Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikä tahtilaji
1 2
KaukoR.
19.09.2014 20:29:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

https://www.youtube.com/watch?v=Ahvm6qyN55M
 
Mikä tahtilaji on kyseessä tässä Ken Hensley - Sunrise kappaleessa?
 
Tanssisin rumbana.
 
Lennu
19.09.2014 20:41:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KaukoR.: https://www.youtube.com/watch?v=Ahvm6qyN55M
 
Mikä tahtilaji on kyseessä tässä Ken Hensley - Sunrise kappaleessa?
 
Tanssisin rumbana.

 
4/4
 
En tiedä miten tanssitaan rumbana.
 
"Se on hiukan surullinen sirkus semmoinen, jossa voimamiehet pieksevät klovnit tajuttomiksi." -Qsine
Kalmo
20.09.2014 14:10:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaa. Vai enkö ymmärrä vitsiä? Mikä sai sinut edes epäilemään, että se olisi jotain muuta, kuin 4/4?
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
KaukoR.
21.09.2014 15:38:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No, kun satun olemaan peruna muusikko ja nämä asiat ei ole mitenkään helppoja minulle. Kun se minulle kerrottiin niin kyllähän siinnä 4/4 kuuluu.
 
Tarkoitus olisi laulaa tuo ja keskityin tuohon laulun rytmiin.
Jotta voisi puhua käsitteillä kavereille niin se ei minulta onnistu.
Jotenkin tuo laulu menee kun ajattelee rumbaa ja laulaa rumban
rytmiin. En minä ainakaan osaa mitään tanssia mikä sopisi tuohon lauluun
paremmin kuin rumba.
 
Minä olen jotenki erilailla epämusikaalinen kuin muut. Suvussa on paristakin haarasta viulunsoittajia mutta ei ole osunut kohdalle. Tiedän kyllä että usein olen oikeilla jäljillä kun jotain musiikkijuttuja ratkotaan.
 
Lennu
21.09.2014 15:45:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Et ole oikein muusikko, ja meinaat sitten laulaa tuon. No onnea ja menestystä.
 
Laulurytmiikka on ihan oma asiansa tosiaan, tahtilaji nyt on vaan tahtilaji.
 
"Se on hiukan surullinen sirkus semmoinen, jossa voimamiehet pieksevät klovnit tajuttomiksi." -Qsine
baron
21.09.2014 18:27:21 (muokattu 21.09.2014 18:33:38)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KaukoR.: . En minä ainakaan osaa mitään tanssia mikä sopisi tuohon lauluun
paremmin kuin rumba.

 
Musiikkilaji jonka tahtiin rumbaa tanssitaan on nimeltään bolero. Siinä on kahden tahdin mittainen rytmikierto nimeltään clave ja tässä ei ole mitään edes sinne päin viittaavaa.
Tahtilaji on kyllä 4/4.
 
Jos yrittäisin kuvata clavea niin 3/2 clave
 
| YK-si, kak-SI, kol-me, NEL-jä | yk-si, KAK-si, KOL-me, nel-jä |
 
2/3 clave on sellainen jossa ylläolevat tahdit vaihtavat paikkaa.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Epämuusikko
22.09.2014 11:56:51 (muokattu 22.09.2014 12:03:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lennu: Et ole oikein muusikko, ja meinaat sitten laulaa tuon. No onnea ja menestystä.
 
Laulurytmiikka on ihan oma asiansa tosiaan, tahtilaji nyt on vaan tahtilaji.

 
Viimeinen lause on kultaa. Rummuistahan sen "yleensä" kuulee, esim virvelinlyönneistä tai basson toiminnasta. Tai jostain.
 
Tämäkin kappale on koko mitaltaan 4/4, vaikka välillä siellä hämmennetään kovastikin. Ääneen laskeminen ja sormien rytmikäs napsuttelu on valttia. http://www.youtube.com/watch?v=i2jaRZ_OzcY
 
baron:musiikkilaji tuossa aloittajan linkin biisissä taisi olla kuuden tahdin sykli ainakin a-osissa (olipa kauhea biisi, en kuunnellut pidemmälle), se ehkä jonkin verran hämäsi. Tahtilajiin tämä ei toki vaikuta, enkä tiedä pistääkö boleron jorailua vastakarvaan, ainakaan clavé ei kääntyile tahtien "peruspätkien" myötä. Oli miten oli, yhdyn Kalmon ihmettelyyn siitä, miten tahtilajista voi olla millään lailla epäselvyyttä.
 
Pystytkö napsuttamaan kakkoselle ja neloselle, samalla laulaen kyseistä biisiä? Tai näyttämään sormilla 1,2,3,4 laulaessasi?
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
baron
22.09.2014 12:23:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

https://www.youtube.com/watch?v=qc98u-eGzlc
 
Tossa vähän haastetta tahtilajista/tahtilajeista!
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Vessajono
22.09.2014 13:57:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: https://www.youtube.com/watch?v=qc98u-eGzlc
 
Tossa vähän haastetta tahtilajista/tahtilajeista!

 
Eiks toi nyt mee kuitenkin pääasiassa ihan vaan neljään?
 
https://www.youtube.com/watch?v=dsvRBxPYC6E
 
Leuka rintaan ja paskat housuissa kohti uusia pettymyksiä.
Numb
22.09.2014 14:45:01
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vessajono: Eiks toi nyt mee kuitenkin pääasiassa ihan vaan neljään?
 
https://www.youtube.com/watch?v=dsvRBxPYC6E

 
Taikkapas tämä Gentle Giantin Interview. Tahtilajillista haastoa, mutta myös hyvä biisi: https://www.youtube.com/watch?v=tbCfJM-p3PU
 
Mainio levy muutenkin (mun mielestäni) tuo, jonka nimibiisi yllä.
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
Kefiiri
22.09.2014 14:57:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Oli miten oli, yhdyn Kalmon ihmettelyyn siitä, miten tahtilajista voi olla millään lailla epäselvyyttä.
 
Meillä amatööreillä menee joskus termit sekaisin... ehkä kysyjä ei tarkoittanut tahtilajia ollenkaan, vaan juuri "musiikkilajia", tyyliin onko kyseessä tango vai humppa?
 
En ole musiikin asiantuntija.
jukkajylli
22.09.2014 21:35:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Meillä amatööreillä menee joskus termit sekaisin... ehkä kysyjä ei tarkoittanut tahtilajia ollenkaan, vaan juuri "musiikkilajia", tyyliin onko kyseessä tango vai humppa?
 
Joo. Pääasia että pääsee pilkkaamaan kysyjää..
 
And it's just a waste of time..
Kailis
23.09.2014 01:09:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jukkajylli: Joo. Pääasia että pääsee pilkkaamaan kysyjää..
 
Tätä en ole havainnut. Ihan asiallisesti tässä on edetty.
 
TRAUM: mua vituttaa idiootit...tai siis ei muuten mutta kun niillä on äänioikeus siinä missä meikäläiselläkin.
Aerodactev
23.09.2014 10:13:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Meillä amatööreillä menee joskus termit sekaisin... ehkä kysyjä ei tarkoittanut tahtilajia ollenkaan, vaan juuri "musiikkilajia", tyyliin onko kyseessä tango vai humppa?
 
Jytäähän tuo on. Miten sitä tanssitaan, sitä en osaa sanoa.
 
Kainuun Sanomissa ei oo mikkään muu totta ku fanttoomi ja kuolinilimotukset
KaukoR.
23.09.2014 10:14:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pilkata saa ihan vapaasti pääasia on että viisastun.
Sain nyt selville tuon "claave " käsitteen.
Kummasti sitä pystyy laulamaan vaikka ei ymmärrä rytmistä tai claavesta yhtään mitään. Minä nyt kuitenkin yritän opetella käsitteistöä. Tuo teos on ensinnäkin julkaistu ja toiseksi minä en ole sitä julkaissut joten en sen hyvyyteen kykene mitenkään vaikuttamaan.
 
Kiitoksia selvityksistä ja jos jotain juolahtaa jollakin mieleen niin innolla luen.
 
Kefiiri
23.09.2014 10:25:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KaukoR.: Tuo teos on ensinnäkin julkaistu ja toiseksi minä en ole sitä julkaissut joten en sen hyvyyteen kykene mitenkään vaikuttamaan.
 
Oikea asenne! Monella menee hermot kun arvostellaan jotain musiikkia jonka laadusta itse hermoilija ei mitenkään ole vastuussa.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Epämuusikko
23.09.2014 17:37:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Meillä amatööreillä menee joskus termit sekaisin... ehkä kysyjä ei tarkoittanut tahtilajia ollenkaan, vaan juuri "musiikkilajia", tyyliin onko kyseessä tango vai humppa?
 
Ah no tämä. Laitanpa flame suittini takaisin kaappiin.
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
reaper666
24.09.2014 17:21:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Meillä amatööreillä menee joskus termit sekaisin... ehkä kysyjä ei tarkoittanut tahtilajia ollenkaan, vaan juuri "musiikkilajia", tyyliin onko kyseessä tango vai humppa?
 
Mutta voiko 3/4 biisiä silti aina kutsua valssiksi?
 
Ali
24.09.2014 17:23:49 (muokattu 24.09.2014 17:27:59)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

reaper666: Mutta voiko 3/4 biisiä silti aina kutsua valssiksi?
 
Ei tietenkään. Valssi ei ole tahtilaji, vaan tyylilaji. Kaikki valssi taitaa mennä kuitenkin 3/4:aan.
 
"Jesus was crucified for doing nothing, but God is worshipped for even less." Last.fm Twitter
baron
24.09.2014 18:36:11 (muokattu 24.09.2014 18:39:42)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

reaper666: Mutta voiko 3/4 biisiä silti aina kutsua valssiksi?
 
3/4 tahtiin soitetaan ja tanssitaan mm. masurkkaa, poloneesia, hamboa eikä ne ole valsseja.
Jazzvalssikin on 3/4 tahtilajissa mutta ei valssina tanssittava.
Espanjalainen bolero on myös 3/4 tahtilajissa eikä valssi (Afrokuubalainen bolero on taas ihan eri asia, sen tahdissa tanssitaan rumbaa)
Hidas valssi/englantilainen valssi ei ole valssi hitaasti vaan siinä on musiikissa eri rytmikuvio ja tanssissa eri askeleet.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «