Muusikoiden.net
11.05.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ohjeita pikkaukseen?
1 2
yanera
25.09.2014 01:58:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen soittanut about 20-uotta skebaa ja nyt vasta tämän vuoden puolella olen tutustunut economy pikkaukseen. Itse olen aina vedellyt altenatella.
 
Soittavatko aina "parhaat pikkaajat" ja nopeimmat pikkaajat juttunsa economy pikkauksella??
 
Vaikuttaa siltä, että kaikki ynkästä lähtien käyttävät kyseistä tekniikka.
 
Sitten taas nämä vanhemmat eivät Kuten: evh, RR, Hendrix ym.
 
Jos vielä jatkaa samasta aiheesta, niin eiväthän nuo maidenin ja metallican tyypitkään vetele kyseisellä tekniikalla.
 
sweepeistä puhumattakaan.
 
Jokin itseäni on aina omassa soitossa rinonnut, ehkäpä se on ollut se economyn puute.
 
Tässä pätkä: http://www.youtube.com/watch?v=p7vLoq3cIOo
 
antakaa neuvoja, miten pystyn vaihtamaan soiton levelliä.
 
Vesi hiiva ja sokeri.
freakingenius
25.09.2014 08:07:01 (muokattu 25.09.2014 08:10:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huomasin (tai itseasiassa kitaraopettaja huomasi) varmaan about vuosi sitten että soitan tietyt jutun economy pickingillä automaattisesti. En ollut ikinä edes ajatellut asiaa. Esim. jos vedän jotain skaalaa edestakas, alaspäin vedän alternativellä ja ylös economyllä. Oudointa on että vain tietyt jutut osaan soittaa economy pickingillä ja jos ajattelen asiaa en tiedä miten sen tekisin vaan se lähtee ihan automaattisesti. Kai se on ihan hyödyllistä että osaa molempia tyylejä käyttää tarvittaessa.
 
http://www.youtube.com/watch?v=hR72c4Doe7U
 
Tossa esimerkki. Varmaan vähän 10 sek. jälkeen. En osaa kyllä ohjastaa miten pitäisi lähteä economyä treenaamaan, mutta varmaan samallailla kuin muitakin tekniikoita. Hitaasti ja monta toisto tai jtn.
 
tender.insanity
25.09.2014 08:58:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse en jaksa/viitsi miettiä miten soitan. Jos menee, niin menee, tekniikasta välittämättä.
 
freakingenius
25.09.2014 10:19:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Itse en jaksa/viitsi miettiä miten soitan. Jos menee, niin menee, tekniikasta välittämättä.
 
Aika punk asenne!
 
hallu
25.09.2014 10:21:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Itse en jaksa/viitsi miettiä miten soitan. Jos menee, niin menee, tekniikasta välittämättä.
 
Olen kanssasi samaa mieltä. Pakko kuitenkin tunnustaa, että kun jotain tikotikoa ja säkkijärvenpolkkaa harjoittelin, niin joutui vähän pikkauksen suuntaa miettimään paikoitellen ettei olisi tullut kiusallisia katkoja juoksutuksiin:-).
 
Niin että ei ne erilaiset pikkaustyylit nyt ihan humpuukia ole, mutta on ehkä vähän kantikasta jaotella ekonomiset pikkaukset ja muut erikseen kun niitä kaikkia voi tarvita saman kappaleen aikana. Itse en ajattele tekniikkaa sellaisenaan, että pitäisi hanskata kaikki pikkaustyylit kuin vettä. Minusta tekniikka ei tule ensin vaan se soitettava musiikki määrää minkälaista tekniikkaa sen soittaminen vaatii ja harjoittelen tekniikkaa aina jonkun kappaleen yhteydessä, että saan haluamani biisin ylipäätään soitetuksi. Samallahan siinä tulee opittua vähän tekniikkaakin sieltä täältä, mutta ennen kaikkea oppii mihin sitä tekniikkaa tarvitsee ja minkälaisissa yhteyksissä sitä käyttää.
 
En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja
tender.insanity
25.09.2014 10:59:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Olen kanssasi samaa mieltä. Pakko kuitenkin tunnustaa, että kun jotain tikotikoa ja säkkijärvenpolkkaa harjoittelin, niin joutui vähän pikkauksen suuntaa miettimään paikoitellen ettei olisi tullut kiusallisia katkoja juoksutuksiin:-).
 
En mä ainakaan jaksa nähdä vaivaa siinä, että joku juttu pitää pickata just eikä melkein. Monesti kun juttuja soittelee, niin hetken mielijohteesta tai jos muuten vaan laiskottaa, vetää legatolla tai täppää jonkun nuotin tai vastaavaa.
 
Se on kivempaakin soitella ennalta-arvaamattomalla tyylillä =)
 
hallu
25.09.2014 11:14:00 (muokattu 25.09.2014 11:14:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: En mä ainakaan jaksa nähdä vaivaa siinä, että joku juttu pitää pickata just eikä melkein. Monesti kun juttuja soittelee, niin hetken mielijohteesta tai jos muuten vaan laiskottaa, vetää legatolla tai täppää jonkun nuotin tai vastaavaa.
 
Se on kivempaakin soitella ennalta-arvaamattomalla tyylillä =)

 
Mä en pysty ihan mielijohteesta jotain tikotikoa soittamaan, vaan pakko sitä on vähän kuunnella ja harjoitella:-). Mutta sulla on kyllä asennekohdallaan, vähän samanlaiseen ajatteluun koitan itsekin pyrkiä......, mutta välillä sorrun harjoittelemaan:-D
 
En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja
tender.insanity
25.09.2014 11:44:21 (muokattu 25.09.2014 11:44:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Mä en pysty ihan mielijohteesta jotain tikotikoa soittamaan, vaan pakko sitä on vähän kuunnella ja harjoitella:-). Mutta sulla on kyllä asennekohdallaan, vähän samanlaiseen ajatteluun koitan itsekin pyrkiä......, mutta välillä sorrun harjoittelemaan:-D
 
Joo, siis tottakai biisi pitää jotensakin olla tuttu.
 
Tässä video kun vetäsin Ynkän Far Beyond The Sunin. Moni kohta menee totaalisen päin hiivattia, mutta kuitenkin välillä vetelin ihan mitä sattuu hetken mielijohteesta. Kahden viikon soittopaussin ja muutaman oluen avulla meni ykkösellä koko rykäisy. Vasen käsi meinasi krampata puolivälissä, joten piti väkisinkin oikoa vähän helpommilla jutuilla :D
 
http://www.youtube.com/watch?v=6_UfqKBebdY
 
Valitettavasti audion ja videon synkkaus on vähän huono..
 
Willie87
25.09.2014 15:51:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yanera:
Vaikuttaa siltä, että kaikki ynkästä lähtien käyttävät kyseistä tekniikka.

 
Käyttääkö Ynkkä todella economy pickingiä pl. sweepit? Ainakin ilmeisesti tekee sen ihan tiedostamatta.
 

Tässä video kun vetäsin Ynkän Far Beyond The Sunin. Moni kohta menee totaalisen päin hiivattia, mutta kuitenkin välillä vetelin ihan mitä sattuu hetken mielijohteesta. Kahden viikon soittopaussin ja muutaman oluen avulla meni ykkösellä koko rykäisy. Vasen käsi meinasi krampata puolivälissä, joten piti väkisinkin oikoa vähän helpommilla jutuilla :D
 
http://www.youtube.com/watch?v=6_UfqKBebdY
 
Valitettavasti audion ja videon synkkaus on vähän huono..

 
Ihan hyvältähän tuo kuulostaa, mitä nyt välillä vähän vääriä nuottivalintoja/skaaloja. Mutta lopeta nyt hyvä mies selittely niistä soittopausseista ja kaljoista. :D
 
tender.insanity
25.09.2014 16:12:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Willie87:
Mutta lopeta nyt hyvä mies selittely niistä soittopausseista ja kaljoista. :D

 
En selitä vaan kerron totuuden :)
 
Krice
25.09.2014 16:46:09 (muokattu 25.09.2014 16:46:44)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Willie87: Käyttääkö Ynkkä todella economy pickingiä pl. sweepit? Ainakin ilmeisesti tekee sen ihan tiedostamatta.
 
Kannattaa katsoa läpi Cracking The Code -sarja. Hauskasti tehty, herättää ainakin itsessäni nostalgisia tuntemuksia ja sisältää myös asiaa. Sarjassa analysoidaan todella tarkasti mm. Ynkkää, joka tosin omien sanojensa mukaan vain soittaa fiilispohjalta, mutta eiköhän siinä ole vähän teknistä ajatteluakin mukana.
http://www.youtube.com/watch?v=VKiO3VhdNmY
 
Willie87
25.09.2014 17:52:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Kannattaa katsoa läpi Cracking The Code -sarja. Hauskasti tehty, herättää ainakin itsessäni nostalgisia tuntemuksia ja sisältää myös asiaa. Sarjassa analysoidaan todella tarkasti mm. Ynkkää, joka tosin omien sanojensa mukaan vain soittaa fiilispohjalta, mutta eiköhän siinä ole vähän teknistä ajatteluakin mukana.
http://www.youtube.com/watch?v=VKiO3VhdNmY

 
Joo tuo on kyllä tullut katottua läpi, hyvin tehty sarja kyllä. Harmi vaan että tokan kauden jaksot taitaa olla maksumuurin takana.
 
En kyllä muista että tuossa olisi mistään economy pickingistä ollut juttua, eikös se vaan analysoinut Ynkän tapaa "huijata" pull-offeilla kieleltä toiselle siirtyessä?
 
Itse en kyllä jaksa kiinnittää niin paljon huomiota jokaiseen plektranlikkeeseen, paljon mukavampaa vaan soitella menemään. Melkeinpä luulen, että monilla hyvillä plektrankäyttäjillä (esim. Yngwie) se tekniikka on ikään kuin vahingossa/itsestään muotoutunut siihen mitä se on. Eli siinä mielessä voi miehen puheissa olla perääkin väittäessään ettei ajattele plektratekniikkaansa liikaa.
 
Kontiak
25.09.2014 18:38:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pikkausliikettä pienemmäksi sekä sivu- että pystysuunnassa.
 
Voi kokeilla myös plektran viemistä "odottamaan" seuraavaalle kielelle, ts. sama kuin klassisen puolen rest stroke: http://www.youtube.com/watch?v=vVRmE4GipMc
 
Peukalolla kielten sammuttaminen voi helpottaa.
 
"If you dig it, you must learn it." http://www.truthinshredding.com
Kampela77
25.09.2014 19:51:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Economy pickingistä ja cool clothing ja hair styleksistä kiinnostuneiden kannattaa ehdottomasti katsoa Frank Gambale Chop Builder. Frankki vetää aerobic tuntien tyyliin treenejä ja se jos mikä on paras keino kehittyä kitaristina.
 
https://www.youtube.com/watch?v=Bhzat7IfPcE
 
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
Kiksaus
26.09.2014 23:39:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Willie87: Käyttääkö Ynkkä todella economy pickingiä pl. sweepit? Ainakin ilmeisesti tekee sen ihan tiedostamatta.
 
Ynkkä käyttää Furyä!
 
Melodista metallia/rokkia osoitteesta https://www.facebook.com/endallelegance
Zeeboo
27.09.2014 08:56:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yanera: ...Vaikuttaa siltä, että kaikki ynkästä lähtien käyttävät kyseistä tekniikkaa...
 
Ei tämä ihan uusi keksintö ole, vahalle jutulle on vaan annettu "kaupallinen" nimi. 1966 painetussa "A Modern Method For Guitar" ykkösosassa tämä esitellään otsikolla "A Different Technique".
 
White men can't Monk
hallu
27.09.2014 11:31:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yanera: .............
Tässä pätkä: http://www.youtube.com/watch?v=p7vLoq3cIOo
 
antakaa neuvoja, miten pystyn vaihtamaan soiton levelliä.

 
No yksi juttu tulee mieleen, jos tuo on sun perussoundi. Vähennä säröä ainakin harjoitellessasi ja ota kaiku kokonaan pois ainakin harjoitellessasi. Niin ja hidasta soittoasi ainakin harjoitellessasi, että ajatus ehtii mukaan.
 
Niin hyvin kun soitatkin, niin nyt kuulosti siltä kuin etenisit sormet edellä..... pimeässä sillä tavalla hapuillaan. Anna ajatuksesi johtaa ja jos sormet kiirehtii edelle niin suitse ne. Soundista sen verran, että paljon säröä ja kaikua varsinkin delay, on kuin prinsessan patja. Siinä on mukava köllötellä, mutta ei siltä mihinkään ponnisteta telmitään vaan. Kuiva ja puhdas tai ainkain puhtaampi soundi antaa napakan ja tukevan pohjan josta voi ponnistaa mihin tahansa.
 
Pois mukavuusalueelta, siellä käydään välillä levähtämässä ja rentoutumassa, mutta sinne ei jäädä.
 
En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja
Jzci
27.09.2014 13:48:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Itse en jaksa/viitsi miettiä miten soitan. Jos menee, niin menee, tekniikasta välittämättä.
 
En ole oikeen koskaan tajunnut tätä asennetta, että sitä pidetään suurinpiirtein jonain ylpeyden aiheena kun ei jaksa tai kiinosta treenata. Jos joku juttu ei mene, joka pitäisi saada menemään, niin eikö se ole ihan typerää olla ottamatta selvää että miksi se ei mene? Jos taas ei kiinosta että meneekö vai ei, niin mitä tolkkua sitä on tulla kertomaan ketjuun jossa kysellään että miten homman saisi kulkemaan paremmin?
tender.insanity
27.09.2014 14:08:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jzci: En ole oikeen koskaan tajunnut tätä asennetta, että sitä pidetään suurinpiirtein jonain ylpeyden aiheena kun ei jaksa tai kiinosta treenata. Jos joku juttu ei mene, joka pitäisi saada menemään, niin eikö se ole ihan typerää olla ottamatta selvää että miksi se ei mene? Jos taas ei kiinosta että meneekö vai ei, niin mitä tolkkua sitä on tulla kertomaan ketjuun jossa kysellään että miten homman saisi kulkemaan paremmin?
 
Sen verran monta vuotta tässä tullut soiteltua, että vaikka joku tekniikka hieman "väärä" on, niin eipä sitä hetkessä muuteta. Ja miksi muuttaa? Se millä tavalla soitat, on juuri sinun oma tyyli.
 
Tarkoitan sillä sitä, että jos joku *valitsemasi kitarasankari tähän* soittaa jonkun jutun tietyllä lailla, niin pitääkö oppia itse täysin samalla lailla? Missä on se oma juttu sitten?
 
Satriani näin esimerkiksi sanoi että on aina ollut kehno pickaaja, joten alkoi vetelemään lickit legatolla. Hyvinhän se sen homman hoitaa.
 
freakingenius
27.09.2014 14:29:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei varmaan "koko tekniikkaa" tartte kenenkään muuttaa. Kaikilta paistaa se oma soittotyyli, mutta kyllä pikku tekniikka juttuja saa riittävällä toistomäärällä monen soittovuodenkin jälkeen paranneltua.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «