Aihe: Digimikserit (live)
1 2 3 4 536 37 38 39 4047 48 49 50 51
jars
22.07.2014 19:44:50

Nuo Yamahan MG-mikserit on ehkä haikeimman kuuloisia lautoja mitä oon käpistellyt, on hintansa veroinen. Ja mulla ei todellakaan ole rima korkealla. Ite laittaisin tuosta setistä ekana vaihtoon.
teemu.myyrylainen
23.07.2014 11:49:59
Onko noissa Yamahan subeissa jakosuodinta?
Ei sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta niissä on alipäästösuodin joka suodattaa soundin subbarille sopivaksi. DSR112:ssa on kytkimellä HPF joka taas leikkaa alapään sieltä pois. Yksinkertaisesti siis signaali subbarille ja siitä yläkaapille jossa HPF pohjassa niin jako on hoidettu. Näin se on suunniteltu.
Kaikki yli 100kg keikoille ilmaiseksi.... läskiä tarvitaan PA:n edessä
HotWheels
25.07.2014 11:48:52
teemu.myyrylainen: vaihtakaa nuo db:n subit Yamahan DSR 118W subeihin.

Saakohan näitä mistään butiikista sen edullisemmin kuin mitä muutamien nettikauppojen hinnat on, eli n. 990 - 999/kpl?
pitk
26.07.2014 00:02:44 (muokattu 26.07.2014 00:03:59)

HotWheels: Saakohan näitä mistään butiikista sen edullisemmin kuin mitä muutamien nettikauppojen hinnat on, eli n. 990 - 999/kpl?

Aika paljon liittyy aiheeseen "Digimikserit (live)"? Kannattaisiko perustaa viestiketju "Saaks nää jostain halvemmal ku Thomanilt vai pitääks mun oikeesti kooklaa ite?"
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
HotWheels
26.07.2014 09:12:52
pitk: Aika paljon liittyy aiheeseen "Digimikserit (live)"
Aika vähän

pitk: Kannattaisiko perustaa viestiketju"
Ei kannata.

pitk: "Saaks nää jostain halvemmal ku Thomanilt"
Saa

pitk: pitääks mun oikeesti kooklaa ite?"
Ei löydy kooklella, oikeesti.
miksaajasetä
26.07.2014 18:19:07
HotWheels: Ei löydy kooklella, oikeesti.

Rohkeasti sitten vain puhelin käteen ja soittamaan läpi Yamahan jälleenmyyjiä, vaikka koko EU-alueelta.
Lennu
27.07.2014 00:16:18

miksaajasetä: Rohkeasti sitten vain puhelin käteen ja soittamaan läpi Yamahan jälleenmyyjiä, vaikka koko EU-alueelta.

Akku on loppu.
"Se on hiukan surullinen sirkus semmoinen, jossa voimamiehet pieksevät klovnit tajuttomiksi." -Qsine
jars
28.07.2014 13:51:39

HotWheels: Saakohan näitä mistään butiikista sen edullisemmin kuin mitä muutamien nettikauppojen hinnat on, eli n. 990 - 999/kpl?

Kannattaa kysyä Vantaanportin F-Musiikista.
pitk
12.10.2014 01:21:33

Nyt on taputeltu muutama keikka Yamahan QL- ja CL-sarjalaisilla. Ensikäden plussat ja miinukset:

+ Etuaste ja tiskin soundi
+ Dante; rakentelin heti kättelyssä kohtuullisen live-set-upin, jossa CL5 päämääräimenä, 2 kpl Rio 3224 räkkejä, yksi nelikanavainen Shure ULX-D langaton inputteina, yhteensä reilut 50 linjaa. Pikkumausteena MacBook, joka Dante Virtual Soundcardilla (DVS) kiinni setissä ajamassa surround-efektejä, neljä ränniä Main Stageen sisään ja kuusi takaisin (L, R, CL, CR, RL, RR). Koko soppa AES-EBU-linjaa Laken prosessoinnin kautta D&B D12/D6 päätteisiin. Eli signaaliketju kokonaisuudessaan digitaalinen, ei välissä AD/DA-muunnoksia. Hianosti pelitti, kolme päivää tosin rakensin settiä ja treenailin...
+ Dynaaminen eq
+ Riittävästi efektejä muuten vaan, ihan hyviä kaiken lisäksi
+ Kosketusnäyttö (välillä tosin snadisti hidas, taitaa tosin olla pätsäyksestä johtuvaa)
+ Riittävästi local in/out pinnassa

- Output-pätsejä useassa valikossa, lähtöjen viive- ja gain tasoja sekalaisesti riippuen onko Dante- vaoi Local-lähtö
- Valikoissa edelleen Jamahamaisesti todella sekavissa paikoissa asoioita
- Ei luurikuunteluviivettä
- CL5:ssa kun valitsee Mix-lähdön Central Logicissa ja täppää kosketusnäytöstä Sends on Faders, saattaa valinta siirtyä eri lähtöön!
- Pätsäyksessä ei usean kanavan yhtäaikaista pätsäystä (Dante toki kohtuu nopea hoitaa ulkopuolisella Dante kontrollerilla)
- Dante mountaus, laitteet ei ihan aina käykään kommunikoimaan, välillä saattaa vaatia usean yrityksen
- Helvetin huonot käyttöohjeet, etenkin ongelmanratkaisun osalta. Koittakaas etsiä esim Sync Error... Jos joku löytää, niin kertoo mullekin
- Todella erikoinen Custom layer-ajattelu; vrt iLive, jossa mikä liuku tahansa voi olla mitä vaan, missä vaan.
- Ei pese mun sukkia
- Kanavien nimeäminen; Tää on ehkä ENITEN hanurista: Ensin pitää vaihtaa home/toglella ruutuun usean kanavan näkymä, sitten täpätään kanavan otsikkoa, jonka jälkeen riviä, jossa kanavan nimi ja tadaa heti neljännen täpytyksen jälkeen päästään nimeämään kanavaa, joka tietenkään ei ole high lightina, vaan halutakseen kirjoittaa kokonaan uuden nimen, pitää ensin painaa clear-knaapulaa... ...tu, ei näin! Mun mielestä mun pitää päästä tähän asiaan kiinni esim painamalla kanavan nimeä kosketusnäytöllä. Fränk Jamaha on toasin päättänyt, että kyseisestä kuvakkeesta siirrytään edelliseen tahi seuraavaan kanavaan. Tällaista todella epäjohdonmukaista ajattelua on pitkin konsolin arkkitehtuuria. Mun mielestä jos painan jotain asiaa, pääsen siihen asiaan. Ed main Fränk on ilmeisen eri mieltä aiheesta.
- Kaikki (etenkin pinnan) local I/O-täpselit XLR. Voisi nyt olla parit plugit ja RCA:t, ei tarttis pelleillä DI-boksien kanssa, että saa iPodin kiinni. Joojoo, on pro ja voinhan mä tehä miniplugi-XLR-adapterin. En tee, riittävän moni kolleega on polttanu puhelimensa ja/tai tietokoneen sisäisen äänikortin Mustanaamiovirralla.

Kertokaa, jos jossain kohdassa en oo vaan tajunnu.

Pitk.
Kalkutan Konepaja
miffe
13.10.2014 03:02:11
pitk: Kertokaa, jos jossain kohdassa en oo vaan tajunnu.

Kah, en sit olekaan tyhmä - en ainakaan yksin. Ton vehkeen käyttö(epä)logiikka nyt ei vaan ole mun juttu. Ääneltään se on about sama kuin LS9/M7CL, jos vaan etuasteet ovat samat. Itse ostaisin mieluummin vain Dante-kortteja vanhoihin lautoihin, jos sellaisia olisi nurkissa pyörimässä.

Ehkä ole kalkkeutunut pahasti iLiven toimintaan, koska ei mulle maistu Digicot eikä Midaksenkaan digidigit. Venue on ihan jees, jos käyttöpintana on SC48. Kauheen nihkeä ole, tiedän sen.
entinen turkulainen
olavi_t
14.10.2014 11:23:13 (muokattu 15.10.2014 09:54:59)
Pari vastausta noihin mietintöihin.

- Output-pätsejä useassa valikossa, lähtöjen viive- ja gain tasoja sekalaisesti riippuen onko Dante- vaoi Local-lähtö

Noita ulostulopatcheja on joo parissa paikassa, johtuen fyysisestä- ja verkko-pätsistä. Tätä ei oikein voi välttää.
Viiveet ja gainit löytyvät kaikille lähdöille samasta paikasta ja samanlaisina: I/O Device -> Dante Patch -> Output port setup

- Ei luurikuunteluviivettä

Luuriviive löytyy kohdasta Monitor -> Monitor laajennus vasemmasta reunasta, sieltä viiveen säätö. Cuessa ei tosin viivästyksen mahdollisuutta.

- CL5:ssa kun valitsee Mix-lähdön Central Logicissa ja täppää kosketusnäytöstä Sends on Faders, saattaa valinta siirtyä eri lähtöön!

Joo, painamalla sends on fader kosketusnäytöltä, siirtyy se edelliseen käytössä olleeseen send on fader lähtöön automaagisesti.

- Pätsäyksessä ei usean kanavan yhtäaikaista pätsäystä (Dante toki kohtuu nopea hoitaa ulkopuolisella Dante kontrollerilla)

Sisääntulopätsin voi tehdä yksinkertaisimmillaan automaattisesti, tai tallentaa sen libraryyn. Ulostuloissa näin ei valitettavasti voi tehdä. Olen ehdottanut ulostulojen tallennusmahdollisuutta Y:lle, mutta ainakaan vielä sitä ei ole toteutettu.
Edit. Dante-controllerilla voi toki tallentaa valmiita routtauksia.

- Dante mountaus, laitteet ei ihan aina käykään kommunikoimaan, välillä saattaa vaatia usean yrityksen

Tämä on satunnaisesti tullut itsellänikin eteen. Eli joskus (harvoin) laite ei tunnistu automaattisesti. Aina laitteet on tosin löytyneet online-devices listalta, josta napsauttamalla ne on myös joka kerta saanut paikalleen. Välillä myös kärsivällisyys (30sec) on auttanut.

- Helvetin huonot käyttöohjeet, etenkin ongelmanratkaisun osalta. Koittakaas etsiä esim Sync Error... Jos joku löytää, niin kertoo mullekin

Juuh. CL Reference Manual s. 256

- Todella erikoinen Custom layer-ajattelu; vrt iLive, jossa mikä liuku tahansa voi olla mitä vaan, missä vaan.

Hmm. Tarkoitatko, että kaikkien layereiden pitäisi olla kustomoitavissa? Tämä tosiaan ei ole mahdollista.

- Ei pese mun sukkia

Jännä homma... Mun sukat toi kyllä pesee ihan nätisti.

- Kanavien nimeäminen; Tää on ehkä ENITEN hanurista

Normaali kanavanäkymä -> Pätsineliö -> Name-välilehti. Tämän jälkeen voi selectillä siirtyille eri kanavien välillä. (Sori jos tämä oli juurikin mitä tarkoitit eeppisellä perseilyllä)

- Kaikki (etenkin pinnan) local I/O-täpselit XLR. Voisi nyt olla parit plugit ja RCA:t, ei tarttis pelleillä DI-boksien kanssa.

Soittele niin saat halvalla MY8AD24...:)

Toivottavasti edes joku kohta selveni hiukan.

Ilkka / F-Audio
pitk
14.10.2014 13:26:07

Kiitos näistä,

yksi uusi murhe ilmeni juuri: Koittaessamme pätsätä Shure ULX-D-sarjan langattomia, viisi konetta toimii hyvin, kaksi mountaantuu kyllä, mutta niitä ei saa pätsättyä Danteen. Toisen koneen resetoinkn vielä ja kaikki asetukset ovat samalla tavalla kuin muissakin langattomissa.
Kalkutan Konepaja
olavi_t
14.10.2014 13:50:06
Koittaessamme pätsätä Shure ULX-D-sarjan langattomia, viisi konetta

Hmmm. Erikoista. Onhan kaikilla omat Y00x id:t ja samat firmikset?
Eikö pätsäys onnistu edes dante-controllerilla?

ilkka
pitk
14.10.2014 13:56:47

olavi_t: Hmmm. Erikoista. Onhan kaikilla omat Y00x id:t ja samat firmikset?
Eikö pätsäys onnistu edes dante-controllerilla?

ilkka

pitää testata sitä vielä. Erikoista on se, että CL5 antaa pätsätä, mutta QL1 ei.

Pitk.
Kalkutan Konepaja
miffe
15.10.2014 06:48:51 (muokattu 15.10.2014 06:50:48)
markotetri: CeeÄllä kuulostaa selkeämmältä ja lopputulos on pienemmällä vaivalla parempi. Veikkaan, että kyseessä on summaukseen liittyvät jutut. Paha sanoa. Ero on kuitenkin huomattava.

Sitten voisikin suorittaa kaksoissokkotestin (ABX) isommalla porukalla.

Viimeksi itse osallistuessani sekä kone A että B olivat tasan sama laite. Silti kuuntelijat löysivät suuriakin eroja äänessä.

Kun nyt olen kuitenkin mitannut nuo kolme mainittua tiskiä AES3-liityntää (sekä in että out) käyttäen siten, että sisään menee kaksi signaalia ja ulos tulee yksi summa, niin ainakin 48k/20b signaalilla kaikki tuuttasivat bitilleen saman ulostulon.

Psykoakustiset ilmiöt olisi syytä poistaa yhtälöstä mahdollisimman tehokkaasti.

Yhdessä asiassa CL5 kyllä pesee nuo muut mainitut. De-esseriin tuodut lisäsäädöt helpottavat elämää merkittävällä tavalla. Tämän olen nyt pannut merkille pari iltaa putkeen CL5-bulsalla vedettyäni.

Samat algoritmit siellä pöydän sisällä periaattessa on.

Mutta silti en lähde sanomaan että vaikkapa Digicon vehkeissä asiat on oudoissa paikoissa jos ne on eri paikassa kuin Yammussa... :P

Tottumiskysymyksiähän nämä ovat.
entinen turkulainen
olavi_t
15.10.2014 09:48:45
miffe: Sitten voisikin suorittaa kaksoissokkotestin (ABX) isommalla porukalla.

Mä voin hoitaa LS9/QL1/CL1 mestoille, jos sokkoilu kiinnostaa.
Jos testiin saisi vielä vaikkapa Digicon, Soundcraftin ja Midaksen, niin hommahan saattaisi olla kiinnostavaa :)

Jos tähän vielä yhdistäisi markkalaager/jallu-tastingin niin avot!

-ilkka
pitk
15.10.2014 16:02:05

olavi_t: Mä voin hoitaa LS9/QL1/CL1 mestoille, jos sokkoilu kiinnostaa.
Jos testiin saisi vielä vaikkapa Digicon, Soundcraftin ja Midaksen, niin hommahan saattaisi olla kiinnostavaa :)

Jos tähän vielä yhdistäisi markkalaager/jallu-tastingin niin avot!

-ilkka

Hei, mä lähen tohon vikaan, jos on makkaraa kans vertailtavana.

Pitk.
Kalkutan Konepaja
rintapek
16.10.2014 12:53:54

pitk: Hei, mä lähen tohon vikaan, jos on makkaraa kans vertailtavana.

Pitk.

Oliskohan harraste- amatöörille tilaa testipaikalla.? Oluen, jallun ja makkaran asiantuntija mä kyllä olen.

Mahtuisko tohon testiin x32? Vaik on vissiin vähän eri hintaluokan vehjes. Ja referenssiksi joku yleisesti hyväksytty analogi.

Mut mitä Miffe sanoi tosta psykoakustiikasta, niin mä en kyl tiedä miten tommoinen testi tehtäis, et asiassa olis jotain tolkkua. Jos joku tietää, niin hyvä nin.

Kun mun mielestä ei oikein o järkeä testillä mis digilautaan syötetään digitaalista signaalia ja otetaan se D/A muunnoksen jälkeen muokkaamattomana ulos. Mahtaako tossa eri tiskien välillä ääneen syntyä käytännön kannalta merkittäviä eroja? Tarttis vissiin ruokkia pöytiä useemmalla mikkisignaalillakin?

Toisekseen, eiks digitiski hankita sen vuoksi, et se on all-in-one? Gatet, kompurat, equt ja efektit, nin mites niitä saundillisesti testattais? Eri laitteiden samat numerot kun ei välttis tarkoita äänellisesti samaa ja samannimisissä efekteissä on merkkien välillä eroa.

Käytettävyyttähän tommoisessa saunditestissä ei voi testata ja se on kait maku- ja tottumisasia.
Sami_T
16.10.2014 18:03:49 (muokattu 16.10.2014 18:06:42)

pitk: voinhan mä tehä miniplugi-XLR-adapterin. En tee, riittävän moni kolleega on polttanu puhelimensa ja/tai tietokoneen sisäisen äänikortin Mustanaamiovirralla.

Jättää XLR-liittimien ykköspinnit kytkemättä -> valmis. Mä oon vielä yleensä tällänny jonkun asiasta kertovan teipin siihen miniplugin viereen niin ei tarvi arvailla.
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.fi
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)