Aihe: Kokemuksia etuasteista / soundin parantamisesta ?
1 2
rahvas
21.05.2004 09:11:34
Jep,

Tämän hetkinen yhdistelmä on Fender Jazzbass & vanha Rolandin combo (ihan hyvä setti kuitenkin). Nyt tekisi taas mieli kehittää soundia johonkin suuntaan, mutta en ole ihan varma mihin. Kannattaisiko suoraan alkaa säästää hyvään nuppi/kaappi -settiin ? (Hartke houkuttaisi) tai hankkia kompura basson ja combon väliin tai jotain.. ?

Vai kannattaako sijoittaa basson etuasteeseen (esim. Line-6 BassPod tai Behringerin Bass V-Amp Pro LX1B) jos musiikkityyli on pääasiassa tanssi- / kevyt poppis. Eli mitään säröjä yms. kikkailuja ei tarvita. Ja onko kokemuksia millainen malli kannattaisi liittää ostoslistalle jos.. ?

Budjetti olisi max. n. 400 e, mieluummin tietysti vähemmän jos hinta- laatusuhde on kohdallaan. Itse en sounditekniikkaan ole kauheasti perehtynyt.

Tietysti paras ratkaisu olisi opetella soittamaan :D
Varaani
21.05.2004 09:14:01
muutama sana: SansAmp BDI

kannattaa ainakin koittaa.
J.L
21.05.2004 11:11:39

muutama sana: SansAmp BDI

kannattaa ainakin koittaa.

Samat sanat. Ja näytti huuto.netissä olevan myynnissäkin just nyt yks kipale.
Hullua mättyä, perkele. Sethery
JK
21.05.2004 12:19:02 (muokattu 21.05.2004 12:23:11)
En ole kokeillut SansAmpia, mutta tuollainen laite kuin ART Tube EQ oli EBS:n combon efektilenkissä. Siinä ainakin toimi hyvin. Voi tietenkin laittaa basson ja vahvistimen väliinkin, jolloin käyttö on EQ/Putkietuaste.

Laite on siis putkella varustettu parametrinen EQ. Säätöjä löytyy joka lähtöön.

Antoi soundiin kyllä hyvin lisää pehmeyttä ja tanakoitti huomattavasti (muutenkin hyvää soundia). Etenkin keskialueelle löytyi hyvin potkua.

Laite on verkkovirralla toimiva, ihan Pro-vehje.
Käy siis myös etuasteena, sillä vääntöä löytyy. On myynnissä mulla torilla hintaan 150 eur (Pa-puolella), sieltä löytyy linkki myös Spekseihin. Itse ostin sen St.Paul´s Soundista joku kuukausi sitten (oli viimeinen kappale) mutta näin pian jäi tarpeettomaksi kun uudessa nupissa on etuaste putkella.

EDIT: Unohda se Hartke, Roland on hyvä työkalu. Kokeile ensin vaikka EQ:lla (vaikka ihan pedaalilla), niillä saa yllättävän paljon aikaan
"Ei pitäisi nikkelikielien haittaa jos on nikkeliallergikko. Niissä on sen verran vähän nikkeliä."- Niskamies
Vemmy
21.05.2004 13:33:25
Sans Ampista en itse tykännyt basson ja vahvistimen (todella vanha Rolandin combo) välissä, D.I.-boxina äänityskäytössä toimii kyllä hyvin. Kyllähän siitä kivoja soundeja lähti, mutta kun otti härpäkkeen pois välistä ja soitti hyväksi todetulla "basso, piuha ja vahvistin"-kokoonpanolla, niin paremmalta se minun korvaani kuulosti. No, makuja on monia.

Kannattaa käydä kokeilemassa eri vahvistimia omalla bassolla. Jos löytyy se soundi mitä olet hakenut, niin säästölinjalle. Jos ei, niin kannattaa miettiä tarvitaanko jotain uutta, vai olisiko se vain kiva jos olisi enemmän laitteistoa. Tätä musiikkikauppiaasi ei koskaan sinulle ehdottaisi, vaan eri vaihtoehtoja soundin "parantamiseen" löytyy ja paljon (ja monessa eri hintaluokassa...). ;)
Mielipiteeni ovat omiani. Tai sitten lainattuja.
nikolai
21.05.2004 21:44:06
Soundin parantamisen ehdoton edellytys on että kaappiosasto on kunnossa. Menee etuasteet hukkaan jos kaapista loppuu kyvyt kesken.
piivei
21.05.2004 22:43:39
Fender jazz Bass on hyvä valinta tanssi-/kevytpoppimusaan varsinkin jos sun vahvistimessa riittää vääntö nostamaan etuvahvistimen signaalitaso ihan sinne särörajan tuntumaan(mun mielestä silloin jazzarin soundi vasta herää henkiin) mut jos vääntö ei piisaa niin erillinen etuvahvistin vois olla hyvä idea. Mun mielestä jopa iskelmämusaan sopii sellanen
ihan särön rajalla oleva soundi eikä sen särön tuottamiseen tarvita välttämättä edes putkea, hyvä ja laadukas transistorivahvistin missä on tarpeeksi ytyä toimii hyvin ja on luotettava tien päällä!

P.S Suhtaudu varauksella Hartken laitteisiin ja kokeile ihmeessä muitakin vahvistimia ja varsinkin kaiuttimia koska mun kokemuksen mukaan niitä saa ruuvata todella rankalla kädellä ennenkuin hyvä soundi löytyy.
onde
21.05.2004 23:24:21 (muokattu 22.05.2004 00:18:07)
Fender jazz Bass on hyvä valinta tanssi-/kevytpoppimusaan varsinkin jos sun vahvistimessa riittää vääntö nostamaan etuvahvistimen signaalitaso ihan sinne särörajan tuntumaan(mun mielestä silloin jazzarin soundi vasta herää henkiin) mut jos vääntö ei piisaa niin erillinen etuvahvistin vois olla hyvä idea. Mun mielestä jopa iskelmämusaan sopii sellanen
ihan särön rajalla oleva soundi eikä sen särön tuottamiseen tarvita välttämättä edes putkea, hyvä ja laadukas transistorivahvistin missä on tarpeeksi ytyä toimii hyvin ja on luotettava tien päällä!

P.S Suhtaudu varauksella Hartken laitteisiin ja kokeile ihmeessä muitakin vahvistimia ja varsinkin kaiuttimia koska mun kokemuksen mukaan niitä saa ruuvata todella rankalla kädellä ennenkuin hyvä soundi löytyy.

No en tiedä miks Hartken kamoihin pitäis suhtautuu varauksella! OK. sen verran voin taipua että aikanaan ollut 3500 nuppi oli aivan onneton! Nyt kun persuuksen takana huutaa 2 kipaletta 4x10XL:ää monotetun 800 wattisen päätteen kautta niin kyllä se pojjaat jyrää! Kyllä Hartken kaapit kestää vertailun minkätahansa Asholien tai mitä lie kans!!! Jo aikanaan Herra Hartke rakensi Jaco Pastoriukselle 8X10 tuumasen kaapin ja herra Pastorius oli erittäin tyytyväinen puhumattakaan Stuart Hammista ja muista kovista jätkistä! En ymmärrä miks viime päivinä Hartkee haukutaan ku vierasta sikaa ja kun tuntuu nää moittijat olevan sellasii jolla ei oo kokemuksia kyseisistä Pro tason Hartkeista mitään kokemusta! En mä väitä että nää halppis Hartket mitään huippuja on, mutta ei kai sen perusteella voi haukkua kaikkia kyseisen firman tuotteita!
Ai niin tästä alkuperäsestä aiheesta taidettiin taas mennä paljon ojan puolelle ku hinta haarukan yläpää etuvahvarissa oli jossaiin 400 eurossa ja täällä puhutaan paljon hienoista kamoista! Sulla on hyvä basso(ainakin toistaseks ennenku nää Hartken vihaajat lukee jostain että Fender on tehnyt huonon Mexico version, niin tiedät sen jälkeen mitä on omistaa Fender, vaikka kavereilla ei oo mitään oma kohtasta kokemusta Fenkuista) Niin ,että kyllä ton sun basson perus soundilla pitäis pärjätä ilman mitään ihmeempiä taikatemppuja pitkälle ilman erikoisempia etuvahvareita tai muita härdellejä! Ei se soundi lähde mistään vahvareista vaan sun sormenpäistä!!!
But that´s the way I like it baby I don´t wanna live for ever
nikolai
22.05.2004 00:11:41
No en tiedä miks Hartken kamoihin pitäis suhtautuu varauksella! OK. sen verran voin taipua että aikanaan ollut 3500 nuppi oli aivan onneton! Nyt kun persuuksen takana huutaa 2 kipaletta 4x10XL:ää monotetun 800 wattisen päätteen kautta niin kyllä se pojjaat jyrää! Kyllä Hartken kaapit kestää vertailun minkätahansa Asholien tai mitä lie kans!!! Jo aikanaan Herra Hartke rakensi Jaco Pastoriukselle 8X10 tuumasen kaapin ja herra Pastorius oli erittäin tyytyväinen puhumattakaan Stuart Hammista ja muista kovista jätkistä! En ymmärrä miks viime päivinä Hartkee haukutaan ku vierasta sikaa ja kun tuntuu nää moittijat olevan sellasii jolla ei oo kokemuksia kyseisistä Pro tason Hartkeista mitään kokemusta! En mä väitä että nää halppis Hartket mitään huippuja on, mutta ei kai sen perusteella voi haukkua kaikkia kyseisen firman tuotteita!
Ai niin tästä alkuperäsestä aiheesta taidettiin taas mennä paljon ojan puolelle ku hinta haarukan yläpää oli jossaiin 400 eurossa ja täällä puhutaan San Ampeista!

Ottaapi koville kun omia kamoja kyseenalaistetaan :) Noita nyt kukaan ole vielä pahasti haukkunut, lämmittelyä vasta..
piivei
22.05.2004 20:37:42
Oot Onde siinä kyllä ihan oikeassa että jos sulla on hyvä tatsi sormissa nin kyllä se silloin hyvältä kuulostaa pakostikkin! Mulla on itellä Hartken M7000 nuppi ja siinä 2*10XL sekä 1*15XL biampina kytkettynä ja juuri sen takia uskalsin arvostella ko. tuotteita ja oon edelleenkin sitä mieltä että kannattaa kokeilla erilaisia vahvistimia sillä omalla bassolla koska jonkinverranhan nää on kuitenkin makuasioita nämä soundijutut eikä mulla oikeastaan ole pahaa sanottavaa noista omista romppeista, kyllä niistä jokaiselle keikalle hyvä soundi on löytyny eikä siinä ruuvaamisessakaan koskaan minuuttia kauempaa ole mennyt!
Teijo K.
23.05.2004 16:20:44

Laite on siis putkella varustettu parametrinen EQ. Säätöjä löytyy joka lähtöön.

Ai harmin paikka kun ei ole rahaa, tuollaisen equn minäkin voisin hyväksyä tähän Momster pinoon. :-)
Ei me mitään musakaupaa tarvita, me ollaan jo se, keskenään.
- hemmo off-topic mumoista.
JK
23.05.2004 23:28:25
Ai harmin paikka kun ei ole rahaa, tuollaisen equn minäkin voisin hyväksyä tähän Momster pinoon. :-)

Täältä se löytyy... ;)
Ajattelin kokeilla laulun eteen myös, kunhan tässä kerkee ja saa noi keikat pois alta.

Basson kanssa en enää tarvii, enkä varmaan mitään muutakaan härpäkettä laita. Eilen keikalla totesin että tuo Fenderin Bassman, 1 x 15" kaappi, basso ja piuha... ne riittää.
Kylläpä oli TUKEVAT soundit... Ja yllättävää kyllä, ei ollut aamusella sormenpäät kipeenä niinkuin yleensä keikan jälkeen.
"Ei pitäisi nikkelikielien haittaa jos on nikkeliallergikko. Niissä on sen verran vähän nikkeliä."- Niskamies
Niskamies
24.05.2004 10:18:31
Täältä se löytyy... ;)
Ajattelin kokeilla laulun eteen myös, kunhan tässä kerkee ja saa noi keikat pois alta.

Basson kanssa en enää tarvii, enkä varmaan mitään muutakaan härpäkettä laita. Eilen keikalla totesin että tuo Fenderin Bassman, 1 x 15" kaappi, basso ja piuha... ne riittää.
Kylläpä oli TUKEVAT soundit... Ja yllättävää kyllä, ei ollut aamusella sormenpäät kipeenä niinkuin yleensä keikan jälkeen.

Varmaan aika runsaasti headroomia tosta nupista. Paraniko saundit paljon verrattuna ebs:ään? Tai siis lähinnä muuttuko ne hifistä perinteiseen yms.?
Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita.
JK
24.05.2004 15:15:25
Varmaan aika runsaasti headroomia tosta nupista. Paraniko saundit paljon verrattuna ebs:ään? Tai siis lähinnä muuttuko ne hifistä perinteiseen yms.?

Oikeestaan soundille kävi aika paljon juuri noin. Tietynlainen pehmeys ja tukevuus lisääntyi huomattavasti ja basso tuli paljon "tuntuvammin". Nupin parina on vanha Hughes & Kettnerin kaappi joka antoi yllättävän hyvän soundin. Kaapissa on pyörät alla ja se varmaan eristi ja esti hiukan liikoja kuminoita joita tuollaisessa soittopaikassa tulee. (Kesäravintola, puulattia)

Vois sanoa että tää Bassman ja EBS painii hiukan eri sarjoissa ja niiden vertaaminen on aika hankalaa. Molemmista saa hyvät soundit aikaan, mutta EBS on ehkä enemmän "nykyaikainen" Släppisoundit siinä on aivan loistavat ilman mitään lisälaitteita.
Niskamies
24.05.2004 15:43:34
Vois sanoa että tää Bassman ja EBS painii hiukan eri sarjoissa ja niiden vertaaminen on aika hankalaa. Molemmista saa hyvät soundit aikaan, mutta EBS on ehkä enemmän "nykyaikainen" Släppisoundit siinä on aivan loistavat ilman mitään lisälaitteita.

Siis kummassa on loistavat släppisaundit? Pitäis varmaan itekkin ruuvata ne pyörät kiinni, helpottais jonkinverran liikuttamista. Ootkos nyt hommaamassa tolle H&K:lle kaveria?
Niskamies
24.05.2004 15:43:43

Siis kummassa on loistavat släppisaundit? Pitäis varmaan itekkin ruuvata ne pyörät kiinni, helpottais jonkinverran liikuttamista. Ootkos nyt hommaamassa tolle H&K:n kaapille kaveria?
JK
24.05.2004 21:26:29
Siis kummassa on loistavat släppisaundit? Pitäis varmaan itekkin ruuvata ne pyörät kiinni, helpottais jonkinverran liikuttamista. Ootkos nyt hommaamassa tolle H&K:n kaapille kaveria?

EBS:n släppisoundit on loistavat. Tosin en ole vielä Bassmania vielä päässyt kunnolla "ruuvailemaan"... eiköhän sieltäkin sillä "MidPitch"/EQ säädöillä saa släpit kohdilleen.

Joo...ja ne NEO-kaapit vielä kiinnostaa kyllä. Sellasta meinaan kokeilla. Ehkä 12" ois se lähinnä oleva. Oishan se mukavaa, kun bassokamat painais 27 kg yhteensä (nuppi 16kg, kaappi 11?) ja potkua löytyis.
Wil-J
24.05.2004 21:29:04
Mistäs ihmeestä te saatte noin paljon rahaa että voitte ostaa noin kalliita vermeitä? Tietty töissä käymällä, mutta eikös elinkustannuksiin mee mitään...? Mietinpä tässä vaan... :)

Miten sais halvalla OK vahvistimen tai jotain?

Menee offtopic mutta menköön :/
Teijo K.
24.05.2004 21:31:44

Mistäs ihmeestä te saatte noin paljon rahaa että voitte ostaa noin kalliita vermeitä? Tietty töissä käymällä, mutta eikös elinkustannuksiin mee mitään...? Mietinpä tässä vaan... :)

Miten sais halvalla OK vahvistimen tai jotain?

Menee offtopic mutta menköön :/

Myy jotain, tai osta halpoja vermeitä niinkuin minä.
Hurjasa noiruudessani poltin tupakkia. En enää.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)