Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ei-akustinen piano opiskelijalle
1 2 3
Sutcac
26.09.2014 05:36:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt sitten itsellä alkoivat pianotunnit. Tällä hetkellä en osaa juuri mitään, mutta vanha Casion "pätkä" ei nyt oikein toimi opiskeluvälineenä. Asun kerrostalossa ja minulla on etenkin yksi "ihana" naapuri, joten siksikään akustista ei ole mahdollista hankkia (sääli).
 
Joten, mikähän mahtaisi olla hyvä hankinta? Minua lähinnä kiinnostaa pelien ja elokuvien soundtrackit, sekä klassinen. Minkäänlaista poppia ei ole aikomus soittaa tai pimputella vain muutamia yksittäisiä sointuja. Bändiin ei ole aikomusta tunkea, vaan soitan omaksi iloksi, ehkä tulevaisuudessa voisin perheen iloksi jotain.. Tuntuma saisi siis olla mahdollisimman lähellä akustista pianoa.
 
En kaipaa myöskään älyttömästi eri efektejä ja ääniä, niitä saa sitten koneella lisättyä jos haluaa.
 
Ensiksi, sähkö- vai digitaalipiano? Olen kallistumassa digitaaliseen, mutta onko mitään syitä pohtia sähköistä verrokkia?
 
Thomannilta kun katselin digitaalipianoja, iski tälläinen silmään
http://www.thomann.de/fi/korg_pro_lp_380_wh.htm Mitä mieltä olette?
Minua ei kiinnosta oikeastaan jäljitellä akustista pianoa ulkonäöllisesti, ja tuon poimin listasta siksi ettei näytä niin massiiviselta kuin moni muu (ihan puhdas visuaalinen perustelu).
 
Kun selasin muutamia edellisiä keskusteluja, niin pientä debattia esiintyi stagepianojen ja digipianojen suhteen. Minulla ei ole tarvetta tuota hirveästi kuljetella, vaikka olisihan se kiva voida joskus ottaa mukaan kun menen vaikka sukuloimaan pidemmäksi aikaa toiselle paikkakunnalle. En pidä johtosotkua ongelmana myöskään, joten päähän tuli ajatus "Miksi ei?". Joten, ottaisinko tuollaisen "valmiin" digitaalipianon, vai lähtisinkö tekemään kokonaisuutta stagepianosta, tukevasta jalustasta sekä pedaaleista. Kumpi tarjoaa paremman lopputuloksen jos hinta pyörisi tuossa tonnin setelin ympärillä (voi vähän mennä ylitse, ei haittaa. Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa u know).
 
Jos jotain jäi noiden osalta huomiotta, kertokaa.
 
Näiden lisäksi, kuulokkeista. Minulla on tällä hetkellä käytössä perus Sennheiserin jotkut 40-60€ kuulokkeet, olisiko kuinka aiheellista päivittää parempaan? Jos näin on, niin millaiset olisivat hyvät? Olen kuulokkeiden suhteen vielä enemmän pihalla kuin itse koskettimien, jos se nyt on edes mahdollista. Niin ja, kaikissa keikkapianoissa ei ilmeisesti ole kaijuttimia lainkaan? Lähinnä kai tulisi soiteltua muutenkin kuulokkeet päässä.. Mutta olisi ne silti mukava ominaisuus koskettimissa.
 
Ja se lavitta. Ilmeisesti sitä olisi hyvä säätää ehkä enemmän(kin?) kun olen 164cm. Joten istuinkorkeus ei luonnostaan ole kummoinen tällä varrella. Mikä olisi näppärä, otanko vain tuommoisen 50€ pallin vai?
 
musamies
26.09.2014 11:07:39 (muokattu 26.09.2014 15:44:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sutcac: Kun selasin muutamia edellisiä keskusteluja, niin pientä debattia esiintyi stagepianojen ja digipianojen suhteen. Minulla ei ole tarvetta tuota hirveästi kuljetella, vaikka olisihan se kiva voida joskus ottaa mukaan kun menen vaikka sukuloimaan pidemmäksi aikaa toiselle paikkakunnalle. En pidä johtosotkua ongelmana myöskään, joten päähän tuli ajatus "Miksi ei?". Joten, ottaisinko tuollaisen "valmiin" digitaalipianon, vai lähtisinkö tekemään kokonaisuutta stagepianosta, tukevasta jalustasta sekä pedaaleista. Kumpi tarjoaa paremman lopputuloksen jos hinta pyörisi tuossa tonnin setelin ympärillä (voi vähän mennä ylitse, ei haittaa. Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa u know).
 
Siinä mun esiin tuomassa ajatuksessa, että keskimäärin stagepianossa on ne rajalliset rahat käytetty enempi oleelliseen kysymys on koskettimen alapuolella olevassa jalustaosassa harvoin on mitään oleellista vaan ne käyttäjän tarvitsemat polkimet on oleellisia ja nehän ovat erilisiä ja aika halpoja vaikka olisi kolmen pedaalin yhdistelmä.
 
Toinen huomio on, että ainakin itse olen löytänyt stagepianoista selkeästi erilaisia malleja ja pääsee valitsemaan mitä ominaisuuksia tarvii. Jossain voi olla vaikka järeähkö vasarakoneista ja jossain taas on panostettu siihen, että käyttäjä saa ladata sinne ne pianosaundit jotka sopii omiin tarpeisiin.
 
Sitten on myös tällaisia malleja jotka ei niinkään mitään vimpan päälle PRO-stagepianoja, vaan matalan kynnyksen pimputteluvehkeitä, josta puuttuu turhat asiat:
http://www.thomann.de/fi/yamaha_p35_b.htm
 
Toinen suunta on taas vehkeet, joissa ominaisuuksia niin maan perkuleesti ja ne on hyviä silloin jos haluaa keikkailla eikä ole tarkoituksenmukaista roudata kuin yksi kiippari mukanaan:
http://www.thomann.de/fi/kurzweil_forte_88.htm
 
Jos jonkinlaista käytettyä vehettä on myytävänä - ehkä jonkinlaisen vois saada jollain 500 eurolla:
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=923121
 
Sutcac
26.09.2014 17:27:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Siinä mun esiin tuomassa ajatuksessa, että keskimäärin stagepianossa on ne rajalliset rahat käytetty enempi oleelliseen kysymys on koskettimen alapuolella olevassa jalustaosassa harvoin on mitään oleellista vaan ne käyttäjän tarvitsemat polkimet on oleellisia ja nehän ovat erilisiä ja aika halpoja vaikka olisi kolmen pedaalin yhdistelmä.
 
Osaatko heittää arviota, paljon stagepianon hintaan tulisi lisää sillä, että hankkisi tukevan jalustan ja ne kolme pedaalia? Ja mahdollisesti ne kaiuttimet (ei mitkään kohtuuttomat).
 
matkalaukku
26.09.2014 18:57:00
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sutcac: Osaatko heittää arviota, paljon stagepianon hintaan tulisi lisää sillä, että hankkisi tukevan jalustan ja ne kolme pedaalia? Ja mahdollisesti ne kaiuttimet (ei mitkään kohtuuttomat).
 
Täältä välistä huutelen.
 
Tällainen on luultavasti jo ihan kelpo lusikkasetti:
http://www.thomann.de/fi/clavia_tri … id=810853e144e75198c7e0d713fd2c549e
 
Telineet lähtee 50 kympistä ylöspäin.
Sadallaviidelläkympillä pitäis irrota jo ihan kohtuu hyvä jalka.
 
musamies
26.09.2014 19:49:06 (muokattu 26.09.2014 19:52:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sutcac: Osaatko heittää arviota, paljon stagepianon hintaan tulisi lisää sillä, että hankkisi tukevan jalustan ja ne kolme pedaalia? Ja mahdollisesti ne kaiuttimet (ei mitkään kohtuuttomat).
 
Eipä ne kovin kalliita ole, itellä on ihan perus tuplaputkinen QuickLock, joka on kyllä tosi tukeva ja siihen saa kaksi kosketinsoitinta.
http://www.thomann.de/fi/cat_PG_2.html?gf=keyboardtelineet&oa=pra
 
Pelkkä sustainpedaalikin on alkuun aika hyvä ja mielellään sellaista portaatonta mallia.
 
Mielestäni noista kaiuttimet on ehkä haasteellisimmat - ite vetelen enempi kuulokkeilla ja joskus vanhoilla Geneleceillä. Kaiuttimien hintaa nostaa jos ne pitääkin olla "pieni pa" jolla voi samalla laulaa ja tehdä muutakin pikku keikoilla.
 
Kotona halvoimmat vaihtoehdot on yhdistää tavallisiin stereoihin sopivalla piuhalla tai jotkut vähän paremmat tietokoneen kaiuttimet. Hyvät on kuitenkin jotkut oikeat lähikenttämonitorit. Mielestäni niitä ei ole pakko ihan ensitöikseen ostaa.
 
Heh hee tuolla olis oikein telineiden teline ja soitinkin samassa:
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=923149
 
Sutcac
26.09.2014 20:00:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pahasti alkaa kuulostamaan siltä, että valmista digipianokokoonpanoa en tulekaan hankkimaan (no ihan hyvä vain).
 
Ajattelin kyllä hankkia samantien ne kolme pedaalia, niitä kun opettaja painotti ja varmaan käyttöäkin tulee. Se, pitäisikö sitten ottaa tuollainen matkalaukun mainitsema setti, vai erillisinä, niin miten on?
 
Kaiuttimista sen verran, että laulua tai muutakaan niistä ei ole tarkoitus kuulua, ainoastaan tuon koskettimen soittaminen. Erikseen minulla ei ole mitään kaiuttimia tai stereoita, kun olen kuulokkeita vain käyttänyt (olen unelmanaapuri :P). Nyt sitten päädyinkin miettimään, olisiko aiheellista hankkia kunnolliset peruskaiuttimet tietokonetta ja televisiota varten, johon sitten voisin sen koskettimenkin liittää jos tarvetta tulee fiilistellä eikä siinä ole itsessään kaiuttimia. Voi juku näitä elämän vaikeita kysymyksiä. Mutta ne voi hankkia sitten jälkikäteenkin, varmaan näillä kuulokkeilla pärjää hyvän aikaa.
 
Mikä tuo portaaton malli -kommentti oli? Ovatko pedaalit akustisissa portaattomia ja jotkut elektroniset versiot sitten portaallisia vai? Jos on noin miten veikkaan, niin tietysti portaaton :D Tietyllä tapaahan minä sitä akustista haluan jäljitellä, soittotuntumalla, vaikka ulkonäkö saisi olla vaikka 2600-luvun scifistä.
 
musamies
26.09.2014 20:33:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa saattas olla aika hyvätkin ämyrit ja tekeehän noilla toki muutakin kuin pianoa pimputtelee jos ei ennestään ole stereoita:
http://www.thomann.de/fi/behringer_b3031a_truth.htm
 
kannattaa huomioida mitkä on parihinnalla ja mitkä yksittäin...
 
Tossa näitä on hintajärjestyksessä:
http://www.thomann.de/fi/cat.html?g … tiiviset_lahikenttamonitorit&oa=pra
 
Mikä tuo portaaton malli -kommentti oli? Ovatko pedaalit akustisissa portaattomia ja jotkut elektroniset versiot sitten portaallisia vai? Jos on noin miten veikkaan, niin tietysti portaaton :D Tietyllä tapaahan minä sitä akustista haluan jäljitellä, soittotuntumalla, vaikka ulkonäkö saisi olla vaikka 2600-luvun scifistä.
 
Pianossahan oikeasti sustain poljin ei ole mikään on/off tyylinen vaan sitä voi käyttää paljon hienovaraisemmin. Osaan sähköisistä korvikkeista on rakennettu portaatonta toimintaa ja sustain resonance yms. koska piano soi erilailla kun sustain pohjassa. Jos stagemalleista valitset, enemmän hienouksia on tietysti kalliimmissa malleissa kuin aivan halvimmassa ja sama pätee eri ikäisiin malleihin. Uudemmat matkii aidommin akustisia soittimia..
 
Sutcac
26.09.2014 21:05:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Pianossahan oikeasti sustain poljin ei ole mikään on/off tyylinen vaan sitä voi käyttää paljon hienovaraisemmin. Osaan sähköisistä korvikkeista on rakennettu portaatonta toimintaa ja sustain resonance yms. koska piano soi erilailla kun sustain pohjassa. Jos stagemalleista valitset, enemmän hienouksia on tietysti kalliimmissa malleissa kuin aivan halvimmassa ja sama pätee eri ikäisiin malleihin. Uudemmat matkii aidommin akustisia soittimia..
 
Eli ymmärsinkö oikein, se onko sustain portaaton vai ei riippuu siitä koskettimesta, ei niistä polkimista?
 
Uuden ajattelin ostaa, juuri siksi että tekniikka kehittyy, ja suhtaudun näihin ehkä enemmän tietokoneosien tavoin kuin tyyliin akustisten instrumenttien tavoin. Varmaan on koskettimia joita pidetään aikakautensa helminä, mutta mitään stagepianojen Commodore Amigaa en ajatellut hankkia :P.
 
Yksi mahdollisuus olisi voinut olla, että ostaisin ensiksi harjoitteluun jonkun halvan täyspitkän, mutta minua ei oikein innosta ajatus alkaa jälkikäteen päivittelemään parempaan. Tuo kun heitin tonnin hinnaksi oli mututuntumalla heitetty summa. Mikähän mahtaisi olla hyvä hintaluokka ja etenkin, mitä noista suosittelisitte? Edellähän kuvailin vähän sitä mihin käyttötarkoitukseen.
 
Jalustaa ja polkimia ei tarvitse laskea siihen budjettiin mukaan, kun tuovat yhdessä sen ~300€ lisää vain. Ja kaiuttimia en laskisi edes mukaan, sillä ne ovat olleet "hankinnassa" tässä varmaan päälle vuoden jo, mutta homma on vain vähän jäänyt puolitiehen. Joten ne tulisi hommattua muutenkin, kuin vain koskettimia varten.
 
musamies
26.09.2014 21:38:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sutcac: Eli ymmärsinkö oikein, se onko sustain portaaton vai ei riippuu siitä koskettimesta, ei niistä polkimista?
 
Jos portaattoman haluaa, ominaisuus on oltava sekä polkimessa, että pianossa. Sustain pedaalia on mallinnettu vaihtelevasti eri laitteissa.
 
Mun mielestä vanhat digitaalipianot ei ole mitään helmiä oli sitten stage- tai kotimallisia. Aloittamalla ensin edullisin hintaluokan pelillä, osaat myöhemmin päättää mitä ominaisuuksia varsinaisesti eniten haluat. Toisessa keskustelussa ehdotin oliko joku Kawai MP11 aika hyvä kotiin ja joku oli jo sitä mieltä ettei olis...
 
Siis makuja on vissiin aika moneen lähtöön.
 
Yksi mahdollisuus olisi voinut olla, että ostaisin ensiksi harjoitteluun jonkun halvan täyspitkän, mutta minua ei oikein innosta ajatus alkaa jälkikäteen päivittelemään parempaan. Tuo kun heitin tonnin hinnaksi oli mututuntumalla heitetty summa. Mikähän mahtaisi olla hyvä hintaluokka ja etenkin, mitä noista suosittelisitte? Edellähän kuvailin vähän sitä mihin käyttötarkoitukseen.
 
Ongelma on mielestäni siinä jos olet aika alussa pianon soitossa et kunnolla pysty vertaamaan alkuvaiheessa mikä olis hyvä.
 
Minun jos pitäs heitellä jotain niin:
Kawai MP11
Roland RD800
Yamaha CP4
Kurzweil Forte
Nord Piano tai Nord Stage
 
Kun budjetti voi tulla vastaan ettei siksi saa noita, pitää tehdä kompromissia ja siinä juuri tarvii tietoa mistä ominaisuuksista voi tinkiä ilman, että kohtuuttomasti haittaa. Monessa musaliikkeessähän on helposti kokeiltavissa jotain vähemmän ammattimaisia vehkeitä ja näitä parempia joutuu vähän etsimään.
 
Hommassa pitäs päästä kuitenkin jotenkin alkuun.
 
Sutcac
26.09.2014 22:36:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Aloittamalla ensin edullisin hintaluokan pelillä, osaat myöhemmin päättää mitä ominaisuuksia varsinaisesti eniten haluat. Toisessa keskustelussa ehdotin oliko joku Kawai MP11 aika hyvä kotiin ja joku oli jo sitä mieltä ettei olis...
 
Siis makuja on vissiin aika moneen lähtöön.
 
Ongelma on mielestäni siinä jos olet aika alussa pianon soitossa et kunnolla pysty vertaamaan alkuvaiheessa mikä olis hyvä.
 
Minun jos pitäs heitellä jotain niin:
Kawai MP11
Roland RD800
Yamaha CP4
Kurzweil Forte
Nord Piano tai Nord Stage
 
Kun budjetti voi tulla vastaan ettei siksi saa noita, pitää tehdä kompromissia ja siinä juuri tarvii tietoa mistä ominaisuuksista voi tinkiä ilman, että kohtuuttomasti haittaa. Monessa musaliikkeessähän on helposti kokeiltavissa jotain vähemmän ammattimaisia vehkeitä ja näitä parempia joutuu vähän etsimään.
 
Hommassa pitäs päästä kuitenkin jotenkin alkuun.

 
Hommassa tosiaan pitää päästä jotenkin alkuun. Ja alussa tässä ollaan. Ainoa tapa, miten tällä hetkellä voin näitä lähteä vertaamaan on lähinnä kuunnella youtubesta miellyttääkö ääni. Budjetti ei välttämättä tule vastaan, jos sillä takaan itselleni pelin, johon voin olla tyytyväinen jatkossakin. Ne ominaisuudet mitä tässä vaiheessa osaan sanoa haluavani, ovat tosiaan lähinnä vain se, että tuntuma olisi mahdollisimman akustista vastaava (eli ne näppäimet eivät ole kevyet) ja täytyy olla täyspitkä. Kuljetettava.
 
On sitten toinen asia, mitä kaikkea muuta mahtaisin tulevaisuudessa haluta noiden lisäksi.
 
Ja jep, pitäisi olla sitä tietoa että voisi tinkiä asioista ja suunnata halvempiin. Toisaalta, jos halvemman jälkeen täytyy päivittää joskus parempaan, niin voisihan sen hyvän ottaa jo nyt. Noissa hintavimmissa, niin onko niissä kuinka radikaaleja eroja kun verrataan eri malleja ja merkkejä?
 
musamies
26.09.2014 22:58:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sutcac: Hommassa tosiaan pitää päästä jotenkin alkuun. Ja alussa tässä ollaan. Ainoa tapa, miten tällä hetkellä voin näitä lähteä vertaamaan on lähinnä kuunnella youtubesta miellyttääkö ääni. Budjetti ei välttämättä tule vastaan, jos sillä takaan itselleni pelin, johon voin olla tyytyväinen jatkossakin. Ne ominaisuudet mitä tässä vaiheessa osaan sanoa haluavani, ovat tosiaan lähinnä vain se, että tuntuma olisi mahdollisimman akustista vastaava (eli ne näppäimet eivät ole kevyet) ja täytyy olla täyspitkä. Kuljetettava.
 
Mun mielestä on syytä päästä myös siitä päästä eteenpäin minkälaisella akustisella soittimella tykkää soittaa kun niissäkin on eroja.
 
Noissa hintavimmissa, niin onko niissä kuinka radikaaleja eroja kun verrataan eri malleja ja merkkejä?
 
Erot on mielestäni aika suuria jos on pidemmällä hommassa mutta ne ei välttämättä ratkaisevia jos alussa - alussa voi tarvia jonkin vehkeen joko kehittää sormia paremmin kuin joku tavaratalosoitin.
 
Minun mielestä et varsinkaan aloittelijana pysty vertaamaan tuubin avulla mikä soitin on hyvä soittaa, mutta jotain käsitystä niiden ominaisuuksista ja siitä mihin ne on tarkoitettu saa kyllä. Et pysty niitä vertailemaan ehkä myöskään itse kokeilemalla älyttymän hyvin jos näpit ei toimi vielä tarpeeksi hyvin.
 
Yksi lähestyminen olis, että ostat ensin jonkun n. 500 euron vehkeen, sitten parin vuoden päästä ehkä jonkun parin tonnin vehkeen jos tiedät mitä haluat ja jos et sittenkään tiedä, sulla on kuitenkin se 500 euron vehje.
 
Sutcac
26.09.2014 23:12:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Mun mielestä on syytä päästä myös siitä päästä eteenpäin minkälaisella akustisella soittimella tykkää soittaa kun niissäkin on eroja.
 

 
Erot on mielestäni aika suuria jos on pidemmällä hommassa mutta ne ei välttämättä ratkaisevia jos alussa - alussa voi tarvia jonkin vehkeen joko kehittää sormia paremmin kuin joku tavaratalosoitin.
 
Minun mielestä et varsinkaan aloittelijana pysty vertaamaan tuubin avulla mikä soitin on hyvä soittaa, mutta jotain käsitystä niiden ominaisuuksista ja siitä mihin ne on tarkoitettu saa kyllä. Et pysty niitä vertailemaan ehkä myöskään itse kokeilemalla älyttymän hyvin jos näpit ei toimi vielä tarpeeksi hyvin.
 
Yksi lähestyminen olis, että ostat ensin jonkun n. 500 euron vehkeen, sitten parin vuoden päästä ehkä jonkun parin tonnin vehkeen jos tiedät mitä haluat ja jos et sittenkään tiedä, sulla on kuitenkin se 500 euron vehje.

 
Joo, soinnistahan niissä videoissa oli kyse.
Siitä nyt ei tulisi mitään, jos vaikka saisinkin mahdollisuuden vertailla tuntumia. Ihan mukava on lueskella ihmisten mielipiteitä, mutta sitten niistäkin pitäisi kyetä haravoimaan muutama merkinpalvojan kommentti :D. No mikäs tässä, ainakin minulla on ohjelmaa koko viikonlopuksi.
 
HK
28.09.2014 04:11:04 (muokattu 28.09.2014 04:16:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No jos vaikka möisin oman Roland RD-300GX:n sinulle, siinä on vähän käytön jälkiä kun on hiukan keikkaelämää nähnyt mutta hyvin pidetty.
 
Eipä tuokaan akustista pianoa korvaa. Kuulokkeet saa kivasti kiinni ja monta keikkaa tuolla on vedetty. Täysmetallinen Rolandi vielä eikä muovipaskaa niinkuin tuo rd800.
 
Peltikorva puupäässä.
outoniemi
29.09.2014 05:59:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sutcac: Pahasti alkaa kuulostamaan siltä, että valmista digipianokokoonpanoa en tulekaan hankkimaan (no ihan hyvä vain).
 
Ajattelin kyllä hankkia samantien ne kolme pedaalia, niitä kun opettaja painotti ja varmaan käyttöäkin tulee.

 
Siis kaksi pedaalia tarvitset, kolmatta (urkupistepedaali) et varmasti tarvitse vuosiin ainakaan klassisella puolella. Tärkeämpää on kuitenkin pedaalien laatu kuin määrä. Halvemmissa digipianoissa ei taida kovin kummoisia olla?
 
Yksi syy miksi itse en ostanut stagepianoa vaan jalustallisen mallin oli juuri pedaalit. Hiukan aikaa soittelin ennen akustisen hankintaa stagepianolla, johon itse tein tukevan jalustan, mutta pedaalin käytöstä ei tullut mitään, kun se ei ollut kiinteä. Jos haluaa oppia käyttämään pedaalia hyvin klassisessa musiikissa, pitää olla paitsi tukeva myös mahdollistaa eriasteisen käytön. Jos stagepianoon päädyt niin hanki kunnollinen pedaalipaketti ja asenna se kunnolla jalustaan.
 
Testailin kaikenlaisia digipianoja ennen kuin sellaisen ostin ja noissa halvemmissa kuten tuo Korg minua häiritsi eniten "lepsut" muovisen oloiset koskettimet. Soittotuntuma parani huomattavasti kun hinta lähestyi paria tonnia merkistä riippuen. Eli ennen kuin tilaat mitään Thomannilta, käy testaamassa liikkeissä miltä tuntuu soittaa. Äänestä ei tarvitse digipainossa niin paljon välittää, koska se on säädettävissä myöhemmin.
 
Sutcac
29.09.2014 16:32:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HK, vähän tuon Outoniemen viestissä ilmenevien syiden vuoksi taidan jättää väliin.
 
Ja Outoniemi, mihin digitaaliseen sinä aikoinaan päädyit? Minulla tuskin koskaan tulee olemaan kunnon tilaisuutta hankkia akustista, mutta älyttömiä hintoja en tohtisi digistäkään maksamaan. 2k:ta en kuitenkaan pidä pahana, jos se takaa mahdollisimman "ok":n soittotuntuman mitä digillä nyt voi edes saada.
 
lassikou
29.09.2014 20:24:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Testaa ainakin nämä ennen kuin ostat:
-stagepianoista Nord Piano 2 HA - mukana tulee jykevä 3 pedaalin yksikkö, joka ei liiku
-olohuonemalleista Roland HP-506
 
...tai keksi joku paikka, missä voit treenata akustisella, kysy vaikka seurakunnalta tai käy kirjaston pianohuoneessa soittamassa. Nuo ovat digipianojen parhaimmistoa, mutta siltikin huonoja klasarihommiin.
 
www.pianisti.info
Sutcac
29.09.2014 21:15:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lassikou: Testaa ainakin nämä ennen kuin ostat:
-stagepianoista Nord Piano 2 HA - mukana tulee jykevä 3 pedaalin yksikkö, joka ei liiku
-olohuonemalleista Roland HP-506
 
...tai keksi joku paikka, missä voit treenata akustisella, kysy vaikka seurakunnalta tai käy kirjaston pianohuoneessa soittamassa. Nuo ovat digipianojen parhaimmistoa, mutta siltikin huonoja klasarihommiin.

 
Joo, Nordeista ajattelin pysyä kaukana vaikka niissä kauniit äänet onkin. Tunneilla pääsen soittamaan jotain flyygeliä, seurakunta ei käynyt edes mielessä.
 
matkalaukku
29.09.2014 21:29:15
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

outoniemi: Siis kaksi pedaalia tarvitset, kolmatta (urkupistepedaali) et varmasti tarvitse vuosiin ainakaan klassisella puolella. Tärkeämpää on kuitenkin pedaalien laatu kuin määrä. Halvemmissa digipianoissa ei taida kovin kummoisia olla?
 
Yksi syy miksi itse en ostanut stagepianoa vaan jalustallisen mallin oli juuri pedaalit. Hiukan aikaa soittelin ennen akustisen hankintaa stagepianolla, johon itse tein tukevan jalustan, mutta pedaalin käytöstä ei tullut mitään, kun se ei ollut kiinteä. Jos haluaa oppia käyttämään pedaalia hyvin klassisessa musiikissa, pitää olla paitsi tukeva myös mahdollistaa eriasteisen käytön. Jos stagepianoon päädyt niin hanki kunnollinen pedaalipaketti ja asenna se kunnolla jalustaan.
 
Testailin kaikenlaisia digipianoja ennen kuin sellaisen ostin ja noissa halvemmissa kuten tuo Korg minua häiritsi eniten "lepsut" muovisen oloiset koskettimet. Soittotuntuma parani huomattavasti kun hinta lähestyi paria tonnia merkistä riippuen. Eli ennen kuin tilaat mitään Thomannilta, käy testaamassa liikkeissä miltä tuntuu soittaa. Äänestä ei tarvitse digipainossa niin paljon välittää, koska se on säädettävissä myöhemmin.

 
Viisaita sanoja.
 
outoniemi
29.09.2014 22:01:56 (muokattu 29.09.2014 22:07:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sutcac: HK, vähän tuon Outoniemen viestissä ilmenevien syiden vuoksi taidan jättää väliin.
 
Ja Outoniemi, mihin digitaaliseen sinä aikoinaan päädyit?

 
Roland HP-506
 
Toimii hyvin kakkospianona, akustiselle ei toki vedä vertaa...
 
Testaa kuitenkin jos mahdollista myös saman hintaluokan Yamahat ja Kawait.
 
musamies
29.09.2014 22:29:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

outoniemi: Testaa kuitenkin jos mahdollista myös saman hintaluokan Yamahat ja Kawait.
 
Merkeillä ei ole mielestäni niin paljon väliä vaan eri malleilla hintaluokilla ja esim. painolla.
 
Eli kun jotain ominaisuutta vaikka järeää vasarakoneistoa ja koskettimia haluaa painottaa, niin silloin ei kannata samaan aikaan pyytää maksimaalisen kevyttä koko härvelin painoa.
 
Jos haluaa mahdollisimman hyvän elektroniikka ja softapuolen, ei kannata samaan aikaan pyytää mahdollisimman pientä hintaa.
 
Itselle käy vaikka Casio jos siinä on ne ominaisuudet, jota tarvin.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «