Aihe: M.netin tori ja huijaukset
1 2 3 4 592 93 94 95 96347 348 349 350 351
standby
16.10.2014 09:57:38 (muokattu 16.10.2014 10:00:14)
Mulla on muutama perussääntö, jonka mukaan ostan/myyn tavaraa netissä. Siis muillakin foorumeilla kuin vain M.netissä. Joskus kauan sitten ihmisiin pystyi luottamaan, mutta valitettavasti mätämunat ovat vieneet luottamuksen sellaisiinkin kauppakumppaneihin, jotka vaikuttavat ihan normaaleilta. Koetan myös välttää varastetun tavaran ostamista.

OSTAESSA:

- aina kun vain mahdollista, teen kaupat mieluiten kasvokkain ja pyydän saada nähdä myyjän henkkarit.

- jos tapaaminen ei onnistu esim. pitkien välimatkojen vuoksi, haluan myyjän yhteystiedot ja pyrin varmentamaan ne ja henkilöllisyyden eri tavoin

- vähänkään kalliimmista tavaroista (kun kauppa tehdään kasvotusten) teen aina kauppakirjan, josta käy ilmi mm. omistusoikeuden siirtyminen ja maksun suorittaminen

- haluan nähdä myyjän henkkarit

- en KOSKAAN maksa mitään muuta etukäteen tilille kuin korkeintaan postikulut, nekin tapauskohteisesti sen mukaan, mikä fiilis myyjästä on tullut. Seitsemän euron riskin saatan olla valmis ottamaan, jos kaveri muuten vaikuttaa luotettavalta

- jos myyjällä on salainen/prepaid-numero ja/tai muuten "epämäääräiset" yhteystiedot eikä hän vastaa viesteihin, jätän kaupat suosiolla tekemättä. NIIN paljon en MITÄÄN tavaraa himoitse, että se pitäisi saada keinolla millä hyvänsä (vaikka kaikki hälytyskellot soisivat kuinka kovaa)

- jos postittaa pitää, suostun ainoastaan postiennakkoon ja siihen, että itselläni on paketin avaamisoikeus Postissa ennen postiennakon maksamista.

MYYDESSÄ:

- yhteystietojen varmistaminen

- mieluiten kaupat kasvotusten, ja lähes poikkeuksetta kauppakirja

- kauppasumma postikuluineen tilille etukäteen, ja paketti lähtee postiin. Toimitan myös paketin seurantakoodin heti ostajalle tekstarilla/sähköpostilla.

- Jos ostaja ei (ymmärrettävästi) toisinaan tähän suostu, myyn vain postiennakolla. Silloinkin vaadin, että ostaja maksaa postikulut etukäteen tililleni, myös mahdollisten palautuspostikulujen osalta (jotka Posti perii, mikäli ostaja ei käykään noutamassa/maksamassa pakettia). Palautuspostikulujen osuus on luonnollisesti vähennetty postiennakkosummasta, joten ostaja ei rehellisesti toimiessaan joudu maksamaan mitään ylimääräistä.

- käytän mieluiten aina nimenomaan pakettilähetystä, koska siinä on seuranta. Ei voi ostaja esim. sanoa, että ei ole koskaan saanut ostamaansa tavaraa ja vaatia siten rahojaan takaisin.

Näillä periaatteilla olen pärjännyt hyvin. Okei, vaativat tietysti ylimääräistä vaivaa, ja joskus jää joku tavara ostamatta tai myymättä, mutta mitäs siitä. Uusi tilaisuus tulee yleensä ennemmin tai myöhemmin. Pitäkää vaan pilkunviilaajana, mutta omasta mielestä kyse on vain terveen maalaisjärjen käyttämisestä. KUKAAN jolla on ollut puhtaat jauhot pussissa, ei ole valittanut että onpas kauppojen teko vaikeaa kanssani. Päinvastoin. Ja mm. näiden periaatteiden ansiosta Huuto.netissä saamani palaute on 100-prosenttisesti positiivinen.
VIPMetal
16.10.2014 10:33:29

Aika härskiks on mennyt, jos puhelimessa menee jo läpi nää tyypit. Itellä riittää vielä uskoa kanssaihmisiin, vaikka näitä mätämunia on joukossa. Tietysti kusetetuks joutuminen laittais asiat uudestaan puntariin. Mutta paljon on ollu ja tulee olemaankin ihan tavallisia gäsin kourissa taistelevia janttereita täällä torilla, joiden kanssa on kiva turista kaupanteon yhteydessä.
"I'm waiting for a sunrise, I'm waiting for the end"
Ssyba
16.10.2014 11:14:41
standby: - en KOSKAAN maksa mitään muuta etukäteen tilille kuin korkeintaan postikulut, nekin tapauskohteisesti sen mukaan, mikä fiilis myyjästä on tullut. Seitsemän euron riskin saatan olla valmis ottamaan, jos kaveri muuten vaikuttaa luotettavalta

- kauppasumma postikuluineen tilille etukäteen, ja paketti lähtee postiin. Toimitan myös paketin seurantakoodin heti ostajalle tekstarilla/sähköpostilla.

Hassunhauskaa. Jos vähääkään useampi toimisi näin tuuhealla logiikalla niin kauppoja ei enää tehtäisi ollenkaan.

btw, jos joku foliohattu alkais kasvotusten asiallisesti kauppoja tehdessä penäämään multa jotain henkilöllisyystodistusta niin homma jäis siihen. Toki jos kyseessä on jotain oikeasti todella kallista, autot yms.
Karhu III, elämän nektariini...
JaaGeRMaisTeR
16.10.2014 11:33:49
Itsellä menisi kaupat standby:n kanssa samantien metsään. Tai no ehkä kasvotusten saattaa onnistua, jos vain puhelinta ei tarvitse käyttää yhteydenottoon.
Numb
16.10.2014 11:41:47

Kukin taaplaa tyylillään. Viimeksi tein 1600€ kaupat pikaviesteillä ja rahat tilille etukäteen. Toki muutamatkin tsekkaustoimenpiteet asiaan liittyivät.
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
Tympee Huttunen
16.10.2014 11:47:51
En tule näyttämään henkkaria ikinä koskaan missään jollekin, jolta ostan tai myyn kitarakamoja.

Stand By:lle ei tule mieleen, että joku voi napata vaikka sun sossutunnuksen siitä tai vaikka koko kortin?

Kerran yksi tyyppi osti multa 40€ kajarin ja lähtiessään kysy et voinko kirjoittaa kuitin. Olin vähän et minkä ihmeen takia. Perustelu oli vaan, että "jos tää ei toimi". Sanoin, että jos se ei toimi, niin tuo sen takaisin. Ostajalla on varaa valita myyjä ja myyjällä ostaja. Mä en lähtökohtaisesti jaksa säätää ylimääräisten juttujen takia ja joskus on ostaja paukutellut siihen tahtiin lisäkysymyksiä, että lopetan leikin nopeasti.

Ei sillä, kyllä mä myyntikuitin olen myös kirjoittanut, mutta siinä oli hyvä syykin.

Ja olen mä lähettänyt "tuntemattomalle" tyypille vahvarinkin testaukseen toiselle puolelle Suomea ennenkuin mikään raha on vaihtanut omistajaa. Tyyppi oli vain vanha nimimerkki täällä ja aktiivinen kirjoittelija. Terveissii vaan:)

Tosin tää "THG"-juttu on paha. Aiemmin iso tae myyjän aikeista on vanha tunnus.
Twinkle
16.10.2014 11:48:21
standby: Koetan myös välttää varastetun tavaran ostamista.

Eikä vaan yritys riittää, jos joskus nyt vähän lipsahtaa kuuman kaman puolelle niin mitä sitten...
Little Savage
16.10.2014 11:52:23
standby:

OSTAESSA:

- aina kun vain mahdollista, teen kaupat mieluiten kasvokkain ja pyydän saada nähdä myyjän henkkarit.

Täälläkin jäisi kaupat tekemättä. En välttämättä kulje henkkarit mukana joka paikassa. Toiseksi en näytä henkkareitani jollekin tuntemattomalle joka haluaa ostaa jotain.

Jos henkillöllisyys tunnukset on tärkeitä niin ilmoitathan etukäteen ennen tapaamista että haluat nähdä ne.
ÄÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄÄ. Anna sakkoa saatana.
Muovinen
16.10.2014 12:23:09

Numb: Kukin taaplaa tyylillään. Viimeksi tein 1600€ kaupat pikaviesteillä ja rahat tilille etukäteen. Toki muutamatkin tsekkaustoimenpiteet asiaan liittyivät.

Täytynee olla tyytyväinen omaan mnet-maineeseen, kun tosiaan saatiin noinkin iso kauppa ilman puhelua väännettyä. Avoimesti informaatiorikas profiili ja muutamat positiiviset kaupantekokommentit toki varmasti auttavat hommaa. Yritän muistaa laittaa myös nimen ja puh nron aina ensimmäiseen viestiin mukaan. Pieni mutta tärkeä säväys.

Aika rohkeastikin olen kyllä tyypeille rahaa laittanut tilille etukäteen, eikä ole vielä kosahtanut. Nyt pitää kyllä tutkaa vähän virittää tiukemmalle, koska tollasiin usean satasen tappioihin, joista nyt on raportoitu ei ole varaa.
Gary the pine
16.10.2014 14:22:07 (muokattu 16.10.2014 14:22:40)
Tohon aikaisempaan pitkään runoelmaan osto- ja myyntikäyttäytymisestä liittyen ( en viitti lainata sitä nyt tähän enää ), ihan perusjuttuhan on se, että ei voi vaatia yhtään enempää kuin on ite valmis tekemään. Ei voi ostaa yhdellä periaatteella ja myydä toisella. Jos odottaa muilta etukäteen fyrkkaa niin pitää olla myös ite valmis näin toimimaan.

Tai voihan sitä näköjään, mutta aikas dorkaltahan toi vaikuttaa. Ja juuei, multa on ihan turha kenenkään viiden minuutin tuttavuuden tulla papereita kyselemään jollei ole miekka hihassa.
Tulin, näin, paskoin housuun.
tender.insanity
16.10.2014 14:29:19 (muokattu 16.10.2014 14:29:32)
standby: Mulla on muutama perussääntö,...

Videoithan ostotapahtumat?
Jii-Gee
16.10.2014 14:44:32

tender.insanity: Videoithan ostotapahtumat?

Ja Suomen Virallinen Valvoja Aulis Gerlander tarkkailee vieressä että kaikki menee oikein.
70s Rokkenroll.. !! VIDEO
iec
16.10.2014 14:47:15

Muovinen: Täytynee olla tyytyväinen omaan mnet-maineeseen, kun tosiaan saatiin noinkin iso kauppa ilman puhelua väännettyä. Avoimesti informaatiorikas profiili ja muutamat positiiviset kaupantekokommentit toki varmasti auttavat hommaa. Yritän muistaa laittaa myös nimen ja puh nron aina ensimmäiseen viestiin mukaan. Pieni mutta tärkeä säväys.

Aika rohkeastikin olen kyllä tyypeille rahaa laittanut tilille etukäteen, eikä ole vielä kosahtanut. Nyt pitää kyllä tutkaa vähän virittää tiukemmalle, koska tollasiin usean satasen tappioihin, joista nyt on raportoitu ei ole varaa.

Olen todennut saman, eli reilulla kauppa tavalla saatu maine on tärkeä, ja mullakin on helppo tehdä kauppaa niiden kanssa joiden kanssa on tehty asialliset kaupat jo aiemminkin. Vastaavasti olen huomannut että mulle on maksettu etukäteen tilille ihan ostajan omasta aloitteesta. Ja valituksia ei ole tullut, kun olen rehellisesti kertonut mahdolliset puutteet myytävissä tuotteissa, sekä lähettänyt ne nopeasti ja varmasti. Joskus on jopa pohdittu pitkään onko joku pedaali ostajalle se oikea vai ei :).

Omien kokemusten pohjalta ymmärrän kyllä niitä, jotka ovat äärimmäisen varovaisia kaupankäynnissä . Suoraviivaisinta olisi aina tehdä kaupat naamatusten, mutta kun aika usein se gasituksen kohde on yli 500km päässä...

-iec
Ja niin päin pois...
tuquoque
16.10.2014 15:01:42
Kauempaa voi olla vaikea tehdä kauppaa tämänkin takia: "Koska jo kahdessa testaamassani on kaulan säätövara ollut tapissa tai kaula on ollut kiero (ei saa säädöillä korjattua), haluan käyttää kitaran ennen ostoa ammattilaisen tarkistettavana Helsingissä."

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=923055
m.
tender.insanity
16.10.2014 15:19:01
tuquoque: Kauempaa voi olla vaikea tehdä kauppaa tämänkin takia: "Koska jo kahdessa testaamassani on kaulan säätövara ollut tapissa tai kaula on ollut kiero (ei saa säädöillä korjattua), haluan käyttää kitaran ennen ostoa ammattilaisen tarkistettavana Helsingissä."

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=923055

Kai se tarkistuttaminen menee myyjän piikkiin, vaikkei kauppoja tulisikaan?
Laulava Kylätohtori
16.10.2014 15:26:36
iec: Olen todennut saman, eli reilulla kauppa tavalla saatu maine on tärkeä, ja mullakin on helppo tehdä kauppaa niiden kanssa joiden kanssa on tehty asialliset kaupat jo aiemminkin. Vastaavasti olen huomannut että mulle on maksettu etukäteen tilille ihan ostajan omasta aloitteesta. Ja valituksia ei ole tullut, kun olen rehellisesti kertonut mahdolliset puutteet myytävissä tuotteissa, sekä lähettänyt ne nopeasti ja varmasti. Joskus on jopa pohdittu pitkään onko joku pedaali ostajalle se oikea vai ei :).

Omien kokemusten pohjalta ymmärrän kyllä niitä, jotka ovat äärimmäisen varovaisia kaupankäynnissä . Suoraviivaisinta olisi aina tehdä kaupat naamatusten, mutta kun aika usein se gasituksen kohde on yli 500km päässä...

-iec

Juuri näin. Itsekin välillä jäänyt kaupat tekemättä oman liiallisen rehellisyyden takia. Itse pidän sitä jo eräänä tyhmyyden muotona, mutta toisaalta, puhdas omatunto on paras pään alunen. :)

Kyllä sen jossain kohtaa huomasi, että kun särmän kauppatoiminnan takia (ainakin toivon niin) sai plussia profiiliin, niin kauppa alkoi käymään paremmin ja ostajat maksavat pääasiassa hyvillä mielillä ennakkoon tilille.

Muutenkin en voi kuin ihmetellä omaa tuuria torilla, koska ihan muutamaa poikkeusta lukuunottamatta kaikki yhteyden otot ovat olleet asiallisia. Vaikuttaakohan se asiaan, että tulee harrastettua noita 'pappatyylisiä' 'vintagehenkisiä' vehkeitä, jotka mielletään ennemmin kevyempään musiikkiin kuin heavyyn tai metalliin...
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Krice
16.10.2014 15:51:10 (muokattu 16.10.2014 15:51:44)

Laulava Kylätohtori: Muutenkin en voi kuin ihmetellä omaa tuuria torilla, koska ihan muutamaa poikkeusta lukuunottamatta kaikki yhteyden otot ovat olleet asiallisia.

Se ei ole mikään ihme, koska ainakin esille tulleita huijareita taitaa tähän mennessä olla vain muutama.
sustain65
16.10.2014 16:21:58
Laulava Kylätohtori:
Muutenkin en voi kuin ihmetellä omaa tuuria torilla, koska ihan muutamaa poikkeusta lukuunottamatta kaikki yhteyden otot ovat olleet asiallisia. Vaikuttaakohan se asiaan, että tulee harrastettua noita 'pappatyylisiä' 'vintagehenkisiä' vehkeitä, jotka mielletään ennemmin kevyempään musiikkiin kuin heavyyn tai metalliin...

Siis mitä tarkoitat?
Numb
16.10.2014 16:25:27

sustain65: Siis mitä tarkoitat?

No sitä, että ei tuu sqqtananpalvovat liimatukkaiset liiterinpolttajat huijailemaan. Ni!
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)