Aihe: Aloitteleva basisti esittäytyy ja esittää kysymyksiä..
1 2 3 4
Distract
20.09.2014 22:32:49
nisumaka: Siis sormilla soitto. Ensimmäinen asia on käsien asento. Itse soitan oikealla kädellä vain etu- ja keskisormella. Jotkut soittavat myös nimettömällä, mutta mielestäni se ei ole hyvä tapa sormien pituudesta johtuen.

Tätä en ihan ymmärrä... Onko sulla muka etusormi paljonkin pidempi kuin nimetön? Pikkurillin käyttö on myös omasta mielestä aika turhaa, mutta se toimii erikoistekniikkana silloin tällöin ja pikkurillin lyhyyttä pystyy kompensoimaan kääntämällä kättä enemmän kaulaa kohti.
Shiiiiiiieeeeet
nisumaka
21.09.2014 12:04:09
Ensimmäinen asia on käsien asento

Nämähän ovat kaikki mielipidekysymyksiä, siis jokainen valitsee tekniikkaansa, mutta tuosta lienee kaikki olemme samaa mieltä. Eli aloittelevan kaverin kannattaa alussa kiinnittää puhtaaseen soittoon ja äänenmuodostukseen erityistä huomiota, ja silloin tuo (molempien) käsien asento korostuu.
Distract
21.09.2014 20:15:06
absqua: Ei ole, mutta keskisormi on etusormea ja nimetöntä pidempi monilla.

Niin mikä tämän pointti nyt oli? Puhuin nimettömän ja etusormen pituuseroista.
Shiiiiiiieeeeet
absqua
21.09.2014 20:20:20
Distract: Niin mikä tämän pointti nyt oli? Puhuin nimettömän ja etusormen pituuseroista.

Pointtina se, että jos soitat etusormella, keskarilla ja nimettömällä niin homma olis huomattavasti luontevampaa ja helpompaa jos kaikki nakit olis saman mittaisia. Mutta kun eivät ole. Ja siihen viittasi tulkintani mukaan myös jäsen Nisumaka kommentissaan, jossa totesi soittavansa etu- ja keskisormella.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Distract
21.09.2014 21:05:49
absqua: Pointtina se, että jos soitat etusormella, keskarilla ja nimettömällä niin homma olis huomattavasti luontevampaa ja helpompaa jos kaikki nakit olis saman mittaisia. Mutta kun eivät ole. Ja siihen viittasi tulkintani mukaan myös jäsen Nisumaka kommentissaan, jossa totesi soittavansa etu- ja keskisormella.

Tietenkin olisi helpompaa, mutta miksi tämä fakta sulkisi nimettömän ulos? Jos soitat etu- ja keskisormella niin pituusero on silti niissäkin sormissa. Miksi nimettömällä soitto pitäisi sulkea pois "pituuserojen" takia koska se on kuitenkin pitkälti saman pituinen kuin etusormi. Mulla taitaa itse asiassa nimetön olla pidempi kuin etusormi ja näin ollen lähempänä keskisormen pituutta. Kiitos kun yritit kuitenkin selventää.
Shiiiiiiieeeeet
absqua
21.09.2014 21:15:00
Distract: Tietenkin olisi helpompaa, mutta miksi tämä fakta sulkisi nimettömän ulos? Jos soitat etu- ja keskisormella niin pituusero on silti niissäkin sormissa. Miksi nimettömällä soitto pitäisi sulkea pois "pituuserojen" takia koska se on kuitenkin pitkälti saman pituinen kuin etusormi. Mulla taitaa itse asiassa nimetön olla pidempi kuin etusormi ja näin ollen lähempänä keskisormen pituutta. Kiitos kun yritit kuitenkin selventää.

Jos soitat vain etusormi-keskari-kombinaatiolla, niin käden asento on helppo kääntää sellaiseksi, että sormet ovat eripituisuudestaan huolimatta samassa asennossa suhteessa kieleen. Kolmella sormella tämä ei ole enää mahdollista, ja hyvin helposti se kuuluu myös soitossa. Dynamiikaltaan tasaista kasi-/kuudestoistaosien sarjaa on vaikeampi tuottaa kolmella kuin kahdella sormella.

Jos minulta kysytään, niin suosittelen kaikille kahden sormen tekniikkaa. Bassossa on haasteita ihan riittävästi muutenkin ilman että niitä tarkoituksellisesti ottaa vielä lisää riesakseen. Etenkin kun toi kolmen tai neljän sormen nopeushyöty on mun mielestäni vähintäänkin kyseenalainen. Toisaalta saahan sitä soittaa vaikka hepinnokalla jos haluaa, tämä on vapaa maailma.
Distract
21.09.2014 21:40:52 (muokattu 21.09.2014 21:41:45)
absqua: Jos soitat vain etusormi-keskari-kombinaatiolla, niin käden asento on helppo kääntää sellaiseksi, että sormet ovat eripituisuudestaan huolimatta samassa asennossa suhteessa kieleen. Kolmella sormella tämä ei ole enää mahdollista, ja hyvin helposti se kuuluu myös soitossa. Dynamiikaltaan tasaista kasi-/kuudestoistaosien sarjaa on vaikeampi tuottaa kolmella kuin kahdella sormella.

Jos minulta kysytään, niin suosittelen kaikille kahden sormen tekniikkaa. Bassossa on haasteita ihan riittävästi muutenkin ilman että niitä tarkoituksellisesti ottaa vielä lisää riesakseen. Etenkin kun toi kolmen tai neljän sormen nopeushyöty on mun mielestäni vähintäänkin kyseenalainen. Toisaalta saahan sitä soittaa vaikka hepinnokalla jos haluaa, tämä on vapaa maailma.

Tämä on hyvä pointti. Itse en ole kuitenkaan huomannut tarpeelliseksi käden kääntämistä pituuseron ollessa niin pieni ainakin mun nimettömässä, etu- ja keskisormessa. Dynamiikan tuottaminen on tottakai helpompaa kahdella sormella ja itsekkin tuskailen välillä tasaisen äänen tuottamisessa kolmella sormella. Aloittelijalle siis kaksi sormea ehdottomasti parempi kuin kolme jonka jätin asiassa huomioimatta. Tartuin Nisumakan tekstiin ehkä turhan kirjaimellisesti, mutta PELKÄSTÄÄN pituuseroa katsoessa nimettömän pois sulkeminen ei mun mielestä ole välttämätöntä. Dynamiikat ja muut on sitten aivan eri juttu ja vaikuttaa paljon enemmän siihen kuinka monella sormella haluaa soittaa.

Hepillä soittaminen vois toimia. Sit ku kehittyy tarpeeksi voi ottaa säkit mukaan tuottamaan yybernopeaa tykitystä.
Shiiiiiiieeeeet
VIPMetal
21.09.2014 22:28:41

Ite en koe kolmella sormella soittamisen aloittamista mitenkään ongelmallisena. Ehkä tuo pikkurilli on nyt jäänyt vähälle soitolle.
"I'm waiting for a sunrise, I'm waiting for the end"
Distract
21.09.2014 22:46:07
VIPMetal: Ite en koe kolmella sormella soittamisen aloittamista mitenkään ongelmallisena. Ehkä tuo pikkurilli on nyt jäänyt vähälle soitolle.

Riippuu myös todella paljon siitä mitä soittaa. Esimerkiksi rankemman musiikin ulkopuolella et tule ainakaan nopeuden kannalta tarvitsemaan kahta sormea enempää. Pikkurilli ja sen saaminen tasaisen kuuloiseksi muiden sormien kanssa on jo melkein mahdotonta varsinkin jos vetää kovalla tatsilla muilla sormilla. Ite en siinä luultavasti ikinä onnistuis vaikka kuinka treenaisin.
Shiiiiiiieeeeet
absqua
21.09.2014 22:50:07
Distract: Tämä on hyvä pointti. Itse en ole kuitenkaan huomannut tarpeelliseksi käden kääntämistä pituuseron ollessa niin pieni ainakin mun nimettömässä, etu- ja keskisormessa. Dynamiikan tuottaminen on tottakai helpompaa kahdella sormella ja itsekkin tuskailen välillä tasaisen äänen tuottamisessa kolmella sormella. Aloittelijalle siis kaksi sormea ehdottomasti parempi kuin kolme jonka jätin asiassa huomioimatta. Tartuin Nisumakan tekstiin ehkä turhan kirjaimellisesti, mutta PELKÄSTÄÄN pituuseroa katsoessa nimettömän pois sulkeminen ei mun mielestä ole välttämätöntä. Dynamiikat ja muut on sitten aivan eri juttu ja vaikuttaa paljon enemmän siihen kuinka monella sormella haluaa soittaa.

Mulla toi meni niin päin, että pikkupoikana poskettoman maiden-fanituksen myötä rupesin alusta alkaen soittamaan sähköbassoa kolmella sormella. Vieläkin muistan parin vuoden kotisoitannan jälkeen ekalla bassotunnilla jäätävän fiiliksen, kun opettaja otti puheeksi tän että nyt olis hyvä ruveta treenaamaan kahdella sormella soittamista. En tietenkään uskonut mitään hänen perustelujaan, mutta hiljalleen kuin varkain tuli kahden sormen tekniikkaan siirryttyä. Perustelutkin hiffas sillai jälkijättöisesti. Toki edelleen tarvittaessa lähtee soittelot kolmellakin nakilla, mutta sitä tulee tehtyä lähinnä tilanteissa, joissa ei stamina meinaa jostain syystä riittää kahdella sormella puputteluun.

Hepillä soittaminen vois toimia. Sit ku kehittyy tarpeeksi voi ottaa säkit mukaan tuottamaan yybernopeaa tykitystä.

Pidä toi!
nisumaka
22.09.2014 07:57:05 (muokattu 22.09.2014 08:01:45)
Jos soitat vain etusormi-keskari-kombinaatiolla, niin käden asento on helppo kääntää sellaiseksi, että sormet ovat eripituisuudestaan huolimatta samassa asennossa suhteessa kieleen. Kolmella sormella tämä ei ole enää mahdollista, ja hyvin helposti se kuuluu myös soitossa.

Juuri tätä olen yrittänyt tuoda esille. Teidän, että monet ammattisoittajat ovat menneet etu-keskisormiyhdistelmään (soittavat siis kahdella sormella) sen vuoksi, että bassolle tyypilliset kulut soivat tasaisesti. Myös monet opettajat tätä suosittelevat. Eli nimetön mukaan vasta sitten, kun perusasiat alkaa olla kohdillaan. Tämä on asia, josta voi keskustella täältä ikuisuuteen, mutta se ei muutu kuitenkaan miksikään. Eli aloittaa nyt vaikka kahden sormen tekniikalla oikealla kädellä. Lisäksi suosittelen plekraa heti alusta alkaen (tasaiset 8-osat esim. helppo soittaa). Vasempaan käteen suosittelen alusta alkaen sekä kolmen (nimetön ja pikkusormi muodostavat parin) että neljän sormen tekniikkaa. Tuollalailla tulee peruasiat tutuiksi, ja tuosta on sitten hyvä jatkaa. Tosin, kuten jo mainitsin, monet ihan ammattisoittajat jäävät tähän tekniikaan, eli lisätekniikoista sinällään ei välttämättä ole löydettävissä mitään merkittävää apua. Pitäisikö ne laskea "erikoistapauksiksi", kuten släppäys tms.

Vinkki: Ihan alussa opettelin sellaisella kikalla, että pidin irti vasemman käden peukalon kaulasta. Tuo opettaa vasurin voimankäyttöä tosi hyvin. Yksinkertaisia kulkuja vaan. Ja oikealla kädellä soitin kahdella sormella (kuten edelleenkin). EDIT: Itse asiassa hetken asiaa ajateltuani, todellisuudessa "soitan" oikealla kädellä kolmella sormella, koska soitan toisinaan peukalolla (pelkästään sillä). Samaten aina etu-keskisormella D-kieltä soittaessani demppaan E-kielen peukalolla, ja G-kieltä soittaessa demppaan E- ja A-kielen peukalollani. Hmm, näin on.
Euphonium
22.09.2014 11:40:57
Onko tässä, soita ensin kahdella sormella ja ota sitten kolmas (tai neljäs), mukaan kun olet edistynyt ajattelussa se vaara, ettei enää pystykään niin vain oppimaan sitä lisäsormea, kun on aina soittanut vain kahdella.

Esimerkki muualta:. Soitan myös soittokunnassa torvea. Esim barytonitorvessa tai tuubassa on tyypillisesti neljä venttiiliä, mutta kolmella pärjää harrastaja aika pitkälle. Tunnen useampia vanhempia harrastajasoittajia, joille on aikanaan neuvottu, ettei nelosventtiilistä tavitse aluksi välittää. Niinpä he eivät ole koskaan oppineet käyttämään kuin kolmea venttiiliä, vaikka ovat soittaneet kymmeniä vuosia ja ovat suhteellisen taitaviakin.

Soitan itse kyllä bassoa kahdella sormella, mutta minä en aiokaan tulla basistina miksikään virtuoosiksi. Ostin ensimmäisen bassonkin vasta viiskymppisenä, kun hauskanpitobändimme tarvitsi basistia ja kitaristeja oli liikaakin.
pekezu
22.09.2014 13:39:20

Maailma on pullollaan bassovirtuooseja, jotka vetää oikealla kädellä kahdella sormella. OIkeastaan tulee mieleen itsellä enemmän sellaisia soittajia kuin niitä, jotka vetävät kolmella tai neljällä sormella.
"Että minkä tahansa tekeminen kunnolla on melkein mahdotonta, kun aina on joku urpo joka tekee paskaa halvemmalla." -pkuukas
hollstro
22.09.2014 14:45:48

absqua: Ei ole, mutta keskisormi on etusormea ja nimetöntä pidempi monilla.

Laitapas näppäilykäsi soittoasentoon ja katso sitten sormia. Mulla on noi kolme sormenpäätä suht koht samalla kohdalla silloin. Samahan se on miten sormittelee kunhan on ergonomisesti mukava asento ja käsi on rentona.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
nisumaka
23.09.2014 10:59:43
Laitapas näppäilykäsi soittoasentoon ja katso sitten sormia

Siinähän se. Tämä on nimen omaan mielipidekysymys, eli jollekin sopii tuo käden soittoasento, jota tässä tarkoittanet. Myös kannattaa muistaa, että osa basisteista soittaa sekä kontraa että sähköbassoa. Eli nää on aina loppupeleissä varmastikin hieman mielipidekysymyksiä ja tapauskohtaisia "mieltymysasioita". Missäänhän ei sanota, että juuri tietty tekniikka olisi esimerkiksi haitallinen. Kukin mallaa tavallaan, eikös tämä näin mene.
thoubi
24.09.2014 10:58:30
nisumaka: Missäänhän ei sanota, että juuri tietty tekniikka olisi esimerkiksi haitallinen. Kukin mallaa tavallaan, eikös tämä näin mene.

Huono tekniikka voi olla haitallinen.
Bootsy Collins, Our Lord and Savior
absqua
24.09.2014 11:23:37
hollstro: Laitapas näppäilykäsi soittoasentoon ja katso sitten sormia. Mulla on noi kolme sormenpäätä suht koht samalla kohdalla silloin. Samahan se on miten sormittelee kunhan on ergonomisesti mukava asento ja käsi on rentona.

Just sen mä olen tehnyt. Nimittäin ton katsomisen.
JudeJude
24.09.2014 13:27:34
thoubi: Huono tekniikka voi olla haitallinen.

Siitä näkökulmasta olisi varmaan oleellisinta pitää huolta siitä, että esim hartiat pysyy rentoina soittaessa jne.. Se, soittaako kahdella vai kolmella sormella, ei ehkä ole niin iso kysymys mitä haitallisuuteen tulee. Paikat saa jumiin 1-5 sormella yhtä hyvin, luulemma.
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta http://soundcloud.com/hohka
osmonen
25.09.2014 20:14:22

thoubi: Huono tekniikka voi olla haitallinen.

Siitä näkökulmasta olisi varmaan oleellisinta pitää huolta siitä, että esim hartiat pysyy rentoina soittaessa jne.. Se, soittaako kahdella vai kolmella sormella, ei ehkä ole niin iso kysymys mitä haitallisuuteen tulee. Paikat saa jumiin 1-5 sormella yhtä hyvin, luulemma.

Itselläni ainakin ergonomiaan liittyvät ongelmat ovat olleet nimenomaan niska- ja selkäkipuja, jotka ovat johtuneet huonoista soittoasennoista ja ryhdistä. Yhdessä vaiheessa esimerkiksi oli pahana tapana sijoittaa painoa liikaa vain toiselle jalalle, mistä aiheutuva toispuoleinen asento aiheuttaa selkään rasitusta. Sähköbasso roikkuu yleensä oikeakätisellä vasemmalla hartialla ja se juuri vie vähän toispuoleisiin asentoihin. Kontrabassolla ei ole tullut niin pahoja ongelmia mutta olenkin alusta asti kiinnittänyt enemmän huomiota soittoasennon hiomiseen. Sekä sähkiksessä että kontrassa näitä on opettajan kanssa korjailtu ja hiottu.

Soitin ensimmäisenä instrumenttinani klassista kitaraa, mistä jäi kolmen sormen näppäily muistiin, kun siirryin basson pariin. Kitarassakin tosin opeteltiin ensin tasainen kahden sormen näppäily ja sitten lisättiin sitä kolmatta silloin tällöin lähinnä helpottamaan isoja hyppyjä kieliltä toisille. Myöhemmin treenasin kahden sormen bassotekniikkaa eli joidenkin muiden tavoin opettelin pois kolmen sormen tekniikasta, koska totesin sen aika epätarkaksi useimpiin juttuihin. Viime aikoina olen soittanut sähköbassoa aika paljon plekulla ja toisaalta treenannut kontralla näppäilyä ja jousta. Summa summarum: kaikista tekniikoista voi olla hyötyä mutta kannattaa opetella perusjutut hyvin ja huolehtia ergonomisista asennoista ettei tule myöhemmin korjattavaa tai kipuja ja tulehduksia.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)