Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miten paras hiljainen kitara soundi?
1 2 3 4 5
Jopel
07.10.2014 17:40:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei,
 
Muutama vuosi nyt olen kotona soitellut aina kytkemällä kitaran suoraan interfaceen ja siitä sitten jonkun ohjelman kautta kuulokkeisiin. Ongelmana vaan on että tämä soundi on melko paska ja tuntuu sellaselta "tyhjältä" ja "littanalta". Vähän vaikea selittää mutta tälläinen kokoonpano on ihan ok jos soittaa vaan sointuja tai cleania yms mutta jos koittaa vähäänkään heittää mitään yksittäisiä nuotteja niin ne ei vaan millään soi vaan jää todella laimeaksi.
 
Päätin nyt että on aika parantaa tätä kokemusta ja saada ihan kunnollinen soundi joka ei häiritse naapureita. Niimpä kysyisinkin vinkkejä josko joku osaisi ohjata minut oikealle polulle miten saisin parhaalla tavalla paranneltua soundia kun kyseeseen ei siis tule vahvistimen kanssa soitto. Omistan perus halvan 48 kHz/24-bit interfacen mutta en tiedä vaikuttaako se nyt niin hirveästi. Olin ajatellut tollasta keinokuormaa.
 
http://www.custom-sounds.com/koch-load-box-lb120ii-p-2233.html
 
Omistan Marshall JVM410H nupin niin tuolla ilmeisestikkin saisi virrat leikattua ja kuuntelukelpoista kamaa ilman kaappia. Olen kokeillut vahvistimen emulated line outtia mutta tämä käsittääkseni ohittaa putket ja soundikin on sen mukainen. Osaako joku siis sanoa onko tällainen ratkaisu hyvä kotona treenailuun vai saako jollain keinolla / uudella interfacella parempaa soundia kuulokkeisiin ja miksei pieneen äänittelyynkin? Onko joku tehnyt tällaista keinokuorma kikkailua?
 
saastara
07.10.2014 19:07:36 (muokattu 07.10.2014 19:11:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosta kyseisestä lodjusta ei ole kokemusta, mutta omaan kokemuksen nojalla se mikä kusee näissä härpättimissä, softissa ja mallintimissa, oli ne sitten analogi- tai digitaalimeiningillä, on juurikin se kaappimallinnus. Monissa softissa ja multipaavoissa alkaa tuo vahvistinmallinnus olla huomattavan kovalla mallilla, mutta kaappimallinnus kusee vrt mikitetty kaappi.
 
Mutta siis aiheeseen palatakseni, jos vahvarilla soittelu ja sen mikittäminen ei tule kysymykseen, on valitettavasti hyväksyttävä se 'paska soundi' yhtenä realiteettina siinä kokonaisuudessa.
 
Putkinupilla ja keinokuormalla on toki lähtöasetelma melkoisesti parempi jo kuin piuhalla suoraan äänikorttiin, mutta edelleen edessä on se kaappimallinnus.. Diginä joku muutaman millisekan staattinen impulssi tai analogina joku filtteriverkko.. Kummallakin voi saada hyvää soundia, mutta kumpikaan ei kuulosta kyllä mikitetyltä kaapilta.
 
Keinokuorma saattaa tuoda jotain helpotusta soundiin mutta todellisuudessa se kaapin, ja ennen kaikkea myös volumen vaikutus siihen 'hyvään' kitarasoundiin on lähes yhtä suuri kun se, että putket hehkuu.. Se, että kartiot puskee ja lepattaa, työntää ääntä ja ilmaan eessuntaas, ja kitara resonoi ja reagoi siihen, et sä sitä saa vaan ulos keskusteluvolalla vaikka olisi millainen Keinokuorma välissä..
 
Eli juu, Keinokuorma saattaa auttaa.. Todennäköisesti auttaa, mutta kannattaa ostaessa pitää kuitti tallessa, jos se ei autakaan niin paljon kun toivoi.. Puhtaasti digitaalisista ratkaisuista kehuvat, että Kemper olisi ihan ässä tuossa vahvarin mojo-osaston mallintamisessa.. Itse en osaa sanoa kun on varmaan ainoa mallinnushärpätin jota en ole testannut. Se onkin sitten kyllä
8x keinokuormaa kalliimpi, mutta JVM:n hinnalla semmoisen kyllä varmaan käytettynä poistaisi.
 
"I've suffered for my music. Now it's your turn"
hallu
07.10.2014 19:41:00 (muokattu 07.10.2014 19:43:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jopel: Hei,
 
Muutama vuosi nyt olen kotona soitellut aina kytkemällä kitaran suoraan interfaceen ja siitä sitten jonkun ohjelman kautta kuulokkeisiin. Ongelmana vaan on että tämä soundi on melko paska ja tuntuu sellaselta "tyhjältä" ja "littanalta". Vähän vaikea selittää mutta tälläinen kokoonpano on ihan ok jos soittaa vaan sointuja tai cleania yms mutta jos koittaa vähäänkään heittää mitään yksittäisiä nuotteja niin ne ei vaan millään soi vaan jää todella laimeaksi.
 
Päätin nyt että on aika parantaa tätä kokemusta ja saada ihan kunnollinen soundi joka ei häiritse naapureita. Niimpä kysyisinkin vinkkejä josko joku osaisi ohjata minut oikealle polulle miten saisin parhaalla tavalla paranneltua soundia kun kyseeseen ei siis tule vahvistimen kanssa soitto. Omistan perus halvan 48 kHz/24-bit interfacen mutta en tiedä vaikuttaako se nyt niin hirveästi. Olin ajatellut tollasta keinokuormaa.
 
http://www.custom-sounds.com/koch-load-box-lb120ii-p-2233.html
 
Omistan Marshall JVM410H nupin niin tuolla ilmeisestikkin saisi virrat leikattua ja kuuntelukelpoista kamaa ilman kaappia. Olen kokeillut vahvistimen emulated line outtia mutta tämä käsittääkseni ohittaa putket ja soundikin on sen mukainen. Osaako joku siis sanoa onko tällainen ratkaisu hyvä kotona treenailuun vai saako jollain keinolla / uudella interfacella parempaa soundia kuulokkeisiin ja miksei pieneen äänittelyynkin? Onko joku tehnyt tällaista keinokuorma kikkailua?

 
No mulla on juurikin tuo kaavailemasi laite ja itse olen siihen ollut tyytyväinen, mutta eihän se mikään ihmeiden tekijä ole ja kalliskin on. Itselleni se on välttämätön voidakseni kesyttää Fender BluesDeVilleni kotikäyttöön sopivaksi ja tuo Koch LB120 tekee juuri sen minkä lupaakin eli vahvaria voi vaimentaa haluamansa määrän ja sitä voi soittaa vaikka mykkänä ja Koch parantaa vahvistimen liitettävyyden nykyaikaiselle tasolle eli Plug&play. Se soundi on sitten toinen juttu ja olen nimim. saastaran kanssa samaa mieltä, että se mahtisoundi on oikeasti liikkuvaa ilmaa ja jos sen vaimentaa keinokuormalla, niin ilma ei liiku ja silloin soundi ja sen vaikutelma on aivan toinen. Mielestäni soundi linjasta on ihan ok, mutta jos hyvää soundia hakisin, niin kaiuttimen mikittäminen olisi varmaan kuitenkin se ratkaisu. Tossa pari klippiä, jossa soolokitara tulee Kochin kaappisimuloidusta linjasta, mutta muutakin efektiä on käytössä. Toivottavasti saat vähän käsitystä.
 
http://maihinnousu.net/s/18884
http://maihinnousu.net/s/21068
 
Sellainen seikka tuli mieleen, että kun sanoit, että soudisi on jotenkin "lättänä", niin tuntuuko että kitara on niin kuin "naamassa" eli tilan tuntu puuttuu??? jos niin on, niin siihen asiaan saa helpotusta äänitysohjelmasi efektivalikoimasta eli voit käyttää erilaisia tila ja kaikuefektejä ja toki moniraitaäänityksessä equttamalla eli rajaamalla vähän sitä taajuustonttia jolla eri soittimet soivat, niin tulee erottelevampi vaikutelma ja tilan tuntua. Ihan vahvistimen oma rewerb on ensimmäinen asia jolla soundin saa vähän hengittämään ja ilmavammaksi. Jos soitat kuivalla soundilla, niin vahvistimen kaiuttimen kautta tuleva soundi soi siinä huoneessa jossa soitat ja siihen soudiin tulee sillä tavalla sitä tilan tuntua, mutta linjasta se menee narulle ihan kuivana joten se tila pitää rakentaa keinotekoisesti kaikuefektillä.
 
Anteeksi jos väännän rautalangasta sulle ihan itsestäänselvyyksiä, mutta en tiedä lähtötasoasi ja silloin kun itse aloitin, niin olisin ollut iloinen kun joku olisi näitä asioita kertonut (varmaan kertoikin, mutta en ymmärtänyt.).
 
En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja
Danko
07.10.2014 19:57:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noita Axe-Fx2:n ja Eleven Rackin kaappimallinnuksia on tullut muutamaan otteeseen a/b-vertailtua oikean mikitetyn kaapin kanssa, ja hävettävän lähelle niillä kyllä pääsee. Tietysti sitten kun levylle äänitetään roppakaupalla raitoja, niin se ero aina kertaantuu.
 
Toi Kemper vaikuttais myös mielenkiintoiselta vaihtoehdolta: http://youtu.be/QwDXJDZfKnQ
 
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
saastara
07.10.2014 20:00:05 (muokattu 07.10.2014 20:03:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hallu sivusi tuossa myös ihan hyvää pointtia tuosta tilasta.. Usein nuo kaappimallinukset ovat analogimaailmassa pelkkiä filtteriverkkoja, jotka parturoivat sitä signaalin taajuusvastetta muistuttamaan enemmän mikitettyä kaappia.
 
Se on kuitenkin edelleen pelkkää kuivaa signaalia, mitä mikitetty skeba ei ikinä voi olla. Mikitetty kaappi soi aina jossakin tilassa, ja jopa kuolleimmassa ja pienimmässä äänityskopissa se ääni elää siinä huoneessa ja vaikuttaa siihen, mitä se mikki poimii, vaikka se mikki olisi puolen sentin päässä kartiosta.
 
Toi on kanssa yksi semmoinen juttu, mikä kannattaa pitää mielessä.
 
E: Danko:Noita Axe-Fx2:n ja Eleven Rackin kaappimallinnuksia on tullut muutamaan otteeseen a/b-vertailtua oikean mikitetyn kaapin kanssa, ja hävettävän lähelle niillä kyllä pääsee. Tietysti sitten kun levylle äänitetään roppakaupalla raitoja, niin se ero aina kertaantuu.
 
Nää on näitä.. Itse juuri myin AxeFx2:n pois kun ei se äänityksissä kuitenkaan sitten soundannut siltä mitä itse haki. Toki tähän liittyy oikeasti paljon enemmän workflow- ja fengshui-kysymykset kun soundi sinällään.
 
"I've suffered for my music. Now it's your turn"
ReBeat
07.10.2014 20:20:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon harrastanut kikkailua keinokuorman ja jonkinlaisen "filtteriverkon" kanssa. Joskus alottelin jotain näytteitä tonne, mutta nuo keskittyivät vielä aika säröisiin menoihin.
 
Tavoitteena oli saada ruuvattua elävän kuuloista huijaussoundia niinkuin olis ollut mikitetty kaappi ja jonkinlainen huonetila kyseessä + putkivahvari kärsimyksen rajoilla. Näytteet on siis vedetty hiljaisesti sängyn laidalla suoraan linjaan ja kuulokkeet päässä.
 
Hieman keskenään erityyppisiä on esim. clipit 005, 006 ja 011.
 
http://maihinnousu.net/a/2789
 
Danko
07.10.2014 20:33:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: Nää on näitä.. Itse juuri myin AxeFx2:n pois kun ei se äänityksissä kuitenkaan sitten soundannut siltä mitä itse haki. Toki tähän liittyy oikeasti paljon enemmän workflow- ja fengshui-kysymykset kun soundi sinällään.
 
Aijaa. Mä taas oon harkinnut sen ostamista, koska putkipäätteen ja mikitetyn kaapin kanssa soundi menee ihan täydestä läpi, ja plussana saa vielä asetuksetkin talteen. Tää nyt ei tietty palvele enää ketjun otsikon aihetta.
 
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
saastara
07.10.2014 20:37:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danko: Aijaa. Mä taas oon harkinnut sen ostamista, koska putkipäätteen ja mikitetyn kaapin kanssa soundi menee ihan täydestä läpi, ja plussana saa vielä asetuksetkin talteen. Tää nyt ei tietty palvele enää ketjun otsikon aihetta.
 
Niin siis juurikin näin.. Eli putkipäätteellä ja kaapilla toimii kuin häkä. Kuten sanoin, noissa mallintavissa alkaa tuo vahvistinosasto olla aika pelottavan hyvä.
 
Itse tarkoitin siis justiinsa niillä Axen omilla kaappimallinnuksilla. Niillä meno oli aina vähän semmoista tappelua.
 
"I've suffered for my music. Now it's your turn"
saastara
07.10.2014 20:54:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ReBeat: Oon harrastanut kikkailua keinokuorman ja jonkinlaisen "filtteriverkon" kanssa. Joskus alottelin jotain näytteitä tonne, mutta nuo keskittyivät vielä aika säröisiin menoihin.
 
Tavoitteena oli saada ruuvattua elävän kuuloista huijaussoundia niinkuin olis ollut mikitetty kaappi ja jonkinlainen huonetila kyseessä + putkivahvari kärsimyksen rajoilla. Näytteet on siis vedetty hiljaisesti sängyn laidalla suoraan linjaan ja kuulokkeet päässä.
 
Hieman keskenään erityyppisiä on esim. clipit 005, 006 ja 011.
 
http://maihinnousu.net/a/2789

 
Ihan yrmyn kuuloinen soundi.. Onko sulla tossa keinokuorman perässä joku sun itseduunaama kaappispedu vai minkälainen viritelmä?
 
"I've suffered for my music. Now it's your turn"
ReBeat
07.10.2014 21:31:07 (muokattu 07.10.2014 21:31:49)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: Ihan yrmyn kuuloinen soundi.. Onko sulla tossa keinokuorman perässä joku sun itseduunaama kaappispedu vai minkälainen viritelmä?
 
Ensin on Palmerin kaappisimulaattori, joka on pelkkä analoginen EQ. Sen jälkeen on vanhan Sony-multiefektin kivikautinen "vahvistinmallinnus", joka on pelkkä digitaalinen EQ. Seuraavaks tuossa oli mukana lievää digi-compressointia, joka ei kuitenkaan ole pakollinen juttu tässä kokonaisuudessa. Sitä oli mukana vaan "makuasiana". Seuraavaks on digitaalinen bandpass filtteri. Eli käytännössä tossa ketjussa on kolmeen kertaan pelkkää equtusta. Lopuksi on vähän digi-kaikua tuomaan "tilassa olemista".
 
Heguli
08.10.2014 12:49:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paras vaihtoehto on mallintava multi/pedaali tai vastaava. Tämä esim. on varsin mainio: http://www.thomann.de/fi/zoom_multi_stomp_ms50g.htm
 
Loppu on kiinni ruuvaamisesta, eli eq, comp ja kaiut. Siis jos äänitellään. Suoraan interfaceen soitettu signaali on usein eloton ja tumppu.
 
tomboarmageddon
08.10.2014 13:30:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joskushan myytiin semmosia laatikoita missä on sisällä kajari ja mikki. Oikeella tyrkalla luukutetaan sitä ja monet kehui soundia. Sitä en tiedä paljonko ulos vuotaa soundia enkä muista valmistajaa, mutta kuullostais ratkaisulta ongelmaasi. Täysin analoginen siis.
En oo koitranut itse. Luin jostain rytmi tms lehdestä kauam aikaa sitten. Kai semmosen vois ittekkin väsätä? Varmaam aika pieni kajari ja vahvistin riittää kun umpinainen boxi.
 
Arkka
08.10.2014 14:15:45 (muokattu 08.10.2014 14:28:11)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomboarmageddon: Joskushan myytiin semmosia laatikoita missä on sisällä kajari ja mikki. Oikeella tyrkalla luukutetaan sitä ja monet kehui soundia. Sitä en tiedä paljonko ulos vuotaa soundia enkä muista valmistajaa, mutta kuullostais ratkaisulta ongelmaasi. Täysin analoginen siis.
En oo koitranut itse. Luin jostain rytmi tms lehdestä kauam aikaa sitten. Kai semmosen vois ittekkin väsätä? Varmaam aika pieni kajari ja vahvistin riittää kun umpinainen boxi.

 
Eli isolaatiokaappi. Isolation cabinet, iso cab, isolation box.. siinä hakusanoja. Tein itelleni vanhasta piirongin kaapista kahdella markalla kun satuin saamaan villaa ilmaseksi. Ei todellakaan varmaan niin hiljanen kuin kunnolla tehdyt, mutta ainakin keinokuorman kaverina kerrostalosoitossa ihan ok.
 
https://www.youtube.com/watch?v=acAwsNM127I
 
Tuos demolla nyt saundi ei ole mikään edustavin, mutta kyl tuosta kuvaa saa kuinka röytäen sen saa oikeasti tehdä. Tää kaappi tosiaan tehtiin tyylillä "prototyyppi", eli romut sisään ja ovi kiinni, ei mitään mittailua tms. Ajatuksena oli tehdä sitten toinen kunnollinen kun oppii ja näkee miten homma ylipäätään toimii, mutta jäikin sitten tuo käyttöön kun toimi ok. Mulla olis jotain uudempiakin demoja paremmalla saundilla, mutta ne on niin paskasti soitettu etten kehtaa linkata :)
 
varakeef
08.10.2014 17:46:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danko: Tietysti sitten kun levylle äänitetään roppakaupalla raitoja, niin se ero aina kertaantuu.
 
Minusta se on nimenomaan toisinpäin. Mitä enemmän tavaraa, sitä vähemmän yksittäisistä soundeista saa selvää ja sitä vähemmän yksittäisen raidan soinnilla on väliä.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Antti1
08.10.2014 17:53:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Minusta se on nimenomaan toisinpäin. Mitä enemmän tavaraa, sitä vähemmän yksittäisistä soundeista saa selvää ja sitä vähemmän yksittäisen raidan soinnilla on väliä.
 
Mä taas miellän homman niin, että mitä enempi kamaa sitä suurempi kontekstiin sopivan soundin merkitys on. Monesti noi "sinnepäin soundit" ei mene siihen hyvään suuntaan vs. aito asia.
 
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
hallu
08.10.2014 17:55:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Minusta se on nimenomaan toisinpäin. Mitä enemmän tavaraa, sitä vähemmän yksittäisistä soundeista saa selvää ja sitä vähemmän yksittäisen raidan soinnilla on väliä.
 
Väliä voi olla sikäli, että jos jokaisen raidan virhe on samanlainen tai se kuulustaa juuri samalla tavalla huonolta ja niin silloinhan se kyseinen ominaisuus soinnissa kertautuu ja korostuu. Mielestäni yksittäisen raidan soinnilla on vähemmän väliä silloin jos erilaiset raidat kompensoi vähän toistensa "virheitä" tjsp.
 
En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja
askomiko
08.10.2014 21:27:41 (muokattu 08.10.2014 21:33:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kemperillä ja Axella saat hyvää suoraan. Nykyistä nuppia hyödyntäen saat aikalailla kivaa soundia, jos otat jollain vekottimella siitä suoran linjasoundin, niin ettei välissä ole keinokuorman tekemää huonon kuuloista kappimallinnusta, ja sitten tietokoneessa ajelee sen IR-kaappimallinnuksen läpi. Kun nuppi jo on, tämä on halvin tapa.
 
Two Notes Torpedo -sarjan laitteet tekee tämän kerralla, jos moinen kiinnostaa.
 
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Hanuriin
09.10.2014 10:15:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heguli: Paras vaihtoehto on mallintava multi/pedaali tai vastaava.
 
Anteeksi vain, mutta en ymmärrä miten pedaali eroaa interface-tietokone-yhdistelmästä. Pedaali koittaa tehdä saman mutta on rajoittuneempi.
 
hallu
09.10.2014 11:05:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hanuriin: Anteeksi vain, mutta en ymmärrä miten pedaali eroaa interface-tietokone-yhdistelmästä. Pedaali koittaa tehdä saman mutta on rajoittuneempi.
 
Tietokone ja äänikortti ilman pedaalia on sikäli parempi, että kuivaa signaalia on sekvensserissä helpompi jatkossa työstää rajattomasti ja vaikka reampata. Toisaalta siinä jää ainakin yksi AD/DA muunnos matkanvarrelta pois (joskin laadukkaat muuntimet eivät varmaan olennaisesti huononna sitä signaalia, mutta ainakin henkisesti vähentää sen autenttisuutta). Jos käytetään puhtaasti analogisia pedaaleja, vahvistimia, etc. niin tilanne on toinen ainakin henkisen autenttisuuden näkökulmasta. Mielikuviteltu laatuhan on tärkeää ihmiselle sekin.
 
Ainoa selkeä etu joka itselle tulee mieleen, niin digitaalisissakin pedaaleissa käytettävyys on moninverroin parempaa kuin tietokoneessa, mutta minkä verran sillä on merkitystä äänitysprosessissa, jossa lopputyöstö tehdään kuitenkin tietokoneella.
 
En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja
Heguli
09.10.2014 15:49:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hanuriin: Anteeksi vain, mutta en ymmärrä miten pedaali eroaa interface-tietokone-yhdistelmästä. Pedaali koittaa tehdä saman mutta on rajoittuneempi.
 
Ei teknisesti mitenkään, eli pedaali kytketään interfaceen. Ja miten niin rajoittunemmin, oikeastaan päinvastoin koska perussoundi on jo hyvä. Sehän on äänittämisen perusjuttuja: hyvä soundi kuulostaa valmiiksi hyvältä, paskasta et saa ruuvaamallakaan kuin kohtalaisen. Itsellä löytyy Waves GTR ja CLA guitar, mutta silti nykyään äänitän mallintavalla ja lopputulos on parempi. Suora signaali kitarasta interfaceen on yleensä tunkkainen. Eron huomaa kyllä kun kokeilee...
Miksi nähdä vaivaa ja yrittää tehdä 100 w marsuista hiljaisia kotioloissa, kun on paljon parempiakin ratkaisuja.
 
Ja koska yleensä halutaan ymmärtää väärin, niin paras ratkaisu äänitykseen mielestäni on laadukas mikitetty vahvistin, hyvä vireessä oleva kitara ja soittaja. Studiossa ja treenikämpällä onnistuu, tuskin kerrostalossa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «