Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ei-akustinen piano opiskelijalle
1
Sutcac
26.09.2014 05:37:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt sitten itsellä alkoivat pianotunnit. Tällä hetkellä en osaa juuri mitään, mutta vanha Casion "pätkä" ei nyt oikein toimi opiskeluvälineenä. Asun kerrostalossa ja minulla on etenkin yksi "ihana" naapuri, joten siksikään akustista ei ole mahdollista hankkia (sääli).
 
Joten, mikähän mahtaisi olla hyvä hankinta? Minua lähinnä kiinnostaa pelien ja elokuvien soundtrackit, sekä klassinen. Minkäänlaista poppia ei ole aikomus soittaa tai pimputella vain muutamia yksittäisiä sointuja. Bändiin ei ole aikomusta tunkea, vaan soitan omaksi iloksi, ehkä tulevaisuudessa voisin perheen iloksi jotain.. Tuntuma saisi siis olla mahdollisimman lähellä akustista pianoa.
 
En kaipaa myöskään älyttömästi eri efektejä ja ääniä, niitä saa sitten koneella lisättyä jos haluaa.
 
Ensiksi, sähkö- vai digitaalipiano? Olen kallistumassa digitaaliseen, mutta onko mitään syitä pohtia sähköistä verrokkia?
 
Thomannilta kun katselin digitaalipianoja, iski tälläinen silmään
http://www.thomann.de/fi/korg_pro_lp_380_wh.htm Mitä mieltä olette?
Minua ei kiinnosta oikeastaan jäljitellä akustista pianoa ulkonäöllisesti, ja tuon poimin listasta siksi ettei näytä niin massiiviselta kuin moni muu (ihan puhdas visuaalinen perustelu).
 
Kun selasin muutamia edellisiä keskusteluja, niin pientä debattia esiintyi stagepianojen ja digipianojen suhteen. Minulla ei ole tarvetta tuota hirveästi kuljetella, vaikka olisihan se kiva voida joskus ottaa mukaan kun menen vaikka sukuloimaan pidemmäksi aikaa toiselle paikkakunnalle. En pidä johtosotkua ongelmana myöskään, joten päähän tuli ajatus "Miksi ei?". Joten, ottaisinko tuollaisen "valmiin" digitaalipianon, vai lähtisinkö tekemään kokonaisuutta stagepianosta, tukevasta jalustasta sekä pedaaleista. Kumpi tarjoaa paremman lopputuloksen jos hinta pyörisi tuossa tonnin setelin ympärillä (voi vähän mennä ylitse, ei haittaa. Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa u know).
 
Jos jotain jäi noiden osalta huomiotta, kertokaa.
 
Näiden lisäksi, kuulokkeista. Minulla on tällä hetkellä käytössä perus Sennheiserin jotkut 40-60€ kuulokkeet, olisiko kuinka aiheellista päivittää parempaan? Jos näin on, niin millaiset olisivat hyvät? Olen kuulokkeiden suhteen vielä enemmän pihalla kuin itse koskettimien, jos se nyt on edes mahdollista. Niin ja, kaikissa keikkapianoissa ei ilmeisesti ole kaijuttimia lainkaan? Lähinnä kai tulisi soiteltua muutenkin kuulokkeet päässä.. Mutta olisi ne silti mukava ominaisuus koskettimissa.
 
Ja se lavitta. Ilmeisesti sitä olisi hyvä säätää ehkä enemmän(kin?) kun olen 164cm. Joten istuinkorkeus ei luonnostaan ole kummoinen tällä varrella. Mikä olisi näppärä, otanko vain tuommoisen 50€ pallin vai?
 
Justin00001
17.10.2014 11:46:35 (muokattu 17.10.2014 11:48:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koskettimet ja kosketustuntuma omaan käteen on aika tärkeä ettei se ala häiritä. Thomann DP ja SP5500 saat 2-3 kpl tonnilla ja jo niissä on riittävän hyvä koskettimisto.
 
Korg on laatu merkki ja niillä on kiva soittaa, niissä on aika löysä se koskettimisto, mutta nopeahko reboud joten niillä on myös nopea soittaa.
 
Hyvät kuulokkeet saa ~100 € pintaan, mutta kannattaisi ostaa myös studiokaiuttimet niitäkin saa esim Thomannilta toimivat alk 60€.
Keyboardien omat kaiuttimet on yleensä vähän "pahviset" (=kehnot).
 
Jakkaraksi säädettävä työtuoli, jossa pehmusteet ja vaikka selkänojakin, on ok, kunhan pääsee tarpeeksi ylös että ranteet pelaa.
 
Näillä lähtee...
 
Korg forever
HK
08.11.2014 04:27:57 (muokattu 08.11.2014 04:36:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Never mind, homma olikin käsitelty toisessa threadissa.
 
Peltikorva puupäässä.
holmjan
04.12.2014 01:06:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sutcac: Nyt sitten itsellä alkoivat pianotunnit. Tällä hetkellä en osaa juuri mitään, mutta vanha Casion "pätkä" ei nyt oikein toimi opiskeluvälineenä. Asun kerrostalossa ja minulla on etenkin yksi "ihana" naapuri, joten siksikään akustista ei ole mahdollista hankkia (sääli).
 
Joten, mikähän mahtaisi olla hyvä hankinta? Minua lähinnä kiinnostaa pelien ja elokuvien soundtrackit, sekä klassinen. Minkäänlaista poppia ei ole aikomus soittaa tai pimputella vain muutamia yksittäisiä sointuja. Bändiin ei ole aikomusta tunkea, vaan soitan omaksi iloksi, ehkä tulevaisuudessa voisin perheen iloksi jotain.. Tuntuma saisi siis olla mahdollisimman lähellä akustista pianoa.
 
En kaipaa myöskään älyttömästi eri efektejä ja ääniä, niitä saa sitten koneella lisättyä jos haluaa.
 
Ensiksi, sähkö- vai digitaalipiano? Olen kallistumassa digitaaliseen, mutta onko mitään syitä pohtia sähköistä verrokkia?
 
Thomannilta kun katselin digitaalipianoja, iski tälläinen silmään
http://www.thomann.de/fi/korg_pro_lp_380_wh.htm Mitä mieltä olette?
Minua ei kiinnosta oikeastaan jäljitellä akustista pianoa ulkonäöllisesti, ja tuon poimin listasta siksi ettei näytä niin massiiviselta kuin moni muu (ihan puhdas visuaalinen perustelu).
 
Kun selasin muutamia edellisiä keskusteluja, niin pientä debattia esiintyi stagepianojen ja digipianojen suhteen. Minulla ei ole tarvetta tuota hirveästi kuljetella, vaikka olisihan se kiva voida joskus ottaa mukaan kun menen vaikka sukuloimaan pidemmäksi aikaa toiselle paikkakunnalle. En pidä johtosotkua ongelmana myöskään, joten päähän tuli ajatus "Miksi ei?". Joten, ottaisinko tuollaisen "valmiin" digitaalipianon, vai lähtisinkö tekemään kokonaisuutta stagepianosta, tukevasta jalustasta sekä pedaaleista. Kumpi tarjoaa paremman lopputuloksen jos hinta pyörisi tuossa tonnin setelin ympärillä (voi vähän mennä ylitse, ei haittaa. Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa u know).
 
Jos jotain jäi noiden osalta huomiotta, kertokaa.
 
Näiden lisäksi, kuulokkeista. Minulla on tällä hetkellä käytössä perus Sennheiserin jotkut 40-60€ kuulokkeet, olisiko kuinka aiheellista päivittää parempaan? Jos näin on, niin millaiset olisivat hyvät? Olen kuulokkeiden suhteen vielä enemmän pihalla kuin itse koskettimien, jos se nyt on edes mahdollista. Niin ja, kaikissa keikkapianoissa ei ilmeisesti ole kaijuttimia lainkaan? Lähinnä kai tulisi soiteltua muutenkin kuulokkeet päässä.. Mutta olisi ne silti mukava ominaisuus koskettimissa.
 
Ja se lavitta. Ilmeisesti sitä olisi hyvä säätää ehkä enemmän(kin?) kun olen 164cm. Joten istuinkorkeus ei luonnostaan ole kummoinen tällä varrella. Mikä olisi näppärä, otanko vain tuommoisen 50€ pallin vai?

 
Moi,
Digitaalipiano, sanoisin - sähköpianoja ovat ne Rhodes, Wurlitzer ja Hohner - merkkiset 60- 70 -luvulta. Hienot soundit, mutta surkea tatsi, eivätkä kuullosta akustiselta pianolta.
Suosittelisin mielummin (esim. käytettyä) mööpeli-muotoista digi-pianoa ja kaveriksi laadukkaat langattomat/langalliset kuulokkeet.
 
Älä kuitenkaan maksa liikaa käytetystä digi-pianosta; ota kohteen tarkka malli tietoon ja googlaa. Käytetty digipiano on hieman kuin käytetty auto. Joissain huippumalleissa hinta nousee - joskus 50 vuoden päästä.
Se mööpelipuu-osa on se vähiten tärkeä d-pianoissa, toisin kuin joissain 50-luvun britti-autoissa.
 
Pyri siis ostamaan mahdollisimman uusi käytetty.
 
Kuulokkeet ovat aivan eri asia - mikäli soitat eniten "ne" päässä, satsaa vähintäin 100 e langallisiin, ja puolet enemmän langattomiin. Langallisista esim. Grado SR60 tai 80 ovat hyviä. Langattomista esim. Sonyn yli 100 e mallit voivat olla asialliset (niitä ei kuitenkaan kannata pudottaa esim. puolesta metristä pehmeälle alustalle).
 
Perinteinen ruuvauksella säädettävä pianopalli voi löytyä jostain kierrätyskeskuksestä tai kirpparista muutamalla kympillä. Luultavasti siihen hintaan on pakko myös ottaa joku surkea kalisia-piano mukaan.
t.
 
En muuten käytä hymiöitä.
KanttoriPiiparinen
04.12.2014 10:43:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suosittelen langattomia kuulokkeita. Saavat unohtua huoletta päähän, eikä piuhat katkeile, eivätkä aiheuta muutakaan häikkää vaikka kävelet vähän kauemmaksikin soittimesta. Olen onnistunut pudottelemaan kirjoja nuottitelineeltä ja joutunut kolvihommiin korville unohtuneiden kuulokkeiden vuoksi.
 
Pianossa saa ja pitää olla reilu kosketustuntuma. Ilman selvää tuntumaa tulee soitostasi helposti pianon lääppimistä. Kannattaa kokeilla alan liikkeissä erilaisia pianoja.
 
Nuotin vieressä on aina tilaa...
Ahti Tuumiainen
10.07.2019 09:29:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisiko tällainen hyvä:
 
https://www.thomann.de/fi/thomann_sp_5600.htm
 
?
 
Ainakin hinnan perusteella ei ole ihan halpis, ja koskettimiakin on 88, eli täysi määrä.
 
Iiwana-80
10.07.2019 18:59:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ahti Tuumiainen: Olisiko tällainen hyvä:
 
https://www.thomann.de/fi/thomann_sp_5600.htm
 
?
 
Ainakin hinnan perusteella ei ole ihan halpis, ja koskettimiakin on 88, eli täysi määrä.

 
Ihanko tosissaan? Hinnan, merkin ja muun muassa painon perustella sanoisin, että jos on tarvetta digipianolle, siis paino sanan jälkimmäisellä osalla, niin mieti vielä. Voihan olla, että siinä on ihan hyvätkin koskettimet (tunnoltaan siis), mutta muukin on mahdollista.
 
Miksi et katselisi vaikka täältä torilta käytettyjä. Voi haastatella ominaisuuksita ja ehkä jopa kokeilla, jos on sopivan matkan päässä.
 
Ihan näin vain itse ajattelisin. Muitakin näkökulmia varmaan on.
 
Ahti Tuumiainen
11.07.2019 09:32:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Iiwana-80: Ihanko tosissaan? Hinnan, merkin ja muun muassa painon perustella sanoisin, että jos on tarvetta digipianolle, siis paino sanan jälkimmäisellä osalla, niin mieti vielä.
 
Ai niin, kun ne on nuo termit mulla vähän hakusessa... Siis en tarvitse pianoa, vaan synan/keyboardin, jolla voisi soittaa rock/blues/jazz-tyylisiä juttuja ala Doors, Uriah Heep, etc...
 
Iiwana-80
11.07.2019 10:24:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ahti Tuumiainen: Ai niin, kun ne on nuo termit mulla vähän hakusessa... Siis en tarvitse pianoa, vaan synan/keyboardin, jolla voisi soittaa rock/blues/jazz-tyylisiä juttuja ala Doors, Uriah Heep, etc...
 
Ok, sitten en osaa sanoa mitään. Olen enemmän pianopainotteinen ja siinä hommassa kosketus on melkein kaikkein tärkein. Tietysti saundikin jotain merkitsee, mutta sen kanssa nykyään yleensä pärjää kyllä.
 
Heepit ja Doorssit varmaan voi lähteä tuolla Thomannin laitteella ihan hyvin. Tuubissa taisi olla myös jotain videontynkää tähän laitteeseen liittyen.
 
ppcw
11.07.2019 19:33:27 (muokattu 11.07.2019 19:46:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heepit ja Doorssit varmaan voi lähteä tuolla Thomannin laitteella ihan hyvin. Tuubissa taisi olla myös jotain videontynkää tähän laitteeseen liittyen.
 
Siis nyt olen hämmentynyt. Doorsista en tiedä mitään, mutta Uriah Heepiä soittanut yli 10 vuotta ahkerasti. Siellä kosketinsoundeista tärkein on murhaava Hammond, sitten tulevat Moog-soundit ja muut ovat ekstraa. En nyt vasarakoskettimistoista digipianoa suosittelisi noihin Hammond-hommiin. Tietysti on jotain flyygelibiisejä kuten Wonderworld, Easy Road ja What Should Be Done, mutta ne ovat marginaalissa. Päätä nyt aiotko soittaa pianohommia vai jotain muuta. Urkujen soittaminen painotetulla koskettimistolla ei ole mukavaa. Ehkä joku Nord Electron malli, joissa on kohtalaiset Hammondit joka versiossa, ja puolipainotetut koskettimet jotka ovat hyvä kompromissi sähköpianojen ym. soiton ja erityisesti urkujen soiton mahdollistamiseksi.
 
Lisäksi jos digipiano pitää olla, niin en ostaisi mitään Thomannin liparetta sokkona ilman kokeilumahdollisuutta, vaan mieluummin vaikka käytetyn paremman digipianon reilulla hinnalla siten, että voi kokeilla onko laite sopiva itselle. Esimerkiksi itsellä oli Yamaha P-95, jossa oli vaatimattomat ominaisuudet mutta pianonsoittoon se oli todella mukava laite. Käytettynä se taisi mennä eteenpäin 400 euron hinnalla.
 
T. Mustakorppi
 
== Psykedeelinen tunnelma, hyvin énekdallamok, Hammond tasaisesti kainalosauvat ontuu hirviö. Antiikin rock rikkomaton teho paholainen, kun hän meni kirkkoon, kolkko hiljaisuus sisällä. (Palautetta Unkarista Google-kääntäjän läpi)
Iiwana-80
13.07.2019 08:18:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ppcw: Siis nyt olen hämmentynyt.
 
Tuossa Thomannin laitteessa on kolmisenkymmentä urkusaundia, eli luulisi nyt jonkun olevan lähellä Hammondia. Tämä on puhdas arvaus, mutta hinnasta ym. päätellen voisi ajatella, että Hammond mallinnukset on aivan yhtä lähellä aitoa kun saman laitteen pianosaundit vastaavia esikuviaan. Jos ostaa tämän tason laitteen, vaatimukset kannattaa asettaa vastaavalle hehtaarille.
 
Mutta juu, puhut vähän mutta asiaa.
 
musamies
13.07.2019 08:54:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ahti Tuumiainen: Ai niin, kun ne on nuo termit mulla vähän hakusessa... Siis en tarvitse pianoa, vaan synan/keyboardin, jolla voisi soittaa rock/blues/jazz-tyylisiä juttuja ala Doors, Uriah Heep, etc...
 
Urkujuttuihin välttämättä pianomaiset vehkeet ei ole parhaita, vaan vaikka joku Nord Electro jos pitää olla kohtuuhintainen vaikka käytettynä,
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «