Aihe: Pistäkää ääninäytettä soitostanne 3
1 2 3 4 5192 193 194 195 196399 400 401 402 403
jarome
22.09.2014 21:32:51
Velli: Tomien vire on niin lähellä toisiaan, että tomeja hädin tuskin erottaa toisistaan. Oliko tuo tietoinen ratkaisu vai vahinko/sattumaa?

Se on täysin tietoinen kyllä. Tour customeissa on mulla nyt 13, 14 ja 15 tuuman pöntöt. Ja viritin ne 10hz erolla toisiinsa ihan vaan kokeillakseni.
Lentävä lause. Tai jotain muuta persoonallista.
hollmi-5
22.09.2014 22:08:11
jarome: Se on täysin tietoinen kyllä. Tour customeissa on mulla nyt 13, 14 ja 15 tuuman pöntöt. Ja viritin ne 10hz erolla toisiinsa ihan vaan kokeillakseni.

Kokeilehan jotain muuta ;) Ja itse virittäisin tomit soimaan. Reilusti kireämmälle. Nyt ei soi. Omalle paikalle kivasti läsähtävä tomi on usein todella hengetön setin edestä kuunneltuna.
Soundit, piuhat ja kajarit.
jarome
22.09.2014 22:21:23
hollmi-5: Kokeilehan jotain muuta ;) Ja itse virittäisin tomit soimaan. Reilusti kireämmälle. Nyt ei soi. Omalle paikalle kivasti läsähtävä tomi on usein todella hengetön setin edestä kuunneltuna.

Luulet etten ole kokeillut jotain muutakin? Älä Mika nyt kehtaa.
Lentävä lause. Tai jotain muuta persoonallista.
Razanez
23.09.2014 13:08:08

Pistetäänpäs itekkin ihan kettuillakseen ekaa kertaa (muistaakseni?) näytettä tänne.

http://bravewords.com/exclusives/audios/player
(Tuo Mausoleum Gaten biisi)

Meidän ensi kuussa julkaistavalta täyspitkältä maistiaista. Koko biisi vedetty muistaakseni kahteen ottoon. En ole kovin teoreettinen, mää vaan soitan. :-)
VeeKoo
27.09.2014 12:26:26

Kesän mittainen soittotauko päättyi, kun vihdoin pääsin takaisin opiskelupaikkakunnalle käymään ja setin ääreen.

Äänittelin vain elämää huumassa PMMP:n Tytöt ja sain samalla karun oppitunnin, kuinka yksinkertaisen, tiukan beatin äänittäminen voi olla järjettömän haastavaa. Ainakin allekirjottaneelle.
Lopputulos linkin takana.
https://www.youtube.com/watch?v=b2sd7FO9GHE&feature=share
"Naisiahan saa räpläillä koska tahansa, mutta kaunista rumpua harvemmin. "
markkuliini
28.09.2014 11:50:50

Sekoilu jatkuu! Ja samalla uusi Zoom Q4 ensitestissä.

J Dillan jalanjäjissä edelleen muljataan komppia, nyt siirrellään snadisti 16-osien paikkaa hip hop kompissa..
Siirtely siis perustuu offbeat 8-osan (eli "takapotkun") joko nokillaan tai myöhässä oloon. Ja offbeat 8-osan paikka siis pakottaa myös sen vieressä olevia 16-osia siirtymään hitusen.
Tää on vielä vaiheessa, jotkut noista ei vielä toimi satasella, mutta oon konseptista tosi innoissani. Esim. eka ja vika esimerkki kuulostaa mun korvaan hyvältä, mutta noissa kahdessa muussa tuo epäkesko fraseeraus ei pysy vielä ihan niin tasaisena kun haluisin.
Joskin tuossa huomaa myös ilmiön että nuo kompit alkavat kuulostamaan aina paremmilta kun niitä kuuntelee pari tahtia. Ensin korva on ihmeissään, mutta adjustoituu hetken päästä.
Ja tuota ilmiön määrää pystyy säätämään tietty lievempään tai rajumpaan.
Eihän nuo ole joka tilanteen komppeja, mutta joissain hiphop/funk/nu soul-jutuissa nuo voi olla just SE juttu.
Esim. Questlove ja Chris Dave on mestaroinu tän tosi hienosti.

http://youtu.be/xXGC6TBmHg0
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
markkuliini
28.09.2014 12:50:30

Kailis: Mulla kuluu tsebat täsmälleen samalla tavalla kuin markkuliinilla. Alkavat tehdä keskeltä lastua mutta kestää kauan ennen kuin vaihtoon joutuu laittamaan. Hyvää leipomista, taas. Mites muuten, näyttäis kapulaote olevan aika kepin päästä. Onko tää sun normitapa? Ja oikean käden ote suljettu 0:47 ja 1:36 verrattuna muihin. Oiskohan siitä että ajat noissa nelosia?

Tuossa Zoomin Q4:ssa on aika vahva kalansilmälinssi (130 astetta kuvakulma) just varmaan siksi että saa koko rumpusetin tai bändin kerralla kuviin. Sekin varmaan vaikuttaa siihen että näyttää että pidän kapulan päästä. Se vähän vaihtelee, yleensä kapulan peräpää kyllä näkyy käden alta, koetan pitää siitä tasapainopisteestä kiinni. Mut voi olla että tällaisiin juttuihin haen kanssa jotain isompaa vastusta kapulastakin. En oo varma.

Mutta tuo otteen vaihtuminen noissa mainitsemissas kohdissa on ihan totta, ja kun kelasin asiaa, niin siihen on selvä syy. Oiken käden ote tai itseasiassa kapulan paikka snaren päällä vaihtuu tuon perusrytmikuvion mukaan. Noissa minitsemissas paikoissa oikea käsi soittaa tititaa-rytmiä ja siinä oikea käsi nousee ylöspäin aina silloin kun vasen käsi tarvitsee tilaa backbeatille nousua varten. Siksi oikea käsi voi olla lähempänä kroppaa, ja oikea kapula suoraan vasemman kapulan päällä.
Mutta tuossa toisessa rytmissä (taa-titi) oikean käden ylösalas-liike menee just vastavaiheessa vasemman käden liikkeen kanssa, ja oikealla kädellä pitää tehdä vasurille tilaa eli siirtää sitä kauemmas kropasta. Tuolloin kapulaotekin vähän muuttuu, kämmenselkä kääntyy väkisinkin enemmän kohti kattoa.

Hyvä havainto, Kailis, enpä ollut tuota ennen tietoisesti ajatellutkaan.
Mutta kyllä mulla se ote joskus varmaan vaihtuu ihan vaan senkin takia missä kulmassa haluan haitsuun kapulan osuvan, ja siksikin jos käsi alkaa väsyä. Eli siellä se seilailee...
Kailis
28.09.2014 12:59:38 (muokattu 28.09.2014 13:03:51)

Mä vaihtelen kapulaotetta ihan tiedostamatta. Kovemmassa menossa ja varsinkin jos tarvii tiukkaa kanttia niin päästä kiinni ja suht suljettu. Hissuttelu-mediumraju mulla on hyvinkin avoin ote ja tasapainopiste. Ja kaikkea tuolta väliltä. Huomasin kun videoin itseäni. Emmä enää ala tollasiin kiinnittämään huomiota sen kummemmin paitsi toisten videoilla =D
Mutta kyllä mulla se ote joskus varmaan vaihtuu ihan vaan senkin takia missä kulmassa haluan haitsuun kapulan osuvan
Tämä, todellakin.
ja siksikin jos käsi alkaa väsyä.
Myös, valitettavasti.
Ja se hengittäminen. Voi pojat. Voin kertoa että tän 5-kymppisen pitää kiinnittää asiaan huomiota.
TRAUM: mua vituttaa idiootit...tai siis ei muuten mutta kun niillä on äänioikeus siinä missä meikäläiselläkin.
Deino
29.09.2014 01:40:27

Epämuusikko
29.09.2014 10:21:44 (muokattu 29.09.2014 15:47:54)
markkuliini:

J Dillan jalanjäjissä edelleen muljataan komppia,

Tää on super.

e: Kerroppa missä tuon viimeisen kompin "ykkönen" on suhteessa basariin ja haitsuun. Onko välillä aistimani basarin pieni nokitus harjoitukselle oleellista? Oli tai ei (ja oli sitä tai ei, olin sen aistivani), tykkäsin siitä, ja siitä ajatuksesta että basari tulee hieman etukäteen, kovastikin.

All in all, nuo fraseeraukset on tietyssä mielessä perusteltavissa jonkun triolisoundin / brazilian feelin kautta. tämmöinen mielikuva mulla ainakin tulee...
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
statistiÖ
30.09.2014 19:35:36

Markkuliinilla hienopiirteistä fraseerausta. On sillä kuuluvaa merkitystä. En kahdella kuuntelulla ihan aktiivisen tajunnan tasalle päässyt, mutta voi nuilla tehdä merkittäviä fiilis- ja sävyeroja, jos yleisö saa kuulla tuon kaiken muun soiton seasta.
Rohkeasti vaan. Basarin ajoitusta olen siirrellyt aika paljon. Munmielestä hieman etuaika on hyvä, kun-jos ääni on pitkä. Laahabasarille ei.

Minä fraaseeraan tässä koko settiäni vähemmän hienovaraisesti ja kaikenlaista hauskaa testailua virveli- ja symbaaliosastolla. Äänitetty 15.8., mitäs näitä panttaamaan.
improdrumset @ http://maihinnousu.net/a/2812
¤ RLRR LRLR RLRR LRLR ¤ Jos ei soi hiljaa, soi kovaa ¤ ranttatantta ¤ hevi mamma, kevyt musiikki ¤
markkuliini
30.09.2014 21:15:42 (muokattu 30.09.2014 21:26:03)

Epämuusikko: Tää on super.

e: Kerroppa missä tuon viimeisen kompin "ykkönen" on suhteessa basariin ja haitsuun. Onko välillä aistimani basarin pieni nokitus harjoitukselle oleellista? Oli tai ei (ja oli sitä tai ei, olin sen aistivani), tykkäsin siitä, ja siitä ajatuksesta että basari tulee hieman etukäteen, kovastikin.

All in all, nuo fraseeraukset on tietyssä mielessä perusteltavissa jonkun triolisoundin / brazilian feelin kautta. tämmöinen mielikuva mulla ainakin tulee...

Hyvä kysymys! Se (ja siis nuo kaikki esimerkit) on soitettu klikin kanssa tempoon 94 niin että koetan soittaa virvelin backbeatin ja bassarin pääiskut niin tarkasti klikin päälle kun osaan. Bassarin 16-osat koho sitten seurailee tietty enemmän tai vähemmän tuota haitsun fraseerausta. Mutta miksi sitten tuntuu että basari nokittaa?

No, ilman klikkiä soittaessa mulla (ja varmaan lähes kaikilla) meinaa noiden kanssa käydä helposti niin, että jos 8-osa offbeatin paikkaa siirtää aikaisemmaksi (esimerkit 1 ja 2) niin komppi meinaa kiihtyä. Ja jos taas myöhemmäksi niin komppi meinaa hidastua.
Täähän on ihan luonnollista koska nyt 4-osien puoliväli ei olekaan enää tarkalleen puolivälissä ja komppi meinaa kaatua sinne suuntaan minne "puolivälikin" nojaa.
Eli tuossa neljännessä esimerkissä se laahaava haitsu saa bassarin kuulostamaan ehkä nokittavalta, mutta se kuuluu tavallaan kompin luonteeseen jos ei halua että komppi hidastuu. Toki siellä voi olla jotain pientä skrubua, tai mun lisäfraseerausta jonka korva on halunnut lisätä multa kysymättä. Mutta pääosin neljäsosilla olevan tavaran pitäis olla aika kohdillaan.

Kun eka kerran noita treenasin ilman klikkiä liveBPM:n kanssa (joka siis piirtää soitetutusta temposta käyrän), niin yllätyin miten helposti noilla kaatuu tempo jompaan kumpaan suuntaan. Käyrä vaan esim. tippui alaspäin vaikka korva ei huomannut mitään. Mutta avain on noissa olla kuuntelematta haitsua (tai mitä vaan mikä fraseeraa oudosti) ja pitää fokus siinä millä soitetaan neljäsosanuotteja, käytännössä tässä esimerkissä basari ja snare.

Edit: Selvennän vielä, että kun soitan noita klikin kanssa niin pääasiallinen fokus on siinä että snare läsähtää just klikin kanssa ja että kompissa ei olis yhtään vetoa kiilaukseen/hidastumiseen ja että komppi groovais. Vaikka olenkin ajatellut että basari on kans tasan ykkösellä ja kolmosella, niin voi hyvinkin olla että otan bassarin kanssa pientä vapautta, etenkin kun tää on niin outoa aluetta, niin asenne on se että kaikki on sallittua kunhan groovais. Olis mielenkiintoista lyödä tuohon klikki päälle ja katsoa mikä on koko totuus. :-D
Mutta oli miten oli niin se on sitten ollut alitajuista mikä on tavallaan ihan siististi cool.
Miskendal
30.09.2014 22:25:48
Tässä olisi tälläistä yleistä huitomista tarjolla, testailin juuri saapunutta Microkorgia setin kera. On se mielenkiintoinen vehje

https://www.youtube.com/watch?v=c6bznbjU9W4&feature=youtu.be
ferodoz
01.10.2014 20:16:52

Rumpuraita työbändini kiipparistin nimeä kantavalta levyltä.

http://maihinnousu.net/s/23030
Just a face in the crowd.
jp351
02.10.2014 18:55:05
Miskendal: Tässä olisi tälläistä yleistä huitomista tarjolla, testailin juuri saapunutta Microkorgia setin kera. On se mielenkiintoinen vehje

Tämähän kuulostaa paikoitellen Jojo Mayerin nykytouhulta, mikä ei ole ollenkaan huono asia. :)

Ja plussaa snaresoundista.
Phase 1. Collect underpants | Phase 2. ? | Phase 3. Profit
-Dr.DW-
02.10.2014 19:21:29
Miskendal: Tässä olisi tälläistä yleistä huitomista tarjolla, testailin juuri saapunutta Microkorgia setin kera. On se mielenkiintoinen vehje

On muuten aika pretty fucking amazing veto... Ei jumankauta! :D Ihan on kyllä pyydettävä anteeksi kielenkäyttöäni!
Rummut ovat kynäni.
Miskendal
02.10.2014 22:41:33
Kiitosta vain! Seuraavan kerran voisi yrittää suunnitella hieman etukäteenkin jotakin. Ja yrittää ehkä ottaa videokuvaakin jopa. Ja joo, akryylisnarvelista lähtee kyllä melkoisen miellyttävä pamaus!
-Dr.DW-
02.10.2014 23:22:54 (muokattu 02.10.2014 23:23:59)
Miskendal: Kiitosta vain! Seuraavan kerran voisi yrittää suunnitella hieman etukäteenkin jotakin. Ja yrittää ehkä ottaa videokuvaakin jopa. Ja joo, akryylisnarvelista lähtee kyllä melkoisen miellyttävä pamaus!

Oliko tuo kuinka rankastikin editoitu pätkä? Huomasin, ettei siellä virheitä pahemmin sattunut ja nekin tökkäykset on hoidettu aika hienosti efekteillä... Mutta, ihan pirun hyvä pätkä, joka pisti pään nyökkimään!
E: Luovuutta, juurikin sanan varsinaisessa merkityksessä!
Rummut ovat kynäni.
Miskendal
03.10.2014 08:40:18
-Dr.DW-: Oliko tuo kuinka rankastikin editoitu pätkä? Huomasin, ettei siellä virheitä pahemmin sattunut ja nekin tökkäykset on hoidettu aika hienosti efekteillä... Mutta, ihan pirun hyvä pätkä, joka pisti pään nyökkimään!
E: Luovuutta, juurikin sanan varsinaisessa merkityksessä!

Oli se alunperin pikkuisen pidempi, muutama todellinen aivopieru piti jättää kyllä pois :D Mutta ei siis tietenkään iskujen siirtelyä olla harrastettu. Oli vähän sellainen meininki tuossa että ''mitäs tästä napista tapahtuu''. Nyt kun pari päivää ollut aikaa tutustua laitteeseen niin alkaa olla jo vähän käryä, että mitä tapahtuu mistäkin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)