Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Albert Järvisen vahvistimet
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Kipander
22.09.2014 08:17:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi!
 
Sain kesällä käsiini kaksi Albert Järviselle kuulunutta vahvistinta. Tutkin ne perinpohjaisesti ja ajauduin samalla aikamatkalle omaan nuoruuteeni.
 
http://backstage.custom-sounds.com/ … aivani-albert-jarvisen-kanssa-osa-1
 
Minkälaista roolia Albert näyttelee nykysoittajien keskuudessa? Onko hän yhtä vaikutusvaltainen kuin aikalaiskitaristiensä mielestä?
 
Parhain terveisin
 
Kimmo Aroluoma
 
Jii-Gee
22.09.2014 09:58:41
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kipander: Minkälaista roolia Albert näyttelee nykysoittajien keskuudessa? Onko hän yhtä vaikutusvaltainen kuin aikalaiskitaristiensä mielestä?
 
Lienee kovasti koulukunta- / genresidonnainen homma.
 
Bluesrock osastolla Alppu on heti Jumalasta seuraava.
Koulunkäyneiden opistopoppareiden piireissä ne supertaitavat ja 'teknisesti oikein & puhtaasti ilman virheitä' jampat tietty vetää pidemmän korren.
Hevi- / tilujätkillä on toki ne nopeat kaahaajat eli Ynkät & Laihot jne joita arvostetaan.
Akkariosastolla ei liene Tommy Emmanuelin kyykyttäjää vieläkään tiedossa.
Jne...
 
Mä kyllä diggaan Alpun soitosta, se kuulostaa kovasti musiikilta eikä suorittamiselta.
 
70s Rokkenroll.. !! VIDEO
opel99
22.09.2014 10:11:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kun on kasvanut hurriganesin tahdissa ja roadrunner on eka levy joka on jäänyt päähän soimaan pienenä,niin kyllä herra järvinen on kepittäjä jota arvostan korkealle.
 
ei se ikä vaan asenne
0101978
22.09.2014 10:46:14 (muokattu 22.09.2014 10:46:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koulunkäyneiden opistopoppareiden piireissä ne supertaitavat ja 'teknisesti oikein & puhtaasti ilman virheitä' jampat tietty vetää pidemmän korren.
 
Tämä on kyllä hitonmoinen ennakkokäsite ja yleistys. Kyllä soittoa opiskelleetkin ymmärtää Albertin ylivertaisuuden genressään. Ja Alberthan veti juuri omassa genressään täysin teknisesti oikein ja puhtaasti ilman virheitä.
 
Les Paulin varastaminen vituttaa niin että vieterit lentelee päästä!
McNulty
22.09.2014 11:03:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Albertin vaffari-bloggaus oli jälleen kerran mukavaa luettavaa... vaikka minulle henk.koht. Albert Järvisellä ei olekaan merkitystä tahi vaikutusta. Tämä varmasti selittyy osaltaan sillä, etten ole aikalainen eikä Hurriganes oikeastaan kuulunut musakuvioihin enää 80-luvun lopulla ja 90-luvun alussa kun itse musiikista innostuin. Silloin oli valloilla jo ihan muut orkesterit, jotka veivät pikkupojan huomion.
 
Samoin tutustuminen Hurriganesiin tuolloin (ja jälkeenpäinkin) tuntui tavallaan turhalta. Moni brittiläinen ja amerikkalainen bändi oli tehnyt samaa kolmisointukohkaamista jo paljon ennen Ganesia ja sen jälkeenkin, joten miksenpä samantien tutustunut niihin. En siis löytänyt itselleni Hurriganesista mitään, miksi sitä olisin sitä kuunnellut. Samalla Albert Järvinen jäi kuulematta ja kuuntelematta.
 
Minulle siis Ganes ja Albert jäivät ajan hampaan sekä omien innostuksen kohteiden yms. varjoon.
 
Iso penis, pieni ego... vai olikohan se just toistepäin?
Kefiiri
22.09.2014 11:18:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Albertin soiton hienous ei riipu käytettyjen sointujen määrästä, vaan siitä miten hyvin jäsenneltyä ja ilmaisuvoimaista se varsinkin alkuaikoina oli. Ei löydy Amerikan pumpuistakaan vastaavaa kitaransoittoa. Alpun sooloista oli otettu löysät pois :)
 
En ole musiikin asiantuntija.
PJS
22.09.2014 11:37:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en oo kyl ikinä saanut Albertin soitosta just sitä vibaa et siinä oltais jotenkin uniikin ja ennenkuulumattoman mahtavuuden äärellä vaan pikemminkin niin et se on vaan keskivertoa snadisti parempi peruskitaristi. Ei mitään ihmeellistä, millään rintamalla, mut ne hommat mitä vedetään vedetään niin ettei sanomista jää. Siinä ehkä mulle onkin just se isoin ongelma, ei jää sanottavaa mihinkään suuntaan.
 
"Constantly choosing the lesser of two evils is still choosing evil."
korvaoo
22.09.2014 12:06:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiva turina tulevaisuudesta, ainakin allekirjoitus tehty ylihuomenna :)
 
kaikki paitsi on turhaa.
hallu
22.09.2014 12:37:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PJS: Mä en oo kyl ikinä saanut Albertin soitosta just sitä vibaa et siinä oltais jotenkin uniikin ja ennenkuulumattoman mahtavuuden äärellä vaan pikemminkin niin et se on vaan keskivertoa snadisti parempi peruskitaristi. Ei mitään ihmeellistä, millään rintamalla, mut ne hommat mitä vedetään vedetään niin ettei sanomista jää. Siinä ehkä mulle onkin just se isoin ongelma, ei jää sanottavaa mihinkään suuntaan.
 
Tämä kommenttini ei ole tarkoitettu sinulle, mutta ajatus syntyi kommenttiasi lukiessa, niin siksi lainaan sinua.
 
Jotta oma intressini ei jäisi epäselväksi, niin todettakoon että mielestäni Alppu oli ilman pienintäkään epäilystä yksi suurista. Vaikka en erikseen häntä tai ganesia diggaillut, niin kyllä hänen soittonsa teki vaikutuksen ja koitin jotain jopa häneltä oppia.
 
Albertin kuten muidenkin suurten muusikoiden ongelma on, että vaikka he olisivat omana aikanaan kuinka mullistavia ja käänteentekeviä soittajia, niin jälkeenpäin sitä ei enää voi havaita, koska se muutos jonka he saavat aikaan on jo monta kertaa banalisoitu. Sitten vuosikymmenten kuluttua ihmiset ihmettelee, että "mikä tuossa nyt niin suurta on?". Asia valitettavasti (tai en tiedä onko se nyt niin valitettavaa) on niin, että kun joku Albertin kaltainen suuruus syttyy liekkeihin, niin seuraavina vuosikymmeninä hänen tekemisensä kopioidaan, ryöstöviljellään, joukkoperseraiskataan niin moneen kertaan että lopulta se mikä oli suurta ei enää erotu niiden smegmakerrosten alta muille kuin heille, jotka muistavat sen alkuperäisen vaikutuksen. Näin on käynyt myös monille niille suurille amerikkalaisille tiennäyttäjille. Kun jonkun tekemisiä on tarpeeksi kopioitu, niin kopioijat alkavat kuvitella keksineensä itse koko homman. Kun Albertia tai ketä tahansa toista menneen ajan suuruutta tulkitaan tämänpäivän viitekehyksestä käsin, saadaan varsin vääristynyt kuva hänestä.
 
En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja
hallu
22.09.2014 12:38:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kipander: Moi!
 
Sain kesällä käsiini kaksi Albert Järviselle kuulunutta vahvistinta. Tutkin ne perinpohjaisesti ja ajauduin samalla aikamatkalle omaan nuoruuteeni.
 
http://backstage.custom-sounds.com/ … aivani-albert-jarvisen-kanssa-osa-1
 
Minkälaista roolia Albert näyttelee nykysoittajien keskuudessa? Onko hän yhtä vaikutusvaltainen kuin aikalaiskitaristiensä mielestä?
 
Parhain terveisin
 
Kimmo Aroluoma

 
Kiitos, että viitsit kirjoittaa ja jakaa kokemuksiasi. Ammattimiehen juttuja on aina mukava lueskella ja ne avartaa omaakin ajattelua.
 
En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja
pappasfin
22.09.2014 12:41:07 (muokattu 22.09.2014 12:42:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kipander: http://backstage.custom-sounds.com/ … aivani-albert-jarvisen-kanssa-osa-1
 
Minkälaista roolia Albert näyttelee nykysoittajien keskuudessa? Onko hän yhtä vaikutusvaltainen kuin aikalaiskitaristiensä mielestä?
 
Parhain terveisin
 
Kimmo Aroluoma

 
Maailmalla on monta erinomaista kitaristia, osa tämän päivän sankareita ja osa vanhemman ikäluokan sankareita, yksikään näistä ei ole kuin Alppu, jolla oli oma tyylinsä.
 
Alppu oli mestari homman suhteen ja hänellä oli aivan oma tatsinsa kitaransoitossa ja samoin soundinsa, en yhtään ihmettele, että mies esim. oli ulkomaita myöden arvostettu kitaristi. Ite arvostan ja tykkään Alpun soitosta, joka elää mielessä vaikka mies soittaakin taivaallisessa orkassa.
 
Kiitos hyvästä kirjoituksesta ja sitä oli kiva lukea vaikka olenkin ihan kädetön näiden kitarakamojen teknisen tietämyksen osalta.
 
PappaSFin
hollstro
22.09.2014 12:57:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kipander: Moi!
 
Sain kesällä käsiini kaksi Albert Järviselle kuulunutta vahvistinta. Tutkin ne perinpohjaisesti ja ajauduin samalla aikamatkalle omaan nuoruuteeni.
 
http://backstage.custom-sounds.com/ … aivani-albert-jarvisen-kanssa-osa-1
 
Minkälaista roolia Albert näyttelee nykysoittajien keskuudessa? Onko hän yhtä vaikutusvaltainen kuin aikalaiskitaristiensä mielestä?
 
Parhain terveisin
 
Kimmo Aroluoma

 
Kiitos hyvästä ja mielenkiintoisesta artikkelista.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
fox
22.09.2014 13:32:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Kiitos hyvästä ja mielenkiintoisesta artikkelista.
 
Samoin täältä. Albert oli Albert, pitääkö sitä muuta todeta..
Syvällisempää "tuttavuutta" valitettavasti minulla ei ole, vaan olenpa joskus herran Gibson L-5S -kitaraa laittanut... Firebird V:täkin piti, vaan se sitten syystä tai toisesta jäi tekemättä.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
varakeef
22.09.2014 13:55:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vahvistin painaa kuin synti, joten punnitsen sen pelkästä mielenkiinnosta: 35,4 kiloa. Tämä kertoo painavista muuntajista, tehokkaista elementeistä ja rungon puulaaduista. Ei ole vaneria, ei.
 
Taitaa runko nimenomaan olla vaneria, joka on sekä painavahkoa, että muutenkin laadukasta kaappimateriaalia. Etulevy lienee pölylevyä eli partikkeliboardia... Siis sitä lastulevyäkin kehnompaa tavaraa.
 
Noista materiaaleista olivat Fenkut 60-luvulta asti valmistettu, varmaan olivat vielä 80-luvun lopullakin.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
joku muu sikko
22.09.2014 14:12:46 (muokattu 22.09.2014 14:13:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

0101978: Tämä on kyllä hitonmoinen ennakkokäsite ja yleistys. Kyllä soittoa opiskelleetkin ymmärtää Albertin ylivertaisuuden genressään. Ja Alberthan veti juuri omassa genressään täysin teknisesti oikein ja puhtaasti ilman virheitä.
 
Ja soittajia täytyy aina arvoida siinä omassa ajassaan, koska kaikki soittajat saa vaikutteita omista esikuvistaan. Ja mitä vanhemman ajan soittaja, sitä vähemmän oli esikuvia. Alppua ei paljon voi siis syyttää siitä, että mies "ei osannut soittaa" Steve Vaita. Nykyään näitä muita plagioivia youtubekitaristeja on siitäkin edetä. Luovuus aika usein pyöreä nolla.
Mutta koska Albertilla oli oma tyyli ja oma soundi ja biisienkirjoitus tuota luokkaa niin iso hatunnosto hänelle.
 
Jucciz
22.09.2014 14:34:40 (muokattu 22.09.2014 14:44:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Taitaa runko nimenomaan olla vaneria, joka on sekä painavahkoa, että muutenkin laadukasta kaappimateriaalia. Etulevy lienee pölylevyä eli partikkeliboardia... Siis sitä lastulevyäkin kehnompaa tavaraa.
 
Noista materiaaleista olivat Fenkut 60-luvulta asti valmistettu, varmaan olivat vielä 80-luvun lopullakin.

 
Täytyy kyllä korjata, ettei väärä käsitys jää voimaan: vanhat Fenderit (sekä nuppi- että combokotelot ja myös kaapit) tehtiin kyllä umpimännystä ja etulevy + takalevyt vanerista. Ainakin 50- ja 60-luvun koneissa näin. Keef tietää tämän varmasti, vaikka varakeef muuta väittäisikin. ;) Mäntykotelo onkin erään kaapinrakentajatuttavani mukaan aivan olennainen osa Fenderien miellyttävää soundia, ja vanerilla lopputulos ei ole likimainkaan sama.
 
Albertista itse olen tähänastisen kuulemani perusteella aika lailla samoilla linjoilla kuin PJS: hoiti hommansa aivan hienosti, ei siinä mitään, mutta ei sillä tavalla koskaan ole suorastaan räjäyttänyt omaa tajuntaani. Makuasioitahan nää.
 
Kipanderille kiitokset jälleen ansiokkaasta tutkimus- ja raportointityöstä.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
PJS
22.09.2014 15:38:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Albert oli Albert" kukas muukaan, mut eiks lopulta tota voi sanoa kaikista soittajista, ei se albertkaan mistään musikaalisesta tyhjiöstä kuitenkaan tullut. Tuntuu vaan et etenkin järvisen osalt suomessa on sellanen kultistinen näkemys asiaan et sitä ei saa pitää minään neroa vähäisempänä hahmona ja automaattisesti on kyse vaan siitä ettei ymmärrä jos erehdyksessä menee asettamaan hänet soittajana "vaan" samalle viivalle muiden blues pohjalta ponnistavien ihan OK kitaristien kanssa.
 
Tokihan se oli varmasti aikanaan härmässä svidun kova juttu, mut toisaalta tääl oli sillon sen ja Tolosen lisäks tasan nolla sellasta kitarajumalana palvottua hahmoa, eikö näin?
 
"Constantly choosing the lesser of two evils is still choosing evil."
Rämppy
22.09.2014 15:40:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä taas olen just sitä ikäpolvea, joka tarttui rokkikitaraan nimenomaan Järvisen ansiosta. On mullakin ollut kausi, jolloin pyrin mitätoimään Järvisen ja Hurriganesin merkityksen. Kuitenkin valehtelisin, jos väittäisin ettei ko. herran soitto olisi oleellisesti vaikuttanut meikäläisen kitaraharrastukseen. Tosi mielenkiintoinen kirjoitus jälleen kerran Kipanderilta. Kiitokset!
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
PJS
22.09.2014 15:55:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja siis: Selvennetään vielä sen verran et mä en mitenkään halua mitätöidä Järvisen merkitystä ihmisille ja suomalaisille ja vaikka koko rock musiikille ylipäätään. Mä en vaan itse osaa ymmärtää sitä kun sattuneesta syystä ei oo sitä historian painolastia et olis elänyt aikana jolloin ei olis pääsyä kaikenlaisen muunkin suuruuden äärelle.
 
"Constantly choosing the lesser of two evils is still choosing evil."
Kipander
22.09.2014 16:26:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi!
 
Korjattu. Juttu oli aiemmin yhdessä osassa, mutta sen pituuden ja lopun luonteen takia jaoin sen kahtia, seuraava osa ilmestyy siis keskiviikkona 24.9.
 
Parhain terveisin
 
Kimmo Aroluoma
 
korvaoo: Kiva turina tulevaisuudesta, ainakin allekirjoitus tehty ylihuomenna :)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8 9

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «