Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bee Gees, Beach Boys etc. korkealta laulajat
1
PekkaM
30.11.2013 19:20:51 (muokattu 30.11.2013 19:21:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten nämä erittäin korkealta laulavat miesyhtyeet oikein saavat tuon äänen itsestään noin lauluteknisesti? Kuinka paljon tuosta on henkilön ominaisuuksista kiinni ja voiko kuka tahansa laulaja periaatteessa opettella laulamaan noin ja tuolta korkeudelta?
 
Esim. Bee Geesin Alone olisi hieno kappale mutta en minä edes tajua, että mistä laidasta sitä pitäisi alkaa taklaamaan näin kourallinen CVT tunteja takana. Eikä se ole edes luonnottomimman kuuloinen korkeutensa osalta...
 
Number 9
01.12.2013 12:40:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PekkaM: Miten nämä erittäin korkealta laulavat miesyhtyeet oikein saavat tuon äänen itsestään noin lauluteknisesti? Kuinka paljon tuosta on henkilön ominaisuuksista kiinni ja voiko kuka tahansa laulaja periaatteessa opettella laulamaan noin ja tuolta korkeudelta?
 
Esim. Bee Geesin Alone olisi hieno kappale mutta en minä edes tajua, että mistä laidasta sitä pitäisi alkaa taklaamaan näin kourallinen CVT tunteja takana. Eikä se ole edes luonnottomimman kuuloinen korkeutensa osalta...

 
Ekspertti en ole mutta eikös esimerkiksi Beach boysin korkeimmat osuudet lauleta falsetista? Vai mitä tarkoitat?
 
...
PekkaM
01.12.2013 14:17:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en oikein enää hahmota mikä on falsettia ja mikä ei mutta ennen olisin varmasti kutsunut osaa tuosta falsetiksi. CVT ei ilmeisesti koko termiä tunne vaan se on "neutraalia huokoista" kaikki.
 
Yritän vaan jotenkin mielikuvan tasolla saada itselleni hahmotettua, että miten tuonne ylös päästään kun se perinteinen falsettikaan ei riitä millään vaan loppuu kiristävään kipuun kurkussa. Teen siis kai jotain väärin.
 
sepisti
01.12.2013 15:15:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PekkaM: Mä en oikein enää hahmota mikä on falsettia ja mikä ei mutta ennen olisin varmasti kutsunut osaa tuosta falsetiksi. CVT ei ilmeisesti koko termiä tunne vaan se on "neutraalia huokoista" kaikki.
 
Yritän vaan jotenkin mielikuvan tasolla saada itselleni hahmotettua, että miten tuonne ylös päästään kun se perinteinen falsettikaan ei riitä millään vaan loppuu kiristävään kipuun kurkussa. Teen siis kai jotain väärin.

 
Mistä olet saanut sellaisen kuvan, että kaikkien olisi mahdollista laulaa yhtä korkealta? Paljon on harjoituksesta kiinni, mutta toki fyysiset ominaisuudet asettaa rajoja äänialalle.
 
http://www.youtu.be/L5gGjlyzxfo
Khassera
01.12.2013 17:53:57 (muokattu 01.12.2013 17:54:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PekkaM: Mä en oikein enää hahmota mikä on falsettia ja mikä ei mutta ennen olisin varmasti kutsunut osaa tuosta falsetiksi. CVT ei ilmeisesti koko termiä tunne vaan se on "neutraalia huokoista" kaikki.
 
Yritän vaan jotenkin mielikuvan tasolla saada itselleni hahmotettua, että miten tuonne ylös päästään kun se perinteinen falsettikaan ei riitä millään vaan loppuu kiristävään kipuun kurkussa. Teen siis kai jotain väärin.

 
Mun käsittääkseni falsetista puhutaan kun äänihuulet eivät sulkeudu, vaan lepattavat avoimena. Eli ääni flippaa falsettiin jos äänihuulet eivät jaksa sulkeutua ilmavirtauksen paineen alla (treeniä, treeniä ja treeniä, ja koordinaatioiden opettelua).
 
Headvoicea tuo mun mielestä on, vaikka CVT ilmeisesti käskee unohtamaan rekisterit ja ajattelemaan ääntä yhtenä isona rekisterinä, mutta tyypille jolla ei ole hajuakaan CVT:n termeistä, on mahdoton sitten kartoittaa että mitä se loppupeleissä on.
 
Hieno tapa opetella tuottamaan headvoicea on tehdä sellasta fry-narinaa nuotilla. Sit pikkuhiljaa lisätä ilmapainetta että saat äänihuulet sulkeutumaan. Kun alotat fryllä voit olla varma että ääni jonka tuotat on headvoice. On sitten skillsseistä kiinni pysyykö se headvoicena vai flippaako falsettiin kun pistät lisää ilmaa..
 
Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mitä sattuu mihin sattuu tietämättä mistään mitään.
Funkånaut
04.12.2013 01:08:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Mistä olet saanut sellaisen kuvan, että kaikkien olisi mahdollista laulaa yhtä korkealta? Paljon on harjoituksesta kiinni, mutta toki fyysiset ominaisuudet asettaa rajoja äänialalle.
 
Samaa itsekin mietin. Jos on luonnollisesti basso, niin laulaminen kontratenorin äänialasta on vähintäänkin turkaisen hankalaa. Ja tietty päinvastoin.
 
Oli kevyesti dorka olo, kun ulisin siinä sisäisesti yrittäen samalla kamppailla todellisuuden rajat rikkovaa aamuheijaria hirveessä jysärissä vessanpöntön suuntaan. - Kitaravirtuaali Musaa
BigAgib
11.03.2014 01:17:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleensä parhaiten falsetin hallitsevat juuri baritonit ja jopa bassot.
Pääsoundi on kyseessä joo.
Aloitetaan kevyesti ja pienellä volalla. Vahvistuu sitten vuosien kuluessa
 
Viljoman
11.09.2014 19:35:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikäs on se ero headvoicen ja falsetin välillä. Olisko jollain/jossain vaikka esimerkkiä samasta jutusta laulettuna headvoicella ja falsetissa?
 
Khassera
11.09.2014 22:56:59 (muokattu 11.09.2014 23:00:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viljoman: Mikäs on se ero headvoicen ja falsetin välillä. Olisko jollain/jossain vaikka esimerkkiä samasta jutusta laulettuna headvoicella ja falsetissa?
 
https://www.youtube.com/watch?v=Jtcp6yBb-nk
 
2:00min kohdalla oikeastaan kaikki olennainen mitä pitää videosta älytä.
 
Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mitä sattuu mihin sattuu tietämättä mistään mitään.
Viljoman
12.09.2014 12:41:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Khassera: https://www.youtube.com/watch?v=Jtcp6yBb-nk
 
2:00min kohdalla oikeastaan kaikki olennainen mitä pitää videosta älytä.

 
Kiitos! Ero siis häilyvä eikä kovin oleellinen :) Selvisi nyt minullekin.
 
Synastikki
16.09.2014 09:35:34
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viljoman: Kiitos! Ero siis häilyvä eikä kovin oleellinen :) Selvisi nyt minullekin.
 
http://youtu.be/qxQOespT4Bs
 
Tuossa toinen hyvä videolinkki aiheesta. Itse erittäin pitkään autossa/suihkussa/kotona falsetilla laulelleella voin sanoa, että ero on iso, koska falsetilla pystyn vetelemään aika laajalla skaalalla, mutta tätä "headvoicea" en osaa lähes ollenkaan eli kun laulan oikeasti niin meen rajusti rintarekkarilla ja raspilla x)
 
Fear of Keytarnation
Viljoman
16.09.2014 13:31:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt kun osaisi vielä itse soveltaa tuota tekniikkaa. Ainakin tuon mixed-rekisterin käyttö on ainakin minun tekniikalla aika vaikeaa.
 
Synastikki: http://youtu.be/qxQOespT4Bs
 
Tuossa toinen hyvä videolinkki aiheesta. Itse erittäin pitkään autossa/suihkussa/kotona falsetilla laulelleella voin sanoa, että ero on iso, koska falsetilla pystyn vetelemään aika laajalla skaalalla, mutta tätä "headvoicea" en osaa lähes ollenkaan eli kun laulan oikeasti niin meen rajusti rintarekkarilla ja raspilla x)
 
18is9
16.09.2014 14:31:52 (muokattu 16.09.2014 14:34:36)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EDIT: meni linkki sekaisin.
 
Oma kokemus on että kyllä tuolla erolla on kuitenkin väliä, varsinkin siinä tapauksessa että lauletaan lujempaa ja ääni ei ole niin kovin harjaantunut. Eihän sillä varmaan ole väliä laulaako head voicella vaiko falsetilla jos molemmat kuulostavat hyviltä ja toimivat (esimerkkinä vaikka Tim Owens joka vetää saman korkuista nuottia vaikka kuinka monella tekniikalla), mutta siinä vaiheessa kun ei ole ihan varma mitä on tekemässä noiden ero on syytä tuntea.
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Khassera
16.09.2014 20:52:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

18is9:mutta siinä vaiheessa kun ei ole ihan varma mitä on tekemässä noiden ero on syytä tuntea.
 
Niin, tai siinä vaiheessa kun kuulostaa kehnolta, ja haluaa tietää mitä täytyis opetella jotta ääntä saisi menemään oikeaan suuntaan. :)
 
Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mitä sattuu mihin sattuu tietämättä mistään mitään.
Synastikki
17.09.2014 11:11:29
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

18is9: EDIT: meni linkki sekaisin.
 
Oma kokemus on että kyllä tuolla erolla on kuitenkin väliä, varsinkin siinä tapauksessa että lauletaan lujempaa ja ääni ei ole niin kovin harjaantunut. Eihän sillä varmaan ole väliä laulaako head voicella vaiko falsetilla jos molemmat kuulostavat hyviltä ja toimivat (esimerkkinä vaikka Tim Owens joka vetää saman korkuista nuottia vaikka kuinka monella tekniikalla), mutta siinä vaiheessa kun ei ole ihan varma mitä on tekemässä noiden ero on syytä tuntea.

 
Selkeimmin tuo ero tulee hevimetallin kiekukurkuilla esiin, jotka kaikki vetää mixed voicella (eli headvoicella) ja ihan korkeimmat jutut vahvalla falsetilla. Ois joku stratovarius vähä eri meininkiä jos Kotipelto vetäis puhtaasti falsetilla.
 
Fear of Keytarnation
Synastikki
17.09.2014 11:13:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viljoman: Nyt kun osaisi vielä itse soveltaa tuota tekniikkaa. Ainakin tuon mixed-rekisterin käyttö on ainakin minun tekniikalla aika vaikeaa.
 
Reeniäreeniä... Tuolla videon hemmolla on vinopino noita videoota missä on harjoituksiakin joissain... Tais olla ihan video mixed voicesta erikseen missä oli joku harjoitus...
 
Fear of Keytarnation
Khassera
26.09.2014 15:42:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

https://www.youtube.com/watch?v=3vbKjySV5Ko
 
Suosittelen tsiigaamaan myös tän.
 
Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mitä sattuu mihin sattuu tietämättä mistään mitään.
18is9
26.09.2014 17:59:05
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Synastikki: Ois joku stratovarius vähä eri meininkiä jos Kotipelto vetäis puhtaasti falsetilla.
 
King Diamond sings Stratovarius...
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «