Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kiinostaisiko myydä musiikkiasi tai muita tuotteitasi
1
KLauri
26.09.2014 09:47:59 (muokattu 29.09.2014 20:00:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heippa,
 
Mahdollisuudet myydä musiikkia ja muita fanituotteita kasvavat kohta yhdellä uudella vaihtoehdolla. :) Eli olen avaamassa nettipalvelua juurikin tähän tarkoitukseen.
 
Lyhyesti palvelusta: Palvelu toimii marketplace tyylisesti, sen jälkeen kun sinut hyväksytään kauppiaaksi voit myydä musiikkiasi digitaalisina tai fyysisinä tuotteina. Ja sen lisäksi myyntiin voi laittaa fanituotteitaan oman harkinnan mukaan. T-paitoja yms. pieniä joita voi lähettää kiinteällä postimaksulla koti- ja ulkomaille. Hinnoittelu toimii niin että ilmoitusten jättäminen ja sivustolla pitäminen on ilmaista, sitten kun jotain myydään niin siitä otetaan välityspalkkio(sis.alv) ja mahdolliset tekijänoikeus korvaukset. Verot yms. kulut jäävät sinun vastuullesi.
 
Nyt etsiskelen mahdollisia yhteistyökumppaneita pienistä ja notkeista levy-yhtiöistä, bändeistä, harrastajista ja muista musiikin kanssa tekemissä olevista tyypeistä. Tämän lisäksi vinkit miten palvelua voisi kehittää lisää ja kaikki muutkin vinkit ovat tervetulleita. Bändisi toiminnan pienuudella tai suuruudella ei ole merkitystä. Se mitä voit myydä riippuu tekemistäsi sopimuksista, mutta periaatteessa jokainen voi laittaa jotain myyntiin. Esimerkiksi fyysisten tuotteiden myynnistä lähtee sähköposti jonka voi sitten ohjata haluamaansa paikkaan kuten esim. tuotteiden lähetyksen hoitavaan firmaan. Cd- ja dvd-levyjähän saa kuka tahansa myydä, kuhan hoitaa itse tilitykset niistä oikeaan paikkaan.
 
Sivusto on tällä hetkellä kesken ja arvioitu valmistusminen/avajaiset ensi kuun loppu puolella. Sivusto on englannin kielinen (tai ainakin sitten on kun saadaan oikoluenta suoritettua..) :D
 
Yhteyksissä voi olla osoitteeseen lauri(roskatPois)musabox.com. (korvaa (roskatPois) @ merkillä.)
 
Lennu
27.09.2014 17:47:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myytkö mainosmusaa kans? En mä osaa muuta tehdä.
 
"Se on hiukan surullinen sirkus semmoinen, jossa voimamiehet pieksevät klovnit tajuttomiksi." -Qsine
KLauri
28.09.2014 20:54:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lennu: Myytkö mainosmusaa kans? En mä osaa muuta tehdä.
 
Kyllä sekin varmasti onnistuu. Sivusto siis toimii marketplace tyylisesti joten pitää vain lisätä sulle sopiva kategoria sinne.
 
Mainosmusiikki kuullostaa sellaiselta mikä on kerta ostoksena kallista ja sitä ei kovin usein myydä.. Kai. Sivustolla kiinteitä kuluja ei tule, vain myydyistä tuotteista menee kiinteä osuus. Joten ei kai kun yrittämään. :) Jos ne kappaleet on harvoin meneviä ja kalliittaa niin voidaan katsoa sulle joku pienempi prosentti.
 
Lennu
28.09.2014 21:55:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ne voi olla stock-tyyppistä käyttöoikeusmusaakin.
 
"Se on hiukan surullinen sirkus semmoinen, jossa voimamiehet pieksevät klovnit tajuttomiksi." -Qsine
KLauri
29.09.2014 12:46:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lennu: Ne voi olla stock-tyyppistä käyttöoikeusmusaakin.
 
Ok, se ei kyllä varmaan onnistu suoraan.. Mutta jos mahdollisuus myydä kertakorvauksella kiinnostaa nin pistä sähköpostia niin ilmoittelen sulle koska voit käydä laittaa biisejäsi myyntiin. :)
 
jukkajylli
29.09.2014 18:58:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos kysymästä. Ei kiinnosta.
 
And it's just a waste of time..
KLauri
01.10.2014 07:27:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jukkajylli: Kiitos kysymästä. Ei kiinnosta.
 
Moi, sori että kesti vähän vastata.
 
Oletko nyt aivan varma? :) Kaupan osuus myyntihinnasta on vain 15%. Eli aika halpa hinta. Esim. 10€ levy, siitä jää sulle 8,5€ siitä tietysti sinun pitää vähentää omat kulusi joita voivat olla verot, maksunvälitys kulu, mahdolliset tekijänoikeusmaksut ja muut mahdolliset kulut . Jos olet niin onnellisessa asemassa että voit myydä musiikkiasi digitaalisena, niin kuluja ei hirveästi tule. Riippuu tekemistäsi sopimuksista. Fyysisten tuotteiden myynnissäkin tarjoamani välityspalkkio on kohtuullinen ja peittoaa varmasti sen hinnan mitä saat kaupoissa myydyistä levystä, joudut toki tekemään itse enemmän töitä.
 
Toki jos levytyksiä ei ole tai ne ei miellytä ihmiskorvaa niin ei niitä kyllä varmasti kiinnostakkaan myydä.. ;) (en voinu vasta aikasemmin ku mietin melkein kolme päivää tota heittoa :D )
 
sticky fingers
01.10.2014 07:53:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jukkajylli: Kiitos kysymästä. Ei kiinnosta.
 
Onpa hyvä, että yksi palstan tunnetuimmista muusikoista tulee erikseen ilmoittamaan, että tällainen ruohonjuuritason tekeminen ei "taiteilijaa" kiinnosta. Kivat sulle, sanoisi joku...
 
Ei sillä, ettäkö aina pitäisi olla samaa mieltä ja mielistellä, mutta jos/kun ketjun aloittaja tällä avauksellaan hakee validointia omalle toiminta-ajatukselleen, niin tuollainen ilman perusteita esitetty "ei kiinnosta" töksäytys tuntuu lähinnä pelkältä mulkkuilulta...
 
"Kummasti tällä(kin) palstalla omaa älykkyyttään mainostavat tyypit ovat poikkeuksetta ihan saatanan tyhmää porukkaa" - Kulkunen 30.7.2014
jukkajylli
01.10.2014 10:15:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sticky fingers: Onpa hyvä, että yksi palstan tunnetuimmista muusikoista tulee erikseen ilmoittamaan, että tällainen ruohonjuuritason tekeminen ei "taiteilijaa" kiinnosta. Kivat sulle, sanoisi joku...
 
Ei sillä, ettäkö aina pitäisi olla samaa mieltä ja mielistellä, mutta jos/kun ketjun aloittaja tällä avauksellaan hakee validointia omalle toiminta-ajatukselleen, niin tuollainen ilman perusteita esitetty "ei kiinnosta" töksäytys tuntuu lähinnä pelkältä mulkkuilulta...

 
No voi. Pyydän anteeksi.
 
And it's just a waste of time..
jukkajylli
01.10.2014 10:20:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KLauri: Moi, sori että kesti vähän vastata.
 
Oletko nyt aivan varma? :) Kaupan osuus myyntihinnasta on vain 15%. Eli aika halpa hinta. Esim. 10€ levy, siitä jää sulle 8,5€ siitä tietysti sinun pitää vähentää omat kulusi joita voivat olla verot, maksunvälitys kulu, mahdolliset tekijänoikeusmaksut ja muut mahdolliset kulut . Jos olet niin onnellisessa asemassa että voit myydä musiikkiasi digitaalisena, niin kuluja ei hirveästi tule. Riippuu tekemistäsi sopimuksista. Fyysisten tuotteiden myynnissäkin tarjoamani välityspalkkio on kohtuullinen ja peittoaa varmasti sen hinnan mitä saat kaupoissa myydyistä levystä, joudut toki tekemään itse enemmän töitä.
 
Toki jos levytyksiä ei ole tai ne ei miellytä ihmiskorvaa niin ei niitä kyllä varmasti kiinnostakkaan myydä.. ;) (en voinu vasta aikasemmin ku mietin melkein kolme päivää tota heittoa :D )

 
Kiitos selventävästä vastauksesta.
 
And it's just a waste of time..
KLauri
01.10.2014 11:11:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jukkajylli: Kiitos selventävästä vastauksesta.
 
Ole hyvä, toivottavasti kiinnostuksesi heräsi edes vähäsen koska olisi tosi hieno homma saada mukaan kokenut vanha parta. Se nimittäin jeesais meitä junnuja monellakin tapaa. Sivusto sais lisä huomiota ja samalla sivustolle tulevat uudemmat artistit saisivat ansaitsemansa huomion.
 
KLauri
01.10.2014 11:14:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sticky fingers: Onpa hyvä, että yksi palstan tunnetuimmista muusikoista tulee erikseen ilmoittamaan, että tällainen ruohonjuuritason tekeminen ei "taiteilijaa" kiinnosta. Kivat sulle, sanoisi joku...
 
Ei sillä, ettäkö aina pitäisi olla samaa mieltä ja mielistellä, mutta jos/kun ketjun aloittaja tällä avauksellaan hakee validointia omalle toiminta-ajatukselleen, niin tuollainen ilman perusteita esitetty "ei kiinnosta" töksäytys tuntuu lähinnä pelkältä mulkkuilulta...

 
Kiitos viestistäsi. Älä ota itseesi, pitää olla kova nahkainen kyllä ne asiat siitä asettuu. Kiitos joka tapauksessa. :)
 
sticky fingers
01.10.2014 14:46:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KLauri: Kiitos viestistäsi. Älä ota itseesi, pitää olla kova nahkainen kyllä ne asiat siitä asettuu. Kiitos joka tapauksessa. :)
 
Hehe, enhän mä tässä itseeni ota. Hyvä, että sulla on positiivinen asenne ja kestät kritiikkiä (jota ilman muuta tulet saamaan). Kaikkea hyvää hankkeellesi.
 
"Kummasti tällä(kin) palstalla omaa älykkyyttään mainostavat tyypit ovat poikkeuksetta ihan saatanan tyhmää porukkaa" - Kulkunen 30.7.2014
jukkajylli
01.10.2014 16:42:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sticky fingers: Hehe, enhän mä tässä itseeni ota. Hyvä, että sulla on positiivinen asenne ja kestät kritiikkiä (jota ilman muuta tulet saamaan). Kaikkea hyvää hankkeellesi.
 
Joo. Munkin anteeksipyyntö oli kohdistettu ketjun aloittajalle. Saattaa olla niin, että mun ei kannattaisi kirjoitella tänne mitään, koska mun sanomisiin ei päde samat lait kuin muilla. Ajatellaan totakin hetken mieljohteesta heitettyä lausetta, jossa itseasiassa kiitin kauniisti ja vastasin esitettyyn kysymykseen, ja taas saan lukea samaa valitusta. Pitäisi ilmeisesti piiloutua nimimerkin taakse huutelemaan puskista, vai mitä? Ja "hehe enhän mä tässä itseeni ota."
 
Onnea hankkeelle myös mun puolesta.
 
And it's just a waste of time..
sticky fingers
01.10.2014 17:59:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jukkajylli: Joo. Munkin anteeksipyyntö oli kohdistettu ketjun aloittajalle. Saattaa olla niin, että mun ei kannattaisi kirjoitella tänne mitään, koska mun sanomisiin ei päde samat lait kuin muilla. Ajatellaan totakin hetken mieljohteesta heitettyä lausetta, jossa itseasiassa kiitin kauniisti ja vastasin esitettyyn kysymykseen, ja taas saan lukea samaa valitusta. Pitäisi ilmeisesti piiloutua nimimerkin taakse huutelemaan puskista, vai mitä? Ja "hehe enhän mä tässä itseeni ota."
 
Onnea hankkeelle myös mun puolesta.

 
No mikäs nyt hiertää? Minusta kommenttisi nyt vain oli aivan turhaa vittuilua tilanteessa, jossa ketjun aloittaja etsii ilmiselvästi vahvistusta ajatukselleen liikeideasta, jossa ko. palvelua tarjottaisiin. Ne, joita asia ei kiinnosta ja etenkin ne, joita ei myöskään kiinnosta mielipidettään perustella, voivat ihan hyvin jäädä keskustelusta sivuun, eikös juu?
 
Kaikki tietävät, että sinulla (sikäli kun nimimerkkisi on samalla myös oikea nimesi, kuten otaksun - nimimerki on valinta jonka olet itse tehnyt) on omalle musiikillesi olemassa kontaktit ja myyntikanavat ja siksi antamasi kommentti oli minusta outo. Tuskin ketjun aloittajakaan tarkoittaa tällaista palvelua tarjottavaksi niille, joilla jo levytys- ja/tai jakelusopimukset ovat olemassa.
 
Ja ihan tosissan, en mä tuossa itseeni ottanut, vaan enemmänkin säälitti aloittajan puolesta. Lyttäämistä täällä tapahtuu ihan tarpeeksi ja syyllistyn siihen itsekin välillä. Onneksi hän kuittasi jutun jo ja osoitti olevansa tässä suhteessa skarppi kaveri.
 
Kaikkea hyvää myös sinulle.
 
"Kummasti tällä(kin) palstalla omaa älykkyyttään mainostavat tyypit ovat poikkeuksetta ihan saatanan tyhmää porukkaa" - Kulkunen 30.7.2014
ganesha
05.10.2014 13:00:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

onpa herkkänahkaista jengiä täällä :D
 
itse mietin lähinnä tuota liikeideaa siltä kantilta, ett mitä lisäarvoa se toisi pienelle labelille, tai bändille x, jolla ei ole levy-yhtiötä taustatukena...ja hetken kelaamisen jälkeen oli kyl pakko tulla siihen johtopäätökseen, että: ei ihan hirveästi (pienille levy-yhtiöille ei oikeastaan yhtään mitään). todella pienellä vaivalla saa hoidettua latausmyynnit netissä niin että komissiot ovat todella pieniä tai jopa niin että bändi saa myyntitulot 100% itselleen. (Bandcamp/Bandzoogle/Record Union/yms.)
 
merkkarimyynnin kanssa on tietysti hankalampaa, kun jonkun bändistä pitäisi jaksaa hoitaa sitä, mut toisaalta varsinkin T-Paidoissa on sen verran kovat katteet, että luulis bändistä löytyvän jonkun joka jaksaa kytätä bändin gmailia ja postitella noita rättejä - hieman tuntemattomammalla bändillä se sähköposti ei varmaankaan ihan taukoamatta laula kuitenkaan. En halua dissata bisnesideaasi, mutta kun uraansa aloittavan bändin pitäisi/kannattaa olla tarkkana että mahdollisimman iso siivu niistä vähäisistä tuloista jäisi bändille itselleen, niin tällaisten palveluiden ulkoistamisessa ei oikein ole järkeä. Ja sitten isommilla bändeillä levy-yhtiö hoitaa noi jutut (kun ei nekään enää oikein pelkällä levymyynnillä elä).
 
Eli, periaatteessa ihan hieno idea, mutta siihen kannattaisi ehkä kehitellä joku ekstra-twisti, joka sais mielenkiinnon heräämään isommin. Fyysisiä levyjä ei oikein kukaan osta enää kuin korkeintaan keikoilla (isot nimet sit eri juttu), merkkareidenkin kanssa vähän sama juttu - pitäisi olla sen verran kova crossover-brändi bändillä että se jaksaa kiinnostaa random-jengiäkin joka ei käy aktiivisesti keikoilla. Latauskauppa on sitten ihan eri juttu, mut sekin vaatii helvetinmoista panostamista promootioon ett kukaan jaksaa kaivaa bändin x ämpäreitä netistä. Lataamoita on jo aika paljon, ja kun Levykauppa Äx ottaa myös sainaamattomien bändien julkaisuja myyntiin, on aika kovaa lähteä kilpailemaan tuollaisten kanssa, paitsi ehkä profiloitumalla johonkin tiettyyn (korkeintaan muutamaan) genreen ja sit kohdentamalla markkinoinnin tälle jengille.
 
KLauri
06.10.2014 15:24:46 (muokattu 08.10.2014 14:24:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ganesha: onpa herkkänahkaista jengiä täällä :D
 
itse mietin lähinnä tuota liikeideaa siltä kantilta, ett mitä lisäarvoa se toisi pienelle labelille, tai bändille x, jolla ei ole levy-yhtiötä taustatukena...ja hetken kelaamisen jälkeen oli kyl pakko tulla siihen johtopäätökseen, että: ei ihan hirveästi (pienille levy-yhtiöille ei oikeastaan yhtään mitään). todella pienellä vaivalla saa hoidettua latausmyynnit netissä niin että komissiot ovat todella pieniä tai jopa niin että bändi saa myyntitulot 100% itselleen. (Bandcamp/Bandzoogle/Record Union/yms.)
 
merkkarimyynnin kanssa on tietysti hankalampaa, kun jonkun bändistä pitäisi jaksaa hoitaa sitä, mut toisaalta varsinkin T-Paidoissa on sen verran kovat katteet, että luulis bändistä löytyvän jonkun joka jaksaa kytätä bändin gmailia ja postitella noita rättejä - hieman tuntemattomammalla bändillä se sähköposti ei varmaankaan ihan taukoamatta laula kuitenkaan. En halua dissata bisnesideaasi, mutta kun uraansa aloittavan bändin pitäisi/kannattaa olla tarkkana että mahdollisimman iso siivu niistä vähäisistä tuloista jäisi bändille itselleen, niin tällaisten palveluiden ulkoistamisessa ei oikein ole järkeä. Ja sitten isommilla bändeillä levy-yhtiö hoitaa noi jutut (kun ei nekään enää oikein pelkällä levymyynnillä elä).
 
Eli, periaatteessa ihan hieno idea, mutta siihen kannattaisi ehkä kehitellä joku ekstra-twisti, joka sais mielenkiinnon heräämään isommin. Fyysisiä levyjä ei oikein kukaan osta enää kuin korkeintaan keikoilla (isot nimet sit eri juttu), merkkareidenkin kanssa vähän sama juttu - pitäisi olla sen verran kova crossover-brändi bändillä että se jaksaa kiinnostaa random-jengiäkin joka ei käy aktiivisesti keikoilla. Latauskauppa on sitten ihan eri juttu, mut sekin vaatii helvetinmoista panostamista promootioon ett kukaan jaksaa kaivaa bändin x ämpäreitä netistä. Lataamoita on jo aika paljon, ja kun Levykauppa Äx ottaa myös sainaamattomien bändien julkaisuja myyntiin, on aika kovaa lähteä kilpailemaan tuollaisten kanssa, paitsi ehkä profiloitumalla johonkin tiettyyn (korkeintaan muutamaan) genreen ja sit kohdentamalla markkinoinnin tälle jengille.

 
Kiitos viestistäsi. Juuri tämän kaltaista pohdintaa kaipasinkin ja pari uutta juttuakin tuli.
 
Yksi idea vois olla, se on ainakin saanut minut kuluttamaan tiettyyn tuote ryhmään enemmän kuin olisi ollut tarpeellista. Uskoisin että se kävis tähänkin liiketoimita malliin.. ;)
 
Edit: Tuli sellanen pointti mieleen että vaikka alkuun palvelustani ei välttämättä ole suoraa hyötyä pienelle levy-yhtiölle niin siitä olisi apua minulle ja toivottavasti homma kääntyy tulevaisuudessa päinvastoin..
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «