Aihe: haapabody ja pihlajakaula visakoivu otelaudalla?
1 2 3 4
73nd3r
29.09.2014 18:14:35
Hillboy: sitä nyt on mielestäni turha kiistää, etteikö tietyllä puumateriaalilla olisi omanlaisiaan ominaisuuksia, jotka kuuluu.. nyt vähintään isommassa otannassa.
Mistä sit johtuu, että kun tehdään sokkotesti, niin arvaukset on heti ihan pielessä?
Tai toisin kysyttynä: tunnistatko vaikka Stratocasterista, missä yksilössä on leppä-, saarni-, lehmus- tai poppelibody?
Minusta on todella hyvin, jos tunnistaa edes vaahtera/ruusupuuotelaudan, sokkona ja vieraasta kitarasta. Esimerkiksi Gilmour kuulostaa ihan Gilmourilta kummalla vaan...
Zinpula
29.09.2014 18:31:53
73nd3r: ...Gilmour kuulostaa ihan Gilmourilta kummalla vaan...

Tällä nyt ei oo kitaran materiaalien tai soundin kanssa mitään tekemistä.
Zinpula
29.09.2014 19:02:19
joseplluissans: ..... Ja akustinen sointi nyt ei millään tavalla vaikuta sähköiseen outputtiin. ...

juupajuu... niinne jotku ajatteli että puhelimessakin kuuluu pelkkää robottiääntä, eikä ketään voi tunnistaa.
Zinpula
29.09.2014 19:28:23
joseplluissans: .... Kerropas minulle miten puun värähtely vaikuttaa sähköiseen mikkiin, tarkemmin sen magneettikenttään? ....

Ei se vaikutakaan(paljoa). Vaan kielen värähtelyyn. Kieli kun on sitten se joka aiheuttaa magneettikenttään muutoksen -> mikin kelalle magneettikentän muutos aiheuttaa jännitteen

Kuvittelet varmaan että kitaran runko ja kaula on ideaali palkki, jossa ei ole joustoa yhtään?
Eri materiaalit joustaa eritavalla ja se kieli reagoi erilailla(lue yllä miten kieli vaikuttaa mikrofoniin). Tallan ja satulan materiaalillakaan ois mitään väliä ellei näin olis?
73nd3r
29.09.2014 20:33:06
73nd3r: ...Gilmour kuulostaa ihan Gilmourilta kummalla vaan...
Zinpula: Tällä nyt ei oo kitaran materiaalien tai soundin kanssa mitään tekemistä.

Jätitkö tarkoituksella pointin (=sokkotestien tulokset jne.) pois? ;)
Mutta tuohon kommenttiisi: Joteskin arvelisin, että jos puulla on tunnistettava ominaissointi, se olis samankaltainen jokaisella soittajalla. Ja että jos se ominaissointi on niin merkityksellinen kuin tällä(kin) palstalla on ehdotettu, se tulisi läpi tuotannossa. Simppelisti: ominaissointi jota ei kuule on merkityksetön.

Ja noihin puu->kielen värähtelyt -juttuihin. Mikä on selitys esimerkiksi pleksikitaran, Flaxwoodien tms. "poikkeuksellisten" materiaalien suhteen, nekin soi kitaran tavoin, ja yleensä kuten se kitara mitä niissä tyypitetään..?
Zinpula
30.09.2014 07:52:14
73nd3r: Jätitkö tarkoituksella pointin (=sokkotestien tulokset jne.) pois? ;)
Mutta tuohon kommenttiisi: Joteskin arvelisin, että jos puulla on tunnistettava ominaissointi, se olis samankaltainen jokaisella soittajalla. Ja että jos se ominaissointi on niin merkityksellinen kuin tällä(kin) palstalla on ehdotettu, se tulisi läpi tuotannossa. Simppelisti: ominaissointi jota ei kuule on merkityksetön.

Ja noihin puu->kielen värähtelyt -juttuihin. Mikä on selitys esimerkiksi pleksikitaran, Flaxwoodien tms. "poikkeuksellisten" materiaalien suhteen, nekin soi kitaran tavoin, ja yleensä kuten se kitara mitä niissä tyypitetään..?

Mun mielestä nää sokkotestit on puutaheinää. Lyödään psykologinen paine erotella materiaaleja. Kukaan soittaja ei varmaan mieti soittaessaan mitä materiaalia se keppi on, joten ei tapahdu oppimista, mistä materiaalista se on ja miltä mikäkin kuulostaa. Enemmin sitä, että niissä kitaroissa on eroja.

Sokkotestit pitäis olla oikeasti tieteellisiä: laitetaan samaa runkomateriaalia, vaihdellaan kaulan materiaalia sekä toisinpäin. Soittajat sitten kertoo mitä eroja niiden äänissä on. Näistä voisi oikeasti, isolla otannalla saada validia dataa, että onko niissä materiaaleissa vaikutusta siihen ääneen ja jos on niin millä materiaalilla mihinkin suuntaan. Enempi bassoa, trebleä, mitälie. Tietenkin nää pitäis tehdä kliineillä laitteillä, jotka ei runttaa ja leikkaa sitä kitaran signaalia.
rrroope
30.09.2014 09:13:21
Zinpula: Mun mielestä nää sokkotestit on puutaheinää. Lyödään psykologinen paine erotella materiaaleja. Kukaan soittaja ei varmaan mieti soittaessaan mitä materiaalia se keppi on, joten ei tapahdu oppimista, mistä materiaalista se on ja miltä mikäkin kuulostaa. Enemmin sitä, että niissä kitaroissa on eroja.

Sokkotestit pitäis olla oikeasti tieteellisiä: laitetaan samaa runkomateriaalia, vaihdellaan kaulan materiaalia sekä toisinpäin. Soittajat sitten kertoo mitä eroja niiden äänissä on. Näistä voisi oikeasti, isolla otannalla saada validia dataa, että onko niissä materiaaleissa vaikutusta siihen ääneen ja jos on niin millä materiaalilla mihinkin suuntaan. Enempi bassoa, trebleä, mitälie. Tietenkin nää pitäis tehdä kliineillä laitteillä, jotka ei runttaa ja leikkaa sitä kitaran signaalia.

jos tätä lähtis tieteellisesti testaamaan, niin pitäis poistaa kaikki turhat muuttujat ensin ja pala kerrallaan mitata asioita. eli pitää ottaa vain palikka puuta, määritellään mitat ja muotosuhde vakioksi ja sitten mahdollisemman yksinkertaisella systeemillä siihen kieli kiinni (diddley bow -tyyppisesti) ja joku mikrofoni. mielellään mahdollisimman neutraali ja laajakaistainen anturi. sitten mitataan värähtelyt ja analysoidaan spektri. tässäkin saattaa vielä vaikuttaa palikan massa, joten ehkä mittaus pitäisi normittaa siten, että kaikki palikat leikataan samanmassaisiksi. tärkeää on siis aloittaa ensin ilman kaulaliitoksia, otelautoja pintakäsittelyjä yms yms jotta muuttujia mahdollisimman vähän...
Zinpula
30.09.2014 09:30:52
rrroope: jos tätä lähtis tieteellisesti testaamaan, niin pitäis poistaa kaikki turhat muuttujat ensin ja pala kerrallaan mitata asioita. eli pitää ottaa vain palikka puuta, määritellään mitat ja muotosuhde vakioksi ja sitten mahdollisemman yksinkertaisella systeemillä siihen kieli kiinni (diddley bow -tyyppisesti) ja joku mikrofoni. mielellään mahdollisimman neutraali ja laajakaistainen anturi. sitten mitataan värähtelyt ja analysoidaan spektri. tässäkin saattaa vielä vaikuttaa palikan massa, joten ehkä mittaus pitäisi normittaa siten, että kaikki palikat leikataan samanmassaisiksi. tärkeää on siis aloittaa ensin ilman kaulaliitoksia, otelautoja pintakäsittelyjä yms yms jotta muuttujia mahdollisimman vähän...

Juu ohan tossa pointti, mutta kitara on kokonaisuus. Tosin, jos mittais joka palan ja koko kitaran, yhtä palaa vaihtamalla ja vertaamalla sen vaikutusta kokonaisuuteen, jos löytää sen vaikutuksen. Näistä pystyisi ehkä kasaamaan soundin salaisuuden. Tosin kukaan soittaja tuskin pystyy selittämään, että mä haluan siihen tämmösen spektrin tms.

Omia typeriä itsestään selvyyksiä korjatakseni mainitaan ny, että ohan noita puiden sointi eroja tutkittu empiirisesti iät ajat. Eikai netti ois muuten pullollaan tonewood chartteja? Varmaan isommat tehtaat ja akustisen puolen rakentajat tehny enempi tutkimusta.
rrroope
30.09.2014 10:12:28
Zinpula: Juu ohan tossa pointti, mutta kitara on kokonaisuus. Tosin, jos mittais joka palan ja koko kitaran, yhtä palaa vaihtamalla ja vertaamalla sen vaikutusta kokonaisuuteen, jos löytää sen vaikutuksen. Näistä pystyisi ehkä kasaamaan soundin salaisuuden. Tosin kukaan soittaja tuskin pystyy selittämään, että mä haluan siihen tämmösen spektrin tms.

toki kitara on kokonaisuus, mutta jos halutaan mitata jotain ja saada vedenpitäviä tuloksia on aika olennaista minimoida muuttujat. muuten tulokset on aina tyyliin "voidaan havaita että jos x, niin y, mutta toisaalta mukana oli myös z jonka merkitys kokonaistulokseen jää arvoitukseksi"
rrroope
30.09.2014 10:14:24
Omia typeriä itsestään selvyyksiä korjatakseni mainitaan ny, että ohan noita puiden sointi eroja tutkittu empiirisesti iät ajat. Eikai netti ois muuten pullollaan tonewood chartteja? Varmaan isommat tehtaat ja akustisen puolen rakentajat tehny enempi tutkimusta.

tää on tunnettu juttu. tottakai eri puupalikoissa on eri saundi, mutta tässä iänikuisessa väittelyssä on nyt kyse siitä, että välittyykö tämä akustinen saundi kitaran sähköiseen ulostuloon.
Zinpula
30.09.2014 10:28:28
rrroope: tää on tunnettu juttu. tottakai eri puupalikoissa on eri saundi, mutta tässä iänikuisessa väittelyssä on nyt kyse siitä, että välittyykö tämä akustinen saundi kitaran sähköiseen ulostuloon.

Kyllä se vaikuttaa mun mielestä ja kokemusten mukaan.

Luulenpa, että nämä, jotka eivät mitään eroja kuule, hankkivat sopivat efektit ja vahvistimet, että saavat niillä ruuvata sen soittajan/bändin x soundin. Siinä lytäten, kompressoiden, vääntäen tms sen naturaalin saundin, eipä sieltä sitten mitään erota.
ilmaseppa
30.09.2014 11:02:09
Zinpula: Kyllä se vaikuttaa mun mielestä ja kokemusten mukaan.

Luulenpa, että nämä, jotka eivät mitään eroja kuule, hankkivat sopivat efektit ja vahvistimet, että saavat niillä ruuvata sen soittajan/bändin x soundin. Siinä lytäten, kompressoiden, vääntäen tms sen naturaalin saundin, eipä sieltä sitten mitään erota.

Varmasi kaikki kitarat kuullostaa samalle äärimmilleen kompressoidulla sirkkelifutsilla.

Jopa akkari, jossa on sähkömagneettinen mikki kuullostaa sähkikselle, tai jopa banjo.
https://www.youtube.com/watch?v=nk9hFqZGAxA Banjon atakki tosin puskee fuzzinkin läpi. mutta puhtailla äänillä saundi on varmasti tunnistettava.

Erityyppisillä puilla on myös vastaavasti erilaiset saundit. Aikaisemmin jo kirjoitin, että ei sitä puuta välttämättä osaa pelkästä ääninäytteestä tunnistaa, mutta eri kitarat vaan kuulostaa erilaisille, eikä puulla ole pienin osuus asiassa. Vaikka sormet olisivatkin samat.
Seppä Ilmarinen
73nd3r
30.09.2014 13:37:38 (muokattu 30.09.2014 14:30:34)
"Mun mielestä", "mun kokemusten mukaan", "Luulenpa", ja "sokkotestit on puuta heinää" jos tulos ei miellytä, mutta kuitenkin toisaalta nämä nelikenttä "tonewood chartit" on sitten validia kamaa kun ne tukee omaa ajatusta...

Laajenna ajatteluasi, uskalla epäillä.
Vaikka turhaan taidan ehotella, tämä ketju sortuu samaan kuin yleensäkin tätä sivuavat ketjut ;)
Zinpula
30.09.2014 14:34:44
73nd3r: "Mun mielestä", "mun kokemusten mukaan", "Luulenpa", ja "sokkotestit on puuta heinää"
Onko täällä joku muu esittänyt validia tutkimustulosta? Heitellään jotain keskusteluketjujen linkkkejä, että kato tosta..sitte siellä jampat pohtii vaan samaa asiaa

jos tulos ei miellytä, mutta kuitenkin toisaalta nämä nelikenttä "tonewood chartit" on sitten validia kamaa kun ne tukee omaa ajatusta...
nokun, isot firmat niitä esittää ja omat ajatukset tukee niitä, vai meinaatko, että ne huvikseen semmosia esittää?

Vaikka turhaan taidan ehotella, tämä ketju sortuu samaan kuin yleensäkin tätä sivuavat ketjut ;)

just...mun ei tarvi tajuntaa laajentaa, mietin asioita miksi ne, on ihan riittävän monelta kantilta. Vai onko tää nyt viimein tämmönen henkilöön hyökkäys, kun et muuta keksi?

Jos nyt vielä heitetään vähän vettä myllyyn :)

Mietitäänpä sitä energiaa mikä kielen pikkaukseen käytetään, mihin se menee?
kieleen? juu, tästä varmaan samaa mieltä ja aiheuttaa kielessä toimintaa. Mihin se kielestä menee?
Kun kielessä vaikuttava energia ei pysy siinä loputtomiin.
Energia siirtyy kielestä johonkin(kielen sisäinen absorpointi, eri eunkomateriaali), luuletko että on olemassa semmoinen materiaali, joka ottaa energiaa vastaan eikä palauta osaa siitä takaisin? jos , mielestäsi on niin tee patenttihakemus heti
Jos taas energiaa palautuu, niin vaikuttaako se sen kielen toimintaan jotenkin?
no jos nyt oletetaan, että sitä energiaa palautuu, niin kielen värähtely ilmeisesti muuttuu(jotain harmonisia tms hulluja juttuja).
jos nyt kaikki edellä mainitut toteutuu, niin se kielen liike siinä magneettikentässä lienee erilainen?
erilainen magneettikentän muutos tuottaa ilmeisesti erilaista indusointia siihen kelaan.

että semmosta :D tää oli mun anti tähän ketjuun
joseplluissans
01.10.2014 09:35:24
Zinpula:

nokun, isot firmat niitä esittää ja omat ajatukset tukee niitä, vai meinaatko, että ne huvikseen semmosia esittää?

Just ni! Kun venteri tai kipsoni sen sanoo, ni senhän on oltava absoluuttinen totuus. Koska nehän ei halua ylläpitää myyttejä tehdäkseen sillä rahaa, eihän? ;)

Zinpula:

Mietitäänpä sitä energiaa mikä kielen pikkaukseen käytetään, mihin se menee?
kieleen? juu, tästä varmaan samaa mieltä ja aiheuttaa kielessä toimintaa. Mihin se kielestä menee?
Kun kielessä vaikuttava energia ei pysy siinä loputtomiin.
Energia siirtyy kielestä johonkin(kielen sisäinen absorpointi, eri eunkomateriaali), luuletko että on olemassa semmoinen materiaali, joka ottaa energiaa vastaan eikä palauta osaa siitä takaisin? jos , mielestäsi on niin tee patenttihakemus heti
Jos taas energiaa palautuu, niin vaikuttaako se sen kielen toimintaan jotenkin?
no jos nyt oletetaan, että sitä energiaa palautuu, niin kielen värähtely ilmeisesti muuttuu(jotain harmonisia tms hulluja juttuja).
jos nyt kaikki edellä mainitut toteutuu, niin se kielen liike siinä magneettikentässä lienee erilainen?
erilainen magneettikentän muutos tuottaa ilmeisesti erilaista indusointia siihen kelaan.

että semmosta :D tää oli mun anti tähän ketjuun

Mä edelleen väittäisin, että sustaini ei oo äänensävy. Se puu sesonoi miten resonoi, mutta mikkipä ei oo kiinnostunu siitä. Kielellä on sitten taas omat ominaistaajuudet.
Basisti, ei siitä mihinkä pääse...
joseplluissans
01.10.2014 09:36:08 (muokattu 01.10.2014 09:43:29)
73nd3r: "Mun mielestä", "mun kokemusten mukaan", "Luulenpa", ja "sokkotestit on puuta heinää" jos tulos ei miellytä, mutta kuitenkin toisaalta nämä nelikenttä "tonewood chartit" on sitten validia kamaa kun ne tukee omaa ajatusta...

Plussan heitin, kiteytit mun ajatukseni aika hyvin :P

EDIT: Heitetäänpäs vähä vettä myllyyn:
http://www.petelacis.com/2010/07/08 … nitive-comparison-with-audio-clips/
http://www.reddit.com/r/Guitar/comm … the_tonewood_on_my_electric_guitar/
Basisti, ei siitä mihinkä pääse...
Jymi
01.10.2014 20:17:49
rrroope: jos tätä lähtis tieteellisesti testaamaan, niin pitäis poistaa kaikki turhat muuttujat ensin ja pala kerrallaan mitata asioita. eli pitää ottaa vain palikka puuta, määritellään mitat ja muotosuhde vakioksi ja sitten mahdollisemman yksinkertaisella systeemillä siihen kieli kiinni (diddley bow -tyyppisesti) ja joku mikrofoni. mielellään mahdollisimman neutraali ja laajakaistainen anturi. sitten mitataan värähtelyt ja analysoidaan spektri. tässäkin saattaa vielä vaikuttaa palikan massa, joten ehkä mittaus pitäisi normittaa siten, että kaikki palikat leikataan samanmassaisiksi. tärkeää on siis aloittaa ensin ilman kaulaliitoksia, otelautoja pintakäsittelyjä yms yms jotta muuttujia mahdollisimman vähän...

Massaa nimen omaan ei pidä vakioida jos puiden eroja selvitetään vaan kappaleen muoto, koko, skaala, mikki, mikin paikka, viritys, kielet jne.

Toinen vaihtoehto on ruuvata mikki ja kielet kiinni ihan minkä muotoiseen/kokoiseen/laatuiseen puuhun kunhan pitää huolen että mikki ja sen paikka, skaala, kielet ja viritys ovat koko ajan samat. Silloin pitäisi tulla aina sama soundi koska puuhan ei vaikuta vai miten se oli ?
73nd3r
01.10.2014 20:52:42
Jymi:puuhan ei vaikuta vai miten se oli ?
Ainakin mulla se on niin, että en usko eri puulajeilla olevan sellaista ominaissointia joka kuuluisi läpi.
Tää on hiukan eri kuin että millään muulla kuin satula/tallakohdilla ei olisi vaikutusta.

Jos siis testiä puuhaat, niin toi sun eka vaihtoehto mieluummin ;)
Jymi
01.10.2014 20:57:54
73nd3r: Ainakin mulla se on niin, että en usko eri puulajeilla olevan sellaista ominaissointia joka kuuluisi läpi.
Tää on hiukan eri kuin että millään muulla kuin satula/tallakohdilla ei olisi vaikutusta.

Jos siis testiä puuhaat, niin toi sun eka vaihtoehto mieluummin ;)

Miksi ?

Jos kerta puulla ei ole väliä niin sehän on ihan sama mihin palikkaan mikin ja muut ruuvaa. Soudi on aina sama.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)