Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Otelaudan puhdistaminen ja ölyäminen
1 2
jsundell
29.09.2014 13:13:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Otelaudan putsaus ja öljyäminen. Mitä tavallisia aineita tähän voi käyttää ja mitä ei saa käyttää? Pitääkö ruusupuuta tosiaan öljytä ja onhan rypsiöljy liian rasvaista tähän ?
Mielipiteitä ja vinkkejä, kiitos!
 
santakasa
29.09.2014 13:17:38 (muokattu 29.09.2014 13:18:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

putsaan ja öljyän kaulan silloin kun vaihdan kielet. big bends fret board juice nimistä tököttiä laitan otelaudalle, jonka jälkeen otelauta tuntuu taas kuin uudelta. ei ole edes kallis. musamaailmasta saa 5,80 € hintaan.
 
Arkka
29.09.2014 13:54:09
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meikä on käyttänyt ruusupuuotelautaan bore oilia (onko tuo nyt sitten puuöljy tms.) Musakaupan setä sen aikoinaan mulle löi käteen ja samalla pienellä pullolla menty kaikki vuodet. En kyllä koskaan erikseen varsinaisesti öljyä, vaan käytän sitä puhdistukseen, vähänhän se siinä imeytyy samalla. Tietty luottokorttia ja hammasharjaa ensin. Joskus myös hienoa vesihiomapaperia jos haluaa, että se näyttääkin jotenkin uudelta, eli ei ikinä, heh.
 
GiovanniDiRondo
29.09.2014 13:58:28 (muokattu 29.09.2014 13:59:53)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jsundell: Otelaudan putsaus ja öljyäminen. Mitä tavallisia aineita tähän voi käyttää ja mitä ei saa käyttää? Pitääkö ruusupuuta tosiaan öljytä ja onhan rypsiöljy liian rasvaista tähän ?
Mielipiteitä ja vinkkejä, kiitos!

 
Sinol puhdistukseen. Musiikkikaupasta ostettava mineraalipohjainen otelautaöljy öljyämiseen.
 
Rypsiöljy ylläpitää bakteerikasvustoa otelaudan pinnalle, vaikka laadullisesti se on ihan ok.
 
fox
29.09.2014 14:13:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jsundell:..onhan rypsiöljy liian rasvaista tähän ?
Mielipiteitä ja vinkkejä, kiitos!

 
Liian rasvaista ehken ei, mutta kuten tuolla todettiin, se otelautaöljy onkin mineraaliöljyä, ja ruuanlaittoon käytettäviä öljyjä kannattaa siihen ruuanlaittoon käyttää. Sekä tietty päinvastoin, eiköpä? Ruokaöljyjen imeytyminen puuhun on myöskin huonompaa joten siitä otelaudasta voipi tulla, ei liukas ja miellyttävä, vaan sellanen tahmeudessaan ylivertainen.
Tämän lisäksi tosiaan erilaiset bagdeerit ja muunkaltaiset elämänmuodot saattaa pesiytyä sinne otelaudan huokosiin, jos niille tarjotaan rypsi-, oliivi- tms. öljyjä. Nami!
Se yleisimmin käytettävä "lemon oil" ei oo muuta kuin sitruunantuoksulla "terästettyä" mineraaliöljyä. Sitä ostat esimerkiks. Eikä kannata ihan holvaten käytellä, se riittää tosi pitkäksi aikaa pienikin pullo.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Numb
29.09.2014 14:48:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Eikä kannata ihan holvaten käytellä, se riittää tosi pitkäksi aikaa pienikin pullo.
 
Jeps, mulla on 3/4 jäljellä kolmisen vuotta vanhasta pullosta, josta 4-5 kitaraa öljyillään.
 
Jos lauta oikeasti tarvitsee öljyä, niin mahdollisimman ohut oliiviöljykin on parempi kuin ei öljyä öllenkään. Orgaanista rasvaa ynnä muuta hitusta tulee laudalle sormista kuitenkin - mitäpä muuta se harmaa töhkä pitkään puhdistamatta olleella laudalla olisi. Mutta se oikea otelautaöljy on halapa ja riittoisa investointi, joten tok suosittelen sitä. Jos pitää lemon oil tilata, niin ei se lauta kerkeä toimituksen aikana pilalle mennä.
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
Rämppy
29.09.2014 15:04:24 (muokattu 29.09.2014 15:05:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei sillä otelaudan öljyämisellä niin kiire ole, ettei ehtisi ostaa otelautaöljyä. Eli kannattaa jättää ruokaöljyt suosiolla ruoanlaittoon. Soitinkaupasta saatava sitruunaöljy tai bore oil ei paljoa maksa ja pikkupullo kestää 5-10 vuotta. Sitä öljyä nimittäin annostellaan todella vähän, ja 1-2 kertaa vuodessa riittää per kitara. Välttämättä ei tarvi edes joka vuosi öljytä, riippuu olosuhteista ja käytöstä.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
pappasfin
29.09.2014 15:32:11 (muokattu 29.09.2014 19:03:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jsundell: Otelaudan putsaus ja öljyäminen. Mitä tavallisia aineita tähän voi käyttää ja mitä ei saa käyttää? Pitääkö ruusupuuta tosiaan öljytä ja onhan rypsiöljy liian rasvaista tähän ?
Mielipiteitä ja vinkkejä, kiitos!

 
Mä olen joskus testiny rypsiöljyllä ja ihan hyvin sillä sai homman tehtyä (toki sen tuoksu on eri kuin sillä sitruunan tuoksuisella mineraaliöljyllä). Nykyään käytän kyllä ihan sitä soitinliikkeistä saatavaa mineraaliöljyä (Dunlopin pien puteli), jolla on vedelty jo useammat kitarat useampaan otteeseen ja eikä ole edes lähelläkään loppumista eli hyvin kestää tuo, kokemukseni perusteella kannatan tuota mineraaliöljyä (se imeytyy paremmin, tuoksuu paremmalta ja varmaankin on bakteerien suhteen parempi vaihtoehto kuin rypsiöljy).
 
Ite teen isomman putsaamisen kerran tai kaksi vuodessa kieletenvaihdon yhteydessä (toki kieliä vaihdan sitten tarpeen vaatiessa muutenkin) (tämäkin varmaan riippuu sitten siitä paljonko käyttää tai keikkaileeko ja kertyykö likaa mitenkin kunkin näpeistä ym.). Ite en keikkaile vaan olen kotiharrastelija.
 
Oma tapani:
 
1. Kielien löysäys hieman ennen putsausta etukäteen löysemmäksi siten, etten niitä suoraan katkaise kun on normi vireessä (näin kaula ystävällisempää), kelluvissa taloissa mulla sitten on se puukappale sinne tallan alle laitettuna valmiina kun talla haluaa vetää itseensä taakse päin ja haluan sen pitää suht ns. suorassaan.
 
2. Kun kielet löysätty sopivasti (niin pistän katkomispihdeillä) ne poikki n. 12 nauhan kohdalta ja irrotan tallasta sekä kiristimistä.
 
3. Otelaudan putsaus, ekaksi hammasharjalla, josta on vähän lyhennetty harjaksia, tällä putsaan niin ruusu- ebony- kuin vaahteraotelaudatkin eli ylimääräiset töhnät pois, tuolla saa hyvin putsattua siitä nauhan vierestäkin.
 
Hammasharjan jälkeen käytän sitten joko Dunlop Fretboard Cleaner (ruusu- ebony otelauta) tai Sinol (käsittelemätön/lakkaamaton vaalea vaahtera-otelauta) ja putsaan liat sillä pois käyttäen pehmeää rättiä. Ainakin itse varon ettei Sinolia mene muualle kuin otelaudalle (varmuudeksi noudatan tälläistä tapaa tehdä homman). HUOM! ja sitä nestettä suoraan siihen pehmeään rättiin eikä suihkautusta suoraan otelaudalle, näin ei sitä ainetta mene muualle vaan rätistä siihen otelaudalle.
 
HUOM! Jos on tarvis nauhoja vähän kiillottaa niin teen sen ennen putsausta käyttäen erittäin hienoa hiekkapaperia, jolla en tee kuin vähän pyyhkäisen nauhojen päältä käyttäen ohkaista kalikkaa, jotta ei osu otelautaan). Nauhojen putsaukseenkin löytyy soitinliikkeistä jotain millä homman voi tehdä.
(HUOM! jos niitä nauhoja kiillottaa niin mä ainakin suojaan ne mikit siltä varalta, että jos niistä irtoaa sitä hienon hienoa metallipölyä niin ei tartu siihen mikkiin kiinni).
 
4. Putsauksen jälkeen sitten öljyän otelaudan (ruusupuu ja ebony), käsittelemätöntä vaahteraotelautaa en öljyä koska sitä ei saa öljytä.
Jotkut sanoo, ettei ebonya tarvi öljytä, ite olen öljynny eikä siitä mitään haittaa ole ollut).
 
Öljyämiseen Dunlopin Lemon oil (mineraaliöljy), jossa on se pehmeä tyynosa siinä suuosassa, jolla pyyhkäisen öljyä otelaudalle, jossa sitten levitän sitä käyttäen pehmeää rättiä ja pitkäharjaista hammasharjaa kun sillä saa sen helpommin levitettyä siihen aivan nauhan juureen. Öljyllä ei lutrata vaan sipastaan ja levitetään. Annan kuivahtaa n. ehkä 30 min ja vähän pidempäänkin välillä ja jos on vielä jossain kohdin hieman kostean näköistä niin pyyhin ylimääräiset pois).
 
Kun otelauta on tarpeeksi "kuiva" niin sitten takas kielet kiinni ja sitten säätämiset niiltä osin kuin on tarvis jotta pääsee taas soittamaan.
 
Monet varmaan tekee tuon nopeammin kuin minä mutta mulla ei ole kiirettä enkä ole kuten kitarateknikot, jotka käsittelevät monta kitaraa ja esim. varmaan tuo öljyn "kuivaminen" vaihe myös on paljon minua lyhykäisempikin.
 
Kitaran putsauksessa myös pyyhin muutenkin kitaraa pehmeällä rätillä, on helpompi pyyhkiä ne mikkien reunustat kun kielet on irti, samalla voi suihkauttaa vaikkapa elektroniikkaan puhdistavaa suihketta (näitäkin löytyy ja minua asian paremmin tietävät vois näistä kertoa), samassa yhteydessä voi myös tarkistaa vaikkapa hihnatappien kireys ym. ruuvit jos tarpeelliseksi katsoo.
 
Tiedä onko tästä mitään iloa kellekään, ite pärjään näillä konstein ihan mukiin menevästi. Jos kirjoituksessani on virheitä niin oikaiskaa ja saa sitä muutenkin kommentoida (kuhan tekee sen asiallisesti ;D )
 
PappaSFin
askomiko
29.09.2014 15:34:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Öljysin aiemmin aika usein, mutta edellisestä löträämisestä on noin 10v aikaa, eikä ole mitään haitannut, kitarat toimii edelleen. Putelikin olisi ehkä jossain tallessa. Pari-kolme tippaa per kaula, tippa kerrallaan rättiin ja levitys, ei mitään hirmu lammikkoa tarvita.
 
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
zedder
29.09.2014 19:24:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eebeniä _täytyy_ öljytä, muuten saattaa halkeilla ainakin suomalaisessa kerrostaloympäristössä talvella. Ruusupuuta ei _tarvitse_ öljytä eikä rasvata jos ei halua, mutta väri hiukan haalenee sen kuivuessa.
 
Itse olen käyttänyt Kyser Dr. Stringfellow Lem Oil -nimistä suihketta otelautoihin eikä siitä kai ole haittaa ollut. Tai on sen verran, että Gibson Les Paulin otelautaa myrkytettäessä se peittää Gibsonin vaniljaisen ominaistuoksun joksikin aikaa.
 
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
korvaoo
29.09.2014 20:22:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder: Eebeniä _täytyy_ öljytä, muuten saattaa halkeilla ainakin suomalaisessa kerrostaloympäristössä talvella. Ruusupuuta ei _tarvitse_ öljytä eikä rasvata jos ei halua, mutta väri hiukan haalenee sen kuivuessa.
 
Itse olen käyttänyt Kyser Dr. Stringfellow Lem Oil -nimistä suihketta otelautoihin eikä siitä kai ole haittaa ollut. Tai on sen verran, että Gibson Les Paulin otelautaa myrkytettäessä se peittää Gibsonin vaniljaisen ominaistuoksun joksikin aikaa.

 
netin kurjasta maailmasta löytyi tietoa ettei eeben otelautaa kannata öljytä ainakaan sitruksella, vaan jos näin niin mitähän 5w-40:tä siihen nakata pitäis?
 
kaikki paitsi on turhaa.
hallu
29.09.2014 20:26:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

korvaoo: netin kurjasta maailmasta löytyi tietoa ettei eeben otelautaa kannata öljytä ainakaan sitruksella, vaan jos näin niin mitähän 5w-40:tä siihen nakata pitäis?
 
Mitä tästä saattaa seurata???? itse olen sitrusöljyllä ebeniä öljynnyt eikä ole onneksi vielä tuhoutunut, mutta mitä siinä voisi tapahtua????
 
En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja
73nd3r
29.09.2014 21:11:56 (muokattu 29.09.2014 21:12:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omien kokemusten mukaan ebenpuu ei tartte öljyjä, se on niin rasvaista itsessäänkin. Ei se tietty pilalle mene vaikka laittaiskin - edes lemon oilista.
 
Öljyämisissä: mun mielestä suunnilleen sama mitä laittaa, kunhan laittaa ettei (ruusu)puu* kuivu ja lähde halkeilemaan. Omassa systeemissä ensin ihan reilusti öljyä (ei ny valuteta sentäs), ja pienen odottelun jälkeen kaikki pois mitä puhtaaseen rättiin lähtee.
*Ruusupuun nimellä myydään nykyisin monenlaista katajaa. Yhteistä näille öljyjä kaipaaville on, että niitä ei ole lakattu.
 
Mutta putsauksessa alkoholipitoinen aine & sellakkapinta on kielletty yhdistelmä. Varoisin viinapohjaisia (esim. toi Sinol) myös nitrolakan kanssa, vaikka kuiva nitro kaikenlaista sietääkin.
Zippolitku on loistava aine, ja täysin nitro safe.
 
Ja: erimerkkiset kitaranhoitoon suunnitellut brändituotteet on hyviä + turvallisia kunhan lukee sen verran tuoteselostetta että sopii omille kaluille.
 
zedder
29.09.2014 21:27:04 (muokattu 29.09.2014 21:27:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r: Omien kokemusten mukaan ebenpuu ei tartte öljyjä, se on niin rasvaista itsessäänkin. Ei se tietty pilalle mene vaikka laittaiskin - edes lemon oilista.
 
En kyllä lähtisi neuvomaan sellaista että eebenlautoja ei tarvitse öljytä, sen verran monta halkeamatapausta tälläkin foorumilla on tullut esiin.
 
Mutta jos ne hiushalkeamat eivätkä hiukan isommatkaan railot haittaa tai pelota niin sama kai se sitten on... Ja saahan ne toki paikattua pikaliimaa ja eeben -sahajauhoa käyttäen.
 
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
73nd3r
29.09.2014 22:06:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vanha neuvo on, että ebenpuu saa tarttemansa rasvan soittajan sormista - ja putsaus tehdään rätti + elbow grease -menetelmällä.
Vanhoissa pianoissa oli mustia ebenpuukoskettimia, joita ei kyllä ikinä öljytty...
 
Jos ilman _kosteus_ menee rutikuivaksi, ebenpuu kyllä reagoi enemmän kuin ruusupuu - silloin kostutus on se oikea toimi.
 
Mutta kuten sanoin, saa eebenpuuta öljytä jos tahtoo. Voidaanks siihen lopettaa tämä inttäminen?
 
Kiksaus
29.09.2014 22:06:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miksei lakkaamatonta vaahterotelautaa saisi käsitellä öljyllä?
 
Melodista metallia/rokkia osoitteesta https://www.facebook.com/endallelegance
GiovanniDiRondo
29.09.2014 22:12:13
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiksaus: Miksei lakkaamatonta vaahterotelautaa saisi käsitellä öljyllä?
 
Vaahterassa on erilaiset puun syyt. Öljy ei imeydy siihen.
 
zedder
29.09.2014 22:16:29 (muokattu 29.09.2014 22:17:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soundi ja rasva lähtee soittajan sormista... Jos on atoopikko niin homma ei pelitä.
 
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
Kiksaus
29.09.2014 22:25:14 (muokattu 29.09.2014 22:26:38)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GiovanniDiRondo: Vaahterassa on erilaiset puun syyt. Öljy ei imeydy siihen.
 
Siis, että öljy ei imeydy vaahteraan? Miksi on sitten olemassa öljyttyjä vaahterakauloja esim. Charvelilla? Ja monet hiovat lakat pois vaahterakauloista ja öljyävät ne danish oililla.
 
Ja yleensä olen kuullut, että ei saa öljytä. En, että se ei imeytyisi.
 
Melodista metallia/rokkia osoitteesta https://www.facebook.com/endallelegance
GiovanniDiRondo
29.09.2014 22:36:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiksaus: Siis, että öljy ei imeydy vaahteraan? Miksi on sitten olemassa öljyttyjä vaahterakauloja esim. Charvelilla? Ja monet hiovat lakat pois vaahterakauloista ja öljyävät ne danish oililla.
 
Ja yleensä olen kuullut, että ei saa öljytä. En, että se ei imeytyisi.

 
En tiedä, en ole itse kokeillut. Minulla on vain lakattuja vaahteraotelautoja. Käsittääkseni Danish Oil - käsittely on hieman erilainen menetelmä. Puun pintaan jää vahamainen kalvo.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «