Aihe: haapabody ja pihlajakaula visakoivu otelaudalla?
1 2 3 4
ilmaseppa
10.09.2014 10:11:24
Seppä Ilmarinen
ilmaseppa
10.09.2014 10:33:51
joseplluissans: Kun se mikin magneettikenttä on se, joka ottaa metallisten KIELTEN värähtelystä signaalin, niin en kyllä ymmärrä miten puun värähtely tähän vaikuttaa. Muutaman mikrometrin värähtely ei siirrä sitä mikkiä niin paljoa, että se vaikuttaisi millään tavalla siihen, miten ne kielet värisevät siellä magneettikentässä. Ja akustinen sointi nyt ei millään tavalla vaikuta sähköiseen outputtiin. Piezomikit on sitten erikseen, ne ottavat signaalin kontaktivärinästä. Sä voit testata tätä asiaa näin: Otat sähkökitaran, demppaat toisella kädellä kielet ja koputtelet toisella kädellä runkoa. Kuuluuko ääniä? (vastaus: ei)

On totta että se mikki ei heilu yhtä paljoa, kuin kieli perusäänen osalta. Mutta eipä se saundi synnymään perusäänestä vaan lukuisista ylä-äänistä, joiden amplitudit ei ole juurikaan mikrometriä suurempia. Ja ei sillä ole väliä liikkuuko mikki vai kieli vai molemmat. Se riippuu siitä mihin koordinaatisto kiinnitetään.

Mutta en minä ainakaan pysty sanomaan äänen perusteella mistä puusta jokin kitara on tehty, jos en näe sitä. Tietysti jokin voi kuullostaa vaikkapa lespalle, niin voi helposti arvata, että mahonkiahan se tietysti on. Les pauliakin on tosin valmistettu vaahterakaulalla. Pystyykö sen kuulemaan? Kyllä eri kitarat kuulostaa erilaisille, vaikka niissä olisi samat mikitkin. Jopa soittotuntuma on erilainen. Minulla on pari stratoa, jotka tuntuvat soitettaessa todella erilaisille. Toinen on tosi tiukan ja kovan tuntuinen, toinen tuntuu kevyelle ja pehmeälle. Molemmissa on melko samanlaiset säädöt. Toinen on(se pehmeämmän tuntuinen) on isolapainen ruusupuu otelautainen ja toinen on yksi palainen pienilapainen vaahterakaula. Akustinen saundikin on erilainen. Näihin verrattuna lespani on kaikkein kevyin tuntumaltaan, mutta raain saundiltaan akustisesti. Tosin vahvistettuna lespan saundi onkin sitten pehmein.

Aika monimutkaisia asioitahan nämä ovat. Se tekeekin tästä niin mielenkiintoista :)
Seppä Ilmarinen
rrroope
10.09.2014 10:59:52
http://muusikoiden.net/dyn/users/127446.jpg tuossa kuva pihlajakaulasta... upea raitakuvia. jos leveämpää lankkua sattuisi löytymään niin tulisi varmaan komea kansi johonkin projektiin.
joseplluissans
10.09.2014 11:59:43
ilmaseppa: Tässä muutama mallinnus värähtelyistä:

http://www.acs.psu.edu/drussell/guitars/electric.html
http://www.acs.psu.edu/drussell/guitars/guitars-ASA.pdf

Tämmöstä.

Ja näiden pointti oli? Kyllähän kaikki värähtelee, mutta ei se silti tarkoita että kitaran rungon värähtely vaikuttaisi lopputulokseen.

Tässäpä Linkkejä:
http://www.guitarsite.com/news/musi … d/electric-guitar-wood-myth-busted/
http://www.stormriders.com/guitar/telecaster/guitar_wood.pdf
Basisti, ei siitä mihinkä pääse...
topotoo
10.09.2014 12:11:12
Mulla on menossa mielenkiintoinen projekti sekä soundin että tekemisen osalta. Body on tosi painavaa pähkinäpuuta ja kansi lahokoivua. Tässä on siis yhdistelmä erittäin höttöä kansipuuta ja todella kovaa pohjaa. Projekti koettelee siis hieman soitinrakennuspuiden mahdollisuuksien rajoja.

Kannen muotoilemisessa on ollut omat juttunsa, kun juuri ja juuri sille pystyi näyttämään tasohöylää. Kaula on Ibanezin RG, josta on vaihdettu otelauta fanned fret -tyyppiseen ratkaisuun.

En halua spekuloida soundia noiden puiden yhteisvaikutuksen osalta, mutta ehkä tuo sisäinen viininmaistajan laatusanakategoria tässä vähitellen herää.
Kefiiri
10.09.2014 12:51:56
joseplluissans: Ja näiden pointti oli? Kyllähän kaikki värähtelee, mutta ei se silti tarkoita että kitaran rungon värähtely vaikuttaisi lopputulokseen.

Hmm... mutta kyllähän esimerkiksi puoliakustinen 335-mallinen kitara kerta kaikkiaan soi omalla tavallaan verrattuna vaikka Les Pauliin... sustainia on vähemmän. Mikäs sen tekee ellei runko?
En ole musiikin asiantuntija.
joseplluissans
10.09.2014 14:02:02
Kefiiri: Hmm... mutta kyllähän esimerkiksi puoliakustinen 335-mallinen kitara kerta kaikkiaan soi omalla tavallaan verrattuna vaikka Les Pauliin... sustainia on vähemmän. Mikäs sen tekee ellei runko?

Tästäkin on väitelty ikuisuus. Esim jotkut vannovat että se on tallan ja satulan yhdistelmä, joidenkin mielestä kaikki on kaulaliitoksesta johtuvaa ja jotkut vannovat kielet läpi bodyn -systeemin puolesta.

Tossapa testejä:
http://www.cycfi.com/2013/11/sustain-myth-science/

Mutta mä en laskis sustainia äänensävyksi...
Jymi
10.09.2014 15:49:12
Miksi kitaroita ei sitten tehdä halvimmasta jätevanerista jos sillä puulla ei ole merkitystä ?
73nd3r
10.09.2014 16:37:12
Haluaisitko maksaa paljonkin kitarasta, jota valmistaja mainostaa halvimmasta jätevanerista tehdyksi?
(Muuten: jos ei vielä ole niin kohta on, kierrätyskitaroita meinaan.)

Mutta: kitaroita - hyvin soivia - on kyllä tehty (muun muassa) vanerista.
Ja Flaxwoodilla on toi "compound material"...
Ja...
Kefiiri
10.09.2014 17:52:02
joseplluissans: Tossapa testejä:
http://www.cycfi.com/2013/11/sustain-myth-science/

Mutta mä en laskis sustainia äänensävyksi...

Ihan relevantti juttu ja hyvä pointti tuo, että jokin kitara voi soida pitempään ylänauhoilta ja toinen taas alanauhoilta.
En ole musiikin asiantuntija.
rainmaker
10.09.2014 18:57:19
joseplluissans: Ja näiden pointti oli? Kyllähän kaikki värähtelee, mutta ei se silti tarkoita että kitaran rungon värähtely vaikuttaisi lopputulokseen.

Ok.. Kyllä nyt harmittaa. Kalliilla rahalla oon omiinkin projekteihin mahonkia käynyt ostamassa. Ihan samaan tulokseen ois päässy, jos oisin nuokin ritsat tehnyt vaikka lastulevystä.

No ei oikeesti. Oon antanut itseni päästä siihen käsitykseen, että se rungon värähtely vaikuttaa kielen värähtelyyn ja sitä kautta mikrofonin poimimaan ääneen. Eri puut värähtelee (=siirtää energiaa) eri tavoilla -> vaikutus kielen värähtelyyn on erilainen -> kitaran soundi on erilainen.
Those who can't do, teach; those who can't teach, teach gym.
ilmaseppa
11.09.2014 08:46:15
Aikoinaan rakensin isäukon työpaikalla sähkiksen jossa oli kuusilankusta tehty runko ja pyökkikaula ruusupuu otelaudalla. Tällä kitaralla soittelin useita vuosia ja n. 10 vuotta sitten purin sen ja käytin osat uuteen tekeleeseen jossa oli leppärunko ja vaahterakaula. Eli siis kaikki metalliosat ja mikit olivat samoja. Saundi oli kyllä parempi, jotenkin kitaramaisempi. Siinä ekassa versiossa oli tuhnumpi saundi. Nyt ei ole enää kumpaakaan ja valitettavasti ei ole myöskään nauhoitteita näistä soittimista.

Pihlaja on näköjään tosiaankin upean näköistä puuta. Sääli vaan että siitä ei ole yleensä kovin isoja lankkuja saatavilla. Kitaraan voi käyttää mielestäni melkein mitä materiaalia tahansa ja saa aina jonkinlaisen toimivan tuloksen. Saundi on kyllä erilainen monessa tapauksessa.

Kaulaliitos vaikuttaa myös paljon akustiseen saundiin. Seinällä roikkuu yksi neck-thru kitara, jonka akustinen saundi on raaka ja metallinen. Se on vahvistettunakin kirkasääninen ja läpitunkeva. Voi johtua vaahtera/pähkinä-laminaatista, josta se keskipalkki on tehty. Les paul on akustiselta saundiltaan vähän saman suuntainen, mutta hieman puisempi. Johtunee mahongista, ei niinkään liimaliitoksesta. Stratot ovat akustiselta saundiltaan pehmeimpiä. Olen tulkinnut sen niin, että pulttiliitos kaulassa on kullä ihan tiukka ja pitävä, mutta kiinnittäkääpä huomiota miten vähän ja ohuelti itse asiassa on puuta rungossa siinä liitosalueella. Varmaan liimakaula tai rungonläpikaulakin soisi pehmeästi, jos siihen kaulan juureen tekisi ohennuksen. Tämäkin vaikuttaa varmasti runko/kaula kompleksin värähtelyihin.
Seppä Ilmarinen
joseplluissans
11.09.2014 12:31:04
Jymi: Miksi kitaroita ei sitten tehdä halvimmasta jätevanerista jos sillä puulla ei ole merkitystä ?

Tunnetko Brian May:n kitaran tarinan? ;)
Sitä on jopa yritetty replikoida, huonolla menestyksellä :)

Tossapa juttua:
http://en.wikipedia.org/wiki/Red_Special
https://www.youtube.com/watch?v=cPD7_hQk7hk
Jymi
12.09.2014 20:35:49
joseplluissans: Tunnetko Brian May:n kitaran tarinan? ;)
Sitä on jopa yritetty replikoida, huonolla menestyksellä :)

Tossapa juttua:
http://en.wikipedia.org/wiki/Red_Special
https://www.youtube.com/watch?v=cPD7_hQk7hk

Niin eli kitaran keskiblokki on käytännössä umpipuuta, pohja ja kansi mahonkinaveria.

Hvyvin samankaltainen rakenne kuin 335:ssa.

joseplluissans: Sitä on jopa yritetty replikoida, huonolla menestyksellä :)

Jos puut eivät mitään vaikuta, niin miksi replikointi ei sitten ole onnistunut ?
Puavali
13.09.2014 16:01:39
Ovat Red Specialin kansi ja pohja viiluja vai vaneria (veneer/plywood)?
joseplluissans
15.09.2014 09:51:53
Jymi: Niin eli kitaran keskiblokki on käytännössä umpipuuta, pohja ja kansi mahonkinaveria.

Hvyvin samankaltainen rakenne kuin 335:ssa.

Jos puut eivät mitään vaikuta, niin miksi replikointi ei sitten ole onnistunut ?

Se on se mojo ;)
joseplluissans
29.09.2014 14:10:27
Hillboy: En kyllä täysin ymmärrä, miten voidaan väittää, ettei puut muka vaikuta saundiin.. ? Kaikki vaikuttaa, eikä vähiten näpit.

Kaikilla materiaaleilla, oli kyse sitten puusta, grafiitista, metallista tai periaatteessa mistä vaan, on ominaisia taajuuksia, joita ne siten vahvistaa paremmin. (Tässä kohtaa voidaan jättää pehmeän muovin tai vaikka auton renkaan soinnin kanssa saivartelu sikseen. Niissä on molekyylien välillä sen verran liikevaraa, ettei voida ehkä puhua enää soinnista.)

Kieli-mikki -kombo toki on suuresti määrittävä tekijä tässä hommassa, mutta kielen värähdellessä kullekin matskulle ominaiset taajuusalueet vahvistuu ja siten kuuluu ulostulevassa signaalissa. Miksi saarnibodyinen, vaahterakaulainen ja kokonaan mahonkinen kitara kuulostavat erilaisilta, vaikka mikit on samat ja otelautakin on kummassakin ruusupuuta.. ?

Koska eri matskut vahvistaa eri alueita siitä värinästä, jonka värähtelevät kielet/kieli siirtää bodyyn, jonka värinä puolestaan vaikuttaa sen itse kielen värinään, ja niin edelleen..

Psykoakustiikkaa tai ei, näin olen asiaa omassa päässäni lähestynyt.. ampukaa alas tai älkää. Mua ei itseasiassa edes kiinnosta. Tiedän vaan että mun jokaisessa kitarassa on keskenään erilainen saundi. **Olen siis Rainmakerin kanssa samoilla linjoilla, nyt kun luin hänen postauksensa tosta vähän ylempää..

Ja varsinaiseen aiheeseen: Aloittajan kombinaatiolla voisin hyvin rakentaa kitaran, kunhan puu vaan on kuivaa, että soi.. ja soihan se.

-L

Myönnän omalta osaltani saivartelun, mutta ihmiskorva ei näitä pienen pieniä eroja puiden soinnin välillä huomaa ;) Jokainenhan voi väittää mitä väittää, eihän punainenkaan näy kaikille samanlaisena. Pointtini oli että puiden vaikutus on niin häviävän pieni, että sillä ei kannata hommaa perustaa.
Sun kitaroista: onko niissä kaikki muut speksit, siis puita lukuunottamatta, täysin samat? Siis samat mikit, sama pintakäsittely, sama hardis jne jne?
73nd3r
29.09.2014 15:18:20
Hillboy: En kyllä täysin ymmärrä, miten voidaan väittää, ettei puut muka vaikuta saundiin.. ? Kaikki vaikuttaa, eikä vähiten näpit.
Ne näpit ja kitarassa, pedaaleissa + vahvistimessa olevat nupit vaikuttaa ihan saakelisti.

Hillboy:Miksi saarnibodyinen, vaahterakaulainen ja kokonaan mahonkinen kitara kuulostavat erilaisilta, vaikka mikit on samat ja otelautakin on kummassakin ruusupuuta.. ?
Tää on ikuinen kysymys.
Mun kanta tohon on, että koska ne on eri kitaroita - se kokonaisuus sen soundin tekee, IMHO. Esimerkki rautalangasta: kaksi samoilla spekseillä tehtyä Fenderin AmStandardia suoraan hyllystä ei soi välttämättä täsmälleen samalla tavalla.
Se, minkä minä kyseenalaistan, on että tietty puu soisi aina tietyllä tavalla. Ihan logiikalla; puulajin sisäiset vaihtelut voi olla ihan yhtä isoja kuin eri puulajien välillä. Ja näyttää siltä, että kun joku väsää nettiin sokkotestin puulajeista niin ei tunnistaminen onnistu.
Hillboy
29.09.2014 16:51:39 (muokattu 29.09.2014 16:53:46)

Tää on ikuinen kysymys.
Mun kanta tohon on, että koska ne on eri kitaroita - se kokonaisuus sen soundin tekee, IMHO. Esimerkki rautalangasta: kaksi samoilla spekseillä tehtyä Fenderin AmStandardia suoraan hyllystä ei soi välttämättä täsmälleen samalla tavalla.
Se, minkä minä kyseenalaistan, on että tietty puu soisi aina tietyllä tavalla. Ihan logiikalla; puulajin sisäiset vaihtelut voi olla ihan yhtä isoja kuin eri puulajien välillä. Ja näyttää siltä, että kun joku väsää nettiin sokkotestin puulajeista niin ei tunnistaminen onnistu.

En kiistä sitä, että jokainen soitin on yksilö ja jokainen soittimen muodostava kombo on ainutlaatuinen, mutta sitä nyt on mielestäni turha kiistää, etteikö tietyllä puumateriaalilla olisi omanlaisiaan ominaisuuksia, jotka kuuluu.. nyt vähintään isommassa otannassa.

joseplluissans: Myönnän omalta osaltani saivartelun, mutta ihmiskorva ei näitä pienen pieniä eroja puiden soinnin välillä huomaa ;) Jokainenhan voi väittää mitä väittää, eihän punainenkaan näy kaikille samanlaisena. Pointtini oli että puiden vaikutus on niin häviävän pieni, että sillä ei kannata hommaa perustaa.
Sun kitaroista: onko niissä kaikki muut speksit, siis puita lukuunottamatta, täysin samat? Siis samat mikit, sama pintakäsittely, sama hardis jne jne?

Jja ei. Se on myönnettävä, ettei kombinaatiot meitsin soittimissa tietenkään ole täysin samat. On liimakaulaa, pulttikaulaa, onttoa koppaa, nitroa ja tavallista muovilakkaa jne jne.. Ja mikit.. enpä oo Jazz/JB -settiä kaikkiin tuupannu :D

Soundi on henkilökohtainen asia ja jo fiilis soitellessa vaikuttaa siihen, miltä mikin saundaa.. sekä ulospäin, että omaan korvaan..

Jja ne näpit..

-L
"Mun vasen käsi on vitun huono! Sama kun soittasin kullillani..." - Ville
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)