Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Musiikinteko-ohjelmat
1 2
Petri Valo
21.09.2014 07:41:13 (muokattu 21.09.2014 07:42:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ikuisuus kysymys.. Eli Mitä ohjelmia jengi käyttää? Miksi juuri mitäkin kannattaa käyttää? Mikä helpoin, käytännöllisin, jne jne.. Eli yleistä keskutelua, ja mielipiteitä eri ohjelmista. Itse käytän Reasonia, mutta kaipaisi jonkun muunkin softan millä opetella tekemään. Ongelma on tarjonnan laajuus.. Ja kaikkihan ovat hyviä, ja helppoja, jne.. Eli tänne jos saisi tarinaa näistä, niin ehkäpä auttais jotain muutakin moisen mietiskelyn ratkaisemiseksi! ;)
 
kiiski
21.09.2014 08:59:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Petri Valo: Ongelma on tarjonnan laajuus.. Ja kaikkihan ovat hyviä, ja helppoja, jne..
 
Niin.
 
Täällä on yksi keskustelualuekin softille:
http://muusikoiden.net/keskustelu/33
 
Minkälaista ohjelmaa tarvitset Reaperin kaveriksi?
 
hallu
21.09.2014 17:45:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytin aikaisemmin Garagebandia, mutta siirryin sitten Logiciin, joka tarjosi hiukan enemmän työkaluja ja säätövaraa etenkin latensseihin. Logicin huonopuoli on ettei sitä saa suomenkielisenä (varmaan aika monen softan ongelma), mutta se on aika monipuolinen ja laitetukeakin löytyy vaikka se ei mikään protuulssi olekaan. Garagebandin hyvä puoli on käytön helppous ja loogisuus ja ennenkaikkea suomenkielisyys, mutta se on toiminnoiltaan hiukan rajoittunut ja jossakin kohtaa tulee vastaan asioita joita sillä ei voi tehdä. Sekä Garagebandin että Logicin etu on että ne intgroituvat nätisti käyttöjärjestelmään ja ovat käyttölogiikaltaan samanlaisia. Käytän usein Garagebandia pienempiin projekteihin joisin se riittää, koska tykkään siitä. Mutta yleensä joudun käyttämään Logicia.
 
En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja
johanssen
21.09.2014 18:11:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cubasella mennään. Tänään on vielä käytössä versio 5, mutta ensi yönä se vaihtuu 7-versioon. Tän softan workflow on mulle ehdoton, sillä oon tehny sillä duunia niin kauan, että kaikki tarvittava löytyy helposti. Samaan lopputulokseen pääsee varmasti softalla kuin softalla, jos käyttäjänä on osaava hemmo.
 
Apusoftana mulla on FL-Studio XXL, jota käytän apuna konejutuissa, jos cubase ei siihen satu kiltisti taipumaan. Mutta käyttökokemus on huomattavasti nihkeämpää kuin Cubasella, koska FLää tulee käytettyä huomattavasti harvemmin.
 
Monia eri softia oon kokeillu ja kyllä kaikilla lyhyen pähkäilyn jälkeen pystyy saamaan ääntä sisään ja ulos, mutta sitte vähän vaativampi puuhastelu vaatiikin jo parempaa perehtymistä. Siksi olen pysynyt uskollisesti saman softan käyttäjänä hyvin pitkään.
 
Luojan kiitos, ettei sitä ole yritetty kääntää suomeksi, sillä sen jälkeen häviäis koko workflow varmasti. Ihan niinkuin yritin käyttää Gimppiä suomeksi Photarin jälkeen. Enhän mie ymmärtäny yhtään, mitä ne suomenkieliset käännökset tarkoitti. Ja mie oon eri huono englannissa, mutta silti toivon, että musa/video/kuva-softat pysyis englanninkielisenä. Jos se on alussa hieman hankalaa, niin kyllä siihen äkkiä tottuu ja enkuksi saa supporttiakin paljon helpommin ongelmaan jos toiseenkin. Kärsivällisyyttä vaan.
 
asialliset hommat hoietaan, muuten ollaan ku ellun kanat...
hallu
21.09.2014 18:31:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

johanssen: ..........
 
Luojan kiitos, ettei sitä ole yritetty kääntää suomeksi, sillä sen jälkeen häviäis koko workflow varmasti. Ihan niinkuin yritin käyttää Gimppiä suomeksi Photarin jälkeen. Enhän mie ymmärtäny yhtään, mitä ne suomenkieliset käännökset tarkoitti. Ja mie oon eri huono englannissa, mutta silti toivon, että musa/video/kuva-softat pysyis englanninkielisenä. Jos se on alussa hieman hankalaa, niin kyllä siihen äkkiä tottuu ja enkuksi saa supporttiakin paljon helpommin ongelmaan jos toiseenkin. Kärsivällisyyttä vaan.

 
Ei se suomenkielinen versio olisi pois englanninkielisestä, koska tuskin nyt mitään ohjelmaa pelkästään suomeksi tehtäisiin. Photoshopinhan nimenomaan saa myös suomenkielisenä joten vaihtoehtoja löytyy ja kyllä sen Gimpinkin saa myös englanninkielisenä, vaikka ohjelma asennettaessa valitseekin automaattisesti käyttöjärjestelmän kielen. Sitä paitsi Photariin tottuneelle Gimpin käyttö sen jälkeen on joka tapauksessa yhtä helvettiä oli kieli mikä tahansa.
 
Mulle on ihan ok jos joku haluaa käyttää englanninkielisiä ohjelmia, minä itse kuitenkin arvostan jos ohjelman valmistaja on vaivautunut lokalisoimaan softan minun äidinkielelleni. Niin itse olen käyttänyt Photoshopia suomenkielisenä sekä Gimpiä suomenkielisenä eikä niissä ole mitään ongelmaa. Jonkun mielestä "käyrät" on huono vastine sanalle "curves", mutta arkikielessäkin puhun sävykäyristä enkä sävykurveista joten ihan intuitiivista kieltä se on. Ja huom. Photoshopista on se englanninkielinen versio olemassa jos joku haluaa sitä käyttää. Ei minun mielestä tarvitse muita kieliä kieltää lailla vain siksi, että itse tykkään käyttää jotakin tiettyä kieltä.
 
En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja
Huikki
21.09.2014 19:03:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Garagebandin suomennoksia on kyllä joskus vaikea ymmärtää. Onneksi Logicia ja Pro toolsia ei ole vielä käännetty suomeksi. Saattaisi olla hankala keskustella esim. miksauksista henkilön kanssa jonka audio-kieli on suomi. "Laittaisitko tuohon silmukkaan pyörimisäänitehostetta?" Tai tällainen lause mikä löytyy Garagebandin ohjeista: "Ylikuulumisen suojauksen laittaminen päälle tai pois päältä". Onhan nuo ymmärrettävissä, mutta joutuu tovin pohtimaan mistä on kyse.
 
Saako muuten Garagebandin kieltä vaihdettua englanniksi, niin että käyttiksen kieli pysyy edelleen suomena?
 
Danko
21.09.2014 19:11:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä aloittelin noin 15v sitten Logicilla ja sitä vuosikaupalla onnellisesti käytinkin, kunnes 2007 medianomiopintojen alkuun PIRAMK/Virroilla (rip in peaces) luennoitsijoiden sanoma oli että Pro Toolsilla nämä hommat tehdään, joten se on ollut pää-DAW:ini siitä lähtien. Toisinaan on tarvinnut työstää jotain Cubasella, Nuendolla ja uudemmilla Logiceilla, ja vaikka perusasiat onnistuukin melko kivuttomasti niin en mä kyllä mitään monimutkaisempaa edittiä/miksausta lähtisi tekemään koska menee ihan hirveästi aikaa kun työkalut on eri nimillä eri valikoiden takana eikä pikanäppäinkomennotkaan toimi :D
 
Reaperia ja Liveä on useampi kollega suositellut, mut niiden käyttöliittymä ei ole avautunut yhtä helposti (=manuaalia lukematta) ja koska pakottavaa tarvetta ei ole ollut niin en ole lähtenyt vartavasten opettelemaankaan.
 
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
washburn
21.09.2014 19:18:28
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ProTools ja Logic äänitys/miksaushommissa. Molemmissa omat hyvät puolet.
Tykkään editoida toolsissa, varmaan siksi, että osaan muutenkin käyttää sitä paremmin. Logicissa on jotkut asiat yksinkertaisempia ja varsinkin demotteluvaiheessa omia biisejä tehdessä käännyn automaattisesti Logicin puoleen.
 
Live long and Prosper
Henri Henri Olavi
21.09.2014 19:47:10 (muokattu 21.09.2014 19:48:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Äänitys ja miksaus Pro Toolsissa. Sitä on tullut käytettyä lähes päivittäin vuodesta 2007, joten alkaa olemaan pikkuhiljaa hanskassa.
 
Ableton Live sitten kaikkeen muuhun, kuten mm. ideoiden tallentamiseen, äänisuunnitteluun, säveltämiseen ja ääniajoon. Tämänkin ohjelman kohdalla yhteistyövuosia takana about yhdeksän. Alkaa jo sujua.
 
Logicin handlaan sen verran, että pystyn pakkotilanteen edessä sillä äänittämään ja miksaamaan, mutten jaksaisi alkaa opettelemaan sitä sen enempää.
 
Niinkuin joku tuossa ylempänä totesikin, niin kaikilla softilla pääsee maaliin, jos se on hanskassa.
 
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
Antti1
21.09.2014 20:21:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Parhaiten pysyy hanskassa Reaper, jota olenkin nyt käyttänyt muutaman vuoden. Ennen sitä mun työkaluna oli Sonarista muutama eri versio ja ensimmäisenä Adobe Audition. Noiden lisäksi olen pari äänitysprojektia survonut läpi Cubasella, siitä ei meinannut tulla hevonvittuakaan. Logicilla on kans pari rumpusessiota tullut työstettyä, se avautui sentään paljon paremmin. Protaria olen kokeillut, mutten koskaan tehnyt mitään projektia itse sillä. Varmaan kaikilla saisin tehtyä haluamani jutut, mutta Reaperin workflow sopii parhaiten mulle.
 
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
johanssen
21.09.2014 21:02:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Ei se suomenkielinen versio olisi pois englanninkielisestä, koska tuskin nyt mitään ohjelmaa pelkästään suomeksi tehtäisiin. Photoshopinhan nimenomaan saa myös suomenkielisenä joten vaihtoehtoja löytyy ja kyllä sen Gimpinkin saa myös englanninkielisenä, vaikka ohjelma asennettaessa valitseekin automaattisesti käyttöjärjestelmän kielen. Sitä paitsi Photariin tottuneelle Gimpin käyttö sen jälkeen on joka tapauksessa yhtä helvettiä oli kieli mikä tahansa.
 
Mulle on ihan ok jos joku haluaa käyttää englanninkielisiä ohjelmia, minä itse kuitenkin arvostan jos ohjelman valmistaja on vaivautunut lokalisoimaan softan minun äidinkielelleni. Niin itse olen käyttänyt Photoshopia suomenkielisenä sekä Gimpiä suomenkielisenä eikä niissä ole mitään ongelmaa. Jonkun mielestä "käyrät" on huono vastine sanalle "curves", mutta arkikielessäkin puhun sävykäyristä enkä sävykurveista joten ihan intuitiivista kieltä se on. Ja huom. Photoshopista on se englanninkielinen versio olemassa jos joku haluaa sitä käyttää. Ei minun mielestä tarvitse muita kieliä kieltää lailla vain siksi, että itse tykkään käyttää jotakin tiettyä kieltä.

 
Ei mulla siis mitään oo suomenkielisiä versioita vastaan. Eihän se keltään oo pois vaan päinvastoin. Hyvä jos niitä on ja ne toimii. Ite en oo vaan tullu juttuun käännösten kanssa ja siksi en niitä kaipaa. Hyvä pointti oli tässä sun kirjoituksessa taas itselleni se, että muista ajatella myös muita. Siitä hallulle plussa.
 
asialliset hommat hoietaan, muuten ollaan ku ellun kanat...
yhyy
22.09.2014 12:18:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on Ableton live ja Logic Pro x. Uskon, että kannattaa sunkin harkita Logic Pro X:ää. Sitä käyttävät Swedish House Mafia, Armin van Buuren ja Nicky Romero ainakin (siis tuota Logic Pro:ta).
 
Abletonissa oon huomannut joitain ihan out of blue ilmenneitä puutteita. Esim. stringsit eivät toimi oikeen (esim. baroque strings eivät soi priimasti, kun ohjelman sulkee ja sitten kuuntelee tuotoksensa uudelleen), mikä on mun mielestä suhteellisen outoa ja myöskin turhauttavaa, koska kun biisin kuuntelee audiona, stringsit loistavat poissaolollaan, mikä on ärsyttävää, jos koko biisi oikeestaan olis tarkoitus saada liftinsä stringeistä. :P
 
Täältä siis ääni Logic Pro:lle.
 
Jos sä sen tuot meille, mä asennan teille vaikka wreckling ballin.
kiiski
23.09.2014 07:44:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä jos aloittaja ei olekaan niin kiinnostunut Armin van Buurenista tai ei tee biisejä, jotka saavat "liftinsä stringeistä" (...)
 
Aloittajalta nyt jotain lisätietoa tai aletaan olla kohta syvällä suossa.
 
Kalmo
23.09.2014 14:39:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Monet saavat liftinsä tangoista, mutta kyllä stringitkin södet ovat, jos niitä sieltä poimuista edes erottaa. Jousista harvat innostuvat, ja niillä on paha istua (Sori, oli pakko! :o)
 
Itse käytän SONARia, koska sen aikanaan ensimmäisenä opin, ja uuden DAW:n opettelu on niin monen vuoden työn takana, kun istuntoja on harvakseltaan.
En ole edes harkinnut minkään muun kokeilua (paitsi ehkä Reaperiä).
 
Kaikilla DAW:eilla pystyy tekemään kaikenlaista musaa. Jotkut sopivat tekijän työtapoihin paremmin, kuin toiset. Alussa kannattaisi esim. kokeilla parin ison nimen
demoa, mikäli tarjolla on.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Sotahippi
25.09.2014 22:47:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tällä hetkellä alla Cubase 7.5 ja olen tyytyväinen, joskaan yhtään projectia ei tällä vielä ole valmistunut. Mukana tulevat härpäkkeet ovat myös tosi käypäsiä. Halion Sonic SE2, Reverence-kaiku, kivoja kompuroita, ym. Lisäksi mulle on kova juttu tuo monipuolinen loudness-mittari, joka myös tulee mukana.
Mutta jos nyt olisin vaihtamassa ohjelmaa, enkä tarvitsisi (vielä) midiä, olisi valintani Harrison Mixbus. Vaikuttaa tosi mukavan yksinkertaiselta konseptilta, joka voisi olla mun juttu. Ehkä joskus.
 
Todellisuudessa ei ole ristiriitoja.
anapena
26.09.2014 12:31:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen viime aikoina tehnyt old school-musajutut Harrisonilla. Työhommat teen Nuendolla. On jotenkin kiva vaihtaa softaa, kun ei tee "oikeita" töitä.
 
Istu ja pala!
Vessajono
26.09.2014 15:31:25 (muokattu 26.09.2014 15:37:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sotahippi: Vaikuttaa tosi mukavan yksinkertaiselta konseptilta, joka voisi olla mun juttu. Ehkä joskus.
 
Vaikuttaa ihan kiinnostavalta kieltämättä. Mutta kun ensimmäinen vastaantuleva mainoslause on "mixbus sounds better" niin vaikuttaa myös vähintäänkin arveluttavalta.
 
e: jos nyt itse asiaankin jotain kantaa ottais niin oon edelleenkin vahvasti sitä mieltä, että Pro Tools on kaikista helpoiten käytettävissä ilman manuaalin pläräämistä. Harmi vaan, että sitten kun jotain menee vikaan niin ei auta vaikka kuinka pläräis sitä manuaalia. Siksipä Cubase. Kyllä Logicillakin perushommat tekee mutta jotenkin mä en oo koskaan päässy siihen kunnolla sisälle.
 
Leuka rintaan ja paskat housuissa kohti uusia pettymyksiä.
Sotahippi
30.09.2014 20:04:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vessajono: Vaikuttaa ihan kiinnostavalta kieltämättä. Mutta kun ensimmäinen vastaantuleva mainoslause on "mixbus sounds better" niin vaikuttaa myös vähintäänkin arveluttavalta.

 
On hyvä periaate yleensäkin sivuuttaa tyhjät mainoslauseet olankohautuksella, mutta tuossa on takana se omaperäinen idea, että mallinnetaan oikea analogitiski sinne softaan. Eli Harrisonin softan mikseri ei ole neutraali kuten muiden, vaan se värittää ääntä kuin oikea mikseri. Se, onko se sitten "better" lienee projektikohtaista. Mutta se ei ollut minun pointti. Itseäni viehättää yksinkertaisuus yhä enemmän luovan työn apuna. Tarkoitin siis lähinnä käyttöliittymäsuunnittelua ottamatta kantaa soundiin.
 
Todellisuudessa ei ole ristiriitoja.
anapena
30.09.2014 20:53:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vielä kun saisin ihan itse aikaiseksi verrata Harrisonia muihin softiin. Missähän välissä senkin tekisi...ja miten siitä sitten saisi muka jotenkin objektiivisen vertailun aikaiseksi...ja mitä mä siitä oikeastaan kostun?
Mikserimäisyys on plussaa, samoin kätevät kompurat siinä faderin tuntumassa sekä sitten saturaatiot busseissa. Eequut on vähän erilaisia peruskanavissa ja busseissa.
Ihan fiilispohjalta ja kuuntelemalla olen edennyt;) On jotenkin istunut hyvin tähän LUFS-aikakauteen ja kuunteluvolumen vakioimiseen!
 
Istu ja pala!
Petri Valo
26.10.2014 07:12:16 (muokattu 26.10.2014 07:17:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kiiski: Niin.
 
Täällä on yksi keskustelualuekin softille:
http://muusikoiden.net/keskustelu/33
 
Minkälaista ohjelmaa tarvitset Reaperin kaveriksi?

 
Lähinnä Reasoinissa kiikastaa se, että ei oikein nuo vst:t luonnistu...:/ Nexus 2 olis kiva saada kylkeen kiinni, mutta jotenkin vieroksun muita ohjelmia kuin Reasonia. Johtunee varmaan siitä, että sitä kun on opetellut 10.v käyttämään, niin onhan kaikki muut hitosti erilaisia...! Vanha koira, ja uudet temput, jne...! =P Toisaalta nyt kun on tuo Nexus, niin en tarvis enään kun selkeän ja hyvän sekvensserin...! Mut näitähän sitten piisaa! Liikaa vaihtoehtoja...! :/ Suomeksi siis... kunnon sekvensseri haussa! Ja mielellään sellainen mikä juttelee kiukuttelematta Nexus 2 & Adobe Auditionin kanssa! ;)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «