Niskamies 22.05.2004 21:59:57 | |
---|
Elikkä irrotin tänään parit xlr:t yhestä piuhasta, ja siellä näytti olevan kolme johtoa, kun instrumenttipiuhassa on kaksi. Eli voiko sitä mikkikaapelia käyttää instrumenttipiuhoissa? Kun sitä on ylimääräsenä montakymmentä metriä. Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita. |
Safaweb 22.05.2004 22:48:11 | |
---|
Kokeile. Jätä se yksi johto kokonaan kolvaamatta. Kyllä sen pitäisi toimia. Basistit: tyhmiä ja hiljaisia
Rumpalit: tyhmiä ja äänekkäitä
Kitaristit: itserakkaita
Kosketinsoittajat: haluaisivat olla kitaristeja
Laulajat: eivät kertakaikkiaan vaan osaa soittaa mitään
|
Niskamies 22.05.2004 22:49:58 | |
---|
Kokeile. Jätä se yksi johto kokonaan kolvaamatta. Kyllä sen pitäisi toimia. Mikä niistä? :) Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita. |
Safaweb 22.05.2004 22:57:30 | |
---|
Siinähän on se maadoitusjohto eli paljas johto ja sen sisällä siis kaksi johtoa. Maadoitusjohto ja vain toinen niistä maadoitusjohdon/-verkon sisällä olevista johdoista juotetaan. Basistit: tyhmiä ja hiljaisia
Rumpalit: tyhmiä ja äänekkäitä
Kitaristit: itserakkaita
Kosketinsoittajat: haluaisivat olla kitaristeja
Laulajat: eivät kertakaikkiaan vaan osaa soittaa mitään
|
KeljuK 22.05.2004 23:59:40 | |
---|
Itse olen tehnyt niin että sininen&runko on kieputettu yhteen, ja punainen on sitten se plugin kuuma. Eli punainen keskelle, sininen& vaippa runkoon. Ja toimii siinä missä muutkin. |
Niskamies 23.05.2004 00:10:16 | |
---|
Itse olen tehnyt niin että sininen&runko on kieputettu yhteen, ja punainen on sitten se plugin kuuma. Eli punainen keskelle, sininen& vaippa runkoon. Ja toimii siinä missä muutkin. Kiitoksia, selvensi paljon asioita. Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita. |
Niskamies 23.05.2004 10:37:56 | |
---|
Katoinpa piuhan sisälle, ja sieltä löyty vaippa, punanen, ja valkonen. Päättelin pari hetkeä, ja seuraavan kerran kun kolvailen, niin kolvaan vaipan maahan, valkosen hottiin, ja punasen jätän kolvaamatta ja leikkaan ylimääräsen siitä pois ettei häiritse. Eiköhän se toimi. Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita. |
SaBer 23.05.2004 12:20:45 | |
---|
Katoinpa piuhan sisälle, ja sieltä löyty vaippa, punanen, ja valkonen. Päättelin pari hetkeä, ja seuraavan kerran kun kolvailen, niin kolvaan vaipan maahan, valkosen hottiin, ja punasen jätän kolvaamatta ja leikkaan ylimääräsen siitä pois ettei häiritse. Eiköhän se toimi. Jotkut sanoo, että parhaan tuloksen saa kun kolvaa vaipan maahan vain vahvistimen päästä ja käyttää toista johdinta (esim. valkoista) maana molemmissa päissä. Sitten luonnollisesti toinen johto kuumaksi (esim. punainen). Toiset taas sanoo että on paras laittaa molemmat johdot kuumaksi ja vaipan maaksi. Tällä tavalla luulisi ainakin tulevan kestävämpi. "En ainakaan kokeilematta testaisi." ..."Tarkoitin tietysti että en ostamatta testaisi." -Niskamies |
Toiset taas sanoo että on paras laittaa molemmat johdot kuumaksi ja vaipan maaksi. Tällä tavalla luulisi ainakin tulevan kestävämpi. Näin mä oon ainakin aina tehnyt ja hyvin on piuhat kestänyt ;) |
Teijo K. 23.05.2004 20:18:15 | |
---|
Katoinpa piuhan sisälle, ja sieltä löyty vaippa, punanen, ja valkonen. Päättelin pari hetkeä, ja seuraavan kerran kun kolvailen, niin kolvaan vaipan maahan, valkosen hottiin, ja punasen jätän kolvaamatta ja leikkaan ylimääräsen siitä pois ettei häiritse. Eiköhän se toimi. Ihan noinkin toimii, ja värillähän ei sinällään ole väliä, mutta... Noin sähkötekniikan yleisten värikoodien mukaan punainen on aina "kuuma", ja suosittelisin totuttelemaan heti näihin yleisesti käytettyihin värikoodeihin. Se näet helpottaa huoltoa myöhemmin, jos kaikki piuhat on kolvattu saman järjestelmän mukaan. Oletetaan että pluki menee rikki, ja katsot että se pitää vaihtaa. Voit nykäistä puukolla piuhan poikki, ja kolvata uuden plukin tilalle ilman mitään toisen plukin avaamista, ja tarkistamista että minkähän värikoodin mukaan nämä tällä kertaa on juoteltu. :) Ei me mitään musakaupaa tarvita, me ollaan jo se, keskenään.
- hemmo off-topic mumoista. |
Niskamies 24.05.2004 07:39:35 | |
---|
Noin sähkötekniikan yleisten värikoodien mukaan punainen on aina "kuuma", ja suosittelisin totuttelemaan heti näihin yleisesti käytettyihin värikoodeihin. Se näet helpottaa huoltoa myöhemmin, jos kaikki piuhat on kolvattu saman järjestelmän mukaan. Kiitoksia, mä oon vielä sen verran alottelija näissä sähköhommissa, että kaikki tällanen on hyvää neuvoa. Elikkä punanen ja valkonen on kolvataan keskelle, ja sitten vaippa maahan. Pitääkin testata. Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita. |
Tubeman 24.05.2004 14:06:44 | |
---|
Ihan noinkin toimii, ja värillähän ei sinällään ole väliä, mutta... Noin sähkötekniikan yleisten värikoodien mukaan punainen on aina "kuuma", ja suosittelisin totuttelemaan heti näihin yleisesti käytettyihin värikoodeihin. Se näet helpottaa huoltoa myöhemmin, jos kaikki piuhat on kolvattu saman järjestelmän mukaan. Oletetaan että pluki menee rikki, ja katsot että se pitää vaihtaa. Voit nykäistä puukolla piuhan poikki, ja kolvata uuden plukin tilalle ilman mitään toisen plukin avaamista, ja tarkistamista että minkähän värikoodin mukaan nämä tällä kertaa on juoteltu. :) Viikon vinkki:Vanhemmassa japsi laitekannassa kannattaa katsoa miten asia on ,niissä oli värikoodi esim virtalähteestä juuri toisinpäin,mutta koskee lähinnä 70-luvun alkupään vekottimia jos tälläinen sattuu jollekin eteen.Lienee aika lottovoitto saada vanha japsiverme eteensä nykyään taitavat olla tungettu tunkioon syvälle... Mutta joitain vanhoja Yamahan transistoricomboja näkyy kirppareilla joskus (se pyramidimalli..) Paljon olis kolvattavaa,vaan ei aikaa.. |
Teijo K. 24.05.2004 15:31:31 | |
---|
Viikon vinkki:Vanhemmassa japsi laitekannassa kannattaa katsoa miten asia on ,niissä oli värikoodi esim virtalähteestä juuri toisinpäin,mutta koskee lähinnä 70-luvun alkupään vekottimia jos tälläinen sattuu jollekin eteen.Lienee aika lottovoitto saada vanha japsiverme eteensä nykyään taitavat olla tungettu tunkioon syvälle... Mutta joitain vanhoja Yamahan transistoricomboja näkyy kirppareilla joskus (se pyramidimalli..) Juu, ja virtapuolella se täällä standardi kelt/vihr maa ei Ameriikassa yhtäkkiä olekaan käytössä vaan muistaakseni sininen on siellä maa. Varmaan aika "lottovoitto" tosiaan joku -70 luvun japsivaffari. No voi niissä olla hyviäkin. Hurjasa noiruudessani poltin tupakkia. En enää. |
esyk 24.05.2004 20:13:33 | |
---|
Ei osu ihan aiheeseen, mutta taitaa sopia tämän topicin alle: Olen aikeissa rakentaa XLR-naaras - 6,3mm plugi - adapterin. Pyysin kaupassa myyjältä tarvittavat varusteet enkä sen kummemmin tsekannut piuhaa. Letkussa lukee HI-FI VIDEO CORD SHIL LING ja sisällä ei näyttäisi olevankaan kolmea johtoa. Ulkoreunaa kiertää tiheään lomittain kulkevat olisiko n. 10 säikeen kuparilankaniput ja keskellä eristettynä muista ilmeisesti yksi tuollainen nippu. Käykö tämä piuha yllä mainittuun tarkoitukseen? |
Pahisguy 24.05.2004 20:48:29 | |
---|
Ihte oon aina käyttäny vaipan maana ja laittanu kummatki keskijohtimet kuumiksi. Ihan vaan sen takia että sillon kuuman karvan resistanssi puolittuu ja tulee vähemmän häviöitä. Näin siis teoriassa, en tiejä kuuleeko tuota käytännösä. Mutta niin teen. |
Niskamies 24.05.2004 21:38:17 | |
---|
Ei osu ihan aiheeseen, mutta taitaa sopia tämän topicin alle: Olen aikeissa rakentaa XLR-naaras - 6,3mm plugi - adapterin. Pyysin kaupassa myyjältä tarvittavat varusteet enkä sen kummemmin tsekannut piuhaa. Letkussa lukee HI-FI VIDEO CORD SHIL LING ja sisällä ei näyttäisi olevankaan kolmea johtoa. Ulkoreunaa kiertää tiheään lomittain kulkevat olisiko n. 10 säikeen kuparilankaniput ja keskellä eristettynä muista ilmeisesti yksi tuollainen nippu. Käykö tämä piuha yllä mainittuun tarkoitukseen? Siis onko siellä vaipan keskellä yksi vai kaksi piuhaa? Jos on yksi, ei käy. Jos on kaksi, käy. Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita. |
SaBer 24.05.2004 22:56:28 | |
---|
Ei osu ihan aiheeseen, mutta taitaa sopia tämän topicin alle: Olen aikeissa rakentaa XLR-naaras - 6,3mm plugi - adapterin. Pyysin kaupassa myyjältä tarvittavat varusteet enkä sen kummemmin tsekannut piuhaa. Letkussa lukee HI-FI VIDEO CORD SHIL LING ja sisällä ei näyttäisi olevankaan kolmea johtoa. Ulkoreunaa kiertää tiheään lomittain kulkevat olisiko n. 10 säikeen kuparilankaniput ja keskellä eristettynä muista ilmeisesti yksi tuollainen nippu. Käykö tämä piuha yllä mainittuun tarkoitukseen? Jos aiot balansoimattoman plugin pistää, niin riittää yksi johto + kuori, jos balansoidun, niin 2 johtoa + kuori. "En ainakaan kokeilematta testaisi." ..."Tarkoitin tietysti että en ostamatta testaisi." -Niskamies |
esyk 24.05.2004 23:11:19 | |
---|
Jos aiot balansoimattoman plugin pistää, niin riittää yksi johto + kuori, jos balansoidun, niin 2 johtoa + kuori. Aivan, aivan. Nimenomaan monoplugi tulee toiseen päähän. Jäi minulta mainitsematta. Nuo ulkoreunalla kulkevat säikeet voi siis laskea yhdeksi piuhaksi..? Olen ymmärtänyt, että kytkökset menisivät seuraavalla tavalla: XLR:n 1 - plugin kuoreen XLR:n 2 - plugin kärkeen XLR:n 3 - plugin kuoreen Käytännössä siis kerään piuhan ulkoreunan langat yhdeksi nipuksi, jonka tinailen XLR:n ykköseen ja kolmoseen ja toisessa päässä plugin kuoreen. Menikö edes sinne päin? |
SaBer 25.05.2004 09:52:20 | |
---|
Aivan, aivan. Nimenomaan monoplugi tulee toiseen päähän. Jäi minulta mainitsematta. Nuo ulkoreunalla kulkevat säikeet voi siis laskea yhdeksi piuhaksi..? Olen ymmärtänyt, että kytkökset menisivät seuraavalla tavalla: XLR:n 1 - plugin kuoreen XLR:n 2 - plugin kärkeen XLR:n 3 - plugin kuoreen Käytännössä siis kerään piuhan ulkoreunan langat yhdeksi nipuksi, jonka tinailen XLR:n ykköseen ja kolmoseen ja toisessa päässä plugin kuoreen. Menikö edes sinne päin? Joo. Noinhan se menee. Joskus kolmosta ei tarvitse kytkeä ollenkaan. Riippuu vähän mihin sitä käyttää. Jos esim. jakaa signaalin kahtia balansoiduksi ja balansoimattomaksi, pitää kolmonen jättää kytkemättä siitä balansoimattomasta. "En ainakaan kokeilematta testaisi." ..."Tarkoitin tietysti että en ostamatta testaisi." -Niskamies |
kivi 25.05.2004 12:29:01 (muokattu 25.05.2004 12:29:42) | |
---|
Siinähän on se maadoitusjohto eli paljas johto ja sen sisällä siis kaksi johtoa. Maadoitusjohto ja vain toinen niistä maadoitusjohdon/-verkon sisällä olevista johdoista juotetaan. Mä käytän molempia sisäjohtimia kuumana. Siinä on syy, miksi teen kitaranpiuhat nimenomaan Cordialin mikkijohdosta, niissä on molempien sisäjohdinten ja vaipan vastus likellä samaa, mikä on soundin kannalta hyvä asia. En juottaisi vain toista sisäjohdinta, silloin vastukset ovat liian eri. Sen sijaan sisäjohdinten käyttäminen plussana ja miinuksena, ja vaipan juottaminen kiinni vain vahvistimen päästä (merkitse päät kunnolla!!!) kyllä toimii. |