Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mitä skaalat on pähkinänkuoressa ?
1
Wallesmanni88
22.09.2014 12:46:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähäisten tietämyksieni mukaan tunnetuin on tämä pentatoninen duuri taikka molliasteikko. Se mitä radiossa useiten kuulee perustuu enemmän tai vähemmän pentatoniseen kaavaan.
 
Hollywood-elokuvat on sitten taas elokuvista tunnetuimpia. Nämä mitä telkkarissa useiten näkee on Hollywoodissa tuotettuja/tehtyjä tai whatever ne tekeekään. Nekin perustuu tietyllä tavalla enemmän tai vähemmän samaan kaavaan.
Tossa taannoin näin telkkarista jonkun Ukrainalaisen elokuvan mikä oli hiton hyvä, mutta siitä huomas heti että se oli jostain muualta kun sieltä Hollywoodista. Niinkun muustakin kun puhekielestä siis.
 
Eli jos kuuntelee jotain Ukrainalaisia kansanlauluja 1800-luvulta, niin uskoisin että niistäkin kuulee heti ettei ne perustu siihen pentatoniseen skaalaan vaan siihen johonkin Ukrainalaiseen baruski-skaalaan josta harvempi on koskaan kuullutkaan.
 
8 vuoden kitaroinnin jälkeen sain tälläsen puristettua ulos takapäästäni. Joskus kun alottelin kitaran soittoa niin yritin opiskella näitä skaaloja, kun täällä niitä kehotettiin opettelemaan. En tajunnut niistä yhtään mitään. Sahasin sitä pentatonista edestakaisin hetken ja luovutin kun en tajunnut pointtia. En mä tiennyt mitä ne on.
 
I'll get my coat..
 
hallu
22.09.2014 13:08:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Skaala on valikoima nuotteja, joista kukin nuotti esiintyy vain yhden kerran. Niin ja skaala alkaa ja loppuu samaan ääneen oktaavin päässä kuin mistä se alkoikin (Jucciz kertoo tarkemmin).
 
Skaaloista on varmaan isoin apu jos musiikkia soitetaan nuoteista, niin helpottaa kun siinä alussa lukee mistä sävellajista soitetaan. Soolojen soittamisessa skaaloista on jo aika paljon ristiriitaisempia näkemyksiä ja itse en kehottaisi ketään soittamaan asteikkojen (siis niiden skaalojen) pohjalta.
 
En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja
Generalissimo
22.09.2014 13:11:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

imo skaaloja ei ehkä opi helpoiten, että avaa vain jonkin tabikirjan jossa on kaikki skaalat ja siitä alkaa jynssäämään. Kannattaa kuunnella semmosta musaa jossa erikoisempia skaaloja ja sitten parhaat melodiat ja soolot + ainakin bassokulku plokata ja analysoida mielessä mikä skaala missäkin asiayhteydessä kuulostaa hyvältä. Paljon hauskempaa kuin skaalojen pänttääminen paperilta, lisäksi vaikka plokkaamalla ei opikaan skaalojen nimiä niin ne oppii kuitenkin ja lisäksi minkälaisiin sointuihin/harmoniakulkuihin/rytmeihin/yleiseen musiikilliseen kontekstiin skaala sopii.
 
Itse osaan ihan mukavan määrän erikoisiakin skaaloja, muttei ole niiden nimistä hajuakaan. Pääasia, että homma jammaillessa/improtessa/säveltäessä luistaa.
 
baron
22.09.2014 13:27:58 (muokattu 22.09.2014 13:28:27)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

1. Duuri- ja mollipentatoninen
2. Duuri- ja molliblues
3. Duuriasteikko ja sen 7 moodia
4. Jazzmolli ja sen 7 moodia.
Siinä tärkeimmät.
 
Lisäksi
5. Harmoninen molli ja sen 7 moodia
6. Harmoninen duuri ja sen 7 moodia.
 
Sitten on kaikenlaisia eksoottisia/intialaisia/arabi- ym asteikkoja
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Arkka
22.09.2014 14:59:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Skaala on musassa esiintyvä säveljoukko. Se on kuin lista väreistä, jotka löytyy maalauksesta.
 
Varsinkin jos on enempi fiilispohjalta liikenteessä, eikä huvita opetella asteikkoja "hauki on kala" -tyyliin, kannattaa vertailla asteikkojen eroja. Sillä tavalla oppii hahmottamaan intervallien (sävelten etäisyyksien) fiiliseroja ympäristössään. Esim. mitkä sävelet on erilaisia duuri- ja molliasteikossa? Miten esim. se kolmas sävel vaikuttaa fiilikseen?
 
Jos joku puhuu mulle vaikka doorisesta, mietin kirjaimellisesti luonnollista (tavallista) mollia, josta onkin kuudes sävel ylennetty ja sitä fiilistä mikä mulla on ylennetystä kuudennesta sävelestä mollikontekstissa. Tämä auttaa mulla myös muistamiseen; ei tarvi muistaa kuin tuo ero. Missään vaiheessa en mieti sävelten nimiä.
 
Kaikilla on tietenkin vähän eri tapa muistaa ja hahmottaa asioita. Meikä kun muistaa hyvin kuvia, mutta nimet ja numerot ovat aina hukassa, näen skaalat kitaran otelaudalla ja vasta sitä kautta osaan luetella sävelet.
 
santa
22.09.2014 16:38:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näiden kaikkien lisäksi on vielä "molli-olli" skaala.
 
Chunga
22.09.2014 18:05:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Skaala on osajoukko ääniä(länsimaisessa musiikkiperinteessä ääniä on yhteensä 12, ja skaalat ovat yleensä 5-7 äänen sarjoja), jotka muodostavat yhdessä tietynkuuloisen harmonian.
 
Siinä se on pähkinänkuoressa. Melodioita säveltäessään voi sitten miettiä miltä minkäkin kohdan pitäisi tuntua, ja valita käyttöön sitä tunnetilaa kuvaava harmonia.
 
We've gone full circle.
Wallesmanni88
23.09.2014 06:31:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt kun oon hiffannut että mitä ne on, niin mua on alkanut ne kiinnostaakin =) Aivot prosessoi hitaasti. Tai ainakin meikäläisen.
 
Gary Enfield
23.09.2014 13:10:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arkka: Skaala on musassa esiintyvä säveljoukko. Se on kuin lista väreistä, jotka löytyy maalauksesta.
 
Mjoo, mut kun sen pitäis olla pähkinänkuoressa.
 
baron
23.09.2014 14:15:51
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=39&t=24161
 
Tällä samalla sivustolla on hyvä kirjoitus asteikoista ja sen kun lukee (ja oppii:-) niin pääsee pitkälle.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «