Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mesa Mini Rectifier klooni
1 2
Juuna_
16.09.2014 20:31:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisi iso kiinnostus lähteä kokeilemaan vahvistimen väsäilyä ja samalla olen kuolannut tuota Mini Rectifieriä, joka on hinnaltaan täysin ulkona budjetista. Nyt sitten yhtäkkiä tuli mieleen, että hetkinen, ihmisethän tekee omaan käyttöön klooneja suosikki vahvistimistaan. Klooni sopisi paremmin opiskelijan budjettiin, kun sitä voi tehä vaiheissa vaikka kesään asti, eikä tarvi kerralla sijoittaa isoja määriä rahaa. Ja toiseks, tuo olisi aika hel**tin hauskaa puuhaa vapaa-ajalle.
 
Ongelma tässä on nyt kuitenkin se, että tuosta Mini Rectifieristä löytyy todella vähän infoa sen sisuskaluista (piirilevy varsinkin). Dual Rectifieristä löytyy vaikka mitä infoa, muttei oikein houkuttele tuollainen 100 Wattinen monsteri kerrostalo asuntoon. Mini Rectifier taitaa olla 25W/10W (valittavissa) laitos, joten soveltuu paremmin asunnossa soitteluun.
 
Onko kellään tiedossa paikkoja, joista löytyisi enemmän tietoa tuosta Mini Rectifieristä? Piirilevy taitaa vahvistimissa olla kaksipuoleinen, eli semmoinen olisi helppo tehdä myös itse. Tuskin näissä monikerros piirilevyjä on?
 
Jos Mini Rectifieristä ei löydy infoa, onko mahdollista väsätä Dual Rectifieristä Mini Rectifier? Kuinka paljon pitäisi muuttaa piirilevyä ja muita komponentteja tuon toteuttamiseen? Koska piirilevyn teen itse (jos se on kaksipuoleinen), voi sitä customoida tarpeen mukaan.
 
Arvostan suuresti kaikkea apua.
 
vvaltsu
16.09.2014 20:59:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=919587
 
Selviät halvemmalla ja helpommalla. Trust me.
 
Life's too short to buy cheap gear.
Jeszse
16.09.2014 21:00:32 (muokattu 16.09.2014 21:00:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Plus tolla et välttämättä tappais ittees niin helposti.
 
Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku. || The Jasser Arafats || Crimson Day
Juuna_
16.09.2014 21:14:12 (muokattu 16.09.2014 21:26:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vvaltsu: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=919587
 
Selviät halvemmalla ja helpommalla. Trust me.

 
Itsekin Kuopiossa asustelen, niin tuon ostaminen ei olisi siltä kannalta ongelma. Mutta hintalappua on ihan liikaa kerta könttinä. Sen lisäksi siitä puuttuu se oman väsäämisen ilo. Eihän ihmisten tarvitsisi itse kitaroitakaan tehdä kun kaupasta saa. Mutta silti väsäävät itse omaksi ilokseen ja saa just sellasen mitä haluaa.
 
Jeszse: Plus tolla et välttämättä tappais ittees niin helposti.
 
En ole käsi elektroniikan kanssa ja olen joitakin vahvistimia ja näyttöjä/telkkuja korjaillutkin (enkä ole vieläkään onnistunut itseäni tappamaan :D). Looginen ajattelu pelaa ja turvallisuus asiat osaan huomioida. Ja työkalut pysyy hyvin käsissä.
 
lavaamo
16.09.2014 21:23:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kerrostaloasuntoon suosittelen ennemmin Axen rakentamista.
 
✡ ✡ ✡ ✡ ✡ Huonoja juttuja jo vuodesta 1981 ✡ ✡ ✡ ✡ ✡ Rokkitouhuja
Juuna_
16.09.2014 21:31:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tällä hetkellä soittelen kitara intefacen kautta Guitar Rig 5 läpi. Kuulokkeet päässä tai kaiuttimien kautta. Mutta haluaisin ihan fyysisen vahvistimen kun vähän kyllästyttää nämä mallintavat systeemit. Löytyy tuolta nurkasta toki Rolandin Micro Cube mutta siihen en ole tainnut koskea vuoteen pariin.
 
tommiot
16.09.2014 23:07:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika haastava projekti. Montako vahvistinta oot rakentanu aiemmin? Virtalähde menee uusiks jos haluut matalammat tehot, koska vähempitehoiset putket ei mun tietääkseni kestä tollasia jännitteitä.
 
Juuna_
16.09.2014 23:44:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tommiot: Aika haastava projekti. Montako vahvistinta oot rakentanu aiemmin? Virtalähde menee uusiks jos haluut matalammat tehot, koska vähempitehoiset putket ei mun tietääkseni kestä tollasia jännitteitä.
 
Ilmeisesti hankala vahvistin, kun kerran tuollain kysyt. En ole rakentanut aikaisemmin vahvistinta. Kytkentäkaaviot ei kuitenkaan laita päätä pyörälle ja en hosu varsinkaan tämmöisissä asioissa. Sähkölaitteita olen kyllä korjaillut.
 
Mutta ilmeisesti siis kannattaisi alottaa jostain yksinkertaisemmasta ja sitten ehkä myöhemmin edetä (samoja osiakin voi sitten luultavasti kierrättää seuraavaan projektiin)? Olisiko mitään suosituksia harjoitteluprojektille jolla sais sitten jonkinlaisia metalli pöhinöitä soiteltua?
 
Ja tiedostan sen että klooni ei välttämättä tule halvaksi. Ero on vain siinä, että valmis vahvari maksaa kasan rahaa kerralla, kun taas klooni maksaa kasan rahaa sitä mukaa kun projekti etenee ja kukkaro sallii.
 
kojones
16.09.2014 23:47:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juuna_: Olisiko mitään suosituksia harjoitteluprojektille jolla sais sitten jonkinlaisia metalli pöhinöitä soiteltua?
 
Madamp A15 on ilmeisesti ihan pätevä. http://www.musikding.de/Kit-Madamp-A15Mk2
 
Juuna_
16.09.2014 23:59:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kojones: Madamp A15 on ilmeisesti ihan pätevä. http://www.musikding.de/Kit-Madamp-A15Mk2
 
Onko tosta mitään saundi demoja? Kaikki mitä löysin oli joko perunalla kuvattuja/äänitettyjä ja/tai soittaja oli paska. Vaikuttaa ainakin päällepäin ihan kiinnostavalta laitokselta.
 
tommiot
17.09.2014 00:04:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juuna_: Onko tosta mitään saundi demoja? Kaikki mitä löysin oli joko perunalla kuvattuja/äänitettyjä ja/tai soittaja oli paska. Vaikuttaa ainakin päällepäin ihan kiinnostavalta laitokselta.
 
Yks vaihtoehto kans, rakenna tää http://www.musikding.de/High-Gain-Tube-Preamp-Kit
 
ja sille joku pieni trankkupääte. Oon ite rakentanu tollasen kitin joskus, ja se on nykyään meidän bändin kitaristin käytössä. Soldanon etuasteestahan toi on kopio, eli ei nyt niin mahdottoman kaukana Rectosta.
 
Juuna_
17.09.2014 00:21:42 (muokattu 17.09.2014 01:10:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tommiot: Yks vaihtoehto kans, rakenna tää http://www.musikding.de/High-Gain-Tube-Preamp-Kit
 
ja sille joku pieni trankkupääte. Oon ite rakentanu tollasen kitin joskus, ja se on nykyään meidän bändin kitaristin käytössä. Soldanon etuasteestahan toi on kopio, eli ei nyt niin mahdottoman kaukana Rectosta.

 
No tuohan vaikuttaa jo aika hyvältä. Täytyy harkita.
 
Btw löyty myös tälläinen
http://ampclones.com/index.php?main … product_info&cPath=7&products_id=40
Tosin tulee lammikon toiselta puolelta, eli jotain tulli juttuja joutuisi ilmeisesti hoitelemaan?
 
Mukana tulee piirilevyt, kotelo ja täys documentaatio sekä osalista. Onko edelleen liian haastava? Tuota tosin varmaan hiukan vaikeampi modailla pikkutehoiseksi
 
Tässä joku kasaillu kyseisen setin. https://www.youtube.com/watch?v=IHl … t=UUnI7mBFFnvBarRG0UimdbHg&index=12
 
Tai sitten vaan taivun ja säästän käytettyyn Mini Rectifieriin
 
Rg505bk
17.09.2014 15:58:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Komppia edelliselle tai vaihtoehtona samaisen puljun Anvil-kitti:
 
http://www.musikding.de/Anvil-Tube-Preamp-Kit
 
Omassa käytössä tuo Anvil on toiminut ihan mainiosti, vähän kiinnostais tekaista tuo Hi Gain preamppikin joskus tulevaisuudessa...
 
Itse olen Anvilia käyttänyt G-Majorin ja Rocktron Velocity 100 kanssa ja tuolla kokoonpanolla onnistuu soitteleminen ihan mukavilla saundeilla myös pienemmillä äänenpaineillakin. Ennemmin jotain tuon suuntaista ratkaisua kerrostaloon.
 
Toinen saitti joka kannatta tsekata on www.tube-town.net, josta löytyy useampikin matalatehoine putkivahvistin kitti. Eikä hintakaan ole paha.
 
Juuna_
17.09.2014 18:57:46 (muokattu 17.09.2014 20:08:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos suosituksia sitten tuolle päätevahvarille? Esim tuo Rocktron Velocity 100 on tuollainen 340€ laitos. Loppujen lopuksi joutuisin siis säästämään ihan yhtä kauan kuin oikeaan Mini Rectifieriin ennenkun pääsee touhuamaan, kun nuo kitit ja päätevahvarit joutuu ostaa kertakönttänä, eikä projektin edetessä. Toki sen päätteen voisi ostaa sitten vasta kun projekti valmis. Tuollaisen 290€ kitin ny pystyy lähes kerralla ostamaankin.
 
Siitä tulikin mieleen. Onko olemassa päätevahvari kittejä? :D
 
tommiot
17.09.2014 19:02:57 (muokattu 17.09.2014 19:03:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juuna_: Onkos suosituksia sitten tuolle päätevahvarille? Esim tuo Rocktron Velocity 100 on tuollainen 340€ laitos. Loppujen lopuksi joutuisin siis säästämään ihan yhtä kauan kuin oikeaan Mini Rectifieriin ennenkun pääsee touhuamaan, kun nuo kitit ja päätevahvarit joutuu ostaa kertakönttänä, eikä projektin edetessä. Toki sen päätteen voisi ostaa sitten vasta kun projekti valmis. Tuollaisen 250€ kitin ny pystyy lähes kerralla ostamaankin.
 
Siitä tulikin mieleen. Onko olemassa päätevahvari kittejä? :D

 
Yksinkertainen trankkupääte varmaan toimii ihan hyvin pienillä äänenpaineilla kerrostalossa:
 
http://www.uraltone.com/rakennussar … /jabel-j-57-mono-vahvistin-50w.html
 
Tiiä sit miten toi 50 wattia pitää paikkansa, kun ei TDA2030 anna ku 14 wattia.
 
Kumiankka
17.09.2014 20:40:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa Jabelissa oli nuo tehotransistorit boostaamassa vahvistinpiiriä. Saattoi olla jossain Elektor lehdessä aikanaan 40 wattisena mainostettuna, taitaa olla sgs esimerkkikytkennästä joten lienee uskottavat wattimäärät. Hieno oli tuo tt ac30 minivahvistin...
 
Juuna_
19.09.2014 22:16:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo kyllä se taitaa tuo "High Gain Tube Preamp Kit" lähteä tähän suuntaan heti ku on rahat kassassa.
 
Kaappina mulla on toi Harley Benton G212 Vintage eli 2x Celestion Vintage 30 (sain tämän puolitoista vuotta sitten lahjaksi kun säästin nuppia varten. Säästöt menikin sitten muuttoon, mutta onpahan kaappi ollu koristeena tuossa :D ). Tolla Jabelilla saa varmaan ääntä ulos kerrostalo völyymeillä.
 
tommiot
19.09.2014 22:37:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juuna_: Joo kyllä se taitaa tuo "High Gain Tube Preamp Kit" lähteä tähän suuntaan heti ku on rahat kassassa.
 
Kaappina mulla on toi Harley Benton G212 Vintage eli 2x Celestion Vintage 30 (sain tämän puolitoista vuotta sitten lahjaksi kun säästin nuppia varten. Säästöt menikin sitten muuttoon, mutta onpahan kaappi ollu koristeena tuossa :D ). Tolla Jabelilla saa varmaan ääntä ulos kerrostalo völyymeillä.

 
Siinä tais sit olla ohjeet pelkästään saksaksi. Kytkentäkaavioita, ohjeen valokuvia ja piirilevyn komponenttisijoittelua seuraamalla ei ollu mikään kauheen vaikee kasata. Voithan kysäistä täältä neuvoa jos tulee hankaluuksia, mutta en takaa että muistan enää, kun tuon kasaamisesta on aikaa varmaan 5 vuotta.
 
Juuna_
19.09.2014 23:53:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tommiot: Siinä tais sit olla ohjeet pelkästään saksaksi. Kytkentäkaavioita, ohjeen valokuvia ja piirilevyn komponenttisijoittelua seuraamalla ei ollu mikään kauheen vaikee kasata. Voithan kysäistä täältä neuvoa jos tulee hankaluuksia, mutta en takaa että muistan enää, kun tuon kasaamisesta on aikaa varmaan 5 vuotta.
 
Joo no saksaa osaan jonkin verran, joten jotain varmaan ymmärrän. Ja kytkentäkaaviot ja kuvat ne tärkeimmät on. Pitääpä kans huomenna hakee yleismittari valmiiks. Varmaan ens kuussa pääsee kasaileen. Kyselen täällä jos tulee ongelmia, mutta tuskimpa tulee. Ilmottelen tänne kans kun saan kyseisen mööpelin kasattua.
 
Rg505bk
21.09.2014 21:45:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa metsästellä noita päättäreitä torilta. Velocitystä maksoin 150 €, suunnillen samat tuosta G-Majorista.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «