Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bb trumpetin nuotti poikkihuilulla?
1
fepi
23.09.2014 12:48:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi!
En nyt saa päähäni mahtumaan mitenkään seuraavaa jotenka voisiko joku vääntää rautalangasta minulle tämän asian.
 
Eli soitan itse muun muassa poikkuhuilua ja olen tykästynyt yhteen kipaleeseen josta löydän nuotit kirjoitettuna vain Bb trumpetille.
 
Pystynkö huilulla vaan soittamaan menemään ko. nuottia vai soiko se eri äänessä?
Jos trumpetti nuotissa on C2 ja soitan huilulla C2 niin onko tämä eri ääni kuin mitä trumpetti tässä soittaa?
 
Miten siis saan ko. nuotista poikkihuilulle kelpaavan version.
Nuotti on Bb trumpetille ja sävelläajina tais olla E-duuri
 
..tunnenpas itseni typeräksi..
 
Sax-pappa
23.09.2014 15:34:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fepi: Moi!
En nyt saa päähäni mahtumaan mitenkään seuraavaa jotenka voisiko joku vääntää rautalangasta minulle tämän asian.
 
Eli soitan itse muun muassa poikkuhuilua ja olen tykästynyt yhteen kipaleeseen josta löydän nuotit kirjoitettuna vain Bb trumpetille.
 
Pystynkö huilulla vaan soittamaan menemään ko. nuottia vai soiko se eri äänessä?
Jos trumpetti nuotissa on C2 ja soitan huilulla C2 niin onko tämä eri ääni kuin mitä trumpetti tässä soittaa?
 
Miten siis saan ko. nuotista poikkihuilulle kelpaavan version.
Nuotti on Bb trumpetille ja sävelläajina tais olla E-duuri
 
..tunnenpas itseni typeräksi..

 
Bb-vireisen soittimen nuotista huilistin täytyy transponoida kokosävelaskel alaspäin ja etumerkeistä kaksi ristiä pois. Jos trumpetin nuotti on E-duurissa niin soitat kokosävelaskeleen alempaa D-duurissa. Näin soi samalla korkeudella trumpetin kanssa.
 
Vildascq
25.09.2014 22:46:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä trumpettinuottikin käy sellaisenaan, jos soittelet vain itsekseen - kunhan melodia ei mene alemmas kuin huilun ääniala riittää.
 
Jos taas soitat säestäjän kanssa, joka soittaa sointumerkeistä, säestäjän pitää transponoida trumpettinuotin sointumerkit yhden sävelaskeleen matalammiksi. Itse voit tuolloin soittaa suoraan nuotin mukaan.
 
Huilunuottia voi kysellä tuon linkin kautta:
http://www.musiikkikirjastot.fi/kysy/
 
fepi
26.09.2014 07:56:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitokset näistä, tajusinkin tämän asian kun pianon kaverina yritin soittaa niin eihän siitä tieten mitään tullut.
Trumpetin cee kuulostaa beeltä ja huilun cee kuulostaa ceeltä.
Simppeliä kun sen tajuaa :D
 
kiitti vielä!
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «