä lähti ulos varsin kompressoituna (pari multibandia ketjussa) alle 40Hz kamaa. En osaa sanoa miten suojaukset noinniinkuin yleensä erilaisissa seteissä toimivat, jos vaikka ajetaan jollain sopivalla pistetaajuudella geniksestä siniaaltoa täydellä teholla RMS:sää. Luulisin, että tuostakin setistä olisi saanut napsittua kaikki pillit ja ne 8-tuumaisetkin alas, etenkin jos myös yläpään päätteet olivat siltakytkettyinä. Mutta sehän ei tietty ole, eikä ollut ko tapauksessakaan tarkoitus. http://www.thomann.de/fi/ev_evx_180_b_recone.htm Tonnin pieti ja parin päivän työ. Pari ylimääräistä harjoitteluun ja eikun opiskelijat liimausta, vahvistimien mitoitusta ja limitteriasetusten säätöä harjoittelemaan... |
|
hommahomma: En osaa sanoa miten suojaukset noinniinkuin yleensä erilaisissa seteissä toimivat, jos vaikka ajetaan jollain sopivalla pistetaajuudella geniksestä siniaaltoa täydellä teholla RMS:sää. Luulisin, että tuostakin setistä olisi saanut napsittua kaikki pillit ja ne 8-tuumaisetkin alas, etenkin jos myös yläpään päätteet olivat siltakytkettyinä. Mutta sehän ei tietty ole, eikä ollut ko tapauksessakaan tarkoitus. http://www.thomann.de/fi/ev_evx_180_b_recone.htm Tonnin pieti ja parin päivän työ. Pari ylimääräistä harjoitteluun ja eikun opiskelijat liimausta, vahvistimien mitoitusta ja limitteriasetusten säätöä harjoittelemaan... Paska liimattavaksi kun on palapeli. Tuleekohan noissa nykyisissä EV:n korjaussarjoissa liimat mukana? |
|
miffe:tällä kertaa riitti noin 30 sekuntia suomalaista kantriräppäriä ja hänen keikkamiksaajaansa. Haha, taidan jopa tietää biisin kohdan. Bassoa tulee melkoisen reippaalla kädellä noin kokonaisuudessaan tällä kokoonpanolla. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|