Aihe: Asenne varttuneemmiksi tiedettyihin m-nettiläisiin.
1 2 3 4 5 6 7
Mika Antero
22.05.2004 19:55:59 (muokattu 22.05.2004 19:57:30)
Sarjassa "Kenkkunen avautuu", osa ties kuinka mones.

Jami:
Ajattelinkin että keskusteltaisiin iän lisäksi myös erilaisista tavoista kirjoittaa. Ynnä erilaisten kirjoitustapojen ymmärtämisestä. Nämä tekijät selittäis mielestäni myös vastausaktiviteettia.

Tämä m-netti on jo niin vanha keksintö, että aktiivikäyttäjille on todellakin jo muodostunut mielikuva useiden kirjoittajien tyyleistä. Tämä tyylikin vaihtelee monilla tarpeen mukaan, Jami on siitä oiva esimerkki; välillä silkkaa asiaa, välillä pohjalaasta uhoa, välillä raakaa huumoria, välillä äärimmäisen henkilökohtaisia eli itsensä likoon laittavia kannanottoja ja neuvoja jne. Käytän nyt Jamia esimerkkinä koska lainauskin on häneltä, moni muukin olisi esimerkiksi käynyt. Vaikkapa tuo Markuusi…

No niin, jatketaan: Kirjoitusten vastaanotto riippuu hyvin paljon siitä millaisen mielikuvan kukakin on Jamista saanut. Jos kirjoitellaan jatkuvasti samalla nimimerkillä (tai jopa omalla nimellä), niin kirjoittajan tyyli ja asenne tulee aktiivikäyttäjille tutuksi eikä kirjoituksiin enää voi suhtautua objektiivisesti (meniköhän sivistyssana oikein…) vaan kirjoitus suhteutetaan mielikuvaan sen kirjoittajasta. Eli jos Jami kirjoittaa, että ”ulkona paistaa aurinko”, niin joku on sitä mieltä, että taas se vittuilee, joku on sitä mieltä, että taas se on kännissä ja joku on sitä mieltä, että onpas siinä rehti pohjalainen joka ei paskaa puhu. Joku jopa ajattelee, että täähän on silkka provo, ulkonahan sataa.

Minun mielestäni esim. Jamin kirjoituksissa nämä vivahde-erot ovat aivan selvät. Tekstistä käy kyllä ilmi mikä vaihde hänellä on milloinkin päällä, ei siinä mitään hymiöitä tarvita. Kaikille ei tämä asia tietenkään ole selvä, ja silloin syntyy väärintulkintoja ja erimielisyyksiä. Pelkkä luetunymmärtäminen ja vivahteiden tajuaminen ei siis keskustelupalstalla riitä, vaan pitää olla jossain määrin tietoinen kirjoittajan taustasta. Minä olin pitkään sitä mieltä, että paras keskustelupalsta olisi sellainen, jossa kaikki todellakin ovat anonyymejä, ettei edellä kuvatun kaltaisia mielikuvia pääsisi syntymään. Enää en välttämättä ole samaa mieltä. Moni antoisa ja vivahteikas keskustelu olisi jäänyt lukematta ilman näitä keskustelijoista muodostuneita mielikuvia.

Ymmärtääköhän kukaan enää mitä minä yritän sanoa… Minä en taida. Kunhan päden.

Luullakseni me kaikki haemme täältä antoisaa mielipiteiden vaihtoa samanhenkisten ihmisten parista.

Näinhän se on. Tai ainakin pitäisi olla. Näin isoon porukkaan vain mahtuu niin paljon erilaista sakkia, että yhteentörmäyksiä ei voi välttää, jos ei omaa lähestulkoon äärimmäistä itsekuria vaikkapa Ossin tapaan (huom! Osoitin tässä tuntevani taas yhden kirjoittajan tyylin…). Esim. minä vittuunnun aina liian aggressiivisista keskustelunavauksista ja kommenteista, vaikka se saattaa olla jollekin ihan tavallinen tapa toimia, eikä se joku näe sitä ollenkaan outona. Nykyisin en tosin enää kirjoita suu vaahdossa vastinetta, vaan jätän ne hyökkäävät kirjoitukset omaan arvoonsa. Jätän jätän, uskokaa nyt.

Hyvä on, lopetan. Katsotaan millainen keskusteluntappaja tämä jaaritus on. Korostan vielä kerran, että käytin nimimerkkiä ”Jami” tässä ihan vain esimerkkinä, moni muukin vaikkapa tästä keskusteluketjusta täyttää samat kriteerit, eli heidän tyylinsä ja tietonsa –jos ei aina taustansa- on tullut minulle tutuksi.

EDIT: Korjailua.
Nauraessakin sydän suree, ja ilon loppu on murhe.
karkki
22.05.2004 21:36:10

Kirjoituksiin tulee kuitenkin yleensä reagoitua aiheen, ei kirjoittajan perusteella. Vaikea keskustelupalstoilla on oppia ketään tuntemaan.

Jaa, kyllä minulla vaikuttaa paljon sekin, kenen sanaisesta arkusta sanoma on lähtöisin.
Jos on joltakin ihmiseltä tottunut näkemään mielenkiintoisia kirjoituksia ja mielipiteitä kiinnostavaista aiheista, varmasti esimerkiksi blokkaa pitkästä viestiketjusta hänen kommentinsa, vaikkei kaikkia viestejä jaksaisikaan kahlata läpi. Toisaalta, kun joiltakin nimimerkeiltä on tottunut näkemään tyhjää länkytystä, turhaa saivartelua tai riidanhaastamista tai silkkaa tyhmyyttä, tulee heidän viestinsä helposti ohitettua.

Kyllä keskustelupalstoillakin oppii ihmisiä tuntemaan. Toki suurin osa jää epämääräisemmin tutuiksi, mutta useimmin kirjoittavaista on päässä jäsentynyt mustat ja valoisammat listat.
Minun mielestäni täällä on monia loistavia tyyppejä, valtavasti ok-tyyppejä, ja sitten muutama harva, jotka vietäisiin saunan taakse lopetettaviksi/opetettaviksi, jos minä saisin päättää. Siispä hyvä, etten saa.
Bilharzia
22.05.2004 21:46:11
En vaihda kirjotusmeininkiäni kenenkään läsnäollessa. Vastaan miten vastaan. Kyllä 50-wee äijjien pitäis tietää että tämä on internetti ja internetissä iällä on niin vähän merkitystä. Oli ikä mikä tahansa niin kyllä sitä kaikkia lapsettaa sillon tällön, mutta voi käydä päinvastoin. 15-vuotiaalta voi tulla jotain älykästäkin sanottavaa. Tätä tää on tää virtuaalishitti.
www.LifeofDebauchery.Com
mr_b
22.05.2004 21:53:22 (muokattu 22.05.2004 21:59:05)

Jos mukaan ei lasketa jotain "tr00 metal" - tyylisiä nimimerkkejä, jotka kommentoivat kaikkea tyyliin "rap on paskaa, kuulekaa heviä!!111", niin ikä näkyy minusta täällä oikeastaan aika vähän. Ehkä joskus tulee hieman huvittuneena huomanneeksi, miten ehdottoman oikeassa sitä itsekin mielestään oli parikymppisenä, mutta ei se nyt paljoa haittaa.

Ja aina hauskaa huomata, miten joku fiksuksi havainnoimansa tyyppi ilmoittaa juuri juhlivansa 18v-synttäreitään.

Tosinaan kyllä kaipaa vähän enemmän monipuolisempaa, hmm, sanotaan jopa filosofisempaa keskustelua musiikin olemuksesta ja sen eri muodoista. Keskustelu täällä on aika pitkälle yksinkertaista kyllä/ei, kysymys/vastaus tai juupas/eipäs - tyylistä. Mutta nettifoorumi ei toisaalta ole ihan oikea paikka tähän, se on huomattavasti helpompaa tuopin ääressä loppuillasta. :-)
Before I talk I should read a book.
Jami
22.05.2004 22:27:31

Jami on siitä oiva esimerkki; välillä silkkaa asiaa, välillä pohjalaasta uhoa, välillä raakaa huumoria, välillä äärimmäisen henkilökohtaisia eli itsensä likoon laittavia kannanottoja ja neuvoja jne.

Kiitos On mahtava todeta että edes joku on tajunnut meikäläisen tarkoitukset.

Minun mielestäni esim. Jamin kirjoituksissa nämä vivahde-erot ovat aivan selvät. Tekstistä käy kyllä ilmi mikä vaihde hänellä on milloinkin päällä, ei siinä mitään hymiöitä tarvita.

Mä oon sen hymiön sijasta käytäny tuota härmälääselle luontevampaa häähähäh-versiota. Jotkut on siitäkin kovasti ärsyyntyneet. Toki toivoisin lukutaitoa joka jo tekstistä tulkitsee millä mielellä ja tarkoituksella mikin on kirjoitettu.

Ymmärtääköhän kukaan enää mitä minä yritän sanoa… Minä en taida. Kunhan päden.

Mulle se kyllä kolahti. Nostan pohojalaasta lierihattua korkialle parikkalaaselle piänen ihmisen isälle. Olsin ajatellu jotta täältä pohojammaalta joku ymmärtääs paremmin mitä meinaan milloonki. Pitää vissihin muuttaa käsityksiänsä itärajan asukiista. No ei tartte. Oon sielä tehny senverran kauppaa jotta tierän reiluksi porukaksi.

. Korostan vielä kerran, että käytin nimimerkkiä ”Jami” tässä ihan vain esimerkkinä,

Olen erittäin mielelläni esimerkkinäsi.
Suomalaanen ei usko ennenku näköö. Mutta härmälääsen pitää päästä koittamahan.
Bluesmies
22.05.2004 22:31:10
Ossilla tainnut vähän yskänlääkettä kulua... :)
Kitara on tyhmä!!!
NHR
22.05.2004 22:34:34

Jaa, kyllä minulla vaikuttaa paljon sekin, kenen sanaisesta arkusta sanoma on lähtöisin.

Niin, no kai sitä pikkuhiljaa joistakin enemmän kirjoittavista nimimerkeistä jonkinlainen kuva syntyy, mutta en minä yleensä kovin paljon kiinnitä huomiota siihen kuka sanoo mitäkin. Ehkäpä pitäisi, olisihan se jotenkin kohteliaampaakin muita kohtaan. Katsotaan nyt.
Hyvässä lykyssä olemme osa jonkun kakkaa. - jussiohman
paavi
22.05.2004 22:37:22
Mitenköhän tämän nyt muotoilisi..? On erittäin hauska, että täällä on erilaista porukkaa ja näin saadaan erilaisia mielipiteitä asioihin. Turhan usein täällä kuitenkin mennään liian henkilökohtaisuuksiin. Keskittykäämme käsiteltävään aiheeseen ilman turhia ennakkoluuloja toisistamme. Asiat ja ihmiset erillään.

Henkilökohtaisia erimielisyyksiä aina joskus tulee ja yritetään hoitaa ne sitten jossain muualla kuin näissä julkisissa keskusteluissa.
Huevos
22.05.2004 23:43:30

vanhat ihmiset on perseestä.
Härski
22.05.2004 23:48:07

Eli sun vanhemmat on perseestä. Vittu sä oot säälittävä vahinkoäpärä. Onko nyt hyvä fiiwis?
Huevos
22.05.2004 23:51:33

Eli sun vanhemmat on perseestä. Vittu sä oot säälittävä vahinkoäpärä. Onko nyt hyvä fiiwis?

äläpä nyt kuule kiukkua, kultimurunen.
Jami
23.05.2004 00:00:03

Eipä ku siitä kannaksen toiselta puolelta. Niinku tekin. Me oomme olleet sitä tapahtumaa kattomassa.

Me "vanhat ihmiset" tiedämme tuonkin asian. Kysykää meiltä kun tulee muitakin epäselvyyksiä elämässä. Olemme kovasti halukkaita teille kertomaan. Jos asenne on että me vanhat olemme perseestä niin kertomishalu tietysti voi olla vähän niin ja näin.
Huevos
23.05.2004 00:02:44

Eipä ku siitä kannaksen toiselta puolelta. Niinku tekin. Me oomme olleet sitä tapahtumaa kattomassa.

Me "vanhat ihmiset" tiedämme tuonkin asian. Kysykää meiltä kun tulee muitakin epäselvyyksiä elämässä. Olemme kovasti halukkaita teille kertomaan. Jos asenne on että me vanhat olemme perseestä niin kertomishalu tietysti voi olla vähän niin ja näin.

musta tuntuu, että ne vanhat ihmisetkään ei välttämättä tiedä mistään yhtään sen enempää. luulevat vaan...
Jami
23.05.2004 00:18:13

On erittäin hauska, että täällä on erilaista porukkaa ja näin saadaan erilaisia mielipiteitä asioihin..

Tässä on pahimmanlaatuinen klisee mitä nykyinen "hyväksyvä" yhteiskunta on saanut aikaan. Totuus on että hyväksyntä on juuri niille piireille joita hyväksynnän määrittävät porukat on halukkaita arvostamaan. Muut on epähyväksyvättäviä ja joutavat painua unholaan. Todellisesta hyväksynnästä ei ole tietoakaan.

Todellisus selviää nopeasti kun tulee joku joka esittääkin eriävän mielipiteen. Hänet kollektiivisesti tyrmätään häirikkönä ja epäsosiaalisena yksilönä. Erilaisuus siis on hauskaa juuri niin kauan kuin se tukee olemassaolevaa "hyväksyvyyttä."

Nyt meni pirun filosofiseksi. Oon valmis perumaan jos joku perustelee. Takinkääntö terminä on perkeleestä yleensäkkin. Eikö ihminen saa mitään oppia? Jos saa uutte tietoa ja alkaakin olla eri mieltä niin eik sitä voi olla sitä mieltä?
Jami
23.05.2004 00:34:00

musta tuntuu, että ne vanhat ihmisetkään ei välttämättä tiedä mistään yhtään sen enempää. luulevat vaan...

Ihan oot oikeassa. Nykyään vanhemmat on pudonnu totaalisesti kyydistä monissa asioissa. 12v porukka tietää monesta asiasta jo paljon enemmän. Se on hyvä ja niin pitääkin olla.

Mutta en puhukkaan näistä neteistä yms. Puhun ihmisyydestä. Kovasti kovalla mielellä protestoin itsekkin vanhoja sanontoja vastaan. Elämänviisauskin muuttuu.

Ikä ja kokemukset elämästä kuitenkin tuovat perspektiiviä asioihin. Mummuilla ja vaareilla on paljon sanottavaa nimenomaan ihmisenä elämisestä. Ei se ole muuttunut parissa vuosituhannessakaan. Olisko netti sen totaalisesti saanut inhimillisemmäksi ja paremmaksi. En usko.

Monesti olis aiheellista kuunnella vanhan polven tuntoja. Niissä ei ole pyrkyryyttä, hyötytavoitteita, jne. He ovat ajatuksensa vuosien saatossa kehittäneet. Oletko sinä se joka tuon elämänkokemuksen mitätöi?
Huevos
23.05.2004 00:39:47

Ihan oot oikeassa. Nykyään vanhemmat on pudonnu totaalisesti kyydistä monissa asioissa. 12v porukka tietää monesta asiasta jo paljon enemmän. Se on hyvä ja niin pitääkin olla.

Mutta en puhukkaan näistä neteistä yms. Puhun ihmisyydestä. Kovasti kovalla mielellä protestoin itsekkin vanhoja sanontoja vastaan. Elämänviisauskin muuttuu.

Ikä ja kokemukset elämästä kuitenkin tuovat perspektiiviä asioihin. Mummuilla ja vaareilla on paljon sanottavaa nimenomaan ihmisenä elämisestä. Ei se ole muuttunut parissa vuosituhannessakaan. Olisko netti sen totaalisesti saanut inhimillisemmäksi ja paremmaksi. En usko.

Monesti olis aiheellista kuunnella vanhan polven tuntoja. Niissä ei ole pyrkyryyttä, hyötytavoitteita, jne. He ovat ajatuksensa vuosien saatossa kehittäneet. Oletko sinä se joka tuon elämänkokemuksen mitätöi?

hyvin sanottu.

just nimenomaan se on niin, että ikä ei välttämättä kerro kypsyydestä tms. yhtään mitään, mutta mummut ja vaarit tietää ihmisenä olemisen hankaluuksista paljon enemmän kun nuoret. en kuitenkaan usko siihen, että "vanhana sitä viisastuu ja nuorena on pelkkä idiootti".

mulla on vähän sellanen tyyli, että heitän paskaa ilmaan ja katon mitä tapahtuu. ei pidä ottaa itteensä :D
paavi
23.05.2004 02:01:19
paavi:
On erittäin hauska, että täällä on erilaista porukkaa ja näin saadaan erilaisia mielipiteitä asioihin..

Jami:
Tässä on pahimmanlaatuinen klisee mitä nykyinen "hyväksyvä" yhteiskunta on saanut aikaan. Totuus on että hyväksyntä on juuri niille piireille joita hyväksynnän määrittävät porukat on halukkaita arvostamaan. Muut on epähyväksyvättäviä ja joutavat painua unholaan. Todellisesta hyväksynnästä ei ole tietoakaan.

Nyt tipahdin täysin kärryiltä. Sattuu nyt vain asia olemaan niin, että nautin siitä, että täällä on erilaisia mielipiteitä ja erilaisia ihmisiä. Klisee tai ei. Arvostan myös vastakkaisia mielipiteitä (ellei nyt mennä täysin eettisten rajojeni yli). Klisee tai ei.

Todellisus selviää nopeasti kun tulee joku joka esittääkin eriävän mielipiteen. Hänet kollektiivisesti tyrmätään häirikkönä ja epäsosiaalisena yksilönä. Erilaisuus siis on hauskaa juuri niin kauan kuin se tukee olemassaolevaa "hyväksyvyyttä."

Ja mikäköhän on tämä olemassaoleva "hyväksyvyys" täällä muusikoiden.netissä? Ja mikä ihmeen kollektiivi? Oletan kuitenkin, että viittaat tässä myös tähän sivustoon etkä vain yeisesti yhteiskuntaan. Ehkä olen sitten sokea, mutta näen täällä vain joukon erilaisia ihmisiä. Toiset tuntevat toisensa paremmin, toiset huonommin. Pieniä, löyhiä porukoita, bändejä, eri musiikillisten tyylisuuntien edustajia, eri ikäluokkien edustajia, kauemmin tai vähemmän aikaa tänne kirjoittaneita...Toivon että se olemassaoleva "hyväksyvyys" on tämä niin sanottu netiketti. Ja silloin kyse ei ole mielipiteistä vaan siitä, kuinka ne tuo esille.

Nyt meni pirun filosofiseksi. Oon valmis perumaan jos joku perustelee.

Niin. En nyt tiedä, mitä sun tarkalleen pitäis perua. Toivon, että ymmärrät mun olevan täysin rehellinen. Siltä ei tällä hetkellä tunnu.

Takinkääntö terminä on perkeleestä yleensäkkin. Eikö ihminen saa mitään oppia? Jos saa uutte tietoa ja alkaakin olla eri mieltä niin eik sitä voi olla sitä mieltä?

Toi on kaiken keskustelun perusta. Siitä lähdetään. Jos ei ole valmis muuttamaan mielipidettään, silloin ei ole kiinnostunut muiden mielipiteistä. Ja jos ei ole kiinnostunut muiden mielipiteistä, mitä hyötyä on vaihtaa ajatuksia täällä ylipäätään?
Huevos
23.05.2004 02:05:28

paavi on kuningas. kumartakaa paavia.
Bee-äf
23.05.2004 09:51:39
en kuitenkaan usko siihen, että "vanhana sitä viisastuu ja nuorena on pelkkä idiootti".

Vähän kauemmin asioita katselleena voin sanoa lähes sataprosenttisella varmuudella, että pösilöt pysyvät pösilöinä koko ikänsä ja fiksut ovat fiksuja jo teineinä.
Ikä saattaa vaikuttaa jonkun verran itsesuojeluvaiston vahvuuteen, tai kykyyn ottaa vastuuta tai ajatella muita ihmisiä, mutta se on enempi aikuistumista kuin "kehittymistä ihmisenä".
Toiset aikuistuvat 16 vee, ja toiset elävät murrosikäänsä nelikymppiseksi tai vieläkin kauemmin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)